Gå til innhold

Filosofiske samtaler.  

11 stemmer

1. 1. Liker du å ha dype filosofiske diskusjoner med andre?

• Ja
      9
    • Til tider, men jeg liker bedre å snakke om andre temaer.
      2
    • Helst ikke, jeg kan snakke om det viss andre vil men jeg synes det er uinteressant.
      0
    • Nei
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor mange her inne liker å ha dype filosofiske samtaler, der du snakkes om religioner, universet, meningen med livet, hvorfor er vi mennesker slik vi er osv osv. Har på følelsen av at mange styrer unna disse temaene og heller vil snakke om dagligdagse temaer.

Og viss du ikke liker å ha slike samtaler, hvorfor ikke?

Anonymkode: 2f8c8...091

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2deep4me

Anonymkode: c5fa4...57b

Skrevet

Jeg er interessert i å ha slike samtaler rundt middagsbordet eller i selskaper med en litt eldre aldersgruppe. Jeg er selv 19 og slike samtaler med folk på min alder går bare ikke. 

Anonymkode: f817f...784

Skrevet

Takk for at dere tok deg tid til å svare, jeg synes det er veldig merkelig at det virker som folk ikke har noe spesielt interesse for slike samtaler. Jeg har en venn som skyr unna slike samtaler som pesten. Viss jeg prøver å bevege samtalen inn på for eksempel hvorfor vi har religioner/universet osv så avbryter hun og sier dette orker jeg ikke å snakke om. Har egentlig fått mitt svar allerede. Ser at andre tråder som omhandler dagligdagse temaer raskt får mange visninger og svar. Mens det er så vidt noen orker å trykke inn på denne tråden. Det er visst ikke så mange som har interesse om å snakke om mer enn hva som skjer i sin egen lille boble......

TS

Anonymkode: 2f8c8...091

Skrevet

Jeg liker slike samtaler, blir fort en kjedelig relasjon uten.

Skrevet

Jeg liker også slike samtaler. Problemet er som du sier, at nesten ingen andre gjør det. Folk er så gruelig opptatt av sin egen lille verden, der alt handler om hverdagslige ting, som barn, familien, strikkeoppskrifter eller ferien etc. Hvermannsen er lite reflektert, og livredd for å bevege seg ut av bobla si. Selv er jeg lite interessert i å snakke om disse dagligdagse temaene. Jeg synes det er direkte slitsomt å være med andre pga dette, fordi det kjeder vettet av meg. Ofte forsøker jeg å spore av deres eviglange hverdagsmonologer ved å ta opp mine refleksjoner. Men det nytter ikke, for innen to sekunder er de tilbake til sin egen, snevre verden. Åh, jeg blir så frustrert! Jeg gidder ikke lenger å tilpasse meg dem bare for å passe inn. Jeg er ikke interessert i babbelet deres. Da får jeg heller være utenfor.

Anonymkode: 7bbcf...6ba

• Liker 1
Skrevet

Med mindre man er en god venn eller kjæreste har det ikke noe for seg å snakke om den type tema. Jeg tror heller folk unngår de temaene fordi de har erfaring med at det veldig lett skaper strid og bråk. Som regel blir det til at noen tar ting personlig, eller at egoet deres er så sterkt knyttet til meningene at det blir krangling. Det er en type snakk som lett kan gjøre at man får vite meninger og holdninger mange syns det er lettere å ikke vite om. Du har ikke lyst å forholde deg til at kollegaen din er skaprasist eller at naboen skulle ønske alle født med downs ble avlivet. Folk har allerede problemer med å komme overens, det er bedre å fokusere på det man har til felles, enn å prøve å finne ut hva som skiller en ut. Men som sagt, er du god venn eller kjæreste med noen, så er det også flere ting du kan ta opp uten at det trenger bli et problem.

Det er selvsagt forskjell på hvor omfattende man liker å tenke på ulike tema, men det at man ikke snakker om noe betyr ikke nødvendigvis at man ikke er interessert.

Det er for øvrig mye jeg tenker at jeg er ferdig å snakke om også. Der er definitivt tema jeg grublet mye på som 20-åring som jeg har "løst" nå når jeg nærmer 30, og som jeg ikke føler behov for å snakke om mer, så lenge der ikke har dukket opp ny informasjon.

Det handler heller ikke alltid om å ha snevre interesser. Noen mennesker har genuint problemer med å forholde seg til en virkelighet som ikke har mening, brutaliteten bak utnytting av mennesker og dyr som skjer rundt om i verden osv. Jeg syns egentlig ikke man trenger å klandre dem for det, det er mye godt man kan gjøre i verden uten at man trenger ta innover seg alt det vonde. Om de ikke ønsker det, så syns jeg det er helt fair. Og noen er selvsagt bare ikke så interessert, noe jeg også syns er helt greit. Å ha den type interesse er ikke nødvendig for å være en bra person som bidrar positivt til omgivelsene

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...