Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg kjøpte meg en kåpe i fjor. Det er en flott og tidløs lang kåpe, ganske kostbar.  Men jeg har en annen kåpe som jeg bruker mye mer.

Har en venninne som synes denne førstnevnte kåpen er så utrolig flott, og vurderer om hun skal kjøpe en. Hun har ikke så god råd. 

Jeg har lyst til å gi henne denne kåpen. Men samtidig vet jeg da at hun føler at hun blir i takknemlighetsgjeld til meg, noe jeg føler er vanskelig og noe som blir kjedelig mellom oss.

Skal jeg droppe å gi den? Eller kanskje selge den veldig billig? 

Endret av exictence
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Si at du ikke bruker den så mye, og spør om hun vil ha den, hun blir sikkert glad :)

Anonymkode: f80ce...b0c

• Liker 23
Skrevet (endret)
11 minutter siden, exictence skrev:

Jeg kjøpte meg en kåpe i fjor. Det er en flott og tidløs lang kåpe, ganske kostbar.  Men jeg har en annen kåpe som jeg bruker mye mer.

Har en venninne som synes denne førstnevnte kåpen er så utrolig flott, og vurderer om hun skal kjøpe en. Hun har ikke så god råd. 

Jeg har lyst til å gi henne denne kåpen. Men samtidig vet jeg da at hun føler at hun blir i takknemlighetsgjeld til meg, noe jeg føler er vanskelig og noe som blir kjedelig mellom oss.

Hvis hun syntes at den er flott, og hvis du ikke vil ha den så ville jeg gitt den bort, ja.
Hvorfor står hun i takknemlighetsgjeld til deg hvis du gir den bort? Finnes det en mulighet slik at du kan få noe tilbake av henne slik at dere blir skuls - da slipper hun å oppleve det slik, kanskje? :)

Endret av fuglekvitter__
  • Liker 8
Skrevet
11 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Hvis hun syntes at den er flott, og hvis du ikke vil ha den så ville jeg gitt den bort, ja.
Hvorfor står hun i takknemlighetsgjeld til deg hvis du gir den bort? Finnes det en mulighet slik at du kan få noe tilbake av henne slik at dere blir skuls - da slipper hun å oppleve det slik, kanskje? :)

Takk for svar. Føler meg litt dum som oppretter tråd om noe sånt. Er jo ikke noe big deal i det store og det hele.

Er ikke det ganske naturlig å føle takknemlighetsgjeld om man får noe? Hvis du hadde fått noe som kostet noen tusen, ville ikke du da følt at du måtte gi noe igjen?

Det siste du spør om, tenker jeg på. Tror det hadde vært fint om jeg kom på noe sånt.

Skrevet
Akkurat nå, exictence skrev:

Takk for svar. Føler meg litt dum som oppretter tråd om noe sånt. Er jo ikke noe big deal i det store og det hele.

Er ikke det ganske naturlig å føle takknemlighetsgjeld om man får noe? Hvis du hadde fått noe som kostet noen tusen, ville ikke du da følt at du måtte gi noe igjen?

Det siste du spør om, tenker jeg på. Tror det hadde vært fint om jeg kom på noe sånt.

Nei, jeg ville heller følt på takknemligheten, og ikke på takknemlighetsgjeld hvis noen ga bort kåpen sin til meg, hvis jeg ønsket meg det. Nei, med en god venn eller venninne - hvis de ga bort noe til den prisen hadde jeg aldri følt takknemlighetsgjeld til de sånn sett. Det skulle da bare mangle. :) 

Da høres det mer ut som en bekjent av en bekjent for min del - men da hadde jeg aldri tatt i mot kåpen uansett, så... ;)

• Liker 2
Skrevet

Eventuelt kan du kalle det et lån. Si noe om at hun kan låne den så lenge hun vil og at du ikke bruker den uansett. Hvis du understreker at du ikke bruker den reduserer du jo også sjansen for at hun vil føle på det selv om du gir den til henne og ikke bare låner den bort. 

Anonymkode: 21ad0...9b6

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Eventuelt kan du kalle det et lån. Si noe om at hun kan låne den så lenge hun vil og at du ikke bruker den uansett. Hvis du understreker at du ikke bruker den reduserer du jo også sjansen for at hun vil føle på det selv om du gir den til henne og ikke bare låner den bort. 

Anonymkode: 21ad0...9b6

Du syntes sikkert at hennes ide er veldig god, men å låne den bort og styre og holde på sånn - nei, det blir for dumt. Hvis dere er gode venninner, så gi den bort og si "slit med helsa", selv om den kostet et par tusen. Koster det så mye å bare være grei fordi man vil være grei? Å forhåndsdømme hennes eventuelle reaksjon er litt dumt, og liten vits.

• Liker 4
Skrevet

Si at du ikke liker den kåpen så godt som den nye, og at du tenker gi den bort. Dersom hun ser at du uansett skal kvitte deg med den, så kan jo likegodt hun ta den. Jeg hadde ikke følt noe takknemlighetsgjeld om jeg visste et plagg skulle gis bort/ kastes uansett

Anonymkode: a5b86...c11

• Liker 7
Skrevet

Hva om du sier at det er synd at en så pen kåpe bare skal henge hos deg som ikke trenger den, når hun faktisk kan bruke den? så utrolig snill du virker, TS.  :-) Kanskje også si at når hun som er en så god venn av deg vil ha den så blir det ikke et bortkastet kjøp allikevel.  

Anonymkode: b6d87...d80

• Liker 5
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Si at du ikke liker den kåpen så godt som den nye, og at du tenker gi den bort. Dersom hun ser at du uansett skal kvitte deg med den, så kan jo likegodt hun ta den. Jeg hadde ikke følt noe takknemlighetsgjeld om jeg visste et plagg skulle gis bort/ kastes uansett

Anonymkode: a5b86...c11

Men legges det skjul på at kåpen skal kastes, hvis den skal det?

Skrevet
40 minutter siden, exictence skrev:

Er dette en kåpe du uansett hadde tenkt å kvitte deg med?

Kommer du aldri til å ha lyst til å bruke den igjen?

Det er veldig snilt av deg å ønske å gi den til din venninne.

Anonymkode: bd812...bf1

Skrevet

Din venninne kan jo få kjøpt seg en flott kåpe på bruktbutikk eller på finn.no for en rimelig penge

• Liker 1
Skrevet

Liker du ikke kåpen selv TS?

Har du god råd og kan kjøpe deg en ny kåpe til flere tusen kroner når du trenger en ny kåpe?

Skrevet

Jeg synes ikke du skal gi den bort ,dersom du trenger den selv når din andre kåpe trenger å byttes ut.

• Liker 1
Gjest Margit Spat
Skrevet

I min vennekrets så gir vi gjerne bort brukte ting til hverandre hvis vi har noe som andre vil ha glede og nytte av, uavhengig av personlig økonomi. Men ingen har gitt bort ting med mindre vi selv ikke trenger tingen lenger, slik at vi uansett ville kvittet oss med tingen. Både klær, møbler og hvitevarer har skiftet eiere, som følge av oppussinger, flytting, vektendringer (klær) eller generell opprydning. 

Det jeg vil anbefale deg, er å vurdere sterkt om du kommer til å kjøpe deg ny kåpe for å erstatte den du gir bort (selv om du ikke bruker den så mye), eller om du av andre grunner kommer til å angre at du gir det bort. Hvis du er i tvil; behold kåpen en stund til. 
Hvis du bestemmer deg for å gi bort kåpen: ikke la det virke som veldedighet. Det er mange måter å gi bort en ting på. Du kan f.eks si at du har ryddet i klesskapet, og at du ikke bruker denne kåpen, og at du tror snittet/fargen/lengden (etc etc) vil passe bedre på henne enn på deg. 

Skrevet

Hvis du ønsker at hun skal ha den, så kan du jo gi den i julegave :)

• Liker 4
Skrevet (endret)
26 minutter siden, Margit Spat skrev:

I min vennekrets så gir vi gjerne bort brukte ting til hverandre hvis vi har noe som andre vil ha glede og nytte av, uavhengig av personlig økonomi. Men ingen har gitt bort ting med mindre vi selv ikke trenger tingen lenger, slik at vi uansett ville kvittet oss med tingen. Både klær, møbler og hvitevarer har skiftet eiere, som følge av oppussinger, flytting, vektendringer (klær) eller generell opprydning. 

Det jeg vil anbefale deg, er å vurdere sterkt om du kommer til å kjøpe deg ny kåpe for å erstatte den du gir bort (selv om du ikke bruker den så mye), eller om du av andre grunner kommer til å angre at du gir det bort. Hvis du er i tvil; behold kåpen en stund til. 
Hvis du bestemmer deg for å gi bort kåpen: ikke la det virke som veldedighet. Det er mange måter å gi bort en ting på. Du kan f.eks si at du har ryddet i klesskapet, og at du ikke bruker denne kåpen, og at du tror snittet/fargen/lengden (etc etc) vil passe bedre på henne enn på deg. 

Ellers så kan det gies ut til UFF eller Frelsesarmeen. Det er mange alternativer. Jeg ville ikke laget et sånt voldsomt styr ut av det, jeg. Det er noen som påstår at 75% av det vi bekymrer oss for aldri blir noe av uansett. ;) 

Endret av fuglekvitter__
Gjest Margit Spat
Skrevet (endret)
3 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Ellers så kan det gies ut til UFF eller Frelsesarmeen. Det er mange alternativer. Jeg ville ikke laget et sånt voldsomt styr ut av det, jeg. Det er noen som påstår at 75% av det vi bekymrer oss for aldri blir noe av uansett. ;) 

Nå er jo ikke problemet til TS hvordan hun kan kvitte seg med en uønsket kåpe, men om hun skal gi den bort til en trengende venninne, uten at venninnen føler at hun kommer i takknemlighetsgjeld. 

Men jeg er enig med deg i at man ikke nødvendigvis skal problematisere alt mulig så mye ;)  

Endret av Margit Spat
Skrevet
Akkurat nå, Margit Spat skrev:

Nå er jo ikke problemet til TS hvordan hun kan kvitte seg med en uønsket kåpe, men om hun skal gi den bort til en trengende venninne, uten at venninnen føler at hun kommer i takknemlighetsgjeld. 

Poenget mitt blir: Hun vil ikke ha den selv, men allikevel er den kjempe dyr og meget kostbar og skal gi den bort og mener noen sitter i gjeld/takknemlighetsgjeld til henne. I såfall er det jo slemt å gi den bort. Da gir hun den bort bare for å binde et menneske til seg, og for å skape en scene, og ikke for å være så snill som hun ønsker å fremstå som. Tipper hun ikke vil ha kåpen en gang. ;) 

Skrevet
6 minutter siden, fuglekvitter__ skrev:

Poenget mitt blir: Hun vil ikke ha den selv, men allikevel er den kjempe dyr og meget kostbar og skal gi den bort og mener noen sitter i gjeld/takknemlighetsgjeld til henne. I såfall er det jo slemt å gi den bort. Da gir hun den bort bare for å binde et menneske til seg, og for å skape en scene, og ikke for å være så snill som hun ønsker å fremstå som. Tipper hun ikke vil ha kåpen en gang. ;) 

Jeg forstår det slik at trådstarter ønsker å gi den til sin venninne av omsorg og omtanke for sin venninne, men hun er bekymret for at venninnen vil komme i takknemlighetsgjeld til henne.

• Liker 11

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...