AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #1 Del Skrevet 15. november 2016 Laget nettopp pastasalat med pennepasta, skinke på boks, hele cherrytomater, litt agurk, purre og creme fraiche med litt krydder. Det skal være til i morgen, men det er jo så vanskelig å beregne pasta at det ble til to måltider! Det jeg selvfølgelig lurer på da er hvor lenge dette kan stå i lukkede bokser i kjøleskapet? Anonymkode: 4df8b...49e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #2 Del Skrevet 15. november 2016 4-5 dager tenket jeg er greit. Kanskje tomatene blir litt dårlige. Anonymkode: 33925...e7d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #3 Del Skrevet 16. november 2016 Tre døgns tid kanskje? Anonymkode: 456a7...ab1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dælk Skrevet 16. november 2016 #4 Del Skrevet 16. november 2016 3-5 dager kanskje, alt ettersom hvordan du oppbevarer det. Når det er sagt: bruk luktesansen etter et par dager i kjøleskapet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #5 Del Skrevet 16. november 2016 Kommer an på ingrediensene. Anonymkode: 87a31...d5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #6 Del Skrevet 16. november 2016 Tomater og agurk skal helst oppbevares i romtemperatur, så til neste gang bør du ha dem i romtemperatur og skjære opp og tilsette når det skal serveres Anonymkode: 2c8bc...96b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 18. november 2016 #7 Del Skrevet 18. november 2016 Tre dager safe og så bruker du evt lukt- og smakstesten etter det. Salaten kan bli både slapp og kjip etter tre dager i kjøleskap, så du kan skvise over en halv sitron for å gi den et naturlig konserveringsmiddel. Ulempen er at det smaker av sitron etterpå Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #8 Del Skrevet 18. november 2016 Kokt pasta er vel en av de matvarene man ikke skal spare særlig lenge på? Det vokser jo en slags muggsopp på den, samme som med ris. Ikke at jeg tror man dør av å spise tre dager gammel pastasalat, men det er ikke særlig fresht, og man kan sikkert bli dårlig. Jeg spiser kokt pasta helst samme dag, eller senest til lunsj dagen etter. Anonymkode: aa5ad...97e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #9 Del Skrevet 18. november 2016 Pasta skal du være forsiktig med. Det finnes eksempler hvor folk har mistet livet etter å ha spist daggammel pastasalat. Anonymkode: 843cf...806 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #10 Del Skrevet 18. november 2016 https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3232990/ Anonymkode: 843cf...806 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #11 Del Skrevet 18. november 2016 Her er pastasalatsaken: http://jcm.asm.org/content/43/8/4277.full Anonymkode: 843cf...806 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Minya Skrevet 19. november 2016 #12 Del Skrevet 19. november 2016 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Her er pastasalatsaken: http://jcm.asm.org/content/43/8/4277.full Anonymkode: 843cf...806 Leser man den artikkelen står det jo bare et par linjer ned i saken at pastasalaten hadde en litt rar lukt. Da er det vel egentlig normalt å kaste rester? Man lukter jo på ting når man tar det ut av kjøleskapet, eller er jeg rar som gjør det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 19. november 2016 #13 Del Skrevet 19. november 2016 Bacillus Cereus lukter ikke mye før etter den har dannet mye toksiner, men man kan bli veldig syk lenge før det. Pastasalat sin oppbevaringstid har ekstremt mye med både tilberedning og oppbevaring å gjøre. Det er veldig viktig å avkjøle pastaen raskt etter koking! Bacillus cereus blir drept ved oppkok, men det er lett å få tilført via dårlig kjøkkenhygiene etterpå, og da kan den danne toksiner. så lenge du har kjølt ned pastaen raskt, og god kjøkkenhygiene, og oppbevarer i kjøleskap, så er 1 dag ikke noe problem, men jeg ville vært forsiktig allerede på dag 2. På dag 3 er det helt uaktuelt for meg å spise noe som har både kokt pasta, melkeprodukt og skinke i seg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2018 #14 Del Skrevet 9. juli 2018 På 19.11.2016 den 17.18, _popcorn_ skrev: Bacillus Cereus lukter ikke mye før etter den har dannet mye toksiner, men man kan bli veldig syk lenge før det. Pastasalat sin oppbevaringstid har ekstremt mye med både tilberedning og oppbevaring å gjøre. Det er veldig viktig å avkjøle pastaen raskt etter koking! Bacillus cereus blir drept ved oppkok, men det er lett å få tilført via dårlig kjøkkenhygiene etterpå, og da kan den danne toksiner. så lenge du har kjølt ned pastaen raskt, og god kjøkkenhygiene, og oppbevarer i kjøleskap, så er 1 dag ikke noe problem, men jeg ville vært forsiktig allerede på dag 2. På dag 3 er det helt uaktuelt for meg å spise noe som har både kokt pasta, melkeprodukt og skinke i seg... Dette er feil. Bacillus cereus blir IKKE drept ved oppkok.. https://forskning.no/mat-mat-og-helse/2012/01/helsefare-ved-feillagret-pasta-og-ris Anonymkode: d39e4...670 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Luckiness Skrevet 10. juli 2018 #15 Del Skrevet 10. juli 2018 Så lenge pastasalaten ikke står ute i romtemperatur og settes rett i kjøleskap holder den seg nok bra i minst 3 dager. I tilnærmet lufttett oppbevaringsboks. Ikke sett inn rester fra det som er igjen dersom salatbollen har stått i romtemperatur under måltidet f.eks. pasta skal avkjøles raskt og rett i kjøleskap. Ikke stå i romtemperatur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå