Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått natt i 1,5 år nå, og er totalt utslitt. Angst, deprimert, utmattet, smerter overalt som følge av søvnproblemer. Sover feks 4 timer, noen ganger 5 etter natt, aldri sovet mer enn dette. Jeg sovnet sent når jeg har fri, har ikke sovnet før 24:00 på 1,5 år. Går 60%, og har 9 netter fri innimellom, men fungerer ikke disse heller. Ufattelig dåelig livskvalitet. Nå er jeg sliten, nattevakter har i kommunen mulighet å bli omplassert, jeg vurderer dette virkelig..

Hvor måtte du slutte på natt?

Anonymkode: 827ed...ae8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jobbet 100% med kun nattevakter i 16 år og stortrives med det. Kunbe ikke tenkt meg annen arbeidstid. 

Anonymkode: 0581d...015

• Liker 2
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet 100% med kun nattevakter i 16 år og stortrives med det. Kunbe ikke tenkt meg annen arbeidstid. 

Det var slik jeg håpet  det skulle bli da jeg startet på natt.. Men kroppen min er absolutt ikke enig 🙁

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du noen GODE tips etter så mange år som nattevakt? Hvordan er turnusen din? :) 

Anonymkode: 2259e...ab3

Skrevet

Lurer på det samme:) hvor mange netter har du i mnd  i 100% stilling?

Skrevet

Jeg jobbet 100% natt for mange år siden, helt grusomt for kroppen og jeg holdt ut i 6 mnd: to netter på, to netter fri, tre netter på, tre netter fri.

Har aldri jobbet nattstilling etter det, heller ikke tredelt turnus, kun dag, aften og helg. Natt er ikke noe for meg!

Anonymkode: 26b2e...ab1

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg jobbet 100% natt for mange år siden, helt grusomt for kroppen og jeg holdt ut i 6 mnd: to netter på, to netter fri, tre netter på, tre netter fri.

Har aldri jobbet nattstilling etter det, heller ikke tredelt turnus, kun dag, aften og helg. Natt er ikke noe for meg!

Anonymkode: 26b2e...ab1

Ikke for meg heller tydeligvis, dessverre har jeg ikke mulighet å gå over på dag/kveld hvor jeg er nå, og det er lite stillinger ute 🙈

Skrevet

Jeg har jobbet natt i 15 år. Hadde nok fortsatt hvis ikke det var for at sjefen ansatte en som fungerte dårlig, og dermed var vi i praksis en for lite på jobb når hun var der. I tillegg var det en del utfordringer som kom på nattevaktene som ikke var der resten av døgnet, og som absolutt ikke ble tatt tak i av ledelsen selv etter gjentatte mail, avvik, samtaler og muntlige beskjeder. Vi hadde et knallgodt arbeidsmiljø da, og jobben var veldig kjekk, men det ble for slitsomt med lite folk + en del andre greier. Så da sa jeg fra at jeg slutter hvis ikke du gjør noe, ingenting skjedde, så jeg sluttet. Nå er det trøbbel med å få tak i folk, og jeg blir oppringt til stadighet med spørsmål om jeg kan jobbe, men svarer konsekvent nei. Gikk rett til en annen full stilling på dagtid. 

Jeg elsket å jobbe natt da, men det er en del ting du må gjøre for å venne deg til å sove på dagen. Det må være mørkt i rommet, så skaff lystette rullegardiner og evt øyemaske. Du trenger å ha det stille og ikke bli forstyrret, så skru av/ned lyden på mobilen og venn deg til ørepropper (det tar litt tid, men når du ført bli vant til det er det uunnværlig). Sett på vekkerklokke hvis du er redd for å forsove deg, ikke stå opp når du våkner kl 12, men lukk øynene og prøve å hvile deg litt til. Etter en stund vil kroppen venne seg til at den kan slappe av og sove videre. Pass på å ha behagelig temperatur på soverommet, og ikke legg deg på tom mage. Spis en yoghurt eller noe før du legger deg så slapper kroppen bedre av. De jeg kjenner som sover dårlig ligger på alerten til å svare på telefoner og ringerklokker, hører etter lyder ute, planlegger middagen i hodet og spretter ut av sengen når de våkner, fordi de får dårlig samvittighet over å ligge i ro midt på dagen. 

Anonymkode: 9196b...002

Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har jobbet natt i 15 år. Hadde nok fortsatt hvis ikke det var for at sjefen ansatte en som fungerte dårlig, og dermed var vi i praksis en for lite på jobb når hun var der. I tillegg var det en del utfordringer som kom på nattevaktene som ikke var der resten av døgnet, og som absolutt ikke ble tatt tak i av ledelsen selv etter gjentatte mail, avvik, samtaler og muntlige beskjeder. Vi hadde et knallgodt arbeidsmiljø da, og jobben var veldig kjekk, men det ble for slitsomt med lite folk + en del andre greier. Så da sa jeg fra at jeg slutter hvis ikke du gjør noe, ingenting skjedde, så jeg sluttet. Nå er det trøbbel med å få tak i folk, og jeg blir oppringt til stadighet med spørsmål om jeg kan jobbe, men svarer konsekvent nei. Gikk rett til en annen full stilling på dagtid. 

Jeg elsket å jobbe natt da, men det er en del ting du må gjøre for å venne deg til å sove på dagen. Det må være mørkt i rommet, så skaff lystette rullegardiner og evt øyemaske. Du trenger å ha det stille og ikke bli forstyrret, så skru av/ned lyden på mobilen og venn deg til ørepropper (det tar litt tid, men når du ført bli vant til det er det uunnværlig). Sett på vekkerklokke hvis du er redd for å forsove deg, ikke stå opp når du våkner kl 12, men lukk øynene og prøve å hvile deg litt til. Etter en stund vil kroppen venne seg til at den kan slappe av og sove videre. Pass på å ha behagelig temperatur på soverommet, og ikke legg deg på tom mage. Spis en yoghurt eller noe før du legger deg så slapper kroppen bedre av. De jeg kjenner som sover dårlig ligger på alerten til å svare på telefoner og ringerklokker, hører etter lyder ute, planlegger middagen i hodet og spretter ut av sengen når de våkner, fordi de får dårlig samvittighet over å ligge i ro midt på dagen. 

Anonymkode: 9196b...002

Jeg takker veldig for mange gode tips men jeg har prøvd alt du sier men det fungerer ikke i det hele tatt. Jeg har ikke dårlig samvittighet for å sove på dagen, jeg har mobilen på lydløs og gir klar beskjed at jeg ikke legger planer de dagene jeg skal gå netter så de tingene gjelder dessverre ikke meg. Jeg ligger som regel i en time for å prøve å sove videre når jeg våkner, men det fungere ikke det hele. Lystette gardiner har jeg og temperaturen er slik den er på soverommet, behagelig.

Jeg bor i enden av en gate, hvor mitt hus og soverom er vendt motskogen. Jeg hører sjelden lyder her, og kan minnes to-tre ganger bare jeg har våknet av dette.

Jeg fungerer heller ikke når jeg har fri, er rett og slett vrak. Kvalm, svimmel, fyllesyk og veldig lote Energi.

Skrevet

Jeg legger meg heller ikke på tom mage, og jeg drikker mindre siste del av natten for å unngå å våkne av at jeg må på toalettet.

Skrevet

Ei venninne fungerte ikke i turnus pga nattevaktene. Hun søkte seg over i hjemmesykepleien. 

Anonymkode: ba30c...5fb

Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ei venninne fungerte ikke i turnus pga nattevaktene. Hun søkte seg over i hjemmesykepleien. 

Anonymkode: ba30c...5fb

Kjenner det er en mager trøst det ikke bare er meg. Føler meg helt på jordet. Er generelt en sterk person, men siste 1,5 årene har jeg ikke vært det for å si det mildt!

Skrevet

Det er noe man finner ut av. Noen takler det helt fint - og til og med liker det, en del takler det uten å nødvendigvis like det i det hele tatt og andre håndterer det ikke. Ingen skam å søke seg til dagjobb, folk er bygd forskjellig med tanke på å være A/B menneske. 

Anonymkode: 0180e...8fa

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er noe man finner ut av. Noen takler det helt fint - og til og med liker det, en del takler det uten å nødvendigvis like det i det hele tatt og andre håndterer det ikke. Ingen skam å søke seg til dagjobb, folk er bygd forskjellig med tanke på å være A/B menneske. 

Anonymkode: 0180e...8fa

Det er bare jeg hater å mislykke, og det å innrømme jeg må noe annet. Men har vært åpen med sjefen og hun skal avtale møte med bedriftshelsetjenesten. Jeg gikk over på natt pga dag/kveld hvor jeg var ble belastende for ryggen, så hun mener jeg kan høre med de om kommende og aktuelle stillinger.

Flotte turnusordninger som jeg skulle ønske jeg likte. Jeg er et B menneske, men ikke hele natten og sove lenge nok på dagen type tydeligvis.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...