AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #1 Skrevet 15. november 2016 Noen jeg kjenner har jobbet med å stelle døde mennesker. Hvordan går jeg frem for å fortelle folk dette på en så normal måte som overhode mulig? Jeg har prøvd å fortelle folk det før, men det blir ikke tatt godt i mot. Da har jeg sagt det rett ut. Personen har jobbet med lik, og stell av lik. Folk freaker helt ut, syntes det er ekkelt og skremmende. Personen forteller til tider ganske mye om jobben sin også, og jeg syntes det er uhyggelig og ingen liker å høre om jobben hennes. Hvem skal jeg be skjerpe seg her? Hun som har jobbet med dette eller de som syntes det er ekkelt? Hun mener det er naturlig, og helt vanlig - jeg mener at man kan bli spart for de historiene der. Hadde jeg ville hørt om det så hadde jeg jobbet med det selv!!! Anonymkode: edfb7...fd0
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #2 Skrevet 15. november 2016 Og de døde har også rett på personvern! Anonymkode: edfb7...fd0 14
Meley Skrevet 15. november 2016 #3 Skrevet 15. november 2016 Begge ska skjerpe seg. både de som reagerer på at hu jobber med døde. å hun som deler ting fra jobben sin (respekt for den avdøde). 11
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #4 Skrevet 15. november 2016 Man kan jo bare si at vedkommende jobber i et begravelsesbyrå. Trenger jo ikke å brette ut at hun jobber med stell av lik mm. Anonymkode: f8bd7...5ba 18
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #5 Skrevet 15. november 2016 Hva er det hun avslører da? Navnet til avdøde og detaljer som kan avsløre vedkommendes identitet skal hun selvsagt ikke røpe, men bortsett fra det høres dere fintfølende og pinglete ut. Anonymkode: 888a7...b89 9
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #6 Skrevet 15. november 2016 3 minutter siden, Meley skrev: Begge ska skjerpe seg. både de som reagerer på at hu jobber med døde. å hun som deler ting fra jobben sin (respekt for den avdøde). Ja. Anonymkode: edfb7...fd0
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #7 Skrevet 15. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan jo bare si at vedkommende jobber i et begravelsesbyrå. Trenger jo ikke å brette ut at hun jobber med stell av lik mm. Anonymkode: f8bd7...5ba Ja, det er en grei måte å si det på - får håpe hun omformulerer det til et begravelsesbyrå og ikke forteller sånn veldig i dybden om hvordan jobben var. Anonymkode: edfb7...fd0
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #8 Skrevet 15. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva er det hun avslører da? Navnet til avdøde og detaljer som kan avsløre vedkommendes identitet skal hun selvsagt ikke røpe, men bortsett fra det høres dere fintfølende og pinglete ut. Anonymkode: 888a7...b89 Nei, hvordan noen av dem døde og hvordan de så ut og hvordan hun opplevde jobben. Anonymkode: edfb7...fd0
Berentsens Skrevet 15. november 2016 #9 Skrevet 15. november 2016 Det er da ikke ekkelt å stelle lik. Det er noe som skjer over alle hele landet til så og si alle døgnets tider. Noen må jo ta på seg slike jobber, og det skal man være glad for, ellers måtte man som pårørende trø mer til. Det er faktisk ganske fint å få stelle en død person, vise personen verdighet og gjøre vedkommende "fin" til begravelsen. 21
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #10 Skrevet 15. november 2016 Det er jo normalt og helt naturlig. Hvor mange sykepleiere kjenner du? Kan garantere at alle de også har stelt døde. Men enig i at man ikke skal legge ut om detaljer i tide og utide, både pga taushetsplikten og fordi mange synes det er ekkelt. Anonymkode: 85cee...1a0 4
Honey Dew Skrevet 15. november 2016 #11 Skrevet 15. november 2016 2 minutter siden, Berentsens skrev: Det er da ikke ekkelt å stelle lik. Det er noe som skjer over alle hele landet til så og si alle døgnets tider. Noen må jo ta på seg slike jobber, og det skal man være glad for, ellers måtte man som pårørende trø mer til. Det er faktisk ganske fint å få stelle en død person, vise personen verdighet og gjøre vedkommende "fin" til begravelsen. Jeg var med og stelte min mormor og har ikke angret på det et sekund. Det var så fint og verdig. Får tårer i øynene bare av å tenke på det 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #12 Skrevet 15. november 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan jo bare si at vedkommende jobber i et begravelsesbyrå. Trenger jo ikke å brette ut at hun jobber med stell av lik mm. Anonymkode: f8bd7...5ba Ja det kan man. Hvorfor å gå i detaljer, TS? Anonymkode: fa331...c1f
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #13 Skrevet 15. november 2016 7 minutter siden, Berentsens skrev: Det er da ikke ekkelt å stelle lik. Det er noe som skjer over alle hele landet til så og si alle døgnets tider. Noen må jo ta på seg slike jobber, og det skal man være glad for, ellers måtte man som pårørende trø mer til. Det er faktisk ganske fint å få stelle en død person, vise personen verdighet og gjøre vedkommende "fin" til begravelsen. Du har et poeng, men det er noen av oss som ikke vil vite disse detaljene. Hvorfor skal jeg ville vite om den type jobb i detalj? Jeg er enig med ovennevnte at man kan si at jobber i et begravelsesbyrå, så kan de som vil ha detaljene spørre selv!! Anonymkode: edfb7...fd0 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #14 Skrevet 15. november 2016 5 minutter siden, Honey Dew skrev: Jeg var med og stelte min mormor og har ikke angret på det et sekund. Det var så fint og verdig. Får tårer i øynene bare av å tenke på det Får å illustrere et poeng: Hvordan gjør dere det? *spør av meg selv* Anonymkode: edfb7...fd0
Daudaferd Skrevet 15. november 2016 #15 Skrevet 15. november 2016 Jeg har selv vært med på å stelle døde mennesker, og kan ikke skjønne hva som skal være så "ekkelt" med det. Det siste stellet skal være verdig, og jeg synes at det er nesten litt høytidelig å få være med på det. Vi sørger for at den som er død blir pent stelt, får på fine klær og ser fredelig ut. Jeg synes det er fint å få være med på det. 5
sukkerspinnn Skrevet 15. november 2016 #16 Skrevet 15. november 2016 Vel, Six feet under er jo en av tidenes mest populære TV-serier, så det finnes nok mange (meg selv inkludert) som synes det er en fascinerende jobb. Hun tar det vel for gitt at det gjelder alle. Men at hun forteller personlige detaljer om avdøde er IKKE greit. 3
Daudaferd Skrevet 15. november 2016 #17 Skrevet 15. november 2016 Men forteller hun om personlige detaljer? Selv synes jeg det er greit å fortelle om hva stellet innebærer for de som skulle lure på det, og det er jo ikke å fortelle om noen personlige detaljer. Og vet dere hva? Noen ganger kan også lik lage stønneaktige lyder når vi snur på dem. Åh, så utleverende jeg er. Jeg skjønner ikke greia med at døden skal være så tabubelagt her i Norge. Det er helt naturlig, og alle kommer til å dø en gang før eller senere, og det må man bare akseptere. Jeg tror at det hadde vært mye enklere for alle om dette var mer naturlig å snakke om. 8
Berentsens Skrevet 15. november 2016 #18 Skrevet 15. november 2016 11 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har et poeng, men det er noen av oss som ikke vil vite disse detaljene. Hvorfor skal jeg ville vite om den type jobb i detalj? Jeg er enig med ovennevnte at man kan si at jobber i et begravelsesbyrå, så kan de som vil ha detaljene spørre selv!! Anonymkode: edfb7...fd0 Naturligvis.
Eikenøtt Skrevet 15. november 2016 #19 Skrevet 15. november 2016 Forteller du aldri om jobben din? Han slitsomme på kontoret som aldri setter på ny kaffe? Han teite kunden som sa noe teit? Sjefen din som gjorde noe dumt? Printeren som spytta blekk overalt? Jobbhistorier skal vel ikke være forbeholdt mundane jobber. Stemmer for at du biter tenna litt sammen og heller sier ifra om det virkelig er noe å reagere på. 11
Jus sanguinis Skrevet 15. november 2016 #20 Skrevet 15. november 2016 Jeg mener at det er de som motsetter seg normalen som kan ta seg en kake.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå