AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #1 Skrevet 15. november 2016 Kan man leie bolig uten å ha en inntekt per dags dato? Bryr utleier seg om hvor pengene kommer fra, eller er det likegyldig så lenge leien blir betalt? Anonymkode: 73896...9a5
Gjest Tsunade Skrevet 15. november 2016 #2 Skrevet 15. november 2016 Det kommer helt an på den enkelte utleier - det er forskjeller i praksisen der.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #3 Skrevet 15. november 2016 Jeg vet at hvis jeg skulle leid ut noe, hadde jeg forhørt meg med leietageren om hva han/hun jobbet med eller drev med. Sånn at jeg visste sånn ca om jeg kunne forvente at vedkommende hadde en stødig inntekt, som ville gjøre at leia ble betalt punktlig og fast.... Vet ikke om det er vanlig at utleiere sjekker sånt, men jeg skulle tro det. Det er iallfall god grunn til å tro at en god del er spesielt interesserte i å vite hvor leietagerne deres har inntekten fra. Det er få som leier ut til folk som har minsteinntekten fra sosialen, liksom. Anonymkode: 2d3db...daa 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #4 Skrevet 15. november 2016 Litt irriterende å få det spørsmålet fra utleier når du har sånn ca 5 millioner i formue. Det har hendt meg før og da orket jeg ikke engang å se han inni øynene mer. Men ja, de fleste utleiere virker som har traumatiske opplevelser fra tidligere leietakere som ikke betaler. Jeg pleier aldri be om å få vite sånne personlige ting, men vil gjerne ha litt sikkerhet i hvor raskt jeg kan få de ut (2 mnd oppsigelse ved ikke betaling, og 2 mnd buffer). Jeg liker å behandle mennesker med respekt, ikke mange som kan den kunsten! Anonymkode: 2e09f...490
SweetM Skrevet 15. november 2016 #5 Skrevet 15. november 2016 Nå er det noen år siden jeg leide, men husker at utleier spurte hvor jeg jobbet og hvor lenge jeg hadde vært ansatt der.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #6 Skrevet 15. november 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Kan man leie bolig uten å ha en inntekt per dags dato? Bryr utleier seg om hvor pengene kommer fra, eller er det likegyldig så lenge leien blir betalt? Anonymkode: 73896...9a5 Så lenge utleier sier du får leie så får du det. Det er som oftest private som tar seg av utleie. Dersom de spør om du jobber eller om inntekten din så kan du jo ljuge, tror ikke dem kan kreve noe form for bekreftelse. Så lenge du vet at du er god for pengene og vil betale din husleie, stå på. Tror jeg selv bare har sagt jeg har vært student, ikke sagt noe annet. Anonymkode: 0523b...1e5
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #7 Skrevet 15. november 2016 noen vil ha referanser, andre vil ha bevis på lønnslipper, andre bryr seg pokker... de aller fleste vil ha depositum. ut over det, så er utleiere omtrent like forskjellig som leietakere. Anonymkode: a062a...82d
Gjest Puttipott Skrevet 15. november 2016 #8 Skrevet 15. november 2016 Huff, husket en gang da jeg var på utkikk etter å leie en liten hybelleilighet. Jeg sendte en henvendelse om meg og at jeg hadde referanser som kunne bekrefte at jeg var punktlig betaler og alt det der. Fikk svar fra utleieren "det er viktig for meg at dere kan dokumentere fast inntekt og at dere klarer å betjene leien". Jeg svarte som så at det er uaktuelt for meg å vise h*n mine lønnsslipper og bankutskrifter hvis det var det h*n mente, for det er for meg personlig info, og at jeg var skuffet over at flere referanser ikke holdt. Utleieren begynte å mase om visning istedet og at vi kunne få til noe eller i den duren... H*n hørte ikke noe fra meg lenger, jeg gadd ikke å skulle forholde meg til en sånn utleier. Jeg kan skjønne at man ønsker sikkerhet, men det er det man bl.a. har depositum for.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå