Gå til innhold

Trene 3 timer daglig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det fint å trene 3 timer hver dag, det blir 21 timer i uka? Har egentlig et mål om å trene 24 timer i uka, men tror ikke jeg skal øke til det enda, har holdt meg på 3 timer daglig noen uker men merker at jeg er så trøtt om dagene.

Anonymkode: 223b3...6cc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva tror du egentlig at du oppnår med så mye trening? Husk at progresjon krever restitusjon. Det at du er så trøtt kan godt være et tegn på at du trener for mye og/eller spiser for dårlig.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Går det fint å trene 3 timer hver dag, det blir 21 timer i uka

har du også 24 timer i døgnet? jeg har ikke engang tid til å trene 3 timer....

Skrevet

Ja, det går fint siden de fleste toppidrettsutøvere tåler det. Men det krever at du trener rett, med intensitetsstyrt trening som gir rom for restitusjon og spiser fornuftig og nok til å tåle energitapet. Hvis du er mosjonist forstår jeg ikke hvorfor du skal trene så mye. Hvis man ikke må, er det langt mer fornuftig å bruke kroppen på mer naturlige aktiviteter og være aktiv hver dag. Da trenger man ikke tenke så mye, eller ta så mye forholdsregler som man bør om man trener 3 timer hver dag. 

Anonymkode: 2d6b8...91d

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, det går fint siden de fleste toppidrettsutøvere tåler det. Men det krever at du trener rett, med intensitetsstyrt trening som gir rom for restitusjon og spiser fornuftig og nok til å tåle energitapet. Hvis du er mosjonist forstår jeg ikke hvorfor du skal trene så mye. Hvis man ikke må, er det langt mer fornuftig å bruke kroppen på mer naturlige aktiviteter og være aktiv hver dag. Da trenger man ikke tenke så mye, eller ta så mye forholdsregler som man bør om man trener 3 timer hver dag. 

Anonymkode: 2d6b8...91d

Nei, det går ikke nødvendigvis fint fordi en toppidrettsutøver har treningen som jobb og bruker masse tid på restitusjon. Jobben deres er å trene,spise og sove. Dersom man trener 3 timer om dagen (da mener jeg også ordentlig trening, der endel av øktene er ganske så intensive, ikke type lett aerobic etc), man har en jobb og kanskje barn og er på farten og utsettes for stress eller, og kanskje får 6-7 timers søvn så blir i de første tilfeller belastningen på kroppen altfor stor og det er bare et tidsspørsmål før kroppen blir overtrent. Uten restitusjon så herper man kroppen og du blir iallefall ikke i bedre form av det. Du trener deg i dårligere form. Hilsen Supermosjonist som har gått i denne fellen og ble overtrent og brukte 1 år på å komme tilbake i den normale hverdagen 

Anonymkode: a2844...3aa

• Liker 1
Skrevet

Ja det er mulig å trene 21 timer per uke, men du må jobbe deg opp til denne treningsmengden over tid og du må være ekstremt nøye intensitetsstyringen, få nok hvile resten av døgnet og du må være veldig nøye med kostholdet.

21 timer per uke er over 1000 timer per år. Dette er like mye som verdens beste toppidrettsutøvere som har treningen som eneste jobb trener.

Går ut fra at det er snakk om trening og ikke "trening" som i gåturer og litt lett sporadisk styrketrening. 

Som andre sier; hvis du må spørre om dette er greit, har du ikke grunnlaget til å tåle så mange timer trening per uke over tid.

Anonymkode: d01ff...107

Skrevet

Hva er vitsen med å trene 3 timer daglig? Hva ønsker du å oppnå? Slik du holder på, bryter du bare ned kroppen. Det er derfor du er så trøtt. Kan hende du bør spise mer i tillegg til hvile og redusere treningstiden. 

Skrevet
På 11/15/2016 den 15.02, AnonymBruker skrev:

merker at jeg er så trøtt om dagene.

Når du trener så mye som 3 timer per dag er det veldig viktig at du spiser nok og får nok hvile. Siden du er trøtt er det disse to primærbehovene som ikke er dekket. Intensiteten på treningen betyr også mye.

Hvordan ser en typisk uke ut med tanke på trening (type og intensitet), hvile (hvor mye sover du, jobber du eller går på skole) og mat (hvor mye spiser du og hva slags mat). 3 timer daglig er veldig mye så slike detaljer er avgjørende for at du skal klare å gjennomføre dette.

Et annet spørsmål er som andre sier; hva er målsetningen din? Ønsker du å bli best i en idrett eller er det bare en hobby for å "slå ihjel tid"?

Anonymkode: d01ff...107

Skrevet

Å trene 3 timer i tillegg til jobb ser jeg for meg kan bli problematisk. Men om det er bare for en periode så blir det jo noe annet enn om du tenker stå på sånn resten av livet. Du skal jo ha tid til å leve også innimellom der. Jobb 8 timer + reisetid + 3 timer trening, så er det ikke mye tid til andre ting

Anonymkode: 5e837...8ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...