Gå til innhold

Velge mellom å være lubben og sliten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har gått ned 12 kilo på et halvt år ved å telle kalorier. Jeg spiser sunt, masse grønnsaker og bønner, og byttet ut det meste av godteri med frukt for eksempel. Jeg nådde vekten jeg ønsket for to måneder siden, og har nå vedlikeholdt vekten (også ved å tenkte kalorier, ikke kjempestrengt, men går ganske automatisk). Veier meg ca en gang i uka, og den er stabil. 

Det eneste problemet er at jeg føler meg sliten. Jeg er ganske liten, og med ca en times gåtur om dagen trenger jeg ikke mer enn ca 1600 kcal dagen. Handler slitenheten om matmengde tror dere? At kroppen trenger tid til å venne seg til mindre energi? Merker at de dagene jeg spiser ca 2000 kcal så har jeg mer energi. Føler det i hvert fall. Men har før prøvd å innta så mye i perioder, og da lå vekten min stabilt på svak overvekt. 

Må jeg velge mellom å være lubben eller sliten? Eller er det noe annet dette handler om og jeg kan gjøre?

Anonymkode: 6ff90...06a

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når du har nådd idealvekten kan du vel spise ditt normale dagsbehov på 2000 kalorier? :klo:

Anonymkode: 8c976...1ab

• Liker 1
Skrevet

Kan vel tenkes at du har jernmangel. Tretthet er et kjent symptom.

Anonymkode: 0eb5e...5f4

• Liker 4
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Når du har nådd idealvekten kan du vel spise ditt normale dagsbehov på 2000 kalorier? :klo:

Anonymkode: 8c976...1ab

Hun skriver jo at 2000 ikke er hennes normale dagsbehov. Ikke alle kvinner forbrenner 2000 kcal dagen. Det er gjennomsnittet, og det er derfor det opereres med som en generell regel. Likevel er vi individer og fungerer ulikt. Hvis man er liten og lett og lite aktiv kan man fint forbrenne mye mindre gjennom en dag.

Anonymkode: 59009...72b

• Liker 8
Skrevet

Jeg testet meg for vitaminer og slikt hos legen da jeg nådde målvekten. Alt var bra, på grensen til litt lite d-vitamin bare, så det tar jeg nå tilskudd av.

Og ja, 1600 kcal er dagsbehovet for å vedlikeholde. Tror ca 1900-2000 var dagsbehovet mitt før. Jeg er ganske lav og jobber med data, så det er ikke så veldig uvanelig tror jeg.

• Liker 1
Skrevet

Siden du har stillesittende jobb og dermed ikke forbrenner så mye, hva med å legge deg opp på 2000 og trene litt? Noen rolige lange joggeturer i uka eller noe?

Anonymkode: 0d9aa...f6f

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, ekkoet skrev:

Sover du nok?

Ja. Jeg tenker at det kanskje kan være årstiden eller livet mitt ellers som gjør meg sliten. Det er vel det mest sannynlige. Jeg har gått fra fulltidsjobb og fulltidsstudent til 80% jobb, noe jeg ønsket, men kan hende all den ekstra tida gjør at jeg blir litt lat.

Jeg har bare lyst til å utelukke vektnedgangen. Så for å formuere spørsmålet mitt enklere: kan man bli sliten etter vektnedgang i seg selv?

Skrevet

Hva er det du spiser da? Jeg ville sett litt på hva de 1600 kaloriene besto av. 1600 kalorier med grønnsaker og rent kjøtt er betydelig ulikt 1600 kalorier med raske karbohydrater, f. eks :)

Skrevet

Trening gir energi. Kjør opp tempo på gåturen. Gi litt mer gass. 

Anonymkode: ec8d2...839

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, godt skrev:

Hva er det du spiser da? Jeg ville sett litt på hva de 1600 kaloriene besto av. 1600 kalorier med grønnsaker og rent kjøtt er betydelig ulikt 1600 kalorier med raske karbohydrater, f. eks :)

Dette! Får du i deg nok proteiner?

Skrevet

Føler skikkelig med deg for jeg har AKKURAT den samme problemstillingen som deg. Jeg er liten, bare 153cm og før veide jeg 57kg,altså grensen til lett overvekt. Har gått ned 10kg og det var ganske hardt for måtte ligge på 1000-1100 kalorier og da gikk jeg ned i snitt 0,4kg i uken. Uansett, når jeg skulle stabilisere vekten som du også har gjort så sto jeg stabilt på 1500-1600 kalorier. Har også stillesittende jobb og gikk en times tur hver dag. Sliten og slapp og mye sulten. Var veldig påpasselig med å fortsette å spise bare sunn mat for er jo ikke stort rom for utskjeielser når man ligger så lavt på kalorier. Jeg er egentlig sykt matglad,elsker mat. Min løsning på dette problemet,har vært å begynne å løpe. Det var veldig tøft i starten,men nå har jeg blitt avhengig av det og løper 80km i uken. I tillegg går jeg til og fra jobb som blir 7km hver dag og har en spinningsykkel hjemme som jeg bruker 2timer i uken som lett trening.når man veier lite forbrenner man også mindre på trening,men utfallet av dette er at jeg nå kan spise 2300kalorier daglig uten å legge på meg, jeg kan kose med med mer mat,spise masse karbohydrater og jeg har mye mer energi. 

Det koster mye og tar mye tid all denne treningen,men for meg er det verdt det. I starten løp jeg for å kunne spise mer mat og kose meg, men nå løper jeg fordi det er deilig å bruke kroppen og fordi det gir meg energi. Jeg har også fått et bedre forhold til mat etter dette for jeg fikk et anstrengt forholdt til mat når jeg slanket meg og levde på 1600 kalorier. På et så lavt inntak så må man planlegge veldig fordi det ikke er handlingsrom for noe utskjeielser. Er jo trist når man må sulte hele dagen for å kunne gå i en bursdag. Egentlig er det litt urettferdig at vi små forbrenner mindre for matlyst har vi jo. Og sult og metthetsfølelse trenger ikke være annerledes for oss enn for jenter på 170 og 60kg som forbrenner 2000 kalorier.

mine tips er derfor trening, og kanskje øke litt på karbohydrater hvis du ligge lavt på det.når jeg slanket meg spiste jeg mindre karbohydrater (ikke lavkarbo), og når jeg økte det så fikk jeg litt mer energi og følte meg ikke så slapp og sliten. var litt som at hodet begynte å fungere ordentlig igjen. Og dersom du velger å trene mer så er det ikke mye futt i maskineriet uten karbohydrater (i allefall er det min erfaring).

Anonymkode: f6d60...cbc

• Liker 3
Skrevet

Trening. Det gir energi og du kan spise litt mer. Men jeg er også litt daff om dagen pga høstværet. Det er normalt.

Anonymkode: c0e73...e56

• Liker 1
Skrevet

Jeg lurer veldig på hva hva du spiser i løpet av en dag. Spiser du for eksempel knekkebrød til hvert måltid er det ikke rart du er trøtt, bare for å sette det litt på spissen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg spiser 2-3 frukt om dagen og masse grønnsaker, varierer kanskje mellom 300 gram og en kilo (mest i supper og gryter og woker, så sjelden rå). Spiser også mye brun ris, quinoa, fullkornspasta eller grovt brød, kanskje 150g tørrt dagelig. Så spiser jeg kanskje sånn 200g kylling eller fisk eller bønner. Spiser nesten ikke olje, så får fett gjennom fisk, avokado og nøtter. Spiser også egg en gang i blant. Jeg spiser så og si ikke melkeprodukter. Også har jeg kanskje 200 kcal om dagen til snacks, som jeg oftest sparer og har 2-3 snacks/alkohol/kake/restaurant/godteridager i uka.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser 2-3 frukt om dagen og masse grønnsaker, varierer kanskje mellom 300 gram og en kilo (mest i supper og gryter og woker, så sjelden rå). Spiser også mye brun ris, quinoa, fullkornspasta eller grovt brød, kanskje 150g tørrt dagelig. Så spiser jeg kanskje sånn 200g kylling eller fisk eller bønner. Spiser nesten ikke olje, så får fett gjennom fisk, avokado og nøtter. Spiser også egg en gang i blant. Jeg spiser så og si ikke melkeprodukter. Også har jeg kanskje 200 kcal om dagen til snacks, som jeg oftest sparer og har 2-3 snacks/alkohol/kake/restaurant/godteridager i uka.

Jeg tror man kan bli sliten av å gå ned i vekt, både mentalt og fysisk. Ved vedvarende kaloriunderskudd blir kroppen din stresset og det kan være det er dette du merker.

Virker jo som du spiser veldig sunt. Men hva med å droppe denne sparingen av de 200 kaloriene og heller spise 200 kalorier mer hver dag?
Som andre nevner er søvn også veldig viktig.
Det mange nevner som er jeg er uenig i er at du bør starte opp og trene. Hvis du går en times tur hver dag så er du absolutt i passe fysisk aktivitet. Og kanskje du heller skal hvile mer om du føler deg sliten. Poenget er jo å få hentet seg inn igjen, ikke presse kroppen til å prestere mer. Det er stor forskjell på å være sliten/daff fordi man bare ligger på sofaen, da vil mer aktivitet gi energi, men om man allerede er aktiv hver dag er ikke svaret og legge til mer aktivitet.

Anonymkode: af736...705

• Liker 1
Skrevet
23 timer siden, AnonymBruker skrev:

Føler skikkelig med deg for jeg har AKKURAT den samme problemstillingen som deg. Jeg er liten, bare 153cm og før veide jeg 57kg,altså grensen til lett overvekt. Har gått ned 10kg og det var ganske hardt for måtte ligge på 1000-1100 kalorier og da gikk jeg ned i snitt 0,4kg i uken. Uansett, når jeg skulle stabilisere vekten som du også har gjort så sto jeg stabilt på 1500-1600 kalorier. Har også stillesittende jobb og gikk en times tur hver dag. Sliten og slapp og mye sulten. Var veldig påpasselig med å fortsette å spise bare sunn mat for er jo ikke stort rom for utskjeielser når man ligger så lavt på kalorier. Jeg er egentlig sykt matglad,elsker mat. Min løsning på dette problemet,har vært å begynne å løpe. Det var veldig tøft i starten,men nå har jeg blitt avhengig av det og løper 80km i uken. I tillegg går jeg til og fra jobb som blir 7km hver dag og har en spinningsykkel hjemme som jeg bruker 2timer i uken som lett trening.når man veier lite forbrenner man også mindre på trening,men utfallet av dette er at jeg nå kan spise 2300kalorier daglig uten å legge på meg, jeg kan kose med med mer mat,spise masse karbohydrater og jeg har mye mer energi. 

Det koster mye og tar mye tid all denne treningen,men for meg er det verdt det. I starten løp jeg for å kunne spise mer mat og kose meg, men nå løper jeg fordi det er deilig å bruke kroppen og fordi det gir meg energi. Jeg har også fått et bedre forhold til mat etter dette for jeg fikk et anstrengt forholdt til mat når jeg slanket meg og levde på 1600 kalorier. På et så lavt inntak så må man planlegge veldig fordi det ikke er handlingsrom for noe utskjeielser. Er jo trist når man må sulte hele dagen for å kunne gå i en bursdag. Egentlig er det litt urettferdig at vi små forbrenner mindre for matlyst har vi jo. Og sult og metthetsfølelse trenger ikke være annerledes for oss enn for jenter på 170 og 60kg som forbrenner 2000 kalorier.

mine tips er derfor trening, og kanskje øke litt på karbohydrater hvis du ligge lavt på det.når jeg slanket meg spiste jeg mindre karbohydrater (ikke lavkarbo), og når jeg økte det så fikk jeg litt mer energi og følte meg ikke så slapp og sliten. var litt som at hodet begynte å fungere ordentlig igjen. Og dersom du velger å trene mer så er det ikke mye futt i maskineriet uten karbohydrater (i allefall er det min erfaring).

Wow. Hvordan i alle dager er dette mulig? Det er jo nesten 2 maraton i uka. Jeg tar av meg hatten for deg!

Anonymkode: d703f...f77

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wow. Hvordan i alle dager er dette mulig? Det er jo nesten 2 maraton i uka. Jeg tar av meg hatten for deg!

Anonymkode: d703f...f77

Om man løper ca 1,2 mil på hver økt er jo ikke det noe vanskelig. Er jo også en normal distanse for en som liker å løpe. 

• Liker 2
Skrevet
På 15.11.2016 den 14.32, AnonymBruker skrev:

Trening gir energi. Kjør opp tempo på gåturen. Gi litt mer gass. 

Ikke til alle. Jeg har aldri i mitt liv noen gang opplevd å få energi av å trene.

• Liker 8
Skrevet

For meg kan en løpeøkt bestå av rolig oppvarming 4km, deretter intervaller (10x1000m) og rolig nedtrapping 3km. Så da er det en økt på 17km. Så kan jeg en annen dag løpe en rolig tur på 10km, andre dager langtur på 25km.... Osv. Ja,80km er mye, men nå driver jeg med det fordi det er gøy. Har tatt meg lang tid å bygge meg opp på det nivået jeg er nå, flere år med økende treningsmengde. Men det er så moro å se resultater når man løper konkurranser og for å bli en bedre løper må det løpes😊 Vet at 80km høres mye ut, men det handler om å løpe mye rolig og ikke ta av helt på den intensive treningen. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...