Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en tråd her på KG om folk som skal feire jul alene. Jeg lurer på hvorfor noen velger å feire alene? Jeg klarer ikke å forestille meg at det er hyggelig eller en positiv opplevelse på noen måte. Hvorfor velger noen dette? Hvor er familien til disse menneskene? Jeg antar at de har familier, og hvordan tillater venner og bekjente dette? 

Misforstå meg rett, jeg har ikke veldig mange venner, men familie har jeg og alle(?). 

Anonymkode: 6d52e...f12

Videoannonse
Annonse
Gjest Eugene Onegin
Skrevet (endret)

Fordi noen trives alene og ikke har noe problemer med og være alene.

Er det ikke på tide at dette blir akseptert at det finnes de av oss som rett og slett ikke har noe problem med og være alene og trives med å være alene.

Jeg er dritt lei av denne framstillingen at det er så ille og være alene.

Ja jeg vet det er forskjell på og være alene frivillig fordi man ønsker det og være ufrivillig alene.

Endret av Eugene Onegin
  • Liker 4
Skrevet

Alle har forskjellige preferanser og nei, alle har ikke familie.. 

Skrevet (endret)
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en tråd her på KG om folk som skal feire jul alene. Jeg lurer på hvorfor noen velger å feire alene? Jeg klarer ikke å forestille meg at det er hyggelig eller en positiv opplevelse på noen måte. Hvorfor velger noen dette? Hvor er familien til disse menneskene? Jeg antar at de har familier, og hvordan tillater venner og bekjente dette? 

Misforstå meg rett, jeg har ikke veldig mange venner, men familie har jeg og alle(?). 

Jeg har gjort det én gang. Og det var fordi mine foreldre bodde langt unna, min søster feiret jul i utlandet, min sønn feiret hos sin far og mine nære venner var selv invitert til sine svigerfamilier. Men jeg gjorde det beste ut av det på julaften, resten av julen var jeg frivillig for Alternativ jul. Det var faktisk en veldig fin jul og jeg vil huske alltid.

Og forresten, tror det var 3-4 av litt mere perifere venner som stakk innom på julaften. I tillegg til at naboene inviterte meg inn. Jeg var faktisk travelt opptatt den julaftenen.

Endret av Kontormus
  • Liker 2
Skrevet
10 minutter siden, Eugene Onegin skrev:

Fordi noen trives alene og ikke har noe problemer med og være alene.

Er det ikke på tide at dette blir akseptert at det finnes de av oss som rett og slett ikke har noe problem med og være alene og trives med å være alene.

Jeg er dritt lei av denne framstillingen at det er så ille og være alene.

Ja jeg vet det er forskjell på og være alene frivillig fordi man ønsker det og være ufrivillig alene.

Enig. Man hører stadig folk syte over dette. Man hører derimot aldri om syting om det omvendte.

Dumme folk.

Anonymkode: e3df3...c83

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt over at noen kanskje ikke har familie eller venner å feire jul sammen med? Noen skal kanskje på jobb på julaften eller tidlig 1. Juledag, andre kan være syke. Her er mange skjebner innenfor husets fire vegger, det du ser er ikke alltid det som gjemmer seg under overflaten. 

Tenk litt lengre enn til din egen nesetipp. 

Anonymkode: 5ad0d...4ea

• Liker 5
Skrevet

Dersom man skal feire jul sammen med veldig mange andre, så blir det bare masse bråk og støy...

Det er veldig lettvint (og trivelig!) å være litt aleine...

Anonymkode: 0302c...a2e

• Liker 1
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt over at noen kanskje ikke har familie eller venner å feire jul sammen med? Noen skal kanskje på jobb på julaften eller tidlig 1. Juledag, andre kan være syke. Her er mange skjebner innenfor husets fire vegger, det du ser er ikke alltid det som gjemmer seg under overflaten. 

Tenk litt lengre enn til din egen nesetipp. 

Anonymkode: 5ad0d...4ea

:blomst:

Anonymkode: 08351...448

Skrevet

Har feiret jul alene et par ganger og det har vært fordi jeg hadde lyst. Hadde invitasjon til å komme både her og der men jeg ville rett og slett bare være alene og gjøre det jeg ville. 🤗 

• Liker 1
Skrevet

Blant annet fordi noen har familie av typen dysfunksjonell. 

Jeg foretrekker å kose meg alene hjemme, enn å slepe rundt på min sterkt alkoholiserte mor. Lite hyggelig familiejul når slekta ikke vil ha oss (dvs. mamma) på besøk fordi hun drikker seg kanakas. 

Så da er valget: Feire med mamma (som er full). Eller feire alene. 

Foretrekker det sistnevnte.

Anonymkode: 0c3ab...8fc

• Liker 2
Skrevet

Jeg feirer ikke jul, og trives godt alene. Ser virkelig ikke poenget med å bli med på alt styret, og det er deilig med alenetid.

Gjest Black Amethyst
Skrevet (endret)

Det er forskjellige grunner, ja.

Som en annen nevnte over her så finnes det dysfunksjonelle familier. I vedkommendes familie var det snakk om alkoholisert forelder, noe som er klart en veldig vond situasjon i mange familier. Men du har også de familiene der de bor sammen med en narcissistisk forelder, i disse familiene kan alt virke perfekt ut på utsiden mens på innsiden er det ikke alltid like harmonisk. Da vil som sagt det  å være alene i julen være en stor frihet for de som kommer i fra vanskelige familier.

Men joda, det finnes også de som også trives med å være frivillig alene, om det er å være fullstendig alene eller å kun feire i sammen to stykker, kan være veldig avslappendes det og.

Endret av Black Amethyst
Skrevet

Mange mulige grunner:

- Man har rett og slett ikke hverken familie eller venner

- Man har familie, men den er dysfunksjonell og man føler man har det bedre alene enn sammen med dem

- Man har venner, men ingen nære nok til at man føler at det er greit å spørre om å feire julaften med de

- Venner og familie bor langt unna og man har ikke tid/økonomi til å reise

- Man har det tøft pga. helt urelaterte problemer (nettopp blitt slutt med en bedre halvdel etter et langvarig forhold fks.) og føler derfor at man ikke kommer til å være noe koselig selskap for andre til stede og/eller man føler seg ikke i humør til å feire noe

Og listen fortsetter i det uendelige.

Mange som feirer jul alene gjør det ufrivillig og synes det er forferdelig tungt, og personlig skjønner jeg det veldig godt, for jeg tror jeg hadde begynt å gråte hvis jeg måtte tilbragt julen alene, men det er bare fordi jeg har et tett "forhold" til julen og ønsker å dele det jeg ser på som en koselig tid med kjente og kjære. Men det er også mange som trives i eget selskap i julen, enten fordi de rett og slett liker det sånn, eller fordi de har vonde assosiasjoner til julen som gjør at de ikke ønsker selskap. Jeg må for øvrig også si meg helt enig i en litt lenger oppe her som sier h*n er lei av tanken samfunnet har satt i hodet på folk om at det liksom skal være så ille å være alene, og det gjelder ikke bare i julen.

• Liker 1
Skrevet
På 15.11.2016 den 13.53, AnonymBruker skrev:

Noen har ikke familie, eller de har ikke familie som de ønsker å være sammen med. Noen befinner seg steder som gjør det vanskelig å reise til familien i julen. Noen ønsker å feire alene. Noen ønsker ikke å feire med andres familie, som f.eks, samme med venner. 

Jeg har selv feiret jul alene, til tross for at jeg på det tidspunktet både hadde familie og venner, men jeg var ikke ønsket hos familie, og hadde selv ikke ønske om å feire med venner. 

Skrevet

Jeg har aldri vært alene på julaften, men det er egentlig bare flaks - bor langt unna mine nærmeste og har jobb som kan kreve arbeid både lille julaften, julaftens morgen og 1. Juledag - så da jeg ikke kan reise hjem. Jeg har tenkt litt på det, og tror det skulle gå kjempebra. Jeg bor alene - der er jo ikke som om det å være alene er nytt for meg. Jeg skulle klart å skape en fin dag - kom sikker til å savne familien litt, men ikke verre enn jeg kan gjøre andre ganger jeg ikke kan være med på ting fordi jeg bor langt unna. Bor langt unna pga jobb, og der er jo mitt valg. 

Jeg tror det aller verste ville være at alle skulle synes synd på meg og framstille det med å være alene som sååå stusselig. Jeg vet mange av mine kollegaer ville uffe seg veldig, og antakelig insistere på at jeg måtte komme til dem. Sikkert fint ment, men jeg tror jeg ville føle det mye stusseligere å feire "noen annens jul" med masse folk jeg ikke kjenner. Det hadde bare stresset meg og fått meg til å føle meg enda mer alene - tror jeg. Jeg er som sagt vant til - og trygg i - mitt eget selskap. Ingen ting å være bekymret for, jeg klarer meg fint. 

Det er selvsagt mange som er ufrivillig alene på julaften, og kjenner ekstra mye på ensomheten i denne tida. Det er selvsagt trist. Men før man uffer seg for mye og snakker om hvor synd det er på folk og hvor stusselig de har det - så bør man kanskje sjekke ut hva personen selv synes? Det er jo ikke så kjekt at folk skal stakkarsliggjøre det når du selv synes du har det helt fint. 

(Og hvis man ER ensom og synes det er kjipt, hjelper det sikkert ikke at alle skal synes synd på deg heller, tenker jeg) 

Anonymkode: 3acd2...467

Skrevet

Jeg setter mer pris på førjulstiden, barna og jeg har alltid hatt tradisjoner med pynting, julemusikk og kos.

Julaften er jeg alltid alene og nyter roen.

Det merkelige er at ALLE inviterer meg, fordi ingen skal sitte alene julaften. Ikke respekterer de valget mitt om å være alene heller. Det er liten forståelse for at jeg ønsker å være alene. 

Jeg har ikke feiret jul med familien min siden jeg flyttet hjemmefra som 15 åring. Barna mine har knapt sett min side av familien og det skal de få slippe også i fremtiden. 

Anonymkode: fc6ef...64d

• Liker 1
Gjest Den Lille Heksa
Skrevet

Feirer alene fordi jeg har familie på andre siden av fjellet og har lite lyst å kjøre over på den tiden av året. Sliter ikke så mye med det egentlig, tenker at jeg har feiret jul med familien før og kommer til å gjøre det igjen, bare ikke så lenge jeg bor slik og ikke har egen familie.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...