AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #1 Skrevet 15. november 2016 Han er 16 år.. Han jobber hver helg (får overbetalt av sin fars firma) og får stipend hver mnd. Alikevell betaler faren alle klær, telefonregning osv. Nå snakker han om å kjøpe leilighet til han skal bort på skole til 3 millioner. I tillegg så gjør han ingenting hjemme. Tidligere denne uken skulle han passe lillesøsteren, etter at hun var lagt, og jeg ba han om å lukke døren etter at hun hadde sovnet slik at kattene ikke skulle gå inn. Og fikk til svar at han skulle se om han orket.. På søndag, fikk gutten spm. om han kunne hjelpe til med ett par saker ute, og gutten brølte, etter å ha sett på fotball hele dagen, at d måtte da for guds skyld være lov å slappe av i sofaen av og til også. Han var jo på jobb hver helg og på skole hele dagene, så han var sliten. Jeg måtte hjelpe faren i stedet for å konsentrere meg om treåringen som skulle legges, DA, klikket det for meg. Jeg hadde styrt hele dagen, gitt faren frokost på sengen(farsdag), laget middag i mange timer, og vasket huset.. Jeg sa klart ifra at alle goder er borte, han får begynne med egen klesvask selv (har satt inn skittentøyskurv på rommet hans) og vaskehjelpen får beskjed om at hans rom ikke skal vaskes fra nå av. Jeg sa ifra, at siden han jobbet så mye, så kunne han leie og betale vaskjehjelpen selv. Jeg gidder rett og slett ikke å rydde/vaske etter denne tenåringen etter slik oppførsel. da jeg ba faren om at han ikke fikk kjøre gutten hit og dit lenger, sa Faren at jeg overreagerer og at jeg sikkert var slik som ungdom selv. Vi måtte jo forstå at han var sliten. Jeg var kanskje det en gang, jeg husker ikke. Men jeg betalte alt selv fra jeg var 16, og mine foreldre vurderte aldri å kjøpe en leilighet til meg. Og jeg hjalp til jevnlig med husarbeidet. Synest dere at jeg overreagerer? Anonymkode: 99ed0...0fe 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #2 Skrevet 15. november 2016 Det er klart det må få konsekvenser, men det er ikke du som hovedsaklig skal bestemme konsekvensene her, det er far. Jeg syns også du overdriver litt da.. Anonymkode: 1ae81...f24 42
Kontormus Skrevet 15. november 2016 #3 Skrevet 15. november 2016 Har du de kritiske stemorsbrillene på? Ja, jeg syns også du overdriver. Og du kan vel ikke fortelle far hva han for lov til og gjøre for sønnen.... 38
PhilosopherSe7en Skrevet 15. november 2016 #4 Skrevet 15. november 2016 (endret) Før det første er det ikke din jobb å diktere hva far skal og ikke skal gjøre med hensyn til sin sønn. Ja du kan komme med innspill, men å si at han ikke får lov er bare tragisk. Dere har vaskehjelp, men likevel må du vaske huset i flere timer? Hadde jeg hatt råd hadde jeg uten tvil kjøpt leilighet til mine barn den dagen de flytter. Veldig lett regnestykke. De kan betale 6-7000 i måneden for en liten hybel eller bofellesskap, eller de kan betale 3000 i fellesutgifter på bolig eid av familien. Du kan jo gjøre ett regnestykke på det selv. Legg sammen utgiftene det koster å leie i 3-8 år som student og se hva du kommer frem til. I tillegg kan du legge til verdiøkning av boligen i det samme tidsrommmet. Har dere flere barn så står jo leiligheten klar til å overtas av neste barn når de skal flytte å studere, dermed blir regnestykket langt bedre med hensyn til sparte leieinntekter. Selvsagt skal barn hjelpe til og vise respekt ovenfor de voksne, men virker som du går løs på dette på helt feil måte med å kommandere den ene og den andre! Endret 15. november 2016 av PhilosopherSe7en 24
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #5 Skrevet 15. november 2016 Han får stipend hver måned når dere har råd til å kjøpe leilighet til hans samt han fremdeles bor hjemme? Anonymkode: 9a7f2...678 39
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #6 Skrevet 15. november 2016 siden det er jeg som vasker klærne hans og betaler vaksehjelpen, så er det min avgjørelse synest jeg.. Selv om man har vaskehjelp annenhver uke, så må bad og kjøkken fortsatt vaskes.. og huet må støvsuges.. osv.. Far kommer til å kjøre alikevell siden han mener at jeg overreagerer. Anonymkode: 99ed0...0fe 6
PhilosopherSe7en Skrevet 15. november 2016 #7 Skrevet 15. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: siden det er jeg som vasker klærne hans og betaler vaksehjelpen, så er det min avgjørelse synest jeg.. Selv om man har vaskehjelp annenhver uke, så må bad og kjøkken fortsatt vaskes.. og huet må støvsuges.. osv.. Far kommer til å kjøre alikevell siden han mener at jeg overreagerer. Anonymkode: 99ed0...0fe Han er vel bare ikke interessert i at du tror du er moren hans og skal bestemme hva han kan og ikke kan med hensyn til sinn sønn. 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #8 Skrevet 15. november 2016 Jeg betalte ingen ting selv da jeg var 16. Jobbet litt, og det var rene lommepenger som gikk til (unødvendige) klær og kantinemat/godt. Vaskehjelpen vasket selvsagt rommet mitt! Jeg måtte hjelpe litt til hjemme, med middagslaging og slikt, men altså, hvilken 16-åring er det som blir glad for å hjelpe til ute på en søndag da. Jeg syns du overreagerer. Anonymkode: cffbc...afd 18
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #9 Skrevet 15. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: siden det er jeg som vasker klærne hans og betaler vaksehjelpen, så er det min avgjørelse synest jeg.. Selv om man har vaskehjelp annenhver uke, så må bad og kjøkken fortsatt vaskes.. og huet må støvsuges.. osv.. Far kommer til å kjøre alikevell siden han mener at jeg overreagerer. Anonymkode: 99ed0...0fe Hva gjør far for å kunne få goden ved vaskehjelp da? Det er far i huset du må ta for dette, ikke sønnen. Det er han som må sette reglene, og ta klesvasken til sin sønn hvis sønnen ikke gjør det selv. Hvis far ikke orker å vaske klærne lenger, da må far be sønnen vaske selv. Anonymkode: e3dc3...497 9
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #11 Skrevet 15. november 2016 Ja, du overreagerer..jeg har en 18 årig jente som heller ikke har faste oppgaver i huset. Det kunne ikke falle meg inn å ikke hjelpe med første bolig når den tid kommer..og ikke minst med de nødvendige kjøp av klær og sko. Vår jente jobber ikke, men jobber godt med skolearbeidet . Hun kan ha sine dårlige dager, mens andre ganger er hun en racer til å ville hjelpe oss.. Jeg tror at din sønn også gjør noe bra innimellom, bare at du tar det som en selvfølge og ikke legger merke til det? Ungdom er i sin egen boble, der var jeg også for maaange år siden. Jeg er ikke så naiv at jeg ikke "husker" at min mor gjorde masse for meg også. Jeg leser at du har vaskehjelp. Det har ikke vi i vårt hus med fem i familien. Jeg kan også bli sint på mine barn når jeg har gjort mye en dag i huset, men det er mitt problem, og jeg besinner meg. Hvorfor ikke få gutten til å få moped? Da kan dere slippe å kjøre ham alle veier..jeg gruer meg bare til mine barn flytter ut, da vil det bli stille i huset og jeg vil savne hele "pakken.." Anonymkode: a9739...e4f 4
Gjest Skrevet 15. november 2016 #12 Skrevet 15. november 2016 (endret) Høres ut som en bortskjemt drittunge i mine øyne. Å kjøpe leilighet til 3 millioner når du skal studere og er 16 år er vel litt drøyt tenker jeg, skal dere stå for lånet da? Hvordan i alle dager skal han ha råd til husleie? Å ikke gidde å lukke døren, eller hjelpe til med småting høres helt idiotisk ut. La meg gjette? Han sitter inne hele døgnet og blir gretten om internetten forsvinner? Han blir nok veldig morsom å ha med og gjøre når han bikker 18 og velger å bo hjemme fordi alt blir servert i fanget Endret 15. november 2016 av Gjest
Shopp Skrevet 15. november 2016 #13 Skrevet 15. november 2016 (endret) ........... Endret 6. desember 2016 av Shopp 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #14 Skrevet 15. november 2016 Det største problemet her er jo at du begynner med tiltak uten å diskutere med far først. Den slags oppførsel er jo drepen for et forhold og barneoppdragelsen. Helt uavhengig av om dette er stesønn eller biologisk sønn så er jo steg en og sette seg ned med far og bli enig om hvilke regler man skal ha og deretter implementere de reglene. Høres ut som han er ganske bortskjemt. Men det er nok lite du kan gjøre med det dersom du ikke er enig med far om hva slags barneoppdragelse dere skal ha. Anonymkode: 5d353...7ea 17
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #15 Skrevet 15. november 2016 7 minutter siden, Ann Christin skrev: Høres ut som en bortskjemt drittunge i mine øyne. Å kjøpe leilighet til 3 millioner når du skal studere og er 16 år er vel litt drøyt tenker jeg, skal dere stå for lånet da? Hvordan i alle dager skal han ha råd til husleie? Å ikke gidde å lukke døren, eller hjelpe til med småting høres helt idiotisk ut. La meg gjette? Han sitter inne hele døgnet og blir gretten om internetten forsvinner? Han blir nok veldig morsom å ha med og gjøre når han bikker 18 og velger å bo hjemme fordi alt blir servert i fanget Og her er grunnen til at modder bør ha seperate brukere som mod og privat. At en mod skriver så bastant i en tråd legger føringer, og gjør at man betviler moderatorenes objektive rolle i andre saker. Dette blir også sikkert slettet som brukerdebatt nå... Anonymkode: e3dc3...497 31
Drama.Queen Skrevet 15. november 2016 #16 Skrevet 15. november 2016 Enda en bitter stemor gitt Ja! Du overreagerer. 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #17 Skrevet 15. november 2016 Eg tykkjer også du overreagerer. Om han jobbar kvar helg og har skule i tillegg har han ikkje mykje fritid! Sjølvsagt unødvendig å brøle/svare stygt når han blir spurt om noko, men så er det gjerne litt slik tenåringar er. Anonymkode: 7a831...57b 10
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #18 Skrevet 15. november 2016 27 minutter siden, Ann Christin skrev: Høres ut som en bortskjemt drittunge i mine øyne. Å kjøpe leilighet til 3 millioner når du skal studere og er 16 år er vel litt drøyt tenker jeg, skal dere stå for lånet da? Hvordan i alle dager skal han ha råd til husleie? Å ikke gidde å lukke døren, eller hjelpe til med småting høres helt idiotisk ut. La meg gjette? Han sitter inne hele døgnet og blir gretten om internetten forsvinner? Han blir nok veldig morsom å ha med og gjøre når han bikker 18 og velger å bo hjemme fordi alt blir servert i fanget far skal stå for lånet, men det går selvfølgelig ut over våre felles ferier/julegaver osv.. 23 minutter siden, Shopp skrev: Jeg MÅ bare spørre; eier du og mannen huset sammen, eller er det hans hus mens du bidrar med litt histen og pisten? Hvem skal betale for huset til stesønnen? Kommer pengene direkte fra faren, eller fra deg og han sammen? Vi eier huset sammen, betaler likt på lånet. Jeg har valgt vaskehjelp fordi jeg ikke orker å krangle om vaskingen med min samboer. Samboer skal kjøpe leilighet. Jeg bidrar ikke til det. Anonymkode: 99ed0...0fe
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #19 Skrevet 15. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Eg tykkjer også du overreagerer. Om han jobbar kvar helg og har skule i tillegg har han ikkje mykje fritid! Sjølvsagt unødvendig å brøle/svare stygt når han blir spurt om noko, men så er det gjerne litt slik tenåringar er. Anonymkode: 7a831...57b å jobbe er jo et valg han tar.. Han MÅ ikke jobbe hver helg i tillegg til skolen, men gjør det fordi han vil tjene penger.. til alt annet enn klær og vaskehjelp.. Jeg synest at jobb er en dårlig unnskyldning for å slippe å hjelpe til hjemme.. Anonymkode: 99ed0...0fe 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #20 Skrevet 15. november 2016 Huff for ei stemor du er. Du gav VASKEHJELPEN beskjed om å ikke vaske rommet hans eller klærne hans. Så alt i alt vasker ikke du rommene eller klærne heller? Anonymkode: fc608...a79 11
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå