Gå til innhold

Saksøke staten.

Gjest MåneSkygge

Anbefalte innlegg

Gjest Moonshadow

Viste ikke helt hvor jeg skulle plassere denne, så det ble her.

Jeg driver nå på utredning for adhd. Har vært i kontakt med mange terapauter og psykologer den siste tiden og de har alle blitt sjokkert over at jeg ikke ble utredet da jeg gikk på skolen. Det har vært mye slit oppigjennom årene både for meg selv og familien min. Og etter å ha fortalt om hvordan jeg var/er, sitter fagfolka med haka i gulvet over at ingenting har blitt gjort. Nå er utredningen i gang og hittill ser det ut som jeg vil få diagnosen. Har da blitt oppfordret til å saksøke staten for at ingenting ble gjort da jeg var lita.

Mange mener mitt liv kunne sett helt annerledes ut om jeg hadde blitt utredet og medisinert.

Det jeg lurer på da, er hvordan gangen i en slik sak er.. Hvor lang tid bør jeg for meg at rettsak og div vil ta og hva er sannsynlig utkom av en slik sak?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi lærte på skolen at det ikke går ann å få diagnosen ad/hd når en voksen.. Men du kan sikkert få vite at du ahr det da selv om du ikke får diagnosen..

Om du kan saksøke staten vet jeg ikke. Barnevernsloven er ikke en pliktslov men det er jo utdanningsloven..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Moonshadow

Man kan få diagnosen selv om man er voksen. Men utredningen er laaang og ommfattende da... En jeg var sammen med på kolektiv fikk diagnosen mens jegvar der, han er over 30..

Det er faktisk put og sosialen som sier at jeg bør saksøke. Det var nettop ei som gjorde det i veldig lik sak som min og hun vant faktisk. Det var vistnok den første saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kna jo vinne frem, men vær obs på at det er vanskelig å vinne over staten. En del kommuner (bla Oslo) har gratis råd i jussaker hos en advokatvakt (Oslo sentrum), hvor man kan legge frem en sak i en del minutter og få gratis hjelp til neste skritt man evt bør ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg lurer på da, er hvordan gangen i en slik sak er.. Hvor lang tid bør jeg for meg at rettsak og div vil ta og hva er sannsynlig utkom av en slik sak?

Jeg fikk diagnosen for 3 år siden og er i dag 31 år. Utredningen min tok i underkant av ett år. Det er en lang vei og gå, men det skal ikke være noe problem for deg om du fyller de vilkårne slik jeg forstår at du gjør.

Skal du tenke på å gå rettens vei, så er sjansen svært liten for at du vil nå gjennom, selv om den ER der. Du må finne en advokat som har spesialisert seg på dette området, vist ikke gjør du deg selv en bjørnetjeneste.Jeg har hatt 3 forskjellige advokater og ingen av dem kunne ta saken fordi de mener det er en for stor risiko å ta. Nå har jeg endelig funnet en som har hatt slike saker før, så nå får tiden vise hvordan dette utarter seg.

Jeg har søkt om billibhets erstatning også. Når det gjelder min situasjon, så har jeg alt svart på hvit, men det er laaaaaangt i fra enkelt.

Håper du finner ut av det. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...