lottaliz Skrevet 15. november 2016 #1 Skrevet 15. november 2016 Hei, Jeg har en nydelig, snill og kosete pus på snart 6 mnd. Han er veldig leken som de jo ofte er, så den nye sofaen og diverse strømper han henter seg på vaskerommet har jeg allerede skjønt at blir seende lurvete ut, med sine hull og skraper. Men det er to regler jeg ønsker å være konsekvent på; ikke gå på kjøkkenbenk/bord og ikke i sengene. Jeg har barn som han løper opp til på natten eller kvelden og vekker, leker med beina deres osv. Samt at jeg rent hygienisk sett ikke ønsker katt i sengene. Løsningen på det siste har vært å lukke dører, slik at han har tilgang til stue, kjøkken og et stort allrom på natten, men ikke kommer seg opp i 2. etg hvor soverommene er (åpne dører på rommene pga barna) . Da blir resten av huset veldig kaldt nå som tempen ute synker, fordi varmepumpen er på stuen. Samtidig så har han da fri tilgang til bord og benker på kjøkkenet som ikke kan stenges av, ser potene hans over alt dagen etter. Det står ikke mat fremme verken på natt eller dag, men det har hendt at jeg måtte bytte bleie på en unge eller gjort noe annet før jeg fikk fjernet alle rester, og da hopper han rett opp og forsyner seg grovt, selv om jeg ikke er langt unna. Hopper ned når han blir oppdaget og gjemmer seg Han vet mao at han ikke har lov, men velger å ikke bry seg. Fikk tips om å legge alufolie på benker og bord, men det brydde han seg pent lite om. Han er liten enda, men det er jo da jeg må begynne med det lille av oppdragelse jeg kan prøve å ha på en katt, de er jo frie vesener og han får gjøre hva han vil ellers. Sover i sofa, på tepper, på kontorpulten til mannen (helst tastaturet) på alle nyvaskede klær på vaskerommet, har alltid full skål med den beste maten fra dyrebutikken (sykt storspist) rent vann, masse kos og masse lek med oss og barna. Er det sånn at man bare må finne seg i at katter ikke skal ha noen regler, og de skal få sitte med møkkete poter i senger og på matplassen som de selv vil, eller er det håp for å kunne trumfe igjennom to små regler? Jeg forventer ikke at han aldri skal prøve seg, men her snakker vi minimum 10 ganger om dagen.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #2 Skrevet 15. november 2016 Katter er smartere en hunder. Katter veit fryktelig godt at når mennesket ikke følger med så gjør de som de vil. Mine puser gikk ikke på bord eller benker når jeg var hjemme, men tørr nesten garantere at de gjorde det motsatte når jeg var borte. Vil du ikke ha katt i senga må du lukke døra, katter gjør stort sett som de vil. Anonymkode: c39d9...a7d 2
_popcorn_ Skrevet 15. november 2016 #3 Skrevet 15. november 2016 jeg liker tro at min ikke går på bord/benker... Han gjør ikke det når jeg ser i alle fall :D Han hopper opp i vindu og på tv-benk, men aldri på benk/bord. Han sover i senga nå, av min egen latskap. Forrige leilighet sov han ikke på soverom, men i den nye klarer han åpne døren, og dermed gjør han som han vil... (jada,jada, skal snu håndtaket) Men som nevnt over, katter er fryktelig smart. Du må nok lukke dør for å forhindre katten opp i sengen. Katter er jo meget sosial og liker komfort, så selvfølgelig vil dem ligge i en myk og varm seng med resten av "flokken". men du har jo barn, tenk deg at denne lille tassen på 6 mnder tilsvarer starten av tenårene på ett menneske, trass! han utforsker grenser, tøyer grenser, og sjekker hvor hans plass på rangstigen er. mine forrige katter lærte etter hvert at dem ikke fikk være på benk/bord når det var mat der, og/eller jeg var i nærheten (hva som skjedde når jeg var borte er dems lille hemmelighet...). Det vil si, jeg var 100% konsekvent med å kaste dem ned... etter hvert lærte dem. Ang seng, så kan du ikke være konsekvent i og med at det er flere rom og at du faktisk sover og dermed er tilstede uten å korrigere...
Tabris Skrevet 15. november 2016 #4 Skrevet 15. november 2016 Katter klatrer da ikke på noen rangstige? Jeg vil ikke si at de tester grenser heller, for de har ingen forståelse av hva vi anser som "lov" og "ikke lov". Katter - som hunder - er enkle sjeler som gjør det som lønner seg og unngår det som gir dem ubehag. Det kan funke å konsekvent ta dem ned hver gang de hopper opp, men det er også godt mulig at de fort lærer seg å holde seg borte fra bord og benker når eier er i nærheten, mens de hopper opp når eier er borte. Det har ingenting å gjøre med å teste grenser eller være utspekulert - det har å gjøre med å lære av erfaring hva som lønner seg (hoppe opp når eier er borte) og ikke lønner seg (hoppe opp når eier er i nærheten). Korrigeringen blir knyttet til eiers tilstedeværelse, ikke noen forståelse av grenser og hva som er lov og ikke. 5
Rumle Skrevet 15. november 2016 #5 Skrevet 15. november 2016 Min katt blir bare mer innbitt hvis jeg sier nei til noe, da gir hun seg aldri!
Joe12 Skrevet 15. november 2016 #6 Skrevet 15. november 2016 Det bedre seg veldig her da han bikket året, nå er han ikke like leken lenger og skal ikke utforske alt hele tiden. Han gikk overalt på bord/benker/stoler/gardiner, som man kan forvente av en kattunge, men så sluttet han med det etter x antall "nei" og "gå ned". Godt mulig han vandrer rundt på kjøkkenbenkene hele natta for alt jeg vet, men det kan jeg jo ikke gjøre noe med Har jobbet litt her med å få inn rutiner og regler for katten, og at det ikke lar seg gjøre stemmer ikke. Han får ikke lov til å kvesse klør på noe annet enn klorestativet, og det gjør han heller ikke (stort sett , vi jobber fremdeles med saken). Sokker pleide han å hente ut av kommoden faktisk, men det sluttet han og med. Akkurat det var litt trist da, all den tid det var fryktelig søtt
Million Skrevet 15. november 2016 #7 Skrevet 15. november 2016 (endret) Katter følger ikke lover og regler. De gjør det som passer dem, og da særlig når de får "jobbe uforstyrret". Hvis katten lærer at den bare blir jaget ned fra sengen hver gang matmor er i nærheten, venter den ganske enkelt til matmor er ute av syne eller ikke er hjemme før den gjør det. Katter lærer av egen erfaring, erfaringer de gjør seg, konsekvenser som de vet ikke er forårsaket av et menneske. Uten denne lærdommen ville de dødd, så de lærer av det som er best for dem. For eksempel vil man kunne plukke ned katten fra å klatre i bokhyllen hundre ganger. Men katten vil fortsette å gjøre det hvis den har funnet ut at bokyllen er et perfekt utsiktspunkt. Helt til den dagen katten er alene hjemme, klatrer opp og bokhyllen velter så katten får noen bøker over seg og slår seg. DA lærer katten, uten at noe menneske er der og påfører den det, og vil sannsynligvis aldri klatre i den bokhyllen igjen. Den lærte av smertefull egenerfaring. Ingen var der og utførte straffen, katten lærte av egen konsekvens. DET forstår de. Jeg er vokst opp med katt, og har hatt katt selv i voksen alder også. Jeg husker jeg var svært glad i potteplanter en periode på noen år, og hadde potteplanter overalt hjemme. Noen hang i vinduet, noen stod i vinduskarmen eller på kjøkkenbenken, og de største sto i store potter på gulvet. Min hunnkatt fikk den fæle uvanen at hun begynte å grave i de pottene hun kom til, og gravde jord ut på gulvet rundt dem. Hver dag når jeg kom hjem fra jobb, måtte jeg koste opp og støvsuge rundt visse av plantene. Da klekket jeg ut en plan. Jeg leste dette at katter ikke lærer hvis de vet at mennesker utfører straffen (da bare venter de til mennesket er ute av syne og gjør det så på nytt), så jeg måtte finne på en selvstraff, en erfaring katten kunne lære på egenhånd. Så jeg gikk til innkjøp av flere poser sort, malt pepper! Dette strødde jeg på plantejorden og rundt de tre potteplantene katten pleide å ta og grave i. Første dagen var det potespor i pepperet rundt den ene planten.... og siden rørte hun dem aldri mer. Jeg fortsatte med pepperet i noen dager etterpå, men det var aldri potespor i pepperet igjen heller. Hun hadde lært leksen etter EN erfaring. Hjemme alene. Endret 15. november 2016 av Million 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #8 Skrevet 15. november 2016 Har hørt at det finnes en greie som blåser luft på katten hvis den går nær, som man feks kan sette på benken? Jeg pleide å si nei og løfte ned min. Resultatet er at hun ikke går på benken når jeg er i nærheten.. med mindre hun virkelig vil ha oppmerksomhet, da setter hun seg på benken og mjauer høylydt, hun har jo lært at da kommer jeg og løfter henne ned.... Anonymkode: 4bd1b...165 3
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #9 Skrevet 15. november 2016 Opplever at katter ofte hopper opp på bordet og forsyner seg når de får bare kattemat og vil ha noe annet. Mine katter gjør det ikke, selv om jeg har nystekt fisk på bordet. De er mette på rått kjøtt, fisk, innmat, middagsmat etc., og trenger det ikke. Om de er veldig interesserte i noe jeg har, så gir jeg dem jo bare litt av det i skåla deres, problem løst. Å holde dem ute av senga ser jeg ikke grunnen til, og kunne ikke tenke meg å prøve å lære dem heller, aner ikke hvordan man gjør det. Anonymkode: 81d49...a68
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #10 Skrevet 15. november 2016 Ser ikke helt hvordan det er mulig å holde en katt unna senga, katter elsker senger. De er varme, myke og lukter av eieren, alle våre katter er mest kosete når de er i en seng. Den eneste regelen vi har med våre katter er at de ikke får gå på bordet når vi spiser, selv om de har veldig lyst. Han ene setter seg på en ledig stol eller fang om det er noe han vil ha på middagsbordet, men med konsistent nedkasting fra tidlig av har de lært å ikke gå på bordet under middagen. Ellers er alt fritt vilt, vanskelig å passe på katter hele tiden, de gjør stort sett det de vil. Har blitt mye mer renslig på kjøkkenet da, siden det må vaskes hele tiden. Anonymkode: 5a349...24a 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #11 Skrevet 15. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ser ikke helt hvordan det er mulig å holde en katt unna senga, katter elsker senger. De er varme, myke og lukter av eieren, alle våre katter er mest kosete når de er i en seng. Den eneste regelen vi har med våre katter er at de ikke får gå på bordet når vi spiser, selv om de har veldig lyst. Han ene setter seg på en ledig stol eller fang om det er noe han vil ha på middagsbordet, men med konsistent nedkasting fra tidlig av har de lært å ikke gå på bordet under middagen. Ellers er alt fritt vilt, vanskelig å passe på katter hele tiden, de gjør stort sett det de vil. Har blitt mye mer renslig på kjøkkenet da, siden det må vaskes hele tiden. Anonymkode: 5a349...24a Sånn er det hos oss også Kattene lever sammen med husets voksne. Ja, jeg er sikker på de tripper udnt på benken når alle andre er på jobb om dagen. Og med benkebereder blir det en lunken og deilig plass i det ene hjørnet av benken. Skulle en eldre katt da nektes å sove der? Think not. Og de sover i sengen om natta. Mykt, varmt, kos. De syner til knes i luftige, varme dundyner. Det er såvidt du ser øretippene som stikker opp. De elsker det. Jeg mener vi bor i det samme huset. Vi valgte å ta dem inn. Anonymkode: 318aa...50a 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #12 Skrevet 15. november 2016 Her får pus lov til å gå overalt. Jeg synes bare det er kos. Anonymkode: ede07...576 1
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #13 Skrevet 16. november 2016 Katten vår vet at han ikke får gå på bordet, han gjør det veldig sjeldent (hvertfall som jeg vet om). Men hvis han er i ekstra bøllehumør tar han en pote på bordet og ser på oss med lurt blikk. Vi sier nei og han setter poten på bordet katter er geniale. Ellers får han egentlig være der han vil, som jo er der vi er som regel Anonymkode: be370...af6
lottaliz Skrevet 16. november 2016 Forfatter #14 Skrevet 16. november 2016 Han hoppet opp på bordet for fem minutter siden mens jeg satt i sofaen 4 meter unna og så på han. Jeg hiver han ut, men får fryktelig dårlig samvittighet. Vi har stor eiendom så han er ofte ute i korte perioder på dagen, men inne på natt siden han er så liten. Han skal kastrereres når han er stor nok til det, men jeg ser ikke at han kommer til å slutte og prøve seg av den grunn Han er liten og leken, og vi behandler han jo som et familiemedlem og som en av husets herrer selv om han ikke får sove i sengene om natten. Han er en katt, han er ute, er borti bæsj og tiss, mus, innsekter, fugler og det hele, så selv om vi har han i sofaen og på fanget så trenger han ikke automatisk ha fri tilgang til sovende babyføtter som han leker seg med. Har barn i forskjellig aldre og en som står opp og vandrer litt på natten, så jeg kan dessverre ikke lukke dører på natta. Lukker dørene nede, men resten av huset blir litt for kaldt så det er dumt vi ikke kan ha dem oppe. Takk for alle svar, jeg skal prøve å være konsekvent og tålmodig, og håpe at samme beskjeder om og om igjen kan hjelpe. Foreløpig har han ikke vært mange timene alene hjemme, men han gjør vel som han vil når den tid kommer
lottaliz Skrevet 16. november 2016 Forfatter #15 Skrevet 16. november 2016 Skal nevnes at jeg er oppvokst med katt, hund, hest og er vant med å ha dyr rundt med til alle døgnets tider, men både katter og hunder har (imens vi har vært der) ikke vært på plasser vi spiser med føttene sine, eller i sengene. Men da var de jo oppdratt av mine foreldre og ikke meg, så jeg vet at det kan være mulig å ha noen regler.
Cleopatra. Skrevet 16. november 2016 #16 Skrevet 16. november 2016 Har lært katten min og ikke gå på bord, kjøkkenbenken, o.l. Hva hun gjør når jeg ikke er hjemme, vet jeg ikke Sengen derimot, får hun komme oppi. Ingenting er koseligere enn å sove tett inntil pus om natten
lottaliz Skrevet 16. november 2016 Forfatter #17 Skrevet 16. november 2016 30 minutter siden, Fireball skrev: Har lært katten min og ikke gå på bord, kjøkkenbenken, o.l. Hva hun gjør når jeg ikke er hjemme, vet jeg ikke Sengen derimot, får hun komme oppi. Ingenting er koseligere enn å sove tett inntil pus om natten Har du gjort noe spesielt eller bare vært konsekvent? Helt enig i at det er koselig med pus i sengen, men synes fortsatt det er uhygienisk, og jeg sover med barn, og disse vekker pus enten han kommer i vår seng eller klatrer inn til dem, dessverre. Også kommer jeg bare ikke unna at jeg synes det er uhygienisk, vi sover i sengen med pute og dyner rundt ansiktet og uten så mye klær. Så uansett hvor koselig jeg synes det er så blir det feil for oss. Han har en stor stue på loftet midt i mellom soverommene våre om han vil, men da er det litt vel kort vei inn til rommene så da har vi hatt han nede i stedet hvor han får sove hvor han vil
enirt Skrevet 16. november 2016 #18 Skrevet 16. november 2016 6 timer siden, lottaliz skrev: Han hoppet opp på bordet for fem minutter siden mens jeg satt i sofaen 4 meter unna og så på han. Jeg hiver han ut, men får fryktelig dårlig samvittighet. Vi har stor eiendom så han er ofte ute i korte perioder på dagen, men inne på natt siden han er så liten. Han skal kastrereres når han er stor nok til det, men jeg ser ikke at han kommer til å slutte og prøve seg av den grunn Han er liten og leken, og vi behandler han jo som et familiemedlem og som en av husets herrer selv om han ikke får sove i sengene om natten. Han er en katt, han er ute, er borti bæsj og tiss, mus, innsekter, fugler og det hele, så selv om vi har han i sofaen og på fanget så trenger han ikke automatisk ha fri tilgang til sovende babyføtter som han leker seg med. Har barn i forskjellig aldre og en som står opp og vandrer litt på natten, så jeg kan dessverre ikke lukke dører på natta. Lukker dørene nede, men resten av huset blir litt for kaldt så det er dumt vi ikke kan ha dem oppe. Takk for alle svar, jeg skal prøve å være konsekvent og tålmodig, og håpe at samme beskjeder om og om igjen kan hjelpe. Foreløpig har han ikke vært mange timene alene hjemme, men han gjør vel som han vil når den tid kommer Katten din er for ung til å være ute alene. Stedssans er ikke utviklet før den er 12 måneder. Skal du ha katt burde du lese deg opp og ta ansvar. Ser også at du lar katten være ute og at den ikke er kasterert, veldig uansvarlig! Det kan bli mange hjemløse kattunger slik du holder på. Blir også vanskelig å holde katten unna senga. Kjøp deg en gullfisk eller ta ansvar☺️ 6
Cleopatra. Skrevet 17. november 2016 #19 Skrevet 17. november 2016 12 timer siden, lottaliz skrev: Har du gjort noe spesielt eller bare vært konsekvent? Helt enig i at det er koselig med pus i sengen, men synes fortsatt det er uhygienisk, og jeg sover med barn, og disse vekker pus enten han kommer i vår seng eller klatrer inn til dem, dessverre. Også kommer jeg bare ikke unna at jeg synes det er uhygienisk, vi sover i sengen med pute og dyner rundt ansiktet og uten så mye klær. Så uansett hvor koselig jeg synes det er så blir det feil for oss. Han har en stor stue på loftet midt i mellom soverommene våre om han vil, men da er det litt vel kort vei inn til rommene så da har vi hatt han nede i stedet hvor han får sove hvor han vil Vært konsekvent. De gangene hun har prøvd, har jeg knipset/lagd høy lyd med hendene, slik at hun hopper ned. Helt i starten brukte jeg også get off-spray en liten periode. Som sagt, hva hun gjør når jeg ikke er hjemme, vet jeg jo ikke Men ikke når jeg er hjemme (hun er forresten 2,5 år nå).
Fjaselina Skrevet 17. november 2016 #20 Skrevet 17. november 2016 Vår katt veit veldig godt at bord er forbudt sone. Han får heller ikkje vere på soveroma, for borna er allergiske og må ha litt "kattefri sone" om natta. Vi har brukt sterk stemme, og lempa han ned frå bord/ut frå soverom. Eg veit ikkje kva han gjer når han er heime åleine... Dørene til soveroma er som oftast igjen når vi ikkje er heime. Og han har gode teppe i sofaen;)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå