Gjest Sunhands Skrevet 15. november 2016 #1 Del Skrevet 15. november 2016 Jeg prøver å finne fram til et kjent dyreforsøk, men greier dessverre ikke å huske hva det heter. Mener det er fra psykologien eller fra atferdsforskning, og kanskje hadde noe med lært hjelpeløshet, stress, krav/kontroll eller noe slikt å gjøre. Tror det ble gjennomført rundt midten av forrige århundre med enten rotter eller hunder eller begge deler. Mener at det hadde med strøm å gjøre; at dyrene fikk strøm av å gå på gulvet, men at de etter hvert ikke responderte; at de ga opp på et vis fordi de uansett ikke kom unna. Noen som vet hvilket jeg mener? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #2 Del Skrevet 15. november 2016 Pavlov sine hunder mener jeg det er. Fenomenet heter lært hjelpesløshet, så google kan nok hjelpe deg fort Anonymkode: 9e8d9...46b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Pixie* Skrevet 15. november 2016 #3 Del Skrevet 15. november 2016 Kan der være om "Learned helplessness"? av Seligman & Maier https://en.wikipedia.org/wiki/Learned_helplessness Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sunhands Skrevet 15. november 2016 #4 Del Skrevet 15. november 2016 Tusen takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #5 Del Skrevet 15. november 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Pavlov sine hunder mener jeg det er. Fenomenet heter lært hjelpesløshet, så google kan nok hjelpe deg fort Anonymkode: 9e8d9...46b Pavlovs hunder dreier seg om klassisk betinging. Anonymkode: e2713...30c 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SunnivaOslo Skrevet 10. desember 2016 #6 Del Skrevet 10. desember 2016 Skinners rotter? Er læringsteori ihvertfall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå