AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #1 Skrevet 15. november 2016 Jeg jobber i dag som resepsjonist og kontorassistent. Jeg stortrives og kunne godt tenke meg å jobbe i denne type stilling i fremtiden også, da gjerne som kontorleder, ect. Problemer er at jeg kun har videregående skole på cv'en. Jeg har strålende karakterer, gikk IKT og har fordeler på mange måter, men jeg skulle vel gjerne hatt noe innenfor administrasjon og ledelse for å få de stillingene jeg virkelig drømmer om. Så har det seg sånn at jeg var ferdig på skolen for snart ti år siden. Det var utrolig tøfft og jeg knakk under det sosiale presset. Jeg trivdes aldri på skolen, og sverget at jeg aldri skulle tilbake. Bare ordet "eksamen" gir meg utslett. Derfor vurderer jeg i første omgang nettbasert kurs. Bare for å gå litt kjøtt på beinet på cv'en. Men har det egentlig noen hensikt? Ser NKS har et 120timers kurs i "kontorarbeid" som koster litt over 6000kr (pengene er ikke noe problem, jeg tjener godt). Der lærer vi ting jeg allerede er over gjennomsnittet god på, og som jeg gjør daglig i jobben min. Jeg regner dermed å oppleve mestringsfølelse. Men igjen; har det noen hensikt å bruke 6000kr og 120 timer på noe jeg allerede kan godt, og har et lite kurs fra NKS noe tyngde på cv'en? Bør jeg egentlig slutte i den 100% stillingen jeg trives så godt i, å ta en bachelor istedet? Jeg må innrømme at det føles ganske uaktuelt og håpløst. Alt i alt - jeg vil jobbe i en kontorsetting med ansvar for kontordrift, og gjerne litt personal (typ backofficemedarbeidere). Jeg trenger tyngde for å få den ene stillingen som igjen gir neste mulighet. Jeg vil jobbe 100% ved siden av, og jeg vil kunne gjøre det på nett. Anonymkode: 319e1...3ae
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #2 Skrevet 15. november 2016 TS igjen, Ser NKS har en rekke kurs innenfor fag som kan være veldig nyttig i den type stilling jeg ønsker. Kontorarbeid, Jus i arbeidslivet, ordre- faktura, økonomi, lønn, budsjett etc etc Det går jo an å ta alle i ro og fred, i mitt eget tempo. Men da vil jeg fortsatt bare ha en lang liste under "kurs" på cv'en, og fortsatt lite under utdanning. Anonymkode: 319e1...3ae
Gjest Jessica Skrevet 15. november 2016 #3 Skrevet 15. november 2016 Sats på det 😊 Bedre å ta det etter eget tempo og fullføre. Jeg har god erfaring med studier ved siden av jobb
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #4 Skrevet 15. november 2016 9 minutter siden, Jessica skrev: Sats på det 😊 Bedre å ta det etter eget tempo og fullføre. Jeg har god erfaring med studier ved siden av jobb Men jeg tenker at nettbaserte kurs hos feks NKS blir sett litt ned på? Anonymkode: 319e1...3ae 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #5 Skrevet 15. november 2016 I de fleste kontoryrker er det slik at relevant erfaring kan veie opp mot utdanning. I allefall mitt yrke. Derfor ville jeg ikke tatt kurs i noe du allerede har erfaring med, eller noe som ikke gjør noe fra eller til på CVen. Finnes det ikke kurs i ledelse, for eksempel? Eller personal? Det er lurt å studere i tillegg til full jobb, det vil gå helt fint om du har selvdisiplin. Ledelsesorienterte kurs på CVen viser at du er målrettet og ønsker å utvikle deg å ta jobben din til et nytt nivå. Anonymkode: 09e95...5b9
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #6 Skrevet 15. november 2016 Det er en del høyskoler som tilbyr nettstudier innen administrasjon og ledelse, både på deltid og heltid. Tror jeg heller ville ha satset på det enn å ta en kontorutdanning du egentlig kan fra før. Dessuten slipper du sannsynligvis unna med kun å betale semesteravgift og studiemateriell. Men det går helt sikkert fint å studere i tillegg til full jobb. Har god erfaring med det. Anonymkode: 623e3...291 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #7 Skrevet 15. november 2016 Akkurat nå kjennes det ganske uaktuelt på skrive bacheloroppgave. TS Anonymkode: 319e1...3ae
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #8 Skrevet 15. november 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: I de fleste kontoryrker er det slik at relevant erfaring kan veie opp mot utdanning. I allefall mitt yrke. Derfor ville jeg ikke tatt kurs i noe du allerede har erfaring med, eller noe som ikke gjør noe fra eller til på CVen. Finnes det ikke kurs i ledelse, for eksempel? Eller personal? Det er lurt å studere i tillegg til full jobb, det vil gå helt fint om du har selvdisiplin. Ledelsesorienterte kurs på CVen viser at du er målrettet og ønsker å utvikle deg å ta jobben din til et nytt nivå. Anonymkode: 09e95...5b9 Kurset som heter noe sånt som "kontorarbeid" er helt unyttig i forhold til å lære noe, men gir meg jo et bevis på at jeg kan det? Andre kurs, i økonomi, regnskap, ordrebehandling og lignende har jeg ingenting annet av på CV'en (bortsett fra sunn fornuft og nysgjerrighet), så det vil jo kunne fylle noen hull for mange stillinger. Så du tror at kurs på cv'en ikke er totalt bortkastet? TS Anonymkode: 319e1...3ae
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #9 Skrevet 15. november 2016 Har du mulighet til å få permisjon fra jobben du har nå? Eks 20-40 % permisjon slik at du kan ta et studie deltid? Er ikke alle bachelorstudier hvor du må skrive bacheloroppgave heller. Anonymkode: dbef4...67e
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #10 Skrevet 15. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du mulighet til å få permisjon fra jobben du har nå? Eks 20-40 % permisjon slik at du kan ta et studie deltid? Er ikke alle bachelorstudier hvor du må skrive bacheloroppgave heller. Anonymkode: dbef4...67e Nei, i den jobben jeg har nå er ikke det mulig. I tiden som kommer vil det bli en omstrukturering i selskapets administrasjon og det er mulighet for meg å sikre meg ganske godt. Jeg ønsker å jobbe hardt og jevnt og trutt fremover. Anonymkode: 319e1...3ae
Gjest Jessica Skrevet 15. november 2016 #11 Skrevet 15. november 2016 54 minutter siden, AnonymBruker skrev: Men jeg tenker at nettbaserte kurs hos feks NKS blir sett litt ned på? Anonymkode: 319e1...3ae Jeg har høyskole og dessverre var NKS og generelt nettstudier noe som ble sett ned på. Jeg har også 60 studiepoeng Gjennom nki og de kan du si var bortkastet . Ville heller satset på tatt høyskole i eget tempo
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #12 Skrevet 15. november 2016 https://www.nks.no/kontormedarbeider Her er det kurset (med seks underkapitler) jeg kunne tenke meg til å begynne med. Anonymkode: 319e1...3ae
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #13 Skrevet 15. november 2016 7 minutter siden, Jessica skrev: Jeg har høyskole og dessverre var NKS og generelt nettstudier noe som ble sett ned på. Jeg har også 60 studiepoeng Gjennom nki og de kan du si var bortkastet . Ville heller satset på tatt høyskole i eget tempo Når var dette? TS Anonymkode: 319e1...3ae
Gjest Jessica Skrevet 15. november 2016 #14 Skrevet 15. november 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Når var dette? TS Anonymkode: 319e1...3ae 6-7 år siden jeg gikk der. Da kombinerte jeg det med jobb og barn så det passet greit. Men har jo tatt en høyskole utdanning etter det😊
Gjest Skrevet 15. november 2016 #15 Skrevet 15. november 2016 Såfremt du ikke dropper ut av jobb for å bruke tid på NKS vil det bare være positivt! Hadde du kun valgt NKS kurs, og ikke noe jobb ved siden av ville jeg vært skeptisk, da det nettopp er kurs, ikke utdanning, men som et pluss i CV'en er det bare bra. Jeg har flere kurs tatt gjennom Handel og Kontor som har blitt nevnt ved intervjuer, nettopp fordi de er kurs i tillegg til jobb.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #16 Skrevet 15. november 2016 Jeg sendte en epost til en av de jeg tidligere har vært på intervju hos i et større rekruteringsbyrå, og han stilte jeg positiv til det. Han sa likevel at det er tullete å ta et helt kurs til 30 000kr, når jeg har jobbet med halvparten av det i flere år. Da tenker jeg at jeg kan ta de modulene jeg mangler tyngde i, og hente kursbevis, selv om jeg ikke får ta eksamen. Det gir jo litt fylde i cv'en i feks faktureringsprogrammer og ulike plattformer jeg ikke har noen erfaring med. TS Anonymkode: 319e1...3ae
Sapree Skrevet 15. november 2016 #17 Skrevet 15. november 2016 UIT har årsstudium i ledelse som er nettbasert : https://uit.no/utdanning/program/380538/ledelse_nettbasert_-_arsstudium De har også bedriftsøkonomi som er nettbasert : https://uit.no/utdanning/program/380536/bedriftsokonomi_nettbasert_-_arsstudium Disse er jo rimeligere enn NKS og kan være nyttige. 1
Eneri Skrevet 16. november 2016 #18 Skrevet 16. november 2016 Jeg har tatt noen studiepoeng via Folkeuniversitetet lokalt,de kjøper kurs hos høgskoler så du får håndfaste studiepoeng og navnet på høgskolen på cv-en. Det siste jeg tok hadde forelesninger via Skype etter arbeidstid. Opptak av disse samt forelesere presentasjoner ble lagt ut på læringsplattform. Det lot seg fint kombinere med jobb. Mange fag å velge mellom. Har tatt to slike kurs, det ene med individuell hjemmeeksamen, det andre med prosjektoppgave. Du er voksnere nå enn i skoletida di, og har nok i jobbsammenheng stått oppi situasjoner som gjør at du idag vil takle eksamensnerver bedre enn før.
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #19 Skrevet 16. november 2016 Folkeuniversitetet har bedre rykte enn NKS, ja. Jeg vil tro at noen av enkeltkursene på BI kan være aktuelle: https://www.bi.no/videreutdanning/enkeltkurs/ Anonymkode: fc07b...115
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #20 Skrevet 16. november 2016 Jeg ville heller satset på å ta noe høgere utdanning. Jeg har selv tatt emner innenfor administrasjon fra UiT med fjernundervisning og er veldig fornøyd med opplegget. Har du generell studiekompetanse gir det ikke mening å ta dyre kurs som ikke gir studiepoeng. Tar du emner ved f.eks. UiT kan du kanskje passe dem inn i en bachelorgrad senere dersom det blir aktuelt. Anonymkode: d8ea7...04b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå