Gå til innhold

Hund som bæsjer inne på nettene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fanten er nå blitt ti måneder. Han har ingen rutine på spisingen, men spiser når det passer han.

Har tenkt å prøve (igjen) på å fore han to ganger til dagen og å fjerne maten hvis han ikke spiser.

Men når på dagen bør han få mat? Klokkeslett

Han går en liten tur om morgningen, en halvlang tur midt på dagen, lang tur på tidlig kveld og en liten tur i 10-11 tiden på kvelden.

Han har stort sett avføring på de 3 siste turene, men alikevel bæsjer han inne 3-4 netter i uka. Har på morenturen hvis han ikke har gjort noe inne. 

Fast og fin ( om man kan si det) avføring, han spiser valpefor fra royal canin og taste of the Wild.

Han er en blandingshund på 27 kg.

Blir takknemlig for alle tips

Anonymkode: 71534...c1d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi slet med det samme med vår hund. Løsningen ble å gi den tilgang på tørrfor hele døgnet, og middag på kvelden. Nå bæsjer den morgen og kveld. Tok litt tid, men rutiner er viktig.

Anonymkode: 45e3d...4ca

Skrevet

Og med middag mener jeg våtfor og tannbørste. Den får ikke menneskemat.

Skrevet

Ja men han får bare tørrfor. Har prøvd å gi våtfor i tillegg men det får han bare diare av, selv om det har vært små mengder. Husker ikke typen våtfor, men handlet det på dyrebutikk.

Han spiser stort sett på ettermiddagen og kvelden tror jeg, kan det hjelpe å fjerne maten før vi går på langturen?  Slik at han ikke får mer å bæsje ut etter den?

Skrevet

Aner ikke, tror du bare må innføre rutiner og prøve deg litt frem. Jeg vet ikke om mange som kan la hunden sin forsyne seg som den vil. Hunden til foreldrene mine feks hadde spist til den nærmest sprakk om den kunne, mens vår hund ikke er så glad i tørrfor og spiser det bare litt her og der. Vi har vært heldige sånn sett. Lurer på om jeg ville satset på et oppmålt måltid etter første tur, og så et måltid etter langtur.

Skrevet

Vi mater gutten vår morgen og kveld, før jeg drar på jobb kl 08.30 og på kvelden ca 20.00. Han har blitt en ny hund etter vi begynte med det, spiser mer og har mye mer regelmessig avføring. 

Anonymkode: bfa02...a11

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg skjønner ikke dette med fri tilgang når det kommer til fôring av hund. Min egen hund hadde spist til hun sprakk og veide et halvt tonn om hun fikk fri tilgang. Her i huset er det faste rutiner som gjelder, og fôring to ganger daglig. En gang om morgenen når vi står opp, litt før klokka sju er altså frokost. På kvelden får hun kveldsmaten eller middagen sin klokka halv ni ca. Da bæsjer hun som en klokke, morgen og kveld, en stund etter måltidet. Å spise setter i gang tarmene og får dem til å arbeide, så en stund etter å ha spist må hunden på do, som regel. Dette blir jo da bare "mas" hvis hunden spiser hele dagen, litt nå og da og uten faste rutiner.

Vil du ha en hund som bæsjer til faste tider på døgnet, så må det innføres faste fôringsrutiner til faste tider, og fri tilgang må vekk.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet

Han har jo ikke fritilgang til sekken. Han får det han skal ha ifølge forveilederen på pakken. Er normalvektig.

Nå fikk han nettopp halvparten av det han skal ha i løpet av en dag, og spiste da 1/4 av det som var i skåla. 

Bør jeg nå fjerne skåla og ikke gi den til han før ettermiddag? 

Skrevet

Fjern maten om den står urørt i 15 min :) 

Anonymkode: aad47...0bd

• Liker 1
Skrevet

Ok. Da er den borte. Satser på at han er sulten til kvelden da 😄

Skrevet

Min får mat 2 ganger om dagen; ei brødskive med leverpostei til frokost, og tørrfor/vom etter tur. 

Har så regelmessing avføring at jeg omtrent kan stille klokka etter den :fnise:

-Innfør faste rutiner, så er jeg sikker på at det går seg til. 

Lykke til !

Skrevet

Pleide gi min mat ca 07 og 18.
spiste hun ikke opp, så "forsvant" skåla.

Prøv å se litt ann, når må den egentlig på do?
Har vært borti dem som vil på do etter en times tid, og noen som trenger 3-4 timer, etter middagen. Om han trenger 3-4 timer, gi han mat tidlig på kvelden, og bytt til å gå den lange turen sent.

Anonymkode: 56f21...fc9

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fanten er nå blitt ti måneder. Han har ingen rutine på spisingen, men spiser når det passer han.

Har tenkt å prøve (igjen) på å fore han to ganger til dagen og å fjerne maten hvis han ikke spiser.

Men når på dagen bør han få mat? Klokkeslett

Han går en liten tur om morgningen, en halvlang tur midt på dagen, lang tur på tidlig kveld og en liten tur i 10-11 tiden på kvelden.

Han har stort sett avføring på de 3 siste turene, men alikevel bæsjer han inne 3-4 netter i uka. Har på morenturen hvis han ikke har gjort noe inne. 

Fast og fin ( om man kan si det) avføring, han spiser valpefor fra royal canin og taste of the Wild.

Han er en blandingshund på 27 kg.

Blir takknemlig for alle tips

Kan dere prøve å springe ut med ham hver gang han blir urolig om natten? Når han blir mer voksen vil han få mer kontroll på bæsjen uansett, men valper og unghunder kan ha litt problemer med det en god stund. Må de så må de! Om dere springer ut hver gang så lærer den seg ihvertfall av med å bæsje inne? Om det blir en vane kan det bli vanskelig på sikt! 

Ellers kan dere jo prøve faste måltider. Min hund har tilgang til mat hele tiden men spiser av eget initiativ kun sent på kvelden. Da bæsjer den typisk om morgenen og formiddagen, sjeldent eller aldri på natt eller kveld. Kommer jo an på hva hunden trives med men noen hunder synes det er helt greit å bare spise én eller to ganger pr dag. Dessuten må man ofte kontrollere måltidene til hunden når de blir eldre uansett, ellers kan de bli tjukke! :)

Skrevet

Ja hadde han bare gitt beskjed så. Han har aldri gitt noe tegn på at han vil ut. Bare satt seg ned når det passet han, da han var liten altså. Han vet jo at han skal gå på do ute, og gjør aldri fra seg inne på dagtid. 

Har til og med hatt på en sånn app som tar opp lyder i søvne for å sjekke at han ikke prøver å vekke meg. Hørte når han reiste seg fra senga si og gikk ut, og når han kom tilbake og la seg. Ingen beskjed i det hele tatt. 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ja hadde han bare gitt beskjed så. Han har aldri gitt noe tegn på at han vil ut. Bare satt seg ned når det passet han, da han var liten altså. Han vet jo at han skal gå på do ute, og gjør aldri fra seg inne på dagtid. 

Har til og med hatt på en sånn app som tar opp lyder i søvne for å sjekke at han ikke prøver å vekke meg. Hørte når han reiste seg fra senga si og gikk ut, og når han kom tilbake og la seg. Ingen beskjed i det hele tatt. 

Han prøver nok å være hensynsfull og ikke forstyrre nattesøvnen din. :fnise:

Anonymkode: 87216...e66

• Liker 1
Skrevet

Vi forer hunden vår to ganger om dagen, ca kl 7 om morgenen og 19.30 om kvelden. Får bare tørrfor (av og til litt rester i tørrforet hvis det er noe hunden liker godt og tåler, f,eks leverpostei, skorper fra brødskiva til jentungen hvis hun ikke spiste opp alt). Hvis den ikke har spist opp innen 15min så blir matskåla fjernet. 

Går en liten tur med den om morgenen, en lengre tur på ettermiddagen og en lengre kveldstur etter at den har fått tilbud om kveldsmat. 

Begynte med disse rutinene da den var valp, og etter at vi begynte å gjøre det såpass regelmessig med foring så gjorde den ikke fra seg inne om natta. 

Skrevet

Får prøve det.

Takk for alle svar 😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...