Kml- Skrevet 15. november 2016 #1 Skrevet 15. november 2016 (endret) Jeg har en 50% deltidsstilling på en stor matbutikk i Norgesgruppen. Sjefen vår/ kassaansvarlig har laget en intern regel om at vi være friskmeldt 1 uke, for å kunne påta oss en ekstra vakt. Den ser jeg, og den gjelder jo for alle. MEN, for 2 uker siden var jeg sykemeldt i 10 dager. Var veldig svimmel på jobb, men kjempet meg igjennom det så lenge jeg klarte. Viste seg bare å være jernmangel + ørevoks i høyre øret. Som det nå er blitt ordnet opp i, og jeg er 100% frisk. For noen dager siden fikk jeg vite (rett før desember listen ble skrevet opp), at jeg ikke fikk noe ekstra vakter og heller ikke kunne ta påta meg andre sine vakter for en stund fremover. Ble overrasket, skuffet, forvirret og ikke minst lei meg. Han sa det kostet bedriften mye når noen var syke, at han måtte ha folk han stolte på etc. Pardon my french, men jeg var faktisk syk for faen! En annen kollega som var sykemeldt i 1 måned nå nylig har fått ekstra vakter i desember. Og alle har fått utdelt hver sin søndag. Jeg er avhengig av noen ekstra vakter i månden (noe jeg alltid får ettersom vi er 90 ansatte i kassa). Føler meg bare så urettferdig behandlet. Ikke min feil at jeg VAR syk!!!! Finnes det noen regler på dette? Sjefen påstår han fikk beskjed om dette fra sjefene over han. Kjenner jeg han godt nok, fant han på denne regel selv... Vi har forøvrig en Facebook gruppe hvor folk tar og gir vakter hele tiden. Flere ganger om dagen. Alt de trenger er ett ok fra sjefen. Tidligere i år var jeg sykemeldt i 3 uker, pga nyresvikt. Sjefen visste om dette, så det var ikke noe "å, nå vil jeg ha fri så la oss dra til legen og si vi er deprimert opplegg". Nei nei... Etter det har jeg 2 sykemeldinger jeg har brukt. Men ellers har jeg ikke vært noe sykemeldt. Andre kollegaer jeg har pratet med, har også stusset veldig på dette. Og helt ærlig, forstår jeg det ikke selv. Jeg har regninger som må betales, og ett boliglån. Hadde regnet med å få ekstra vakter i desember. Trodde disse "donald" reglene som han finner på, skulle gjelde for alle? Føler meg veldig tråkket på, og flyforbanna. Beklager rotete tekst, men ting går fort for seg når man er forbanna.... Hjelp mottas med stor takk! Endret 15. november 2016 av Kml-
Gjest Overrasket Skrevet 15. november 2016 #2 Skrevet 15. november 2016 Jeg hadde ikke blitt overrasket om det finnes hjemler i arbeidsmiljøloven som gjør det ulovlig å begrense vakter i fremtiden basert på lovlig bruk av sykefravær i fortiden, uansett hvor nært i tid sise fravær var.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #3 Skrevet 15. november 2016 Søk ny jobb. Anonymkode: 74773...bdb
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #4 Skrevet 15. november 2016 7 minutter siden, Kml- skrev: Tidligere i år var jeg sykemeldt i 3 uker, pga nyresvikt. Sjefen visste om dette, så det var ikke noe "å, nå vil jeg ha fri så la oss dra til legen og si vi er deprimert opplegg". Nei nei... Den kommentaren der kunne du spart deg for Men det høres feil ut og noen kommer sikkert å gir deg ordentlig råd for hva som er lov og ikke. Har du snakket med sjefen om at en som også var sykmeldt har fått vakter? Anonymkode: 148c7...93f 2
Kml- Skrevet 15. november 2016 Forfatter #5 Skrevet 15. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Søk ny jobb. Anonymkode: 74773...bdb Jeg er på saken Men jobber der helt til jeg får en ny jobb 1
Kml- Skrevet 15. november 2016 Forfatter #6 Skrevet 15. november 2016 2 minutter siden, Overrasket skrev: Jeg hadde ikke blitt overrasket om det finnes hjemler i arbeidsmiljøloven som gjør det ulovlig å begrense vakter i fremtiden basert på lovlig bruk av sykefravær i fortiden, uansett hvor nært i tid sise fravær var. Sant nok. Om jeg bare hadde hatt noe å komme med.. Tenker å ta en prat med han på fredag. Men han er så svart på hvitt. Nytter jo ikke å prate med han.
Kml- Skrevet 15. november 2016 Forfatter #7 Skrevet 15. november 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Den kommentaren der kunne du spart deg for Men det høres feil ut og noen kommer sikkert å gir deg ordentlig råd for hva som er lov og ikke. Har du snakket med sjefen om at en som også var sykmeldt har fått vakter? Anonymkode: 148c7...93f Beklager! var ikke sånn ment. Mente det mere som at jeg var ordentlig syk, og ikke bare borte fordi jeg følte for litt fri. Og dette vet sjefen også godt. Nei, det har jeg ikke tatt opp. Men det er kanskje en god ide?
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #8 Skrevet 15. november 2016 Har jobbet i NorgesGruppen i 7 år og har aldri hørt om noen regel om at man ikke kan ta ekstravakter etter sykemelding. Tok ekstravakt to dager etter at jeg var tilbake etter 14 dager på sykehuset, sjefen sa ingenting om at det ikke var lov. Anonymkode: 26f5b...174
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #9 Skrevet 15. november 2016 Er sånn flere steder dessverre Anonymkode: e62da...871
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #10 Skrevet 15. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har jobbet i NorgesGruppen i 7 år og har aldri hørt om noen regel om at man ikke kan ta ekstravakter etter sykemelding. Tok ekstravakt to dager etter at jeg var tilbake etter 14 dager på sykehuset, sjefen sa ingenting om at det ikke var lov. Anonymkode: 26f5b...174 TS skrev jo også "intern regel." Anonymkode: 483d9...d8f 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #11 Skrevet 15. november 2016 Du har altså vært sykemeldt fire ganger bare i år? Det er mye, men er man syk så er man syk. Det er neppe ulovlig å ikke gi ekstravakter. Du må skaffe deg 100% jobb så slipper du problemstillingen. Anonymkode: ab508...78d 10
Kml- Skrevet 15. november 2016 Forfatter #12 Skrevet 15. november 2016 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har jobbet i NorgesGruppen i 7 år og har aldri hørt om noen regel om at man ikke kan ta ekstravakter etter sykemelding. Tok ekstravakt to dager etter at jeg var tilbake etter 14 dager på sykehuset, sjefen sa ingenting om at det ikke var lov. Anonymkode: 26f5b...174 Skal på skolen igjen etter jul, så det passer dårlig. Men det er da ulovlig å forskjellsbehandle? "interne" regler skal være de samme for alle ansatte?
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #13 Skrevet 15. november 2016 Straffe folk fordi de har vært syke...fy faen, merker jeg blir provosert. Det er garantert ikke lov, men dessverre vanskelig å ta ledere på det. Kan du evt. ta opp en samtale med denne drittsekken? Personlig hadde en slik leder fått en knyttneve fra meg, hadde kanskje slått han helseløs også. Men det er jo litt enklere når man er er mann. Sånne folk håper jeg får kreft og etterhvert dør i store smerter. Anonymkode: ff115...8d2
Kml- Skrevet 15. november 2016 Forfatter #14 Skrevet 15. november 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Straffe folk fordi de har vært syke...fy faen, merker jeg blir provosert. Det er garantert ikke lov, men dessverre vanskelig å ta ledere på det. Kan du evt. ta opp en samtale med denne drittsekken? Personlig hadde en slik leder fått en knyttneve fra meg, hadde kanskje slått han helseløs også. Men det er jo litt enklere når man er er mann. Sånne folk håper jeg får kreft og etterhvert dør i store smerter. Anonymkode: ff115...8d2 Vi tenker likt!!! For det er akkurat sånn det føles. Skal jeg bli straffet fordi jeg var syk????? Reagerte jo når han sa det, og tok det opp med han. Da han sa det ikke var noe han kunne gjøre med saken. Jeg fikk tårer i øyene, og var på gråten. Han satt bare på pc-en og fortsatte med hva faen han holdt på med. Han er utrolig kald... Så her må jeg bare slå tilbake med lover og hjemler. Om det finnes noen. Jeg synes dette er så urettferdig på så mange nivåer.
Gjest Timaras Skrevet 15. november 2016 #15 Skrevet 15. november 2016 (endret) 39 minutter siden, Kml- skrev: Jeg har en 50% deltidsstilling på en stor matbutikk i Norgesgruppen. Sjefen vår/ kassaansvarlig har laget en intern regel om at vi være friskmeldt 1 uke, for å kunne påta oss en ekstra vakt. Den ser jeg, og den gjelder jo for alle. MEN, for 2 uker siden var jeg sykemeldt i 10 dager. Var veldig svimmel på jobb, men kjempet meg igjennom det så lenge jeg klarte. Viste seg bare å være jernmangel + ørevoks i høyre øret. Som det nå er blitt ordnet opp i, og jeg er 100% frisk. For noen dager siden fikk jeg vite (rett før desember listen ble skrevet opp), at jeg ikke fikk noe ekstra vakter og heller ikke kunne ta påta meg andre sine vakter for en stund fremover. Ble overrasket, skuffet, forvirret og ikke minst lei meg. Han sa det kostet bedriften mye når noen var syke, at han måtte ha folk han stolte på etc. Pardon my french, men jeg var faktisk syk for faen! En annen kollega som var sykemeldt i 1 måned nå nylig har fått ekstra vakter i desember. Og alle har fått utdelt hver sin søndag. Jeg er avhengig av noen ekstra vakter i månden (noe jeg alltid får ettersom vi er 90 ansatte i kassa). Føler meg bare så urettferdig behandlet. Ikke min feil at jeg VAR syk!!!! Finnes det noen regler på dette? Sjefen påstår han fikk beskjed om dette fra sjefene over han. Kjenner jeg han godt nok, fant han på denne regel selv... Vi har forøvrig en Facebook gruppe hvor folk tar og gir vakter hele tiden. Flere ganger om dagen. Alt de trenger er ett ok fra sjefen. Tidligere i år var jeg sykemeldt i 3 uker, pga nyresvikt. Sjefen visste om dette, så det var ikke noe "å, nå vil jeg ha fri så la oss dra til legen og si vi er deprimert opplegg". Nei nei... Etter det har jeg 2 sykemeldinger jeg har brukt. Men ellers har jeg ikke vært noe sykemeldt. Andre kollegaer jeg har pratet med, har også stusset veldig på dette. Og helt ærlig, forstår jeg det ikke selv. Jeg har regninger som må betales, og ett boliglån. Hadde regnet med å få ekstra vakter i desember. Trodde disse "donald" reglene som han finner på, skulle gjelde for alle? Føler meg veldig tråkket på, og flyforbanna. Beklager rotete tekst, men ting går fort for seg når man er forbanna.... Hjelp mottas med stor takk! Snakk med arbeidsgiveren din da vel. Er du skole elev også? Eller missforstår jeg? Endret 15. november 2016 av Jaikkesant
Kml- Skrevet 15. november 2016 Forfatter #16 Skrevet 15. november 2016 Akkurat nå, Jaikkesant skrev: Snakk med arbeidsgiveren din da vel. Tatt det opp en gang, uten nytte. Derfor jeg spør om råd
Gjest Timaras Skrevet 15. november 2016 #17 Skrevet 15. november 2016 Akkurat nå, Kml- skrev: Tatt det opp en gang, uten nytte. Derfor jeg spør om råd Er du organisert? Så gå den vegen.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #18 Skrevet 15. november 2016 Akkurat nå, Jaikkesant skrev: Er du organisert? Så gå den vegen. For hva? TS jobber 50%. Så lege hun får jobbe vaktene som er kontraktfestet så kan arbeidsgiver gjøre som hen vil med fordelingen av ekstravakter. Man har ikke noe krav på å jobbe over stillingsprosenten sin. Anonymkode: ab508...78d 9
Kml- Skrevet 15. november 2016 Forfatter #19 Skrevet 15. november 2016 1 minutt siden, Jaikkesant skrev: Er du organisert? Så gå den vegen. Hva mener du? Nei, jeg er ikke student. Men skal ta opp noen fag etter jul
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #20 Skrevet 15. november 2016 4 minutter siden, Kml- skrev: Vi tenker likt!!! For det er akkurat sånn det føles. Skal jeg bli straffet fordi jeg var syk????? Reagerte jo når han sa det, og tok det opp med han. Da han sa det ikke var noe han kunne gjøre med saken. Jeg fikk tårer i øyene, og var på gråten. Han satt bare på pc-en og fortsatte med hva faen han holdt på med. Han er utrolig kald... Så her må jeg bare slå tilbake med lover og hjemler. Om det finnes noen. Jeg synes dette er så urettferdig på så mange nivåer. Vanskelig å få tatt noe for dette, men som skrevet - kan du ta opp at han forteller om disse "interne" reglene på et bånd? Og så true med å henge han ut? Anonymkode: ff115...8d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå