PaperFlower Skrevet 15. november 2016 #1 Skrevet 15. november 2016 I hele mitt liv har jeg slitt med tennene mine. Ikke fordi jeg har skjeve eller dårlige tenner, men fordi jeg aldri har fått til regelmessig tannpuss, munnskyll og tanntråd. Nå ønsker jeg ikke å legge all skylda på foreldrene mine, for det var jo ikke sånn at de fysisk stoppet meg fra å pusse tennene mine. Men jeg ble aldri opplært til å pusse tennene mine hver dag. Den eneste tannpussen jeg gjennomførte som barn var tannpuss med vann og natron, (tror jeg,) kvelden før tannlegetimen. Jeg ble fortalt av foreldrene mine at jeg skulle si at jeg "av og til glemte" å pusse tennene mine. Jeg "glemte" også å bruke tanntråd o.l. I min familie har det aldri vært viktig med tannhygiene. Mamma hadde mistet flere tenner før hun fylte 50, og pappa som er rundt 60 år har mistet så og si alle sine. Pappa hadde brune/grå tenner, noe som med andre ord vil si de mest sannsynlig var råtne og falt ut av seg selv. Aldri i mitt liv har jeg sett noen av foreldrene mine pusse tennene sine. Tannpuss eksisterte ikke i vårt hus. Broren min har også mistet en tann, og det samme har jeg. Vi er begge i hver vår side av 20-årene. Han har blitt mye flinkere til å pusse tennene sine, men jeg sliter fortsatt litt. Jeg er så drittlei av å gå til tannlegen for boring og rotfylling og trekking og alt som følger med... Jeg lurer på om det finnes noen gode måter å lære seg å pusse tennene sine? Med "lære" så mener jeg at jeg får inn en god vane. Hver dag, og iallefall én gang om dagen, så kan jeg heller trappe opp senere. Finnes det noen triks som brukes på barn som også kan brukes på en voksen som meg? Er det noen andre som har slitt med å få inn en rutine i livet sitt, som har noen smarte triks på lager? Kanskje noen som har vært i lignende tann-situasjon selv? 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #2 Skrevet 15. november 2016 Det er foreldrene dine sin skyld. Å ikke lære unger enkle rutiner som tannpuss er omsorgssvikt, og det er mye vanskeligere å lære dette som voksen. Nok om det, eksen min var i nøyaktig samme situasjon som deg, og det har vel kosta han rundt 200.000,- så langt, han er litt eldre enn deg. Og, du må bare gjøre det. Hvis du bor sammen med noen, kjæreste eller andre råder jeg til å ta det opp, og få dem til å sparke deg litt. Jeg lærte gode rutiner hjemme, så for eksen hjalp det veldig at han kunne pusse sammen med meg, og at jeg aldri skippa det, uansett. Tilslutt ble han like streng som meg, så det er mulig. Som voksen tar det to-tre måneder å lære inn nye rutiner, så du må bare holde ut. Er du alene må du finne på noe litt annet enn fellespuss, legg det inn som alarm på mobilen, lag deg klistremerkesystem på kjøleskapet, finn noe du virkelig ønsker deg, som du bare får lov til å kjøpe den dagen du har hundre klistremerker på rad. Start med hver kveld, og når den er på plass legger du inn morgenen også. Anonymkode: 964d5...1b9 21
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #3 Skrevet 15. november 2016 Forstår problemet. Det som kanskje kan være en løsning er å lage noen påminnelser til deg selv, i form av lapper som du kan henge opp på taktiske steder i ditt hjem. Gjerne med noen gode ordtak eller en humoristisk vri på. Da blir det lettere å huske på, og med tiden blir du sikkert ganske innkjørt på dette, at du til slutt gjør det på automaten. Det er ikke så farlig når du foretar tannpussen i seg selv, bare det blir gjort i løpet av en dag, minst en gang. Anbefalt rytme er to ganger, en morgen og en kveld, og ellers ved behov. Kveldspussen er kanskje å anbefale, siden du da skal sove noen timer, og det kan være greit å ha fjernet litt matrester og plakk. Anonymkode: a1b8e...a35 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #4 Skrevet 15. november 2016 Kjøp en elektrisk tannbørste, det gjør det kanskje "gøyere" og kjappere, og dessuten børster de bedre. Oral B er bra. Anonymkode: 2a9a6...1e0 6
PaperFlower Skrevet 15. november 2016 Forfatter #5 Skrevet 15. november 2016 Takk for mange, kjappe svar! Jeg har en samboer, men han er dessverre like dårlig til å pusse tennene sine som meg. Derimot har han det "i systemet sitt", da han vokste opp i et hjem som lærte han hvor viktig det var med regelmessig tannpuss. Så det er sikkert lettere for han å komme seg inn i vanen igjen. Og å pusse tennene sammen er nok en god ide, og ikke noe vi har tenkt særlig på før. Jeg kan prøve å minne ham på det og han kan prøve å minne meg på det. Å lage et slags klistremerke-system er også en god ide. Så lenge jeg er flink nok til å ikke gi etter og kjøpe meg den belønningen før jeg er ferdig. Hvis noen har enda flere råd tar jeg gjerne imot de. Leser alt som kommer inn! 3
Zzyzx Skrevet 15. november 2016 #6 Skrevet 15. november 2016 Jeg vet det høres teit ut, men det er bare å gjøre det. Hver kveld og hver morgen. Det er to ting du burde kjøpe inn: elektrisk tannbørste (Oral B er best og ofte på tilbud) og en Jordan Easy Clean Flosser. Fluorskyll er også greit hvis tanngarden er i dårlig forfatning, men hold deg langt unna Listerine og denslags. Kjøp på apoteket, og kjøp det med mest fluor i. Det er svært ofte tilbud på sånt på de fleste apotek, type ta to, betal for en. Det som kommer til å skje etter relativt kort tid med tannpuss morgen og kveld, er at du vil føle deg skitten når du ikke gjør det. Du kjenner at det er et ubehagelig belegg på tennene. Jeg vil ikke anbefale deg å bruke noe belønningssystem, men det er basert på hvordan jeg selv reagerer på sånt. Jeg føler at jeg har feilet totalt og egentlig bare bør gi opp alt når jeg ikke når målene (f.eks. dropper én tannpuss), så for meg er det snakk om å etablere en vane som skal sitte så hardt at den ikke sklir ut særlig ofte. Etter to-tre måneder skal det ikke være nødvendig å minne seg selv på noe som helst, det går automatikk i det. Kveldsstell, inkludert tannpuss, før senga. Morgenstell og tannpuss rett etter at jeg har stått opp. Noen pusser tenna etter frokost, men jeg spiser ikke frokost så jeg unngår hele diskusjonen om før eller etter.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #7 Skrevet 15. november 2016 Kjøp deg en fin ny tannbørste og type tanntråd som er lett å bruke. Så pusser du før du legger deg etter at du har spist, og om morgenen etter frokost. Anonymkode: 684f5...0ff
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #8 Skrevet 15. november 2016 Jeg kan ikke legge meg om kvelden eller gå ut døren om morgenen hvis jeg ikke har pusset tennene først. Tannpussen er koblet sammen med disse to tingene som jeg gjør hver dag, så hver gang jeg er på vei til sengs eller ut døren så tenker jeg på om jeg har pusset tennene eller ikke. Jeg var ikke så veldig flink til å pusse tennene om morgenen i en periode som tenåring, men jeg forsto etterhvert at jevnaldrende synes det var ekkelt å være nær meg og snakke med meg fordi jeg luktet vondt fra munnen. Det hjalp mye på min motivasjon den gangen. Det finnes apper som kan hjelpe deg å lage nye vaner, kanskje du kunne prøvd HabitBull for eksempel? Eller google habit og app så får du opp mange forslag. Anonymkode: a7393...491 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #9 Skrevet 15. november 2016 Det tar 66 dager å bli vant med noe. Gjør deg hver dag i 66 dager og så går det av seg selv. Anonymkode: 0385f...ae7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #10 Skrevet 15. november 2016 1 time siden, Zzyzx skrev: Jordan Easy Clean Flosser. Helt enig i at denne er et must. Den er topp å bruke, mye enklere enn vanlig tanntråd. Anonymkode: a7393...491
Honey Dew Skrevet 15. november 2016 #11 Skrevet 15. november 2016 Du er ikke alene om dette. Da vi var barn, lærte vi ikke å pusse tennene. De ble pusset en gang i uken, noe som resulterte i at jeg ble sendt til tannlegen for å fjerne råtne tenner. Da var jeg 6 år gammel og dette ble gjort uten bedøvelse, da bedøvelsen ikke virket. Jeg tok heldigvis til vett da jeg flyttet ut og har nå tannpuss 2 ganger om dagen. Det verste var at tannlegen ikke fortalte min mor hvor viktig daglig tannpuss var. Han bare trakk og blåste en lang marsj i at det var en skrekkslagen liten unge i tannlegestolen. Jeg vil råde deg til å tvinge deg selv til å pusse tennene. Still klokken på mobiltelefonen til å ringe på de tidspunktene på dagen da du skal pusse tennene dine. Det er 4 dødkjedelige minutter om dagen, men fortsetter du med tannpussen, vil det fort bli en vane og du gjør det nesten uten å tenke på det. 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #12 Skrevet 15. november 2016 Heng opp bilde av tannbørste på speilet du sjekker deg i hver morgen. Eller på linsevæsken. Eller der pysjen henger. Du skjønner. Når du er påminnet tannpuss går du og utfører den. Etter 3 mnd er ny vane satt. Etter hvert blir det ekkelt å ikke pusse tenna, de føles møkkete. Anonymkode: 0f470...7fd 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #13 Skrevet 15. november 2016 Har du noe du gjør hver eneste morgen og/eller kveld allerede? Jeg tar f.eks p-pillen på morgenen, det gjør jeg helt automatisk, og hvis det er noe jeg må huske så setter jeg faktisk en post-it på pillebrettet, så jeg ser det. Du kan sette en lapp med "Husk å pusse tenner! :)" på noe. Anonymkode: 2963b...57d 2
etnavn Skrevet 15. november 2016 #14 Skrevet 15. november 2016 Jeg har alltid pusset tennene hver morgen og hver kveld, men hjemme hos oss var det samme greia. Omsorgssvikt kaller jeg det også. Søsknene mine har slitt med tennene sine pga dette. Jeg derimot har noen "renslighets-tvangstanker", og akkurat når det gjelder dette med tannpuss så er det jo en fordel med de tvangstankene da, hehe. Men jeg klarer ikke følelsen av munnen min hvis jeg ikke pusser tennene om morgenen, og får ikke sove hvis jeg ikke pusser tennene om kvelden. Men nok om det. Når det gjelder å øve inn gode rutiner i voksen alder, så har jeg en hel del erfaring med det. Foreldrene våre hadde gjort det så mye enklere for oss hvis dette ble gjort når vi var små, det er jeg helt enig i - men det er ikke umulig likevel. Bare mye vanskeligere - men ikke umulig. Tenk deg uansett hva slags rutine du skal lage, at vi mennesker bruker ca 3 uker på å tilpasse oss en ny rutine. Etter bare tre uker går ting så mye lettere, da går det mer av seg selv. Men det er viktig at en rutine er noe du følger slavisk, gjør hver dag, helst til helt fast tidspunkt også. Sett gjerne kl ni om kvelden, og da KLOKKA NI HVER KVELD. Ikke tillat deg selv noen unnskyldning for å slippe unna, vær kjempestreng med deg selv! Tenk tre uker i første omgang, tenk at det er første etappe. Etter første etappe tar du neste etappe, f eks en mnd, og så innfører du rutine om morgenen også. Fast tidspunkt, ingen unnskyldninger! Lykke til, jeg er sikker på at du greier dette!! :-)
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #15 Skrevet 15. november 2016 Heng opp tannbørstene til dere begge på badespeilet, og skriv på speilet "puss puss, så få du en suss" :D Anonymkode: f2d6b...6ec
Nuttery Skrevet 15. november 2016 #16 Skrevet 15. november 2016 Jeg sliter også veldig med dette. Foreldrene mine pusset tennene mine på meg når jeg var liten, men jeg syntes det var både ubehagelig og vondt da de både pusset for hardt, brukte for mye vann (måtte ligge på gulvet mens de satt over meg og pusset). Jeg ble mer motvillig igjen, og de brukte mer makt. Når jeg endelig fikk lov å begynne å ta kveldsstellet selv fulgte de aldri opp at jeg pusset tennene - noe jeg da ikke gjorde fordi jeg syntes det var en vond og ubehagelig prosess. I tenårene pusset jeg kanskje tennene et par ganger i uka fra jeg var 8-15 år. I senere tid har jeg blitt bedre, men det er absolutt ikke ideelt. Pusser de i allefall på morgenen nå da jeg vet morgenånde ikke er særlig godt. Synes absolutt det er en form for omsorgssvikt og ikke lære barna sine rutinen og verdien av tannpuss.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #17 Skrevet 15. november 2016 Er dette noe å lære da? Er det ikke bare å gjøre det? Det er vel ingen som hindrer andre i å pusse tennene? Anonymkode: e5515...057 2
Nuttery Skrevet 15. november 2016 #18 Skrevet 15. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er dette noe å lære da? Er det ikke bare å gjøre det? Det er vel ingen som hindrer andre i å pusse tennene? Anonymkode: e5515...057 Har man ikke det som en vane så tenker man ikke på at det er noe som skal gjøres heller. 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #19 Skrevet 15. november 2016 For meg hjelper det å ha musikk (radio/mobilhøytaler) stående på badet, sånn at tannpuss og andre kjedelige ting blir litt mindre kjedelige. Anonymkode: a23fa...a96 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #20 Skrevet 15. november 2016 2 minutter siden, Nuttery skrev: Har man ikke det som en vane så tenker man ikke på at det er noe som skal gjøres heller. Rart. Men nå vet jo alle som har vært innom og lest i denne tråden at man må pusse tennene morgen og kveld. Da er det bare en ting som kan løse problemet, og det er å faktisk pusse tennene morgen og kveld. Husk fluorskylling (ofte på tilbud på apotekene) og tanntråd. Ha fast tannlegetime minst en gang i året Anonymkode: e5515...057 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå