AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #1 Skrevet 15. november 2016 Jeg sitter å vurderer å gå spesialpedagogikk, og har sett at de har en master som kvalifiserer til å jobbe i administrasjon på skole/barnehage/sfo og liknende. Det jeg lurer på er om det er noe mulighet for en så "høy" stilling uten å ha lærerutdannelsen i bunn. Siden de skriver det på siden til høgskolen så regner jeg jo med at det har gått for noen, men sjansene er kanskje høyere for lærere? Ett enkelt svar er jo å bli lærer, men det ønsker jeg altså ikke. Vurderer enten pedagogikk eller økonomi/administrasjon. Men føler denne yrkesveien er det ultimate for meg, siden det blir litt "best of both worlds". Kom gjerne med råd, tips og innspill Anonymkode: a7ffe...70b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #2 Skrevet 15. november 2016 Alle rektorer burde vært lærere først, værste som finst.. er teoretikere som ikke har prøvd selv.. Anonymkode: b5c27...bee 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #3 Skrevet 15. november 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle rektorer burde vært lærere først, værste som finst.. er teoretikere som ikke har prøvd selv.. Anonymkode: b5c27...bee En ting er å gå økonomi og ledelse, for deretter å ta master for å bli rektor den veien, men når man da har pedagogikk i bunn som gir muligheten til å jobbe på skole, så burde jo det veie litt opp. Selv om man da ikke har undervisningskompetanse. Man har jo fortsatt kompetansen til å ta seg av den sosiale og pedagogiske delen. Det er svært få rektorer som underviser. Med min interesse for pedagogikk og økonomi så mener jeg i alle fall selv at jeg kan mestre det å ha ansvar for lærere og den økonomiske/administrative delen av skolen samtidig som jeg som pedagog/sosiallærer er minst like godt egnet til å håndtere de mer utfordrende elvene, som faktisk er de en rektor har mest kontakt med. Men alle har rett på sine meninger. - TS Anonymkode: a7ffe...70b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #4 Skrevet 15. november 2016 Blir akkurat det samme som diverse folk som sitter på et kontor på Østlandet, og prøver forklare folk i Finnmark hvordan logistikk skal fungere der oppe... Teorien er en fin ting, men når du har null snøring på praksis... nei da er d håpløst... Anonymkode: b5c27...bee 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #5 Skrevet 15. november 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Blir akkurat det samme som diverse folk som sitter på et kontor på Østlandet, og prøver forklare folk i Finnmark hvordan logistikk skal fungere der oppe... Teorien er en fin ting, men når du har null snøring på praksis... nei da er d håpløst... Anonymkode: b5c27...bee Nå er jo en rektor først og fremst en pedagogisk leder, en med ansvar for administrasjonen, elevene og driften av skolen. Man trenger jo strengt tatt ikke undervisningskompetanse for å være rektor. Anonymkode: a7ffe...70b
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #6 Skrevet 15. november 2016 "Den som skal tilsetjast som rektor, må ha pedagogisk kompetanse og nødvendige leiareigenskapar." Sitat om rektors kompetansekrav fra UDIR. Om man da har bachelor i spesialpedagogikk med master med fokus på didaktikk og ledelse innen pedagogikk vil jeg jo si at man er minst like kvalifisert som en lærer som har tatt ett årsstudium ekstra. Men det er sikkert delte meninger om dette. Jeg vet jo at jeg er kvalifisert på papiret med denne utdanningen, spørsmålet er jo om jeg havner nederst i søkerbunken og om noen her har noen erfaringer rundt dette. Gjerne noen lærere som kan komme med innspill med erfaringer på godt og vondt. Anonymkode: a7ffe...70b
Strixvaria Skrevet 15. november 2016 #7 Skrevet 15. november 2016 Du havner nederst i søkerbunken, ja. Dette fordi du ikke har jobberfaring fra skolen, og andre som f.eks. har undervist vil komme over deg. Jeg kjenner for øvrig ingen rektor som ikke underviser. Rektorjobben er så mye mer enn budsjettstyring og personalledelse, og det kreves mye erfaring både med skoleverket, ledelse og helst også økonomi for å bli vurdert for en slik stilling. Det er ikke noe en nyutdannet spesialpedagog får, for å si det rett ut. Ei heller en nyutdannet lærer, for den saks skyld. Du kvalifiserer ikke til en rektorjobb bare med den utdanningen, det er arbeidserfaringen og alt det andre som virkelig teller. Utdanningen er et minimumskrav som alle har. Det finnes også egne "rektorskoler" som er en form for videreutdanning for de som allerede har utdannelse innenfor skoleverket, dvs. i hovedsak adjunkter og lektorer. Samtidig, hvis du med administrasjon tenker deg en jobb med f.eks. planlegging av eksamener, prøver og litt sånn kontordame-aktig jobb så trenger du stort sett en bachelor og en del personlige egenskaper som å være strukturert, god til å jobbe under press, serviceinnstilt (spesielt viktig i dag hvor elevene ikke er redde for å stå på krava - da må man holde tunga rett i munnen og kunne lovverket godt) og en del sånne ting. Da er en stilling som f.eks. førstekonsulent aktuell, men vit at rent hierarkisk faller du da under lærerne, hvis det er en viktig greie for deg. Det handler om arbeidserfaring. Du blir ikke leder av et studie, slik f.eks. mange som tar bachelor og master i ymse organisasjon og ledelsesfag tror. Det er ikke sånn arbeidslivet fungerer, og har man ikke solid erfaring, gode referanser og de rette personlige egenskapene så spiller det ingen rolle hvor mye utdanning du har på papiret. 1
ArtyFarty Skrevet 15. november 2016 #8 Skrevet 15. november 2016 Jeg er lærer, og jeg tenker - hvilken mulighet har en rektor uten undervisningserfaring til å bistå meg om det oppstår noe krevende? Ingen, fordi det er jeg som har kompetansen. For min del vil jeg si at en rektor uten erfaring fra klasserommet er tilnærmet ubrukelig som pedagogisk leder. Man må kunne faget til de man leder, både for å forstå lærerens utfordringer og for å kunne vite hva som er realistisk i møte med elever, foreldre og budsjetter. 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #9 Skrevet 15. november 2016 Skal du være rektor må du selvfølgelig evne å forstå lærernes arbeidshverdag, være en faglig motivator og inspirator, og kunne støtte opp alt fra faglig svake lærere, til konfliktsituasjoner og utfordrende elevproblemstillinger. Rektor skal også være en pådriver for utvikling i skolen og hos den enkelte lærer. Denne kunnskapen besitter ikke en som aldri har jobbet i et klasserom og som ikke kjenner til de rammefaktorene som gjelder der og hvordan det påvirker hverdagen. Det er slett ikke alt man kan lese seg til. Jeg er sykepleier men har en bachelor ved siden av som bl.a inneholder to år med spesialpedagogikk, og det kvalifiserer meg ikke til å være rektor. Jeg har en tante som har jobbet som rektor og en søster som er lærer, og dette med kompetanse og lederstøtte har vi snakket om mange ganger. Fra min egen jobb vet jeg at de som er de dårligste lederne på lokalt nivå i helsevesenet er nettopp de som ikke har den faglige forståelsen og innsikt i hvordan ting gjøres i praksis vs teori. Det som læres på skolen er slett ikke alltid overførbart til praksis. Jeg syns helt ærlig du viser ganske liten forståelse for hva rektorgjerningen og ledelse på en skole faktisk innebærer. For å lykkes som leder tar det seg også dårlig ut å si at du aldri kunne tenke deg å jobbe med det som faktisk er hverdagen til dine ansatte. Tviler for øvrig på at noen vil ansette en rektor uten undervisningskompetanse og erfaring fra klasserommet. Anonymkode: 267a8...a8f 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå