AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #1 Skrevet 14. november 2016 Hei! Jeg har gått litt opp i vekt de siste månedene, og jeg trenger nå å gå ned disse 3kiloene. Det er altså ikke snakk om mye. Problemet er at jeg driver med friidrett (langdistanseløpene) og trener mye og hardt. Løper 5 ganger i uka og det blir mange kilometer totalt. To av dagene er det beintøffe intervalløkter, mens resten av øktene er rolige/moderat intensitet. Ellers er det også spinning/ski og noe styrketrening de dagene jeg ikke løper. Jeg har en BMI på 21 (er jente) så jeg er akkurat passe vektmessig, men jeg vet at jeg presterer bedre med 3kilo mindre å drasse på. Sånn er det bare, mindre kilo er bedre. Men har nå prøvd å slanke meg i 3 dager, har lagt meg 500kalorier i underskudd (jeg vet sånn ca hva jeg har fått i meg av kalorier tidligere når jeg har stått stabilt i vekt). Problemet er sultfølelse, jeg spiser mye mat selv om jeg slanker meg, og sunn mat som metter, men jeg er utrolig sulten fordi jeg trener så mye. Så er det noen som har erfaring med mye trening og vektnedgang. Og jeg poengterer igjen at det er kun snakk om 3kg sånn at jeg når matchvekten min igjen. Anonymkode: 08468...7e9
CoolSistah Skrevet 14. november 2016 #2 Skrevet 14. november 2016 Hadde det vært mulig om du spiste mer i timene etter trening og mindre ellers i løpet av døgnet, slik at du nådde kalorimålet, bare med en litt annen fordeling? Selv prioriterer jeg å spise mer etter en styrkeøkt og før kondisjonstrening, men hopper eller over frokosten eller spiser mindre ellers, slik at jeg totalt sett ligger i underskudd. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #3 Skrevet 14. november 2016 Det skal jeg teste ut! Takk for tips😊 Anonymkode: 08468...7e9 1
Pringle Skrevet 15. november 2016 #4 Skrevet 15. november 2016 500 kalorier tilsvarer en halvkilo i uka. Når du har en BMI på 21 og det bare er snakk om 3 kilo, er 500 et veldig stort underskudd, for du har rett og slett ikke fettreservene som trengs, dermed blir du sulten, så du må ta dette over mye lenger tid. Legg opp til et underskudd på 250 eller deromkring. 7
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #5 Skrevet 15. november 2016 Er det jeg også har tenkt litt på, men det er så kjedelig å være på slanker'n i 3måneder for 3 usle kilo. Men er nok det som må til. vil jo ikke miste muskelmasse heller, er fettet på magen og lårene som jeg har fått som jeg vil ha bort. Anonymkode: 08468...7e9 1
Gjest Overrasket Skrevet 15. november 2016 #6 Skrevet 15. november 2016 Siden det er friidrett du driver med hadde jeg ikke bekymret meg så mye om dette i november. Det er mange måneder til ønsket formtopp i en normal friidrettssyklus.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #7 Skrevet 15. november 2016 1 minutt siden, Overrasket skrev: Siden det er friidrett du driver med hadde jeg ikke bekymret meg så mye om dette i november. Det er mange måneder til ønsket formtopp i en normal friidrettssyklus. Skal jeg gå ned 250g i uken så må jeg dessverre begynne nå for vektnedgangen vil ta 3måneder. Også har man en jul i desember og da tviler jeg på at vekten vil gå ned, men får prøve å holde den stabil. Sesongen begynner tidlig i april. Anonymkode: 08468...7e9
Gjest Overrasket Skrevet 15. november 2016 #8 Skrevet 15. november 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal jeg gå ned 250g i uken så må jeg dessverre begynne nå for vektnedgangen vil ta 3måneder. Også har man en jul i desember og da tviler jeg på at vekten vil gå ned, men får prøve å holde den stabil. Sesongen begynner tidlig i april. Anonymkode: 08468...7e9 Ja, sesongen starter på våren, men de fleste friidrettsutøverne vil ikke prøve å nå toppformen i april. For de aller fleste er det mest interessant å nå toppformen i juni, juli eller august, avhengig av kvalifiseringsfrister og datoer for viktige konkurranser. Ergo ville jeg ikke stresset med vekt nå. Du skriver også lite om hva som kan være årsaken til vektoppgangen i det siste. Har dere tatt noen ukers treningspause i sept/okt? Er du fortsatt i vekstfasen og kroppen din rett og slett har utviklet seg? Dette er også viktige detaljer å tenke over.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #9 Skrevet 15. november 2016 Mine viktigste løp er i starten av sesongen, formtoppen min er derfor i starten av sesongen. Slik som i år, perset på alle distanser (10km og halvmaraton og maraton) i begynnelsen av sesongen. Derfor planlegger ikke jeg formtopp på sommeren. Konkurrerer noe i sommermånedene også, men mye mindre, også er det endel konkurranser i september - november. Grunnen til vektoppgangen er rett og slett at det har blitt mindre trening gjennom sesongen (mye oppladning og restitusjon i forbindelse med løp) og i kombinasjon med like mye mat som vanlig så har vekten økt. Også synes jeg det er mye bedre å ta tak i vektnedgangen nå for vil ikke slanke meg rett før sesongen starter. Merker jo at det er mindre futt i meg nå med underskudd kalorimessig. Anonymkode: 08468...7e9
Gjest Overrasket Skrevet 15. november 2016 #10 Skrevet 15. november 2016 Vel, så et av svarene ligger i at du har trent mindre. Nå går du antageligvis går inn i en periode med mer trening. Det alene vil nok ordne mye av vektmålet ditt på en naturlig måte. Så sier du at du har forsøkt i tre dager og sliter mer sultfølelse. Det er helt naturlig. Dersom du har foretatt en liten endring i kaloriinntaket og lagt til flere tunge treningsøkter er det helt naturlig at kroppen føler seg sulten. Det er helt umulig å foreta endringene du beskriver uten en følelse av sult i noen dager. Men tre dager er antageligvis ikke nok for å fastslå om du gjør noe rett eller galt. Jeg ville forsøkt å holde nivået på litt færre kalorier (vel, personlig vil jeg nok ikke anbefale kalorireduksjon til noen på BMI 21, men du skriver at det er det du vil), over en stabil periode i 10-14 dager for å se om kroppen tilpasser seg det nye forholdet mellom kaloriinntak og forbrenning. Deretter foreta nye endringer om du ikke har en mer normal følelse i kroppen.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #11 Skrevet 15. november 2016 Takk for gode råd, får bare se hvordan kroppen tar dette her. Også får jeg heller prøve å "sukre" meg opp med smoothie og raske karbohydrater før trening for det er det som fungerer best for meg ift. å yte maksimalt på trening. Er like sulten i dag også har jeg følt meg svak i kroppen, synes det er rart bare ved å ha et underskudd på 500 kalorier. Men nå skal jeg legge meg på -300 i stedet og se hvordan det går da. Får heller bruke lenger tid. Er jo ikke muskler jeg vil miste, men fettet. Anonymkode: 08468...7e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå