LadyGrey Skrevet 19. november 2016 #41 Skrevet 19. november 2016 På 15.11.2016 den 0.19, AnonymBruker skrev: Herregud, du må da ikke finne på å forslå shiba til en uerfaren! Jeg misliker strekt når noen foreslår en spesifikk hunderase uten å egentlig vite noe som helst om den. Shibaer er som oftest sta som faen (fordi de er urhunder og sånn liksom) og overkjører en uerfaren eier lett. En shiba er ikke en førstegangshund. Anonymkode: db098...546 Vet om flere som har shiba som førstegangshund, virker ikke som der er så ille som du skal ha det til. Har du en "sta" hund trener du hunden på feil måte Ingen hunder er "sta", hunder tar valg avhengig av hva som lønner seg og hva som ikke lønner seg.
LadyGrey Skrevet 19. november 2016 #42 Skrevet 19. november 2016 På 18.11.2016 den 21.49, Whiskey skrev: Anbefaler Dverg Schnauzer fikk det selv når jeg var 13 år. Helt fantastisk rase. Veldig tilpasningsdyktig , lettlærte og skikkelig kosegriser. Husker mamma nevnte den rasen for meg, og jeg sjekka ut bilder. Tenkte bare grøss for en lite pen hund. Men mamma dro meg med til en oppdretter, og dem er så fantastisk mye finere i virkeligheten enn på bilder. der dem viser utstillingshunder. Og skal den ikke brukes til utstilling kan du barbere den selv 2 ganger i året. Dem røyter ikke. (Har egentlig nappe pels) kommer aldri aldri til å glemme min DS. Helt helt fantastisk hund. tok bronsjemedalje i lydighet som 1 åring Utstilling eller ikke, anbefaler ikke å barbere en strihåret hund! Du risikerer å ødelegge pelsen som skal beskytte hunden mot vær og vind. Velger du å barbere den, må det gjøres oftere enn 2gang i året. Ører, kinn og baken bør barberes 1 gang i måneden for å holde det kort, samme med å klippe under labbene.
AnonymBruker Skrevet 20. november 2016 #43 Skrevet 20. november 2016 På 18.11.2016 den 23.13, Hmmmmmm skrev: Jeg fikk min første hund for et år siden. En jack russel terrier. Han er lett å ha med å gjøre. Går løs ute. Lærer fort triks. Og vil være med på alt du gjør. Anbefales! JRT er ikke en førstgangshund, den trenger også MYE fysisk og mental stimuli for ikke å bli aldeles gal. Anonymkode: ededa...fa3
Hmmmmmm Skrevet 20. november 2016 #44 Skrevet 20. november 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: JRT er ikke en førstgangshund, den trenger også MYE fysisk og mental stimuli for ikke å bli aldeles gal. Anonymkode: ededa...fa3 Jeg føler det ikke sånn at det er mye arbeid. Han er fornøyd. Går noen turer om dagen pluss at han er ute i hagen løs når han vil. Han liker å leke med ball. Men det tar ikke hele dagen akkurat. Putte litt mat i kong'en om han kjeder seg. Men det er ikke mer en med andre hunder.
Gjest O.G. Skrevet 22. november 2016 #45 Skrevet 22. november 2016 Puddel (alle størrelser) og labrador.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2016 #46 Skrevet 22. november 2016 Jeg synes ikke at hverken labrador, kooiker eller JRT er førstegangshunder. Ellers er det flere av rasene som er nevnt her som har svært dårlig helse, spesielt cavalier, men også andre. Anonymkode: 7f5dc...358 1
Whiskey Skrevet 27. november 2016 #47 Skrevet 27. november 2016 På 19.11.2016 den 22.06, ArtyFarty skrev: Beklager, men normalen for å nappe en DS er 3-4 ganger i året - om man ikke vil ha en lommebriard da. Men hva vet jeg - du kan dette sikkert mye bedre enn meg.. Ta et Google søk du, eller les på NSBK, så finner du ut at jeg har rett. Så ja, dessverre vet jeg bedre enn deg denne gangen
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #48 Skrevet 27. november 2016 På 22. november 2016 den 23.32, AnonymBruker skrev: Jeg synes ikke at hverken labrador, kooiker eller JRT er førstegangshunder. Ellers er det flere av rasene som er nevnt her som har svært dårlig helse, spesielt cavalier, men også andre. Anonymkode: 7f5dc...358 Første hunden min var husky, det gikk helt fint og jeg ble kjempe flink med hunder ganske så fort. Nå har jeg elghund og beagle også. Kommer helt an på hvor mye tid personen bruker på hunden og hvor mye man leser osv om oppdragelse Anonymkode: 292db...c1c 1
AnonymBruker Skrevet 27. november 2016 #49 Skrevet 27. november 2016 Storpuddel/kongepuddel. Elsker tur, men klarer seg fint med en kort tur om du ikke har tid. Kan være alene på dagtid. Lærer ALT. FORT! Vennlige med mennesker og dyr. Kjent for godt gemytt. Lite vaktinstinkt, han bjeffer ikke og klynker ikke. Lojal. Forholdsvis god helse. Røyter ikke. Lukter ikke. Allergivennlig (noen reagerer likevel). Vårt pelsstell består av å klippe han helt kort ca 4 ganger i året (1000kr), skyller han når han er møkkete etter tur, dusjer han svært sjeldent. Du kan selvfølgelig gjøre dette mye mer avansert, det er jo en puddel.... Jeg synes det er mye mindre stell med puddel enn de andre hundene jeg har hatt. MÅ ha klær i kulde og dårlig vær, da de har hår og ikke pels.... Anonymkode: a9098...863
ArtyFarty Skrevet 27. november 2016 #50 Skrevet 27. november 2016 1 time siden, Whiskey skrev: Ta et Google søk du, eller les på NSBK, så finner du ut at jeg har rett. Så ja, dessverre vet jeg bedre enn deg denne gangen Ville du anbefalt en uerfaren kjøper å ta imot råd i fra en som har eid et eksemplar, som ikke ble stelt slik den skal, eller fra en oppdretter av rasen som trimmer både egne og andres hunder? 2
idontknow Skrevet 30. november 2016 #51 Skrevet 30. november 2016 På 20.11.2016 den 11.31, AnonymBruker skrev: JRT er ikke en førstgangshund, den trenger også MYE fysisk og mental stimuli for ikke å bli aldeles gal. Anonymkode: ededa...fa3 Helt enig. Samme gjelder Dansk-svensk gårdshund også, som har blitt nevnt tidligere i tråden..
AnonymBruker Skrevet 30. november 2016 #52 Skrevet 30. november 2016 https://no.wikipedia.org/wiki/Japansk_spisshund Anonymkode: 3fd8e...e3c
Whiskey Skrevet 1. desember 2016 #53 Skrevet 1. desember 2016 På 28.11.2016 den 1.16, ArtyFarty skrev: Ville du anbefalt en uerfaren kjøper å ta imot råd i fra en som har eid et eksemplar, som ikke ble stelt slik den skal, eller fra en oppdretter av rasen som trimmer både egne og andres hunder? Haha Jesus. Kan du ikke bare si du tok feil ang nappingen? Kan ærlig innrømme jeg tok feil ved å klippe min hund (som da hadde "feil" pels i utgangspunktet) jeg var bare 13 år når jeg fikk min første hund. Som da var den DS. Og om du driver oppdrett med schnauzer så må da du virkelig vite bedre. Standaren er napping 2 ganger i året, men som med alt annet så kan noen kreve mer enn andre. Men standaren er fortsatt 2 ganger i året. Og må si du er litt rar. Veldig besserwisser men er for stolt å forklare ting på en riktig måte. Du vil heller at andre skal føle seg dum. Så du kan sitte på din høye hest. Æsj, fikser ikke sånne. Så diskusjoner er ferdig for min del.
Whiskey Skrevet 1. desember 2016 #54 Skrevet 1. desember 2016 På 20.11.2016 den 0.11, Snorkfrøken skrev: Utstilling eller ikke, anbefaler ikke å barbere en strihåret hund! Du risikerer å ødelegge pelsen som skal beskytte hunden mot vær og vind. Velger du å barbere den, må det gjøres oftere enn 2gang i året. Ører, kinn og baken bør barberes 1 gang i måneden for å holde det kort, samme med å klippe under labbene. Ja, min feil ang barbering. Og er nok veldig riktig at pelsen blir ødelagt om den er stri. Min var ikke stri bortsett fra en liten flekk på rompa. Og ja, ved barbering så må det nok stelles litt mer. Det har du helt rett i.
ArtyFarty Skrevet 1. desember 2016 #55 Skrevet 1. desember 2016 1 time siden, Whiskey skrev: Haha Jesus. Kan du ikke bare si du tok feil ang nappingen? Kan ærlig innrømme jeg tok feil ved å klippe min hund (som da hadde "feil" pels i utgangspunktet) jeg var bare 13 år når jeg fikk min første hund. Som da var den DS. Og om du driver oppdrett med schnauzer så må da du virkelig vite bedre. Standaren er napping 2 ganger i året, men som med alt annet så kan noen kreve mer enn andre. Men standaren er fortsatt 2 ganger i året. Og må si du er litt rar. Veldig besserwisser men er for stolt å forklare ting på en riktig måte. Du vil heller at andre skal føle seg dum. Så du kan sitte på din høye hest. Æsj, fikser ikke sånne. Så diskusjoner er ferdig for min del. Du tar feil. Man napper oftere enn to ganger i året. Du kan spørre hvilken som helst oppdretter om det, og få det samme svaret. Det som er spesielt her (dog ikke uvanlig på forum) at noen med minimal erfaring kommer med påstander de ikke har grunnlag for.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå