AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #21 Skrevet 15. november 2016 Rolige i hus skulle jeg skrive. Bjeffer svært lite. Anonymkode: 292db...c1c
ArtyFarty Skrevet 15. november 2016 #22 Skrevet 15. november 2016 Jakthund til uerfaren eier som skal bruke den til tur og kos?... 4
AnonymBruker Skrevet 16. november 2016 #23 Skrevet 16. november 2016 19 timer siden, ArtyFarty skrev: Jakthund til uerfaren eier som skal bruke den til tur og kos?... Like bra forslag som shiba inu det. Eller hva med en malinois? /sarkasme over Anonymkode: db098...546 2
enirt Skrevet 17. november 2016 #24 Skrevet 17. november 2016 Jeg anbefaler pomeranian om du vil ha en av de amå rasene. Har ei tispe selv og jeg kan både jogge og gå lange turer med henne, men samtidig så tåler hun småturer de dagene man er syk osv. Veldig lett å ha med seg og få pass til også. Har hørt at de kan bjeffe en del, men min bjeffer bare når det ringer på☺️ Min er veldig glad i hjernetrim og litt utfordrene leker samtidig som hun er en god selskapshund. Hun er ikke redd for store hunder som mange hundeeiere tror, så her leker hun med svææære hunder og hun er veldig glad i katter! Tåler kulde godt pga tjukk pels. På de varmeste dagene så er hun ikke så fornøyd, men da går vi ikke lange turer i stekene sol også har hun en kjølematte. Billig med mat også siden de spiser mindre i forhold til andre hunder. Hunden min er veldig glad i barn, men pass på om du har barn at de ikke løfter på hunden eller plager den (det gjelder alle type dyr) dette er hvertfall min erfaring med hunderasen. Stor hund i liten kropp. Så lenge du behandler hunden som en hund og ikke et menneske så blir det veldig fine hunder! Dette er min første egne hund (jeg er 19 og bor alene) og hunden er 3 år. Tror pommer er en fin førstegangs hund. Som sagt stor hund i liten kropp og masse kos! Hun var også rimelig enkel å få husren, men vet ikke om det gjelder for rasen. Hvis du skal ha pomme pass på å kjøp fra oppdretter med gode linjer og husk forsikring! Jeg betaler 200 i måneden for forsikring. Små raser kan ha litt problemer med tennene, men her pusser vi hver kveld, tar jo bare 5 min😂 Vet også at små hunder kan få patella så vær nøye på oppdretter. Små hunder lever også lenger enn de større rasene. På denne rasen så er vell gjennomsnittet 12-15 år. Andre hunder jeg har erfaring med er rasen cavalier king charles spaniel, vi hadde 5 av de når jeg var mindre, men alle fikk problemer både hjerte og noe med at hjernen ble for stor for skallen, så jeg anbefaler ikke den rasen selv om de er fine. De har veldig mye problemer, alle jeg har møtt på. Vår eldste ble 12 år med hjertefeil så vi måtte bruke masse penger på medikamenter osv. Andre hunder jeg syntes er fine er italian greyhound og engelsk staff, men jeg har ingen erfaring med de rasene selv. (Beklager for rotete innlegg) 2
JHF Skrevet 17. november 2016 #25 Skrevet 17. november 2016 Vi har Cairn Terrier. Fantastisk hund i fin størrelse, relativt liten og håndterbar. Nydelig temperament, liker trening, men kan være sta. Elsker å gå tur, både korte og lange. Eneste ulempen jeg kommer på er at de krever en del pelsstell. 2
AnonymBruker Skrevet 17. november 2016 #26 Skrevet 17. november 2016 På 15.11.2016 den 13.18, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke TS, men hva tenker dere om golden eller labrador til førstegangs hundeeier? Voksen hund, ikke valp. Anonymkode: fda5b...1b8 Jeg vil si de er fine førstegangshunder. Men de liker å bli aktivisert mentalt, og de er egentlig vannapporterende hunder. Men mange hunder var en gang brukshunder, men er i dag mer selskapshunder. Så lenge de får aktivisering, så er de flotte familiehunder. Selv har jeg boxer som førstegangshund, og det var en krevende valpetid. Men hadde både boxer og labrador som barn, så det blir kanskje ikke førstegangshund sånn sett. Boxer vil jeg kun anbefale om man er innstilt på store veterinærutgifter. Jeg tror mange ikke tenker på hvor store utgiftene til dette kan bli. Min hund trenger nå en Mar til kr 12 000,- Egentlig er helseproblemene ved rasen så store at jeg ikke synes det blir etisk rett å kjøpe boxer igjen. Anonymkode: a487e...f1d 4
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #27 Skrevet 18. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil si de er fine førstegangshunder. Men de liker å bli aktivisert mentalt, og de er egentlig vannapporterende hunder. Men mange hunder var en gang brukshunder, men er i dag mer selskapshunder. Så lenge de får aktivisering, så er de flotte familiehunder. Selv har jeg boxer som førstegangshund, og det var en krevende valpetid. Men hadde både boxer og labrador som barn, så det blir kanskje ikke førstegangshund sånn sett. Boxer vil jeg kun anbefale om man er innstilt på store veterinærutgifter. Jeg tror mange ikke tenker på hvor store utgiftene til dette kan bli. Min hund trenger nå en Mar til kr 12 000,- Egentlig er helseproblemene ved rasen så store at jeg ikke synes det blir etisk rett å kjøpe boxer igjen. Anonymkode: a487e...f1d lite tillegg: Det er utrolig trist at oppdrettere OG kjøperer knuser raser som eks boxer som opprinnelig var flotte hunder. Det er fullstendig forkastelig. Jeg ser ofte boxer mikset med andre raser og de er fantastiske! og lever mye lengre med god helse enn de ødelagte renrasede. At folk godtar hva oppdretter holder på med ja 97% !! er meg en gåte. En tragedie😢 Anonymkode: 7d856...34b 2
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #28 Skrevet 18. november 2016 Jeg anbefaler Collie. Litt pelsstell(mye hvis du vil drive med utstilling), men en skikkelig børsting i uka holder og de røyter ganske konsentrert vår og høst. I tillegg er hunden smart, hun har nesten oppdratt seg selv. vi driver med litt sportrening og søk. Hun elsker å være ute på tur, både sommer og vinter og vi tar henne med nesten uansett hvor vi drar. Hun er rolig inne i huset vi har aldri trengt å bruke bur inne eller stengt av et område i huset. Hun har sin madrass på stua og en på soverommet og hvis hun trenger fred går hun dit og legger seg, der får hun alltid ligge i fred. Anonymkode: ff7f7...fe4
Whiskey Skrevet 18. november 2016 #29 Skrevet 18. november 2016 Anbefaler Dverg Schnauzer fikk det selv når jeg var 13 år. Helt fantastisk rase. Veldig tilpasningsdyktig , lettlærte og skikkelig kosegriser. Husker mamma nevnte den rasen for meg, og jeg sjekka ut bilder. Tenkte bare grøss for en lite pen hund. Men mamma dro meg med til en oppdretter, og dem er så fantastisk mye finere i virkeligheten enn på bilder. der dem viser utstillingshunder. Og skal den ikke brukes til utstilling kan du barbere den selv 2 ganger i året. Dem røyter ikke. (Har egentlig nappe pels) kommer aldri aldri til å glemme min DS. Helt helt fantastisk hund. tok bronsjemedalje i lydighet som 1 åring
ArtyFarty Skrevet 18. november 2016 #30 Skrevet 18. november 2016 Om man ikke er interessert i pelsstell så kjøper man ikke en rase som trenger pelsstell. Ved å klippe en dvergschnauzer så ødelegger man pelsens værbestandighet. 3
Hmmmmmm Skrevet 18. november 2016 #31 Skrevet 18. november 2016 Jeg fikk min første hund for et år siden. En jack russel terrier. Han er lett å ha med å gjøre. Går løs ute. Lærer fort triks. Og vil være med på alt du gjør. Anbefales!
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #32 Skrevet 18. november 2016 Jeg ville aldri kjøpt hund dersom jeg bodde alene! Når man har vært borte hele dagen på jobb/skole, kan man ikke gå ut igjen og la hunden være hjemme alene på kvelden også. Har du virkelig lyst til å isolere deg sånn? Anonymkode: 4bdcc...18b
AnonymBruker Skrevet 18. november 2016 #33 Skrevet 18. november 2016 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ville aldri kjøpt hund dersom jeg bodde alene! Når man har vært borte hele dagen på jobb/skole, kan man ikke gå ut igjen og la hunden være hjemme alene på kvelden også. Har du virkelig lyst til å isolere deg sånn? Anonymkode: 4bdcc...18b Jeg fikk meg hund i en slik situasjon. Men nå fikk jeg meg hund fordi jeg ville ha hund da, og da måtte jeg være villig til å ofre en del andre ting, og det er ikke noe problem. Anonymkode: db098...546
Whiskey Skrevet 19. november 2016 #35 Skrevet 19. november 2016 21 timer siden, ArtyFarty skrev: Om man ikke er interessert i pelsstell så kjøper man ikke en rase som trenger pelsstell. Ved å klippe en dvergschnauzer så ødelegger man pelsens værbestandighet. Min schnauzer hadde veldig myk pels. Kun litt stri på rumpa. Og hun funket fint i all slags vær. Og vi nappet første årene. Så begynte vi å klippe selv. Men uansett så er det ikke så mye pelsstell med en DS, om man tar den til frisør eller lærer seg å nappe selv.
Gjest Belle âme Skrevet 19. november 2016 #36 Skrevet 19. november 2016 Norsk buhund Kooikerhund Cocker spaniel Pomeranian Whippet Leonberger Kinesisk nakenhund
ArtyFarty Skrevet 19. november 2016 #37 Skrevet 19. november 2016 2 minutter siden, Whiskey skrev: Min schnauzer hadde veldig myk pels. Kun litt stri på rumpa. Og hun funket fint i all slags vær. Og vi nappet første årene. Så begynte vi å klippe selv. Men uansett så er det ikke så mye pelsstell med en DS, om man tar den til frisør eller lærer seg å nappe selv. I beg to differ - om man skal holde pelsen på en DS god så må den nappes, og det er mye pelsstell. Om man bare tar den et par ganger i året så er det for dårlig. En som klippes vil fryse lettere, bli raskere våt, og solbrent. Det er mulig deres hadde dårlig pelskvalitet i utgangspunktet, slik at det gjorde liten forskjell om den ble klippet eller nappet, men det er heldigvis ikke normalen. Man kjøper ikke en pelsstellrase om man ikke har interesse av pelsstell. Om man har interesse av pelsstell så er jeg enig i at det kan være et godt valg. 2
Whiskey Skrevet 19. november 2016 #38 Skrevet 19. november 2016 1 minutt siden, ArtyFarty skrev: I beg to differ - om man skal holde pelsen på en DS god så må den nappes, og det er mye pelsstell. Om man bare tar den et par ganger i året så er det for dårlig. En som klippes vil fryse lettere, bli raskere våt, og solbrent. Det er mulig deres hadde dårlig pelskvalitet i utgangspunktet, slik at det gjorde liten forskjell om den ble klippet eller nappet, men det er heldigvis ikke normalen. Man kjøper ikke en pelsstellrase om man ikke har interesse av pelsstell. Om man har interesse av pelsstell så er jeg enig i at det kan være et godt valg. Ja, da var nok kvaliteten på pelsen dårlig på min. For hun frøs ikke på vinter, og i øspøsende regnvær så hadde vi regndekken på henne. Vi vandret mye på fjellet med RisenS vi hadde. Og må si hun ikke hadde noe problemer med været! Og Ts sier vel ikke hun absolutt ikke vil ha en med pelsstell. Men at hun vil gjøre det selv helst! Og det er helt normalt å nappe/strippe en schnauzer to ganger i året(ikke mer) . Man må derimot holde underrullen nede. Og det kan man gjøre selv!
ArtyFarty Skrevet 19. november 2016 #39 Skrevet 19. november 2016 Beklager, men normalen for å nappe en DS er 3-4 ganger i året - om man ikke vil ha en lommebriard da. Men hva vet jeg - du kan dette sikkert mye bedre enn meg.. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå