AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #1 Skrevet 14. november 2016 Jeg ønsker å kjøpe meg hund. Har tenkt på det lenge. Har ikke hatt hund før, har kun passet hunder. Jeg lurer på om noen her kan anbefale en hunderase til meg? Jeg leser ofte i finn-annonser "denne rasen bør kun overtas av erfarende, hundevante folk". Jeg er jo ikke erfaren med hund. Ønsker å bruke hunden til tur og selskap. Jeg bor alene, men jeg vet jo ikke hva som skjer i fremtiden, så jeg ønsker jo at hunden skal være av den tålmodige typen og ikke være redd for barn. Dette er nok individuelt, men jeg går utifra at noen raser er mer tålmodige enn andre. Anonymkode: 68e2e...315
LadyGrey Skrevet 14. november 2016 #2 Skrevet 14. november 2016 Det du må tenke over er hva du skal bruke hunden til, hvor mye tid har du til mental og fysisk aktivitet, langhåret eller korthåret, lite eller mye pelsstell, stor eller liten hund, og ikke minst økonomi. Har du ambisjoner om å trene/konkurere i en hundesport? Er det en familie/tur hund du ser etter kan du se litt selskapshundene? De krever ikke så veldig mye og er ofte små i størrelsen. Uansett hvilken hund du velger krever den sitt, i form av tur og hjernetrim. Når du har funnet ønsket rase bør du sjekke ut ulike oppdrettere, og finne noen seriøse som setter helse først. Alle hunder kan vennes til barn, der må du sørge for at hunden får positive opplevelser med barn i alle aldre, det er viktig uansett hvilken rase du ender opp med. Alle hunder kan bli barnevennlige, så lenge barna er hundevennlige. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #3 Skrevet 14. november 2016 21 minutter siden, Snorkfrøken skrev: Det du må tenke over er hva du skal bruke hunden til, hvor mye tid har du til mental og fysisk aktivitet, langhåret eller korthåret, lite eller mye pelsstell, stor eller liten hund, og ikke minst økonomi. Har du ambisjoner om å trene/konkurere i en hundesport? Ønsker å bruke hunden til turer. Både av lengre og kortere varighet (minst en lang tur hver dag). Har ingen ambisjoner om å bruke hunden til f.eks konkurranse eller utstilling. Ønsker en "kjær" turvenn. Pelsstell har ike så mye å si, annet at jeg ønsker å kunne stelle pelsen selv. Vil ikke ha en hund som må klippes/ordnes hos hundefrisør. Størrelse spiller heller ingen rolle, men jeg bor i leilighet i umiddelbar nærhet til naturen. Økonomien min er ok. Har allerede en iten buffer spart opp, men ønsker selvfølgelig å spare mer og jevnlig slik at jeg alltid har litt å gå på dersom noe skulle skje. Er det en familie/tur hund du ser etter kan du se litt selskapshundene? De krever ikke så veldig mye og er ofte små i størrelsen. Er det jeg ser etter ja. Som sagt har ikke størrelse så veldig mye å si, men jeg ønsker ikke hund av typen miniatyrhund. Har du noen forslag til selskapshunder som er av en mer medium-str kanskje? Eller som er litt "kraftigere" enn typen chihuaua osv. Hund ska være hund - ikke katt Uansett hvilken hund du velger krever den sitt, i form av tur og hjernetrim. Når du har funnet ønsket rase bør du sjekke ut ulike oppdrettere, og finne noen seriøse som setter helse først. Jeg har sjekket ulike omplasseringssider og tenker dette kan være et alternativ da de ofte har lang erfaring med hund og av og til tilbyr oppfølging. Vil være nøye på at alt er i orden, siden jeg har hørt flere historier om useriøse hundeselgere. Alle hunder kan vennes til barn, der må du sørge for at hunden får positive opplevelser med barn i alle aldre, det er viktig uansett hvilken rase du ender opp med. Alle hunder kan bli barnevennlige, så lenge barna er hundevennlige. Svarte bare under spørsmålene dine Anonymkode: 68e2e...315 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #4 Skrevet 14. november 2016 For å være ærlig kommer jeg ikke på noen andre raser enn typiske selskapshunder som passer bra til en helt uerfaren eier som aldri har hatt hund før, og ikke ønsker å bruke hunden til noe spesielt heller. Så ja, en hund innenfor gruppen selskapshund er mitt eneste forslag. Brukshunder skal du holde deg langt unna i hvert fall. Anonymkode: db098...546
LadyGrey Skrevet 14. november 2016 #5 Skrevet 14. november 2016 (endret) Medium størrelse med medium+ aktivitetsnivå tenker jeg mellompuddel, cocker spaniel, shiba, whippet, eurasier, kooiker. Også har du de litt mindre hundene som ikke krever like mye, toy/dvergpuddel, bichon frisé, bichon havanese, king charles spaniel, papillon. Det finnes en rasevelger på canis.no du kan sjekke ut! Endret 14. november 2016 av Snorkfrøken
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #6 Skrevet 14. november 2016 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: For å være ærlig kommer jeg ikke på noen andre raser enn typiske selskapshunder som passer bra til en helt uerfaren eier som aldri har hatt hund før, og ikke ønsker å bruke hunden til noe spesielt heller. Så ja, en hund innenfor gruppen selskapshund er mitt eneste forslag. Brukshunder skal du holde deg langt unna i hvert fall. Anonymkode: db098...546 Brukshund er jeg enig i er helt uaktuelt. Har du forslag til raser innenfor kategorien "selskapshund?" Anonymkode: 68e2e...315
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #7 Skrevet 14. november 2016 1 minutt siden, Snorkfrøken skrev: Medium størrelse med medium+ aktivitetsnivå tenker jeg mellompuddel, cocker spaniel, shiba, whippet, eurasier, kooiker. Også har du de litt mindre hundene som ikke krever like mye, toy/dvergpuddel, bichon frisé, bichon havanese, king charles spaniel, papillon. Det finnes en raseveler på canis.no du kan sjekke ut! Takk for tips, skal sjekke mer ut om rasene. Anonymkode: 68e2e...315 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #8 Skrevet 14. november 2016 1 minutt siden, Snorkfrøken skrev: Medium størrelse med medium+ aktivitetsnivå tenker jeg mellompuddel, cocker spaniel, shiba, whippet, eurasier, kooiker. Også har du de litt mindre hundene som ikke krever like mye, toy/dvergpuddel, bichon frisé, bichon havanese, king charles spaniel, papillon. Det finnes en rasevelger på canis.no du kan sjekke ut! Herregud, du må da ikke finne på å forslå shiba til en uerfaren! Jeg misliker strekt når noen foreslår en spesifikk hunderase uten å egentlig vite noe som helst om den. Shibaer er som oftest sta som faen (fordi de er urhunder og sånn liksom) og overkjører en uerfaren eier lett. En shiba er ikke en førstegangshund. Anonymkode: db098...546 16
Tineriken Skrevet 14. november 2016 #9 Skrevet 14. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Herregud, du må da ikke finne på å forslå shiba til en uerfaren! Jeg misliker strekt når noen foreslår en spesifikk hunderase uten å egentlig vite noe som helst om den. Shibaer er som oftest sta som faen (fordi de er urhunder og sånn liksom) og overkjører en uerfaren eier lett. En shiba er ikke en førstegangshund. Anonymkode: db098...546 Stusset også over forslaget om Shiba. Jeg tror heller en Griffon kanskje er et bedre alternativ. Ikke alle selvskapshunder egner seg 4
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #10 Skrevet 14. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Brukshund er jeg enig i er helt uaktuelt. Har du forslag til raser innenfor kategorien "selskapshund?" Anonymkode: 68e2e...315 Komplett (?) liste her: https://no.m.wikipedia.org/wiki/Selskapshunder Har personlig aldri hatt selskapshund så jeg kan ikke anbefale noe spesifikt, men det er jo bare å lese om de forskjellige rasene og finne ut hva som kan være aktuelt for deg. Og du kan lett ha en krøllete eller langhåret hund forresten. Skal du ikke stille den ut kan den klippes relativt kort og så slipper du pelsstellet. Anonymkode: db098...546
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #11 Skrevet 14. november 2016 1 minutt siden, Tineriken skrev: Stusset også over forslaget om Shiba. Jeg tror heller en Griffon kanskje er et bedre alternativ. Ikke alle selvskapshunder egner seg Det er jeg enig i Det er nok ikke alle selskapshunderaser som egner seg nei, men sånn generelt kan det anbefales hunder fra den gruppen til uerfarne førstegangseiere. Generelt er det en "god" gruppe for uerfarne, selv om et fåtall raser kanskje ikke passer så bra likevel. Anonymkode: db098...546 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #12 Skrevet 14. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det er jeg enig i Det er nok ikke alle selskapshunderaser som egner seg nei, men sånn generelt kan det anbefales hunder fra den gruppen til uerfarne førstegangseiere. Generelt er det en "god" gruppe for uerfarne, selv om et fåtall raser kanskje ikke passer så bra likevel. Anonymkode: db098...546 Er dessverre veldig mange raser som ikke egner seg som første gangs hund. Men en gang må jo uansett bli den første. Vi skaffet oss en Dansk Svensk Gårdshund. Vet ikke hvor vidt den blir anbefalt som første gangs hund, men det har gått bra for oss hvertfall Anonymkode: 297a0...4cc
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #13 Skrevet 14. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Er dessverre veldig mange raser som ikke egner seg som første gangs hund. Men en gang må jo uansett bli den første. Vi skaffet oss en Dansk Svensk Gårdshund. Vet ikke hvor vidt den blir anbefalt som første gangs hund, men det har gått bra for oss hvertfall Anonymkode: 297a0...4cc Jeg fikk schæfer som førstegangshund. Tror ikke det er anbefalt, for det var skikkelig tungt i hvert fall, med mye jobb! Men det gikk jo bra likevel, det var bare skikkelig, skikkelig mye jobb, samt at han var en EKSTREMT utfordrende tenåring. Anonymkode: db098...546 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #14 Skrevet 15. november 2016 Whippet kanskje? blir ca 14 kg og rundt 45 cm høy. Egentlig en jakthund og løpshund men står beskrevet som en god førstegangshund. Tilpassningsdyktig, så om du ikke driver med lure coursing eller løp så går det fint det også. Veldig rolige inne og aktive på tur. Elsker å ligge på fanget og i sofa/seng. Har lest flere plasser at hvis du ikke finner whippeten din, så bare let i sofaen under alle puteneAnonymkode: 5e84f...efd 4
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #15 Skrevet 15. november 2016 Dansk svensk gårdshund 😊 Anonymkode: c6839...f95
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #16 Skrevet 15. november 2016 Jeg er ikke TS, men hva tenker dere om golden eller labrador til førstegangs hundeeier? Voksen hund, ikke valp. Anonymkode: fda5b...1b8
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #17 Skrevet 15. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke TS, men hva tenker dere om golden eller labrador til førstegangs hundeeier? Voksen hund, ikke valp. Anonymkode: fda5b...1b8 Fine hunder det, men mange får sjokk. De ser liksom for seg at de bare labber rundt der. Moren min fikk labradorvalp for 10 år siden. Hun fikk alldeles sjokk og sa at hun aldri skulle ha labrador igjen fordi den var så aktiv i oppveksten. Men fine og rolige hunder som voksne men ts bør isåfall vite at en labrador trenger mer tur en en runde i nabolaget. Må ikke brukes til noe spesielt men trenger å få løpe fra seg et par ganger i uka. Men det trenger nok alle hunder Anonymkode: 5e84f...efd 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #18 Skrevet 15. november 2016 Japansk spisshund Og når du søke på nett finner du mange som sier at dette er en bra førstegangshund Anonymkode: 3fd8e...e3c
ArtyFarty Skrevet 15. november 2016 #19 Skrevet 15. november 2016 Labrador spesielt og golden til en viss grad, kan være uhyre krevende unghunder, men ikke noe en normalt oppegående og aktiv eier ikke kan klare selv om det er førstegangseier. Røyter som et lite helvete da. Men når det gjelder omplasseringshunder så handler det mer om individ enn om rase, i alle fall til en viss grad.
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #20 Skrevet 15. november 2016 Svensk hvit elghund har verdens beste gemytt. Lettlærte. Romige i hus. Anonymkode: 292db...c1c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå