AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #1 Skrevet 14. november 2016 Vet ikke helt om dette er stedet til å ta det opp på.. men.. Jeg jobber som eneste i mitt felt på arbeidsplassen, og..de siste to månedene har vært helt kaos. Jeg jobber opptil 10-15 timer overtid hver uke, og likevel rekker jeg ikke alt og får kjeft og forbannede folk på døren. Jeg går rundt med konstant dårlig samvittighet over alt jeg ikke rekker, og angst for å dra på jobben dagen etter. Jeg blir konstant stilt til veggs av brukere som sier at det er mitt ansvar om noe ikke er gjort, og samarbeidspartnere som mener at dette er min oppgave å gjøre ting som faktisk ikke er mitt problem i det hele tatt. Jeg klarer ikke å legge jobben fra meg når jeg kommer hjem. I dag var jeg helt skjelven når jeg kom hjem. Jeg har tatt opp behovet for flere folk, men dette er visst ikke blitt budsjettert inn før neste år...kanskje(!). Jeg vet ikke hva jeg kan gjøre, og hvem jeg kan få råd og støtte hos. Tillitsvalgte, fagforbund, etc.? Er det noen som vet hvor jeg kan henvende meg? Gruer meg sånn til resten av uken.. Anonymkode: 4804b...a81
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #2 Skrevet 14. november 2016 Nå stopper du, får helt vondt av deg. Det er ditt liv, du må sette grenser- du skal ikke ha dårlig samvittighet når du jobber så mye ekstra som du gjør. De som kjefter og forbanna på deg setter du grenser for, ikke finn deg i det, vær saklig, trygg og bestemt. Slutt å ha dårlig samvittighet og gå på bekostning av deg selv for å blidgjøre alle andre, det er bare deg det går utover. Er du klar over hav du riskikerer med langvarige stressbelastninger??? Anonymkode: 9d078...0fa 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #3 Skrevet 14. november 2016 Den du skal virkelig prate med er deg selv. Hva godtar du? Hvorfor godtar du slik behandling? Hvorfor er det vanskelig å sette grenser for andre mennesker som kjøre over deg? Hva er du egentlig villig til å ofre?.. Anonymkode: 9d078...0fa
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #4 Skrevet 14. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Nå stopper du, får helt vondt av deg. Det er ditt liv, du må sette grenser- du skal ikke ha dårlig samvittighet når du jobber så mye ekstra som du gjør. De som kjefter og forbanna på deg setter du grenser for, ikke finn deg i det, vær saklig, trygg og bestemt. Slutt å ha dårlig samvittighet og gå på bekostning av deg selv for å blidgjøre alle andre, det er bare deg det går utover. Er du klar over hav du riskikerer med langvarige stressbelastninger??? Anonymkode: 9d078...0fa Jeg prøver å sette grenser, men det er vanskelig. Føler ikke at jeg blir respektert akkurat..Må vel øve meg på det. Risikerer, som hva? Anonymkode: 4804b...a81
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #5 Skrevet 14. november 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Den du skal virkelig prate med er deg selv. Hva godtar du? Hvorfor godtar du slik behandling? Hvorfor er det vanskelig å sette grenser for andre mennesker som kjøre over deg? Hva er du egentlig villig til å ofre?.. Anonymkode: 9d078...0fa Antar at jeg godtar det fordi jeg skjønner frustrasjonen. Og at jeg føler at jeg ikke strekker til, og "fortjener " å bli kjeftet på. Men det gjør jeg jo ikke. Jeg har gjort mer enn nødvendig og strukket meg lenger enn langt. Er på sparebluss og snart tom for drivstoff.. Anonymkode: 4804b...a81
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #6 Skrevet 15. november 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Antar at jeg godtar det fordi jeg skjønner frustrasjonen. Og at jeg føler at jeg ikke strekker til, og "fortjener " å bli kjeftet på. Men det gjør jeg jo ikke. Jeg har gjort mer enn nødvendig og strukket meg lenger enn langt. Er på sparebluss og snart tom for drivstoff.. Anonymkode: 4804b...a81 Ingen fortjener å bli kjeftet på. Klart du ikke føler du strekker til, du lar andre behandle deg veldig dårlig. Anonymkode: 9d078...0fa
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #7 Skrevet 15. november 2016 Man blir desssverre tråkket på om man lar folk gjør det i det nådeløse, "moderne" arbeidslivet. Bruk sjikane og kjeft tilbake om nødvendig. Heng ut folk foran andre. True med vold i ekstreme tilfeller (men ikke slik at andre kan høre det slik at du ikke kan bli tatt for det) Anonymkode: d215e...297
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #8 Skrevet 15. november 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man blir desssverre tråkket på om man lar folk gjør det i det nådeløse, "moderne" arbeidslivet. Bruk sjikane og kjeft tilbake om nødvendig. Heng ut folk foran andre. True med vold i ekstreme tilfeller (men ikke slik at andre kan høre det slik at du ikke kan bli tatt for det) Anonymkode: d215e...297 Nei, man skal aldri true noen med vold. Man kommer langt med å gi beskjed, sette peronlige grenser og seg selv i respekt. Også alternativ å søke nye jobber? En jobb skal nemlig berike livet ditt, ikke ta det fra deg. Anonymkode: 9d078...0fa 2
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #9 Skrevet 15. november 2016 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Nei, man skal aldri true noen med vold. Man kommer langt med å gi beskjed, sette peronlige grenser og seg selv i respekt. Også alternativ å søke nye jobber? En jobb skal nemlig berike livet ditt, ikke ta det fra deg. Anonymkode: 9d078...0fa Joda, man skal selvsagt forsøke minnelige løsninger først. Men hvis grensesetting og beskjeder ikke nytter, så må man gå mer drastisk til verks. Hahaha...en jobbe skal "berike" livet? Sorry, men det er ikke slik det fungerer lenger...Etter at høyrevridde krefter har gjort arbeidslivet ulevelig for mange av oss, med trusler om outsourcing til Kina og annet dill så er det nå den sterkestes rett det dreier seg om. Og da tramper jeg om nødvendig over andre for å klare meg selv, det er så enkelt som det. ¨ Det er som i naturen ellers. Den sterkeste, den som er villigst til å gå lengst overlever, mens den svake dør. Det er den harde og kalde sannheten. Anonymkode: d215e...297
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #10 Skrevet 15. november 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Joda, man skal selvsagt forsøke minnelige løsninger først. Men hvis grensesetting og beskjeder ikke nytter, så må man gå mer drastisk til verks. Hahaha...en jobbe skal "berike" livet? Sorry, men det er ikke slik det fungerer lenger...Etter at høyrevridde krefter har gjort arbeidslivet ulevelig for mange av oss, med trusler om outsourcing til Kina og annet dill så er det nå den sterkestes rett det dreier seg om. Og da tramper jeg om nødvendig over andre for å klare meg selv, det er så enkelt som det. ¨ Det er som i naturen ellers. Den sterkeste, den som er villigst til å gå lengst overlever, mens den svake dør. Det er den harde og kalde sannheten. Anonymkode: d215e...297 Så du hadde slått til folk for å komme deg noen vei? Da skulle du bare visst hva jeg har opplevd i forhold til jobb jeg hadde;) de burde lagt i graven, men jeg tyr ikke til vold. Anonymkode: 9d078...0fa
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #11 Skrevet 15. november 2016 Dersom ledelsen ikke tar dette på alvor (og hvorfor skulle de det, så lenge du gjør hele jobben gratis?) har du to valg: 1) Fortsette som før mens du søker andre jobber, i håp om å få gode referanser. 2) Gjør det du rekker innenfor din normale arbeidstid. Arbeidsoppgaver du ikke rekker driter du langt i. Gi beskjed til din leder at du ikke har fått gjort x og y oppgave, da du ikke har mulighet til å rekke dette innenfor din arbeidstid. Har du flere oppgaver liggende som er like viktige og kun rekker å gjøre en av de spør du lederen din hvilken oppgave du skal prioritere, da det ikke er mulig å få gjort alt innenfor din arbeidstid. Dersom leder svarer at alt må gjøres svarer du at det ikke er mulig for en person å få alt dette gjort på 37,5 timer i uken, og at dersom leder ikke har et svar på hva som bør prioriteres gjør du dine egne prioriteringer frem til leder får ansatt de nødvendige ressurser for å dekke arbeidsmengden. Når din ordinære arbeidsdag er slutt går du hjem. Sørg for å ha kommuniskasjon med leder ang. arbeidsoppgaver du ikke rekker skriftlig, slik at du kan tydeliggjøre at du har gjort vedkommende oppmerksom på problemet dersom du får "bråk" for dette senere. Ved alternativ 2 får du nok ikke glimrende referanser, så her må du være ærlig med fremtidige arbeidsgivere og fortelle at du har hatt en konflikt med leder på nåværende arbeidssted. Forklar at du i lang tid jobbet 15 timer (ubetalt?) overtid i uken pga. varig stor arbeidsmengde, og at ledelsen nektet å ansette flere for å avlaste deg. Etter flere runder med ledelsen ang. behovet for bemanningsøkning fikk du nok og nektet å jobbe så mye overtid for å ta unna oppgavene, defor ble du upopulær hos lederen din. Fortell at du ikke har noe i mot å jobbe overtid i hektiske perioder, men at du ikke ønsker å jobbe 55 timer uker hele året rundt, og du ønsker deg bort fra en ledelse som ikke tar tak i utfordringer rundt bemanningen. Anonymkode: 59525...9d2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå