Gå til innhold

Hva bør jeg skrive i "ønsker hund"-annonse på finn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst å kjøpe hund og lurer på om jeg skal legge ut annonse på blant annet Finn.no med "ønsker å kjøpe hund....". 

Men så lurer jeg på om det i det hele tatt er hundeselgere som sjekker disse annonsene? Og i såfall, hvilken informasjon bør jeg skrive i annonsen?

Tenker jeg må skrive litt generelt om mitt liv, hva jeg tenker å bruke hunden til osv. 

Anonymkode: 2ff26...e72

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Før vi fikk vår bikkja la vi ut en annonse på Finn. 

Skrev om hvem vi er, hvor vi bor (og hvor vi skulle flytte, ettersom vi skulle flytte iløpet av året). Skrev om interesser og hvor mye erfaring vi hadde med hund. Og selvfølgelig hva vi ønsket av rase, og andre krav. 

Fikk selvsagt mye drittsvar, hvertfall 2-3 "svindelforsøk". Men også kom vi i kontakt med en veldig hyggelig oppdretter, som hadde godt fokus på hva som var viktig for oss. 

Skrevet

Du bør skrive om hva slags hund du ønsker; aktivitetsnivå ( noen raser du absolutt ikke vil ha? ), om den skal gå greit med andre hunder/dyr/barn/voksne. Ønsket alder. Ønsket størrelse ( er det en konkret rase? ). pelsstell osv. Pris?

Du bør også skrive om deg selv og hva du kan tilby. Hvor bor du? Hvordan bor du? Hva vil du bruke hunden til? Har du hatt hund før? Hvem andre bor sammen med deg?

Understrek at du vil ha en frisk hund - be gjerne om ny, og oppdatert helseattest!! Krev at alt av papirer kan oppdrives og at du får dem med. ( Stamtavle hvis det er en renraset hund, vaksinebok o.l ) Også lurt å legge vekt på at hunden er forsikret.

Har selv ''adoptert'' hund via finn.no. Det er mange luringer der ute, bruk god tid. Masse lykke til! :)

Anonymkode: 2b407...1ee

Skrevet

Jeg vil heller anbefale deg å lese deg litt opp på hunderaser, se hvilken type hund du ønsker deg og hvilke raser som passer ditt liv og aktivitetsnivå. Deretter bør du finne deg noen oppdrettere av nevnte rase, sende de en mail og høre om de skal ha noen kull snart også vente til du får en hund som er etter godkjente (i raseklubben) foreldredyr med kjent helsestatus.  Evt kan du lete litt rundt etter voksne eksemplar av rasen, om det er voksen hund du ønsker deg, men vær da sikker på at den er helsetestet. Dette er et dyr du forhåpentligvis skal ha i mangemange år, det lønner seg å vente noen ekstra mnder :)

Ang hvorvidt selgere sjekker "ønskes"på finn, vet jeg ikke. Men jeg vet at om jeg hadde vært oppdretter hadde jeg ikke gjort det.

En seriøs oppdretter med gode hunder har dessuten som regel solgt valpene nesten før de er født. Mine oppdrettere har alltid hatt ventelister med folk som ønsker valper fra dem, og etter at paringen blir annonsert legges ofte ikke hundene ut for salg engang, fordi de allerede er "solgt". Selvfølgelig litt avhengig av størrelse på kullet.

Før jeg blir angrepet; jeg mener selvfølgelig ikke at de som annonserer valpene sine på finn er dårlige oppdrettere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...