Gjest Gjesta Skrevet 27. november 2004 #41 Skrevet 27. november 2004 Hvis barnet blir advart om konsekvensene av hårsuttingen/hårspisingen på forhånd så ser jeg ingenting i veien for at foreldrene klipper det. Det er da fullt mulig å få til en "jentete" frisyre som er kort Dysleksi eller ikke dysleksi' date=' det går an å bruke et minutt på å lese over det man har skrevet og sette inn et punktum her eller der. [/quote'] Noen er faktisk så plaget at de bruker en god del tid på å skrive innlegg, og hvis de atpåtil skal begynne å rettskrive det etterpå,.....forstår godt at folk ikke gidder det jeg.
Mette Skrevet 27. november 2004 #42 Skrevet 27. november 2004 Nå diskuterer vi det opprinnelige teamet, så slipper jeg og rydde Remyline Moderator
Gjest Anonymous Skrevet 27. november 2004 #43 Skrevet 27. november 2004 Jeg er helt for å forklare barn konsekvenser av ting, og gi dem ordentlige svar. Jeg er helt i mot trusler, å si til barn at de skal noe uten å forklare hvorfor (ikke små hverdagslige ting, men for eksempel hvorfor de må klippe seg, dersom de er uenige) og å si "fordi jeg sier det!" Diskusjonen om rettskrivning og tegnsetting synes jeg dere bør ta et annet sted.
Gjest Anonymous Skrevet 28. november 2004 #44 Skrevet 28. november 2004 Har mammaen din truet med å klippe håret ditt, Tule?
Gjest Anonymous Skrevet 28. november 2004 #45 Skrevet 28. november 2004 Å si til en unge hvis du ikke slutter å sutte på håret ditt kommer mamma til å klippe det er ikke en trussel i det hele tatt, det er det som er saken. Å TRUE barn skal man naturligvis ikke gjøre under noen omstendighet. Men det er ikke på noe vis pedagogisk uforsvarlig å informere ungen om at håret blir klippet dersom ikke suttingen tar slutt? Må si meg enig med Tex og jeg er ingen pedagog, men en helt "normal" mor med et helt " normalt " barn, som er god , snill, veloppdragen, flink, tester, sår, kan være ego, kan være urettferdig, hun har til og med løyet :o , men andre ord, en helt vanlig seks åring Jeg må spørre dere som mener at dette nesten er på kanten til barnemishandling-hvordan setter dere grenser hjemme. Blir hver eneste beslutting som du som foreldre tar diskutert , analysert, og debatert med barnet?
:-) anna Skrevet 28. november 2004 #46 Skrevet 28. november 2004 Jeg blir litt forvirret over hva som blir ansett som trusler... For meg virker det som konsekvenstankegang å si til en jente som sutter på håret sitt at: Om du ikke slutter med det der må vi klippe håret ditt kortere. - Er det da også trusler å si til et barn som bruker en lekehammer som slagvåpen at "om du ikke leker fint med den der så rydder jeg den bort"? Eller at "om du ikke opppfører deg fint nå så må du sette deg i trappa en stund og tenke litt på hvordan man skal oppføre seg" Eller til en gutt som ikke husker å ta på seg fotballskoa når han skal spille fotball, og dermed ødelegger de nye dyre skorne sine etter et par dager: "Om du absolutt ikke husker å ta på fotballsko, så kan vi ikke kjøpe så dyre sko til deg. For vi har ikke råd til at de skal bli ødelagte med en gang hele tiden. " I alle tilfellene sier man at uønsket oppførsel medfører konsekvenser. Hvordan skal man ellers oppdra barn?!
Tule Skrevet 28. november 2004 Forfatter #47 Skrevet 28. november 2004 Henger seg opp i mye rart? Men er det ikke nettopp mye rart man diskuterer på forumet her da? Det er da ikke uproblematisk å true med å klippe håret!! For mange småjenter er håret kjempeviktig. Du sier hun heller skal bekymre seg over barn som er utsatt for reelle trusler. Mener du at dersom du truer med å klippe håret til en jente som sutter på det - noe som er helt uproblematisk etter din mening - så er det ikke en reell trussel? Trusler er ikke bra i utgangspunktet, men om man først bruker det så bør det absolutt ikke lurt å komme med tomme sådan. Sånn helt til slutt så har jeg lest at du arbeider i barnehage, og noen her sa at du er pedagog. Er det riktig? Dette er ikke spydig ment. Dersom du er pedagog så regner jeg med at du kan forklare tanken bak dine uttalelser? Hadde vært interessant. hei det er og slik at denne blir e tom trusse vis man skal legge vekt p åva barn sier om sit eget hår etter sju år kan jo ikke frisøren heller klippe uten at det er blit gjort hilsen
Tule Skrevet 28. november 2004 Forfatter #48 Skrevet 28. november 2004 Jeg forstår ikke hva problemet med at jenta sutter på håret sitt er! hei jeg syunes heller ikke at det er et problem at jenta sutter på jhåpret men moren syntes det og truet jeg syn det er verre at tex mener at det og si "at vis du ikke slutyter og sutte på håret di kommer mamma til og klippe det" ikke er en trusse hun er pedagog jeg syns det skulle vere interesant og be henne si hvordan hun vil definere ordet trussdel hilsen
Tule Skrevet 28. november 2004 Forfatter #49 Skrevet 28. november 2004 Jeg forstår problemet med at et barn sutter på håret sitt - jeg gjorde det selv, jeg. Tygget, suttet, tygget, suttet... Det er ikke sunt for magen, man kan få hårballer faktisk. Og i forskjell til kattene så hoster man dem ikke opp, de lagres i magen og kan medføre magevondt. Å true et barn med hårklipping hvis det ikke slutter å tygge/sutte syns jeg er helt ok. Jeg ble klippet jeg, og sluttet med uvanen. Dersom man har et valg: barnet får helseproblemer eller man klipper håret selv om barnet nekter, ja da er det faktisk ikke vanskelig å ta et valg. Man velger det som er best for barnet. Barn forstår ikke alltid hva som er bra for dem. Det står ikke noen sted i loven at barn har medbestemmelsesrett fra de er 7, man skal høre på hva de har å si. (Og til Tule: Innleggene og svarene dine er et helvete å lese. Tegnsetting, tegnsetting, tegnsetting!!) hei det er ikke pent og gjøre det slik det fins andre metoder og banr for ikke helseprobølemer av det det skal mye tilo jeg kjennefr mange som har suttet på håret og ingen har fått helseproblemer jeg hadde gitt beng de for ikke alvorlige vertfall og det skal mye til og tyfgge av n9oe barn har et suttebehov og det må nman respekter eventuelt be dem sutte på noe annet vis mna skal høre på va barnet sier så har man heller ikke lov til og klippe banret bare slik man vil derfor blir det en tom trussel hilsen
Tule Skrevet 28. november 2004 Forfatter #50 Skrevet 28. november 2004 Først vil jeg kommenterer dere som sitter j........ høyt oppe på deres ferdigheter og ikke har et handikap som dysleksi er..................... hvorfor i all verden bruke en debatt-teknikk med slag langt under beltestedet?? Bli voksen. Til Tula vil jeg si: Kjempe flott at du skriver og står for det og ikke lar deg hemme!!! En etterlyser svar fra en debattant her om stillingen/utdannelsen vedkommende har......... du er nå på nettet. Tula tilkjennega den stillingen/utdannelsen - helt uhørt og gi opplysninger om andre debattanter. Forvalt din informasjon med omhu!!! At ikke vedkommende svarer, skjønner jeg godt - og det er vel heller ikke reellt i en situasjon vi sitter her inne på nettet. Vi har alle våre erfaringer og vår bakgrunn. Ta ordene som står skrevet - forvent ikke mer.......... Jeg synes det er helt fantastisk at en slik tråd kan bli så lang Men dere sitter hele tiden og prater om trusler............. og klippe håret i en slik sammenheng som det her er snakk om handler mer om konsekvenser. Ikke trusler. Konsekvenslæring er en god ting!! Hvis en skal fjerne en handling/adferd som kan gi problemer - så vil det selvfølgelig ha konsekvenser.......... Trussel er det neppe snakk om. Men igjen så kommer det an på hvordan du fremlegger saken for barnet. Forklar situasjonen om hårball i magen, og hvis denne adferden ikke avtar - så er konsekvensen å fjerne håret (klippe) slik at mulige problemer ikke oppstår. Verre er det ikke. God kveld hei her er det endelig en som har forstått det slik det bøle lagt frem her var det en trussel, men det er helt uproblematisk og suge på håret som det blir sakt over så kommer det ut den naturlige veien og tex har selv skat va hun jobber med hun har og slev sakt sin utdannelse hilsen
Tule Skrevet 28. november 2004 Forfatter #51 Skrevet 28. november 2004 Hvis barnet blir advart om konsekvensene av hårsuttingen/hårspisingen på forhånd så ser jeg ingenting i veien for at foreldrene klipper det. Det er da fullt mulig å få til en "jentete" frisyre som er kort hei jo jeg vet det går a men man skla legge vekt på va barnet mener og hårspising er helt uproblematisk hilsen
Tule Skrevet 28. november 2004 Forfatter #52 Skrevet 28. november 2004 Har mammaen din truet med å klippe håret ditt' date=' Tule? [/quote'] hei eh ja men det var da jeg var over tolv og hadde en f...j... hokeyfrisyre og hun er frisør jeg hadde lest banreloven eller noe om den og viste om at jeg hadde rett til og vere med og bestemme over mit eget hår da jeg var over tolv så det var en diskujon men hun ga seg da jeg viftet med regelne hilsen
Tule Skrevet 28. november 2004 Forfatter #53 Skrevet 28. november 2004 Må si meg enig med Tex og jeg er ingen pedagog, men en helt "normal" mor med et helt " normalt " barn, som er god , snill, veloppdragen, flink, tester, sår, kan være ego, kan være urettferdig, hun har til og med løyet :o , men andre ord, en helt vanlig seks åring Jeg må spørre dere som mener at dette nesten er på kanten til barnemishandling-hvordan setter dere grenser hjemme. Blir hver eneste beslutting som du som foreldre tar diskutert , analysert, og debatert med barnet? hvis man har gode argumenter så vil jo banret gå med på det man sier vis barnet er uenig syns jeg man skal ta en diskusjon, for og ta det som jeg har det fra en barnevernsarbeider så mener hunh at foreldre bør diskutere avgjørelser med barna før de tas vis barna forstår vorfor slik og sån vil de respektere det mer når det gjelder det og true mener jeg det er en trussel og si til et barn at man tar fra det håret vis sånn og sånn man bør heller diskutere kosnekvens hilsen
Tule Skrevet 28. november 2004 Forfatter #54 Skrevet 28. november 2004 Jeg blir litt forvirret over hva som blir ansett som trusler... For meg virker det som konsekvenstankegang å si til en jente som sutter på håret sitt at: Om du ikke slutter med det der må vi klippe håret ditt kortere. - Er det da også trusler å si til et barn som bruker en lekehammer som slagvåpen at "om du ikke leker fint med den der så rydder jeg den bort"? Eller at "om du ikke opppfører deg fint nå så må du sette deg i trappa en stund og tenke litt på hvordan man skal oppføre seg" Eller til en gutt som ikke husker å ta på seg fotballskoa når han skal spille fotball, og dermed ødelegger de nye dyre skorne sine etter et par dager: "Om du absolutt ikke husker å ta på fotballsko, så kan vi ikke kjøpe så dyre sko til deg. For vi har ikke råd til at de skal bli ødelagte med en gang hele tiden. " I alle tilfellene sier man at uønsket oppførsel medfører konsekvenser. Hvordan skal man ellers oppdra barn?! hei eg er enig i mye at det du sier men når det gjelder det med håret så mener kjeg det er en trussel og si at jeg kliper av deg håret vis du iekke slutter og sutrte på det, detter er en personlig del av banret og det knytter seg føleslser til det og det er feil oggjøre det og det er ikke problem at et banr suger på håret derfor forstår det det ikke, jeg syns heller man kan diskutere at vis du ikke slutte og suge på håret dit så blir vi kanskje nødt til og klipe av mye stygt og vi kanda bli nødttil og klippe det kortere eller man kan eventuelt gi det en belønning for og slutte. :-). hilsen
Tule Skrevet 28. november 2004 Forfatter #55 Skrevet 28. november 2004 hei jeg ser det har vert diskutert litt her og vil svare lit jeg mener det er en trussel og si til barnet at vis du ikke slutter og sutte på håret dit så klipper jgeg det, jeg mener man heller burde gjort slik og det er sån jeg ville ha gjort det dersom det var min datter med langt hår som sutttet på¨håret, jeg ville holdt opp en hårdusk og sakt at dslik blir det vis du suger på det og vis du suger mer på det blir det mer slitt og da blir vi kanskje nødt til og sklippe det og da må vi klippe resten av håret like myre og da blir det kortere og da blir det ikke så langt som du vil ha det. :-). enkelt og greit da har det valget og kan gjøre som det vil og når det gjelder det som tigerlilly skrev så er det tull man får ikke hårballer i magen av og spise på håret det er blitt tilbakevist ved og vise til helsesider her før og det er bare tull, det er stygt og skremme banr med slik og det er syn med så paniske foreldre :-x det kommer ut den vanlige veien og om man får bittelitt magevondt underveis så er det helt uproblematisk :evil:. jeg syns man skla slutte og skremme banr med slik det er ille hilsen
Cathie Skrevet 28. november 2004 #56 Skrevet 28. november 2004 å forklare en seksåring at det ikke er bra å sutte på håret hjelper ikke en drit uansett hvor gode argumenter en har.. snakker av erfaring! det blir det samme å fortelle en som har røyka i x antall år at det er farlig, de vet det, men bryr seg ikke det døyt om det! Tule, har du barn selv? (har ikke lest absolutt hele tråden så jeg kan ha missa akkurat det ett eller annet sted)
Tule Skrevet 28. november 2004 Forfatter #57 Skrevet 28. november 2004 å forklare en seksåring at det ikke er bra å sutte på håret hjelper ikke en drit uansett hvor gode argumenter en har.. snakker av erfaring! det blir det samme å fortelle en som har røyka i x antall år at det er farlig' date=' de vet det, men bryr seg ikke det døyt om det! Tule, har du barn selv? (har ikke lest absolutt hele tråden så jeg kan ha missa akkurat det ett eller annet sted)[/quote'] hei jeg tror ikke du forsto helt va jeg mente nå , det er ikke farlig og spise på håret, det en seksåring som har lystt til og ha langt hår kan forstå ganske enkelt er va ordet klippe er :-), og si at det håret banret sutter på blir ødelafgt og må klippes tror jeg de forstår og gjør de ikke det vil de forstå det når det må klippes for og bli pent jeg tror de slutter da jeg mener det er så nn man bør gjøre det man trenger ikke og tre . ja jeg har erfaring med barn og jeg syns du skal endre inlegget dit og si og si til en seksåring... blir ikke riktig du bør sdi og si til min seksåring fordi om noe ikke fungerer med din seksåring så kan det fungere med andres hilsen
Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2004 #58 Skrevet 29. november 2004 har du eller har du ahtt en seksåring. Hvis seksåringen er i det rette hjørnet kan du komme med så mange gode argumenter du bare vil, noen ganger gidder de simpelt hen ikke høre. Jeg er helt for at barn skal ha bestemmelsesrett men grensen må gå et sted for hva som skal diskuteres hver gang.
Cathie Skrevet 29. november 2004 #59 Skrevet 29. november 2004 og jeg syns du skal endre inlegget dit og si og si til en seksåring... blir ikke riktig du bør sdi og si til min seksåring fordi om noe ikke fungerer med din seksåring så kan det fungere med andres hilsen Selvfølgelig er barn forskjellige, ingen tvil om det! Men som du tidligere sa, så virket det som om det var så enkelt som å si til en unge at det og det kan du ikke gjøre, fordi da skjer sånn og sånn! Dette funker veldig ofte dårlig(!!!) Unger skjønner ikke, og man må gi dem konsekvenser! Som nevt før, unger er forskjellige, dette gjelder ikke alle. (Må jo tenke 100ganger igjennom alt man skriver her, for folk henger seg opp i alt mulig bortsett fra poenget man prøver å få fram) Å si til et barn at hvis du sutter på håret ditt mer nå, så må vi klippe det kortere.. det er ikke noe negativt! Og det er faktisk et problem at småjenter sutter på håret fordi det blir helt umulig å gre ut igjen! Og det er da mye værre for ungen igjen, for det gjør vondt. Men ungen skjønner ikke at det er fordi den har sutta på håret at hun får vondt, for det er jo mamma som grer håret, og mamma som gjør at hun får vondt.. ergo, er mamma slem! Syns du at det er bedre enn å forklare ungen at hvis hun sutter mer nå så må håret henne klippes? Spurte ikke om du hadde erfaring med unger, spurte om du hadde egene jeg!
Gjest Anonymous Skrevet 29. november 2004 #60 Skrevet 29. november 2004 Jeg prøvde å lese denne tråden her. Men det ble litt vanskelig, for Tule skriver ganske klønete. Mangler komma og punktum. Kanskje det du skriver ser litt bedre ut om du tar deg tid til å sette punktum og komma? Men for å komme til saken.. det er da ikke noe i veien for å informere ungene om at sutter dem på håret, så blir det klippet... En ting er at ungene kan få være med på noen avgjørelser, men dem har så absolutt ikke noen bestemmelses rett... Herregud, da hadde 9 åringen min ikke sett ut i måneskinn. Nå vil han spleise håret og flette det *sukk* For ikke så lenge siden ville han farve det sort og han er lys blond fra før.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå