Gå til innhold

Trussel om tvangsklipping

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei

har hørt om forledre som truer med og klippe håret på jentene sin helt korte vis de sutter på det jeg har også sett det her inne, jeg mener vor uoplyste går det ann og blii her ine truet en mor sin sju år gamle datter med det :evil: :evil: det går ikke barn har faktisk medbestemmelsesrett over håret sitt fra de er sju dette bør foreldre vite :evil:

det verste er at vis de vet det så sier de det ikke fordi vis barnet tror det så tør de ikke annet en og la være :-? for vis banret ikke vet at det har rett så tror det at trusselen kan gjøres rell. :-?

jeg syns det er syn på banr som er så liite opplyste :-?

dessuten er det ikke farlig og sutte på håret som noen sa forledremå slutte og iritere seg dessuten og skremme banret sitt på denne måten er umenneskelig det kan være traumatisk :cry: va vis banret er glad i håret sitt

:-? vordan ville vi like og få en slik trussel :cry:

vorfor er det så vanske,igere og respektere det kjereste man har en voksne :-?

jeg blir irritert på slike foreldre, jeg har sett flere tilfeller.

men mødre blir jo uansett holdt som gode omsorgspersoner

det er litt på grunn av like ting at jeg mener barn skulle ha hatt større rettigheter over eget utseende før

jeg syns det er rat at de må vente helt til de er sju og at de bare skal ha medbestemmelsesrett

hilsen

Skrevet

Barn på 7 har ikke medbestemmelsesrett men deres mening skal legges vekt på. Dette er to helt forskjellige ting da..

Det med hårklippinga tar jeg ikke stilling til..

Skrevet

Å, Tule, av og til syns jeg du henger deg opp i mye rart. :roll:

Å si til en unge at man klipper av henne håret dersom hun ikke sutter på det, er fullstendig uproblematisk.

Herregud, bekymre deg heller for alle de ungene som blir utsatt for reelle trusler.

Skrevet
Barn på 7 har ikke medbestemmelsesrett men deres mening skal legges vekt på. Dette er to helt forskjellige ting da..

Det med hårklippinga tar jeg ikke stilling til..

hei

medbestemmelses rett eller legge vekt på deres mening blir jo det samme de skal jo veremed og bestemme uansett og det er jo deres hår det er jo bare rett og rimelige.

når det gjelder den siste loinja mi n ser jeg at det ble litt dumt jeg mener at det og ha en bastant grense slik som vi har er feil jeg syns at barn skal ha medbestemmelsesrett fra de harmeninger om det selv jeg mener foreldrene skal bestemme om fargin permanent og slilk men og vor ofte barnet skal gå til frisøren mne jge mener banret i mest mulig måte må kunne få bestemme vordan det vil se ut selv det er jo de som skal gå med det ikke foreldrene og det kan jo vere moro og la de bestemme noe selv det er fint at reglene har blitt myket litt opp da jeg var liten måtte vi vente helttil vi var 11 år tror jeg det var før vi hadde medbestemmelsesrett

hilsen

Skrevet
Å, Tule, av og til syns jeg du henger deg opp i mye rart. :roll:

Å si til en unge at man klipper av henne håret dersom hun ikke sutter på det, er fullstendig uproblematisk.

Herregud, bekymre deg heller for alle de ungene som blir utsatt for reelle trusler.

hei

vordan kan du mnee at det er uproblematisk, for banret er det ikke det, det kan vere glad i håret sitt og vere redd for vis mamma kniper det ne gang til syns du at det er riktig og la et banr leve under slikt, :o jeg synhs du er rar, tenk vabanret vil føle, va ville du selv følt og du har barn :evil:, du burde vite va man skal gjøre og dessuten så kommer man lenger med respekt da vinner man respekt respekt er noe man må vinne og ikke noe man kan kreve og du er pedagog? :evil: jeg trodde virkelig pedagoger lerte og fporstå barn jeg må si min respekt for pedagoger dalte noen hakk nå :o .

hilsen

Skrevet

Det er ovehodet ikke uproblematisk for barnet. Snakk om å undervurdere barns følelser. Trusler er dessuten for meg et symtom på dårlig komunikasjon med barna sine...

Skrevet
Det er ovehodet ikke uproblematisk for barnet. Snakk om å undervurdere barns følelser. Trusler er dessuten for meg et symtom på dårlig komunikasjon med barna sine...

hei

ja og hun jobber som pedagog i banrehage og den formuleringen i linja hennes er jo nesten litt morsom da vis hiun ikke sutter på det, jeg begyner nesten og få sansen for det lovforslaget jeg

hilsen

Skrevet

Jøssda. Det var da ikke måte på hvilke ting man skal henge seg opp i.

Jeg lurer på hvorfor folk får det for seg at å krisemaksimere hårklipping skal være noe særlig konstruktivt. Og jeg tror ikke man får ungen til å slutte å sutte på håret ved å snakke om det :roll:

Skrevet
Jøssda. Det var da ikke måte på hvilke ting man skal henge seg opp i.

Jeg lurer på hvorfor folk får det for seg at å krisemaksimere hårklipping skal være noe særlig konstruktivt. Og jeg tror ikke man får ungen til å slutte å sutte på håret ved å snakke om det :roll:

hei

det er entettop det man ikke gjør man bør heller snakke om det

hilsen

Skrevet

Suttebehov. Instinkter og sånt, vet du. Hjelper ikke å snakke om det.

Skrevet

Av og til MÅ barn klippes. Det er som med mange andre ting barn ikke vil. Noen ganger må man gjøre stikk motsatt av det barna vil.

Trussel om å klippe håret helt kort (dersom det er langt) syns jeg ikke noe om. Er generelt imot trusler. Må jo være mulig å bli enige.

Skrevet
Suttebehov. Instinkter og sånt' date=' vet du. Hjelper ikke å snakke om det.[/quote'] Isåfall, skal barnet straffes for sine instinkter?
Skrevet
Av og til MÅ barn klippes. Det er som med mange andre ting barn ikke vil. Noen ganger må man gjøre stikk motsatt av det barna vil.

Trussel om å klippe håret helt kort (dersom det er langt) syns jeg ikke noe om. Er generelt imot trusler. Må jo være mulig å bli enige.

hei

jeg har sakt at jeg syns foreldre skal bestemme når barnet skal klippes men jeg syns banret skal si vordan

hilsen

Skrevet
Suttebehov. Instinkter og sånt' date=' vet du. Hjelper ikke å snakke om det.[/quote']

hei

jo jeg kan det der men man ka njo se va det suttes på, man kan jo og erstatte det med noe annet eler vente og se om det går over vis foreldre iriterer seg over det sli ktror jeg ikke de har mye og gjøre

hilsen

Skrevet

hei

ja og hun jobber som pedagog i banrehage og den formuleringen i linja hennes er jo nesten litt morsom da vis hiun ikke sutter på det, jeg begyner nesten og få sansen for det lovforslaget jeg

hilsen

Ærlig talt Tule, av og til.......... :roll:

Annonse
Skrevet

:o

Tule, du er ikke sann!!

Jeg må bare spørre, har du opdradd mange barn?

Skrevet
medbestemmelses rett eller legge vekt på deres mening blir jo det samme de skal jo veremed og bestemme uansett

Dette sakset jeg fra Barne og Familiedepartementets sider om samvær og barnefordeling og barns rett til å bestemme saker sjøl (mine uthevinger):

Foreldrene skal høre hva barnet har å si før de tar avgjørelser om bl.a. hvor barnet skal bo fast. De skal vektlegge barnets mening på bakgrunn av barnets alder og modenhet.

Når barnet er 7 år skal det få si sin mening bl.a. om hvem av foreldrene det skal bo hos, og når barnet er 12 år skal det legges stor vekt på hva barnet mener om dette spørsmålet.

Det er likevel ikke slik at barnet bestemmer selv fra denne alderen. Helt fram til barnet er 18 år, er det foreldrene som tar avgjørelsen om hvor barnet skal bo.

Nå gjelder dette hvor barnet skal bo, men jeg vil si det er alvorligere enn hårklipping så vi kan vel gå ut fra at dette er normen?

Skrevet
Nå gjelder dette hvor barnet skal bo' date=' men jeg vil si det er alvorligere enn hårklipping så vi kan vel gå ut fra at dette er normen?[/quote']

Ja la oss inderlig håpe det. Men jeg slutter aldri å forbause meg over hvor mange forståsegpåere det finnes som bare har hørt slengt ut noen teorier og som aldri har hatt ansvar for unger i praksis.

Skrevet

Ikke la deg trekke opp Tex... Det er det ikke verdt :trøste:

Skrevet

Min datter vil jo helst ikke klippe seg for hun skal ha skikkelig langt hår.......... men hun skal heller ikke børste eller kamme håret sitt for hun er så hårsår. Da er det moro da.

Men jeg har fått henne med på å klippe håret ved å argumentere for at da blir ikke håret så flokete og lettere å gre.

Skal si deg at det er ikke lett å være forelder og finne god nok argumentasjon overfor de søte små hele tiden.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...