Gå til innhold

Hva slags gave kan jeg sende til noen som har opplevd spontanabort?

Anbefalte innlegg

Gjest Overrasket
Skrevet (endret)

Jeg har et vennepar som har opplevd spontanabort for andre gang på ett år. Jeg vet de tar det veldig hardt. Spesielt for henne var første gangen svært vanskelig, jeg kan bare forestille meg hvordan det må føles for henne nå. Det var til og med tvillinger. Vi er i forskjellige land nå, så jeg kan dessverre ikke gjøre noe personlig for dem.

Det jeg gjerne vil ha råd om er hva kan det passe seg å sende av emosjonelle grunner? De har flyttet fra et EU-land til et annet EU-land, så jeg kan sende vin på døra fra hjemlandet deres uten praktiske problemer (men f.eks. champagne er jo åpenbart totalt upassende). Jeg synes kanskje blomster kan minne litt for mye om en begravelse? Har dere andre forslag til noe som kan være svært passende i en slik situasjon?

Endret av Overrasket
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville bare vært tilgjengelig for dem og spurt ofte hvordan det går. Tanken er veldig god da 😊

Gjest incognita
Skrevet

Hva med å få et bakeri til å levere noe fersk bakst til de? Enig i at blomster kan minne for mye om begravelse, men det er innafor i dette tilfellet også tror jeg. Jeg ville blitt glad for en oppmerksomhet iallefall.

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet (endret)
14 minutter siden, Jessica skrev:

Jeg ville bare vært tilgjengelig for dem og spurt ofte hvordan det går. Tanken er veldig god da 😊

Vel, det er jo akkurat det som er litt vanskelig, siden vi er mange timers flytur fra hverandre for tiden. Å skrive "Jeg er her for dere" er jo helt innholdsløst, siden jeg ikke kan følge det opp med handlinger. 

11 minutter siden, incognita skrev:

Hva med å få et bakeri til å levere noe fersk bakst til de? Enig i at blomster kan minne for mye om begravelse, men det er innafor i dette tilfellet også tror jeg. Jeg ville blitt glad for en oppmerksomhet iallefall.

Ja, akkurat! Fin mat eller bakst kan være smart. Takk for innspill! 

Jeg har aldri vært i samme situasjon selv, så det er litt vanskelig for meg å se for meg hva som er passende, og hva som kan være for dystert/ufølsomt/upassende. 

Endret av Overrasket
Gjest incognita
Skrevet
3 minutter siden, Overrasket skrev:

Vel, det er jo akkurat det som er litt vanskelig, siden vi er mange timers flytur fra hverandre for tiden. Å skrive "Jeg er her for dere" er jo helt innholdsløst, siden jeg ikke kan følge det opp med handlinger. 

Ja, akkurat! Fin mat eller bakst kan være smart. Takk for innspill! 

Jeg har aldri vært i samme situasjon selv, så det er litt vanskelig for meg å se for meg hva som er passende, og hva som kan være for dystert/ufølsomt/upassende. 

Veldig fint av deg at du vil gi en oppmerksomhet for å vise at du tenker på de. :)

Skrevet

Blomster og et fint kort er helt innenfor, for meg var det noen som hadde dødd.

• Liker 3
Skrevet

Syns den med bakst eller annen god mat er bra forslag..uansett utrolig fint av deg å gi en oppmerksomhet. 

Det er trist å miste og folk flest ser på det som en bagatell virker det som..litt på samme måte som alle disse idiotene som betegner alle foster som blir provosert abortert som bagatellmessige celleclumper..

Anonymkode: 6133a...da4

• Liker 1
Skrevet

Så snilt av deg! Synes blomster er passende, helst en fin bukett, og et kort. 

• Liker 2
Skrevet

Så koselig tenkt av deg! 

I fjor når jeg opplevde en xu, og da fikk jeg en "tenke på noe annet pakke" av søsteren min med en koselig bok, en fargeleggingsbok, et lite hobbysett og et lite utvalg snacks - både sunt og usunt. Det satte jeg virkelig pris på, men nå var jeg sykemeldt en stund etterpå også så det greit å ha noe å holde på med når jeg orket det. 

Så du kan jo bli inspirert av pakken jeg fikk og plukke ut et eller flere element, eller du kan gi blomster, eller noe helt annet. Jeg tror bare det at du viser at du tenker litt ekstra på venninnen din og bryr deg, kommer til å bety masse for henne. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg har også nylig mistet. Jeg hadde satt stor pris på oppmerksomhet fra en god venn som viste om det, uansett. Du kan ringe og spørre hvordan det går, skrive en mail eller et brev, en sms. Bare vise at du bryr deg. La henne dele sine tanker, sin bekymring og sorg og vis at du er tilstede for henne ved å respondere på det hun skriver eller sier. Vær tilstede for henne rett og slett.

Jeg ville ellers ha blitt veldig glad for blomster. Kanskje ikke en typisk begravelsesbukett, men en pen blomsterbukett med litt farger. Noen blomsterbutikker sender også med sjokolade. Blomster og sjokolade hadde vært helt topp! "Tenke på noe annet"-pakken som en over beskrev, synes jeg også var en god idé.

Anonymkode: 13843...75f

• Liker 1
Gjest Overrasket
Skrevet

Takk for innspill alle sammen! Jeg endte opp med å sende et gavekort på en restaurant jeg liker i nærheten av der de bor. Håper det kan være enn unnskyldning for dem til å komme seg ut av huset og tilbringe litt kvalitetstid sammen. 

Gjest incognita
Skrevet
4 timer siden, Overrasket skrev:

Takk for innspill alle sammen! Jeg endte opp med å sende et gavekort på en restaurant jeg liker i nærheten av der de bor. Håper det kan være enn unnskyldning for dem til å komme seg ut av huset og tilbringe litt kvalitetstid sammen. 

Så god du er. Fint gjort av deg. :)

Skrevet

Jeg fikk en fin nisse etter jeg mistet i uke 13. Husker jeg satt veldig stor pris på det. Tanken som teller. Jeg var helt knust etter Ma'n, men det gikk fort over.

Anonymkode: 119b6...cc3

• 3 måneder senere...
Gjest Overrasket
Skrevet

Paret det gjelder har blitt gravide igjen! :nordvesta: Flinke, flinke sædcellene og eggene. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...