AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #1 Skrevet 14. november 2016 Hei. Jeg har to sønner i midten/slutten av 20-årene. Den ene er enslig,og den andre har vært i et fast forhold i 5 år. Jeg bor nærme begge sønnene,og ser dem relativt ofte,dvs. minst en gang i uken. Jeg har ingenting i mot min "svigerdatter",men ofte har jeg behov for å bare være meg og sønnene mine. Jeg har derfor av og til invitert den sønnen som er i et forhold på besøk uten å invitere samboeren hans. Ofte er det snakk om besøk på bare 2-3 timer. Nå har jeg imidlertid fått høre av sønnen min at dette ikke er greit, og at samboeren hans føler seg ekskludert. Hun syns det er helt greit at han er hos meg uten henne når hun er bortreist eller har planer, så så viktig er det nok ikke for henne å komme på besøk. Jeg tror det er mer at hun kjeder seg hvis hun ikke har planer og sønnen min ikke er hjemme. Jeg mener hun setter sine egne behov først, hvis det da plutselig er viktig å være med på besøk. Hva tenker dere? Anonymkode: c37f8...0c2
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 Populært innlegg #2 Skrevet 14. november 2016 Vel, om jeg var svigerdatter her, så hadde jeg følt at svigermoren min ikke hadde interesse av å bli kjent / opprettholde et svigermor/svigerdatter-forhold. Litt sårt det da, og hva med når hun blir gravid, skal hun da plutselig være godtatt og invitert eller? Når kommer man til det punkt at man automatisk regnes som 2, sønn og svigerdatter er en selvfølge sammen. Når skjer det punktet? 5 år nå, 10 år, gravid, giftemål hehe, ja jeg trekker det ut nå, men du forstår poenget Anonymkode: d5074...bfd 74
Hengebuksvinet Skrevet 14. november 2016 #3 Skrevet 14. november 2016 Hvis hun føler seg støtt av det, koster det deg vel lite å invitere henne også? 2-3 timer er jo et relativt langt besøk. Tror nok han vil komme alene av og til, etter hvert. Men du gjør det bare så synlig når du direkte inviterer han uten samboer. 33
Populært innlegg Auri Skrevet 14. november 2016 Populært innlegg #4 Skrevet 14. november 2016 Jeg hadde blitt fryktelig lei meg om svigermor hadde invitert bare mannen min på besøk og ikke meg. Det hadde vært en ting om det bare var å stikke innom for å hjelpe til noe, men om det er kaffe og kaker og ordentlig besøk og jeg ikke var velkommen hadde jeg blitt fryktelig trist. Særlig når de har vært sammen så lenge som 5 år! Det du må gjøre her er å være ærlig om at av og til trenger du alenetid med guttene dine. Da foreslår jeg at det blir en greie, at du inviterer begge sønnene dine til en "mor og sønner"-dag. Det er jo selvfølgelig forståelig at du ønsker å være sammen med barna dine. Men når det ikke blir forklart blir det nok veldig sårt for samboeren, som kanskje føler at du ikke liker henne. Så du må kommunisere tydelig at det ikke er det det er snakk om. For sånn du forklarer nå skjønner jeg veldig godt at hun føler seg utelatt. 72
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #5 Skrevet 14. november 2016 Det har aldri hent at min svigermor, kun inviterer mannen min. Hun ser på meg som en ekstra datter Anonymkode: cf0c7...96d 26
Populært innlegg LittleBabyBlue Skrevet 14. november 2016 Populært innlegg #6 Skrevet 14. november 2016 Tror du bommer fælt nå du sier det er fordi hun kjeder seg. Hun føler at du ikke vil ha henne der, og det er jo egentlig sant. Det er en ting hvis du hadde bedt sønnene stikke innom for å hente noe eller kjelpe deg med noe, eller hvis de kom innom av egen vilje, men ved å kun be gutta sier du rett ut at hun ikke er familie og at hun aldri vil bli det heller. 87
Pinnis Skrevet 14. november 2016 #7 Skrevet 14. november 2016 Det har ikke hendt her enda. Vi har vært gift i to år, bodd sammen i 5 år. Svigermor og jeg er ikke bestevenner, men hun har innsett at jeg og mannen et et vi. Det har hendt jeg han har fått ta turen alene, for jeg er ikke så glad i bilturer, men han har ikke blitt bedt om å komme alene. Hadde hun kun invitert mannen hadde hun også måttet innse at han kom alene og uten barna. Skulle tatt seg ut om vi bare inviterte svigerfar på middag. Tror ikke svigermor hadde blitt så glad for å bli ekskludert. 45
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #9 Skrevet 14. november 2016 Jeg hadde blitt lei meg hvis svigermor hadde gjort det der! Det har hun heldigvis ikke, selv om forholdet vårt ikke er så godt. Anonymkode: dc430...374 9
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #10 Skrevet 14. november 2016 Svigers har aldri invitert kun min mann. Aldri. Skjønner svigerdatteren din godt. Anonymkode: ae9ed...5da 11
Carrot Skrevet 14. november 2016 #11 Skrevet 14. november 2016 som mor og svigermor skjønner jeg ikke behovet for "alenetid" med en sønn som har hatt samboer/kjæreste i fem år? Kanskje du kan starte med å forklare hva du legger i ditt behov og når du ser for deg at dette behovet er fylt osv? Hva når de får barn - skal sønnen da komme uten barnebarna? Hvor går grensen for dette behovet du har? 48
Kontormus Skrevet 14. november 2016 #12 Skrevet 14. november 2016 Jeg skjønner deg TS. Men skjønner også at din svigerdatter føler seg ekskludert når invitasjonene gjelder KUN din sønn. Slik jeg ser det er ikke nødvendigvis par ETT, og ute av stand til å ha selvstendige forhold til andre mennesker. Jeg skjønner at du liker å være sammen med begge sønnene av og til, og når kun én av dem har partner. Men for å få til dette uten tenners gnissel trengs åpenhet. Jeg tenker du får snakke med henne om dette, og at det ikke nødvendigvis betyr at du misliker henne. 8
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #13 Skrevet 14. november 2016 Kommer nok litt an på om det er i begynnelsen av forholdet deres, eller om de har vært sammen lenge. I begynnelsen av forholdet ville jeg gjerne være en del med svigers, men fant jo fort ut at vi er alt for ulike til at vi kan være sammen mer enn vi må. Uansett, har du lest alle "jeg hater svigermor"-trådene her på KG? Det florerer av dem, og om du akter å holde henne utenfor kan jeg nesten garantere at en slik tråd kommer til å handle om deg en gang i fremtiden. Du må gjerne invitere din sønn uten henne, men da bør du ikke gjøre det flere ganger egentlig om du skal ha unnskyldningen om at du ønsker alenetid med din sønn i god behold. Dessuten kan du heller ikke regne med noe bedre relasjon mellom deg og din svigerdatter om du ekskluderer henne. Anonymkode: a712d...048 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #14 Skrevet 14. november 2016 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg har to sønner i midten/slutten av 20-årene. Den ene er enslig,og den andre har vært i et fast forhold i 5 år. Jeg bor nærme begge sønnene,og ser dem relativt ofte,dvs. minst en gang i uken. Jeg har ingenting i mot min "svigerdatter",men ofte har jeg behov for å bare være meg og sønnene mine. Jeg har derfor av og til invitert den sønnen som er i et forhold på besøk uten å invitere samboeren hans. Ofte er det snakk om besøk på bare 2-3 timer. Nå har jeg imidlertid fått høre av sønnen min at dette ikke er greit, og at samboeren hans føler seg ekskludert. Hun syns det er helt greit at han er hos meg uten henne når hun er bortreist eller har planer, så så viktig er det nok ikke for henne å komme på besøk. Jeg tror det er mer at hun kjeder seg hvis hun ikke har planer og sønnen min ikke er hjemme. Jeg mener hun setter sine egne behov først, hvis det da plutselig er viktig å være med på besøk. Hva tenker dere? Anonymkode: c37f8...0c2 Unnskyld meg men hvem er det som setter sine egne bohov først her? Her legger du opp til noe du senere kan komme til å få svi skikkelig for - et dårlig forhold til svigerdatter. Hva når svigerdatteren får barn og ikke ønsker kontakt med den håpløse svigerdatteren? Får vi en ny tråd da? Anonymkode: b27ec...0eb 27
Teddi Skrevet 14. november 2016 #15 Skrevet 14. november 2016 Jeg hadde ikke hatt problemer med å godta at kun mannen min hadde blitt invitert til sin mor innimellom, men da med den grunn at hun ønsker/trenger tid med sønnene sine. Men regner da med at det ikke skjer oftere enn når vi begge blir invitert. Når mannen da er hos sin mor har jeg tid til å gjøre andre ting 6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #16 Skrevet 14. november 2016 2-3 timer er faktisk ganske lenge, særlig når man har begrenset med fritid til å være sammen med parteres sin med full jobb, husarbeid og eventuelt egne fritidsaktiviteter. Selv om jeg forstår behovet for å treffe din sønn uten samboeren hadde jeg blitt veldig lei meg dersom svigermor hadde invitert mannen på et besøk i 2-3 timer og ikke meg. Som andre nevner her er det annerledes dersom han stikker innom en tur for å hjelpe til med noe eller hente noe. Et besøk på 2-3 timer inneholder vel gjerne et måltid eller lignende også, så jeg skjønner at det er sårt for svigerdatteren din å ikke bli invitert. Når skal du begynne å se på henne som familie? Og forventer du virkelig å bli så involvert som du kanskje ønsker dersom de en dag får barn? Dersom min svigermor hadde oppført seg som deg kan jeg garantere at hun ikke hadde stått først i køen for å få komme på besøk for å hilse på babyene våre, ei heller hadde hun vært først på lista over de vi hadde ringt til når vi behøver barnevakt eller bare har lyst på besøk til kaffe. Du skjønner tegninga. Dersom du ikke inkluderer svigerdatteren i din familie vil hun heller ikke inkludere deg i sin, og jeg kan si ganske sikkert hvilken av de som kommer til å være viktigst for sønnen din den dagen han selv blir far Anonymkode: 03083...829 22
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #17 Skrevet 14. november 2016 Min svigerfar har sagt, foran meg, til sin sønn at han gjerne kan komme alene neste gang. Han er bare en dust. Man inviterer begge Jeg forstår virkelig behovet for at du har noe med sønnen din å gjøre "på tomannshånd", men dersom det er noe spess du vil snakke om kan du jo være ærlig og si det. Hvorfor vil du ikke at svigerdatteren din blir med? Det må du forklare nærmere. Anonymkode: 3f06f...47b 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #18 Skrevet 14. november 2016 Personlig hadde jeg blitt ultra happy om svigers ba min mann komme alene. Anonymkode: 48bd4...3c2 26
Gjest Chroma Skrevet 14. november 2016 #19 Skrevet 14. november 2016 Jeg forstår godt at du ønsker litt alenetid med sønnene dine innimellom. Kan dere ikke snakke sammen om det? Fortell at du liker å ha besøk av dem begge, men at du innimellom kunne tenkt deg litt mor/sønn-tid.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #20 Skrevet 14. november 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Personlig hadde jeg blitt ultra happy om svigers ba min mann komme alene. Anonymkode: 48bd4...3c2 Men så handler det ikke om deg, da. Det handler om TS sin svigerdatter som tydeligvis er langt fra "ultra happy" når hun blir ekskludert. Anonymkode: 3f06f...47b 8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå