Gå til innhold

nyfødt med melk i halsen. stivnet til!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hri! i går kveld ga jeg pupp til lillemann og han fikk plutselig ikke svelgt alt melka og fikk det derfor i halsen og mistet pusten, jeg stivnet helt til. aner ikke hva man skal gjøre, heldigvis tok mannen han opp og satt han inntill brystet sitt slik man gjør når baby skal rape.

var dette riktig? hva skal jeg gjøre neste gang? trodde man skulle snu opp ned på ungen jeg! hjelpes!

Anonymkode: f16f0...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, PhilosopherSe7en skrev:

Opp ned? Som i bena opp og hodet ned?

kan du ikke heller fortelle hva som er riktig? ja i den skumle situasjonen så trodde jeg faktisk det mtp. filmer man ser på tv som ikke er virkelige.. eller er det kanskje sånn man legger på magen på fanget ditt og klapper på rygg?

hva er riktig? har bare erfaring fra dramatiske tv serier, ikke i virkelig liv. hvis det jeg trodde var rett er så teit, fortell gjerne hva som er riktig slik at jeg kan fortest mulig lære det. er alene med baby og livredd det skal skje igjen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyer kan ikke sette i halsen som oss voksne. De har det som kalles dykkerefleks. Dvs at de lukker tilgangen til luft/lungene om de blir blåst i ansiktet eller får noe i vrangstrupen. Det kan virke veldig skummelt men går helt bra. Av og til klarer de ikke svelge unna og hoster for å få det opp. Helt normalt :)

Anonymkode: 66462...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kommer til å skje flere ganger, helt vanlig når melka flommer og babyen ikke klarer å svelge unna. Det er ikke et hardt objekt som er nede i halsen, så babyen ordner raskt opp selv ved å hoste. Går helt fint!

Anonymkode: a8d4e...268

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, PhilosopherSe7en skrev:

Opp ned? Som i bena opp og hodet ned?

Det er ikke så dumt det! Hadde også en opplevelse med min nyfødte der han fikk "noe" i halsen og dykkerefleksen ble utløst. Han er prematur og dette var før termin, så for å være på den sikre siden ble vi innlagt på nyfødtintensiven for å utelukke forkjølelse. 

Legen der sa at hvis det skjer igjen kunne vi holde han sånn at rompen kommer høyere enn hodet. Det har skjedd noen ganger til, og det har alltid vært effektivt å holde han sånn. Det har vært mye slim alle gangene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, yabbadoo skrev:

Det er ikke så dumt det! Hadde også en opplevelse med min nyfødte der han fikk "noe" i halsen og dykkerefleksen ble utløst. Han er prematur og dette var før termin, så for å være på den sikre siden ble vi innlagt på nyfødtintensiven for å utelukke forkjølelse. 

Legen der sa at hvis det skjer igjen kunne vi holde han sånn at rompen kommer høyere enn hodet. Det har skjedd noen ganger til, og det har alltid vært effektivt å holde han sånn. Det har vært mye slim alle gangene. 

Rumpen kommer høyere enn hode om du legger barnet på armen din med magen ned også, er bare å holde barnet forsiktig på skrått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare vri hodet rolig til siden, så renner overskuddsmelken ut. Dette skjedde flere ganger med gutta mine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, PhilosopherSe7en skrev:

Rumpen kommer høyere enn hode om du legger barnet på armen din med magen ned også, er bare å holde barnet forsiktig på skrått.

Selvfølgelig. Holdt ikke barnet etter anklene liksom. Men hodet ned og beina opp blir jo en slags opp-ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

så når baby får melk i halsen og ikke klarer å hoste det opp/puste skal jeg legge han med magen på underarmen min slik at rompe kommer lengre opp enn hodet? 

eller skal jeg gjøre sist npr mannen tok baby opø med hodet på skulderen slik man gjør når den skal rape

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...