smurfebarn Skrevet 14. november 2016 #1 Skrevet 14. november 2016 Hei forstår ikke helt hvordan jeg skal løse oppgaven. Noen innspill?
Blådiamant Skrevet 14. november 2016 #2 Skrevet 14. november 2016 (endret) Jeg ser ikke hele oppgaveteksten. Men jeg tipper du skal regne på hvilken maskin som lønner seg for en bedrift og dette vil endre seg utifra hvor mange kopper kaffe de har behov for per dag, Endret 14. november 2016 av Blådiamant 1
CutTheRope Skrevet 14. november 2016 #3 Skrevet 14. november 2016 Et typisk spørsmål her blir ved hvor mange kopper vil de forskjellige maskinene lønne seg. Man kan sette opp formel for kostnad per maskin som følger: (der x er antall kopper) Maskin1: 1500 + 2,71*X Maskin2: 700 + 3,12*X Maskin3: 9000 + 1,27*X Ved å sette disse uttrykkene lik hverandre og løse en og en (f.eks først maskin 1 mot maskin 2 og deretter maskin 1 mot maskin 3) kan man finne ut når de forsakjellige maskinene blir akkurat like dyre. Og med litt logisk sans (evt teste med en kopp mer eller en kopp mindre) finner man ut hvilken som lønner seg ved forskjellig antall kopper. Dette kan også sette opp grafisk, og man vil se at dersom maskinene brukes under et visst antall ganger er maskin 2 billigst, dersom den brukes over dette antallet men under et nytt tall er maskin 1 billigst, og til slutt at dersom den brukes over dette nye tallet er maskin 3 billigst (regner jeg med uten å ha sjekket hvordan det blir i akkurat dette tilfellet). 2
Harmankaya Skrevet 14. november 2016 #4 Skrevet 14. november 2016 Den gode gamle Y = AX + B Y = Total kostnad A = Kostnad pr kopp X = Antall kopper B = Engangskostnad maskin Regn ut Y for alle 3 maskiner hvor X er 200, 400, 600, 800, 1000, så får du masse punkter du kan plotte på en graf. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå