Gjest Puse-jenta Skrevet 14. november 2016 #1 Skrevet 14. november 2016 Er det noen der som kan tenke seg hva slags katt jeg har? Kjøpte hun for ikke så lenge siden og hun er 1,5år gammel. Jeg blei fortalt at hun er halvt hellig birma og halvt skogskatt. Men da hun ikke eier et langt hår på kroppen blir jeg litt i tvil. Hun er helt hvit, isblå øyne og hun er korthåret . Har lagt til et bilde . Blir glad for alle svar 😊
Rumle Skrevet 14. november 2016 #3 Skrevet 14. november 2016 (endret) Søk på Russian white på google - den er ganske lik Se denne feks. Endret 14. november 2016 av Rumle 2
Gjest Belle âme Skrevet 14. november 2016 #4 Skrevet 14. november 2016 Tyrkisk angora? Men den er vel langhåra, så sikkert ein huskatt👌🏼
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #5 Skrevet 14. november 2016 Så lenge hun ikke har stamtavle, så er hun å regne som en helt normal huskatt. Jeg har en katt som ble funnet ute og som jeg til slutt adopterte. Hun er kliss lik en type rasekatt, og det samme var moren og søsknene, men når man ikke vet så er de nok bare huskatter. Utrolig nydelig pus Anonymkode: 6d897...a20 4
Million Skrevet 14. november 2016 #6 Skrevet 14. november 2016 Du spør hva slags katt du har, og forteller samtidig at du er blitt fortalt hva hun er blanding av? Da har du vel svaret der, du har en helt vanlig huskatt, en blandingskatt. Ikke noe mere hokus-pokus enn det :- ) 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #7 Skrevet 14. november 2016 Det der er hva jeg kaller en god gammeldags gatemix, verken mer eller mindre. Alt som ikke er ren rase, er å regne for en blandingskatt. Men, den er utrolig flott, så ikke heng deg så mye opp i det Vær derimot litt obs på at mange katter som er helt hvite, også er døve. Sier ikke at din er det, men mange hvite er det. Anonymkode: ea960...279 1
tussi680 Skrevet 14. november 2016 #8 Skrevet 14. november 2016 Sikkert fått genene sine etter hellig birma, de er ikke langhåret.
MissPierce Skrevet 14. november 2016 #9 Skrevet 14. november 2016 (endret) 10 minutter siden, tussi680 skrev: Sikkert fått genene sine etter hellig birma, de er ikke langhåret. Hellig Birma har jo Semilang pels. Å masket fjes. Men med en mix av to så kan man få mye rart. Hun er nydelig da ❤️❤️ Endret 14. november 2016 av MissPierce
Kontormus Skrevet 14. november 2016 #10 Skrevet 14. november 2016 En Hellig Birma er en masket katt (i en eller annen variasjon), maskede katter har blå øyne. Likefullt, en arver 50% fra hver av foreldrene, så en hvit NFO kan sikkert får helhvite avkom selv om den andre forelderen er av en annen rase. Russisk Hvit er svært sjeldent, og finnes nok ikke i Norge, så det hadde jeg slått fra meg. Det anslås at 3/4 av hvite katter med blå øyne er døve, bare så du er klar over det. Men hvis begge foreldrene er renraset, så burte de ha stamtavler - således burte ikke opprinnelsen være ukjent. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #11 Skrevet 14. november 2016 Så fin pusekatt Den er, som flere andre allerede har påpekt, å regne som huskatt. Alle katter uten stamtavler er huskatter. Om mor var Hellig Birma gjør pusen din til en halvt Hellig Birma, men fortsatt en huskatt, faren derimot er ofte vanskelig å finne ut av så lenge det ikke dreier seg om seriøs oppdrett. Siden hun er korthåret er nok faren mest sannsynlig det også, da det er et dominant gen, men det er også en mulighet for at han kan være langhåret med bærer av korthårgen. Uansett var nok han etter all sannsynlighet en huskatt han også. Forøvrig på folkemunn bruker man å kalle alle langhårete huskatter for skogskatt her til lands. Den faktiske rasen derimot heter Norsk Skogkatt (uten s etter skog), og stammer fra disse langhårskattene vi finner, men til tross for det er ikke disse langhårskattene rundt om i landet å regne som Norsk Skogkatt da de ikke har stamtavle. Anonymkode: ba561...a57 1
Gjest Puse-jenta Skrevet 14. november 2016 #12 Skrevet 14. november 2016 Takk for alle svar uansett 👍😊 vet det at de kan ofte være døve, men det er hun ikke. Har en bok som heter den store katteboken så har lest mye i den om alt. Men fant bare ikke no som lignet hu, å hvorfor jeg egentlig lurte er fordi hun er drektig nå, så det kommer vel kattunger når som helst nå 😊😻 så da kansje folk som for katt meg lurte, /så egentlig bare derfor 😊 Kjøpte hennne bare for 1,5 måned siden, å her har hun ikke vært utenfor døra. Så jeg har visst kjøpt henne gravid. Men jeg syns det bare er stas jeg!😻 Gleder meg litt
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #13 Skrevet 14. november 2016 Jeg har også en "eventyrblanding" som er hvit med lysblå øyne. Ikke døv. Veterinæren sier at pusen er "red colour point". Altså ikke noen rase, men en type farge. Ofte er de helt hvite som kattunger, men utvikler litt oransje partier etterhvert som de blir eldre. Pusen vår har stripete hale; hvit/svakt oransje. Og har nå fått et lite oransje parti over øynene. Jeg har googlet det veterinæren sa. Red colour point. Og fant mange katter som ligner på vår! Rasekatter og eventyrblandinger. Anonymkode: c9730...d90
Kontormus Skrevet 14. november 2016 #14 Skrevet 14. november 2016 36 minutter siden, Puse-jenta skrev: Takk for alle svar uansett 👍😊 vet det at de kan ofte være døve, men det er hun ikke. Har en bok som heter den store katteboken så har lest mye i den om alt. Men fant bare ikke no som lignet hu, å hvorfor jeg egentlig lurte er fordi hun er drektig nå, så det kommer vel kattunger når som helst nå 😊😻 så da kansje folk som for katt meg lurte, /så egentlig bare derfor 😊 Kjøpte hennne bare for 1,5 måned siden, å her har hun ikke vært utenfor døra. Så jeg har visst kjøpt henne gravid. Men jeg syns det bare er stas jeg!😻 Gleder meg litt Ai ai! Har hun fått stor mage?
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #15 Skrevet 14. november 2016 Genet for langt hår er recessivt, dvs at den må komme fra begge foreldrene. Så birma + skogkatt vil bli korthåret, så det kan godt stemme det. Men dersom hun har parret seg med en hann som har lang pels, eller har en forelder som har det, kan kattungene hennes bli langhåret, statistisk sett 25-50% av kullet. Parrer hun seg med en som ikke bærer gener for langt hår vi også ungene bli korthåret. Fargemessig er det helt åpent, da hun mest sannsynlig bare har ett av genparet som gir fargen hun har. Dvs at hun bærer på halvparten av fargene i skogkattforelderen, og dette sammen med den ukjente faren, som sikkert er en vanlig huskatt kan gi hva som helst. Dumt at forrige eier var så useriøs, jeg håper du finner gode hjem til kattungene og får henne kastrert. En kattedrektighet varer bare i 8 uker, så det kan ikke være lenge igjen til de kommer. Anonymkode: 9cfed...102
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #16 Skrevet 15. november 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Genet for langt hår er recessivt, dvs at den må komme fra begge foreldrene. Så birma + skogkatt vil bli korthåret, så det kan godt stemme det. Men dersom hun har parret seg med en hann som har lang pels, eller har en forelder som har det, kan kattungene hennes bli langhåret, statistisk sett 25-50% av kullet. Parrer hun seg med en som ikke bærer gener for langt hår vi også ungene bli korthåret. Fargemessig er det helt åpent, da hun mest sannsynlig bare har ett av genparet som gir fargen hun har. Dvs at hun bærer på halvparten av fargene i skogkattforelderen, og dette sammen med den ukjente faren, som sikkert er en vanlig huskatt kan gi hva som helst. Dumt at forrige eier var så useriøs, jeg håper du finner gode hjem til kattungene og får henne kastrert. En kattedrektighet varer bare i 8 uker, så det kan ikke være lenge igjen til de kommer. Anonymkode: 9cfed...102 Birma og norsk skogkatt er begge semilanghåret, og vil IKKE få korthårede avkom! Sjansen for at to katter av de rasene skal ha noe korthårsgen er forsvinnende liten. Anonymkode: daa6c...69d 2
PaperFlower Skrevet 15. november 2016 #17 Skrevet 15. november 2016 Jeg ville bare si at det er en helt nydelig pus du har!
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #18 Skrevet 15. november 2016 13 timer siden, Kontormus skrev: En Hellig Birma er en masket katt (i en eller annen variasjon), maskede katter har blå øyne. Likefullt, en arver 50% fra hver av foreldrene, så en hvit NFO kan sikkert får helhvite avkom selv om den andre forelderen er av en annen rase. Russisk Hvit er svært sjeldent, og finnes nok ikke i Norge, så det hadde jeg slått fra meg. Det anslås at 3/4 av hvite katter med blå øyne er døve, bare så du er klar over det. Men hvis begge foreldrene er renraset, så burte de ha stamtavler - således burte ikke opprinnelsen være ukjent. Ja, de kunne nok ha fått helhvite avkom, men ikke korthåra... Birma kan kun være siamesermasket (33) siden de har knallblå øyne. De andre maskevariantene (tonkaneser og burmeser) har ikke blå øyne. For å få en masket katt må begge foreldre bære maskegenet, de trenger ikke å være masket selv. For eksempel kan to brune bengaler få snø avkom, snøbengaler er masket, og kan komme i alle tre maskevarianter. Og jeg er enig, at dette skal være en russian white, det er det knapt noen mulighet for! Dette er bare nok et bevis for at mange av blandingskattene slett ikke er de rasene "oppdretter" sier de er.. .Kunne ønske folk rett og slett innfant seg med at de har huskatter. Har tidligere sett folk tro at huskatten deres er korat, egyptisk mau, bombay osv. Korat er det vel to oppdrettere av i Norge, mau er det en som driver med Har fint liten tro på at avkom fra disse tusler rundt alene. Bombay finnes vel knapt her i landet. Men, det er klart om man ser bort fra både pelslengde, farger, og mye annet, så kan vel hver eneste huskatt her i landet se ut som en eller annen rase. Anonymkode: daa6c...69d
Gjest Black Amethyst Skrevet 15. november 2016 #19 Skrevet 15. november 2016 13 timer siden, Rumle skrev: Så utrolig nydelig hun er Akkurat det jeg tenkte sjølv da jeg først så bilde av katten. Kjempenydelig katt du har, ts.
Tvist Skrevet 15. november 2016 #20 Skrevet 15. november 2016 Bra du tar godt vare på pus i alle fall. Lurt å ha nummer til akuttveterinær tilgjengelig om det blir behov for dyrlege når hun føder. Hvite katter er ettertraktet og bør være greie å omplassere (i alle fall på denne tiden av året), så jeg ville vært veldig nøye med hvem som får katt av deg. Ikke omplasser dem før de er 12 uker gamle, ta et beløp for kattungene og omplasser med krav om at de blir kastrert og ID-chippet før de slippes ut. Viktig at kattemor holdes inne etter fødsel til hun er kastrert, da hun kan bli drektig på nytt rett etter fødsel. Godt mulig at du har tenkt på alt dette, bare informerer.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå