Gå til innhold

Hjelp til oppgave i sosialantropologi - begrepet "levd liv"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sitter med hjemmeeksamen i sosialantropologi, og har et lite spørsmål om hva et begrep faktisk innebærer... Deler av oppgaveteksten lyder slik; "forholdet mellom levd liv og tekst"

Er det noen som har en foklaring på hva som ligger i begrepet levd liv? Jeg har ikke hørt dette før i denne sammenhengen og er litt usikker på hvordan det skal tolkes. Er det ens egne erfaringer, eller generelt det virkelige liv versus det som kommer til uttrykk i en tekst?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tar en råsjanse, og tipper dette er et begrep som er beskrevet i pensumtekst(er).

Anonymkode: 7b9d4...62c

• Liker 2
Skrevet

Nei, det er nettopp det som er problemet. Det er ikke nevnt noen steder... Da hadde jeg selvsagt visst hva betydningen i denne sammenhengen er. 

Skrevet
3 timer siden, elrania skrev:

Er det noen som har en foklaring på hva som ligger i begrepet levd liv? Jeg har ikke hørt dette før i denne sammenhengen og er litt usikker på hvordan det skal tolkes. Er det ens egne erfaringer, eller generelt det virkelige liv versus det som kommer til uttrykk i en tekst?

Forholdet mellom levd liv og tekst, skrev du. Det sier seg vel selv?

Anonymkode: 27ac0...814

Skrevet

Men kjære vene da... Jeg spurte fordi jeg var usikker, det kan tolkes på flere måter og jeg ba om hjelp. Har man ikke annet å komme med en nedlatende kommentarer kan man vel bare la være å svare i tråden....?

• Liker 6
Skrevet

Uten et eneste vekttall i humanistiske fag, så ville jeg muligens tolket begrepet "levd liv" som at man faktisk har hatt et innholdsrikt liv med både opplevelser og utfordringer, kanskje sett med øynene til et eldre menneske i retrospekt (det står jo "levd" som i fortidsform), at man ikke bare har surfet gjennom livet uten å oppleve/erfare noe særlig. 

Anonymkode: 05e35...365

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Uten et eneste vekttall i humanistiske fag, så ville jeg muligens tolket begrepet "levd liv" som at man faktisk har hatt et innholdsrikt liv med både opplevelser og utfordringer, kanskje sett med øynene til et eldre menneske i retrospekt (det står jo "levd" som i fortidsform), at man ikke bare har surfet gjennom livet uten å oppleve/erfare noe særlig. 

Feil, men godt forsøk.

Levd liv kontra teksten, skrev TS. Det er ikke verre enn det, egentlig. TS forvansker uttrykket noe voldsomt.

Skrevet

Hvordan lyder hele oppgaven? For meg høres det ut som om de bare spør etter forskjell på det levde livet og teksten. Men hvilken tekst refererer de til?

Skrevet

Hvis det er så selvforklarende og jeg forvansker uttrykket så voldsomt, kanskje du da kan opplyse meg om hvordan det skal tolkes da isteden for å være så arrogant og nedlatende i svarene du gir? Fatter ikke hva du får ut av å svare på en slik måte når folk faktisk spør om hjelp. Det er ingen tvinger deg til å svare i denne tråden, men det virker som du får mye ut av å fortelle andre hvor feil de tar... 

• Liker 2
Skrevet
Akkurat nå, elrania skrev:

Hvis det er så selvforklarende og jeg forvansker uttrykket så voldsomt, kanskje du da kan opplyse meg om hvordan det skal tolkes da isteden for å være så arrogant og nedlatende i svarene du gir? Fatter ikke hva du får ut av å svare på en slik måte når folk faktisk spør om hjelp. Det er ingen tvinger deg til å svare i denne tråden, men det virker som du får mye ut av å fortelle andre hvor feil de tar... 

Du skal forklare om forholdet mellom levd liv og det som står i teksten du har fått utlevert.

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil, men godt forsøk.

Levd liv kontra teksten, skrev TS. Det er ikke verre enn det, egentlig. TS forvansker uttrykket noe voldsomt.

Vel, sånn blir det når du kommer trekkende med ting uten sammenhengen, da får man jo tolke det som best man kan :) 

kontra hvilken tekst? Hva er sammenhengen? 

Skrevet
1 minutt siden, elrania skrev:

Og akkurat der forsvant viljen til å hjelpe!

Anonymkode: 99252...557

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vel, sånn blir det når du kommer trekkende med ting uten sammenhengen, da får man jo tolke det som best man kan :) 

kontra hvilken tekst? Hva er sammenhengen? 

Du må lese HI :)

Skrevet (endret)

Til info så har jeg nå skjønt hvordan jeg skal tolke begrepet i denne sammenhengen. Kjekt å vite til neste gang at det er svært lav takhøyde her inne for å spørre om noe man er usikker på og ber om hjelp til å forstå.

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skal forklare om forholdet mellom levd liv og det som står i teksten du har fått utlevert.

Nei, det er ikke det jeg skal forklare. Og det var heller ikke det jeg spurte om. 

Endret av elrania
Skrevet

Til info så har jeg nå skjønt hvordan jeg skal tolke begrepet i denne sammenhengen. Kjekt å vite til neste gang at det er svært lav takhøyde her inne for å spørre om noe man er usikker på og ber om hjelp til å forstå.

Ja, jeg også forstår at jeg skal forklare forholdet mellom disse. Men det var heller ikke det jeg spurte om. 

Levd liv er det levde livet. Var det det du lurte på?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og akkurat der forsvant viljen til å hjelpe!

Anonymkode: 99252...557

Men det jeg skrev var da ikke rettet til deg? Jeg ble oppgitt over en annen anonymbruker her som istedenfor å svare på noe gav litt nedlatende svar og var mer opptatt av å fortelle folk at de tar feil enn å forklare noe....

Uansett. Jeg har funnet ut av det nå så det spiller ingen rolle. Jeg lurte på uttrykket "levd liv" innenfor sosialantropologien, og hva dette innebærer innen dette fagfeltet. 

• Liker 1
Skrevet

Uansett. Jeg har funnet ut av det nå så det spiller ingen rolle. Jeg lurte på uttrykket "levd liv" innenfor sosialantropologien, og hva dette innebærer innen dette fagfeltet. 

Jeg har mine tvil om at det er en spesiell definisjon i sosialantroplogien som skiller seg fra andre etymologiske forklaringer. :fnise:

Skrevet
6 minutter siden, elrania skrev:

Nei, det er ikke det jeg skal forklare. Og det var heller ikke det jeg spurte om. 

Fortell hva du mente, da. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg var vel ikke ute etter en spesifikk definisjon heller da. Jeg skrev at dette var innen sosialantropologi nettopp fordi jeg ønsket svar fra noen innen dette fagfeltet. Meningen med begrepet, hva som legges i det, kan være ulikt fra hva andre legger i det, så absolutt. Jeg lurte her på om dette henstiller til egne subjektive erfaringer, altså sitt eget levde liv, eller det feltet man studerer, det levde liv "der ute". Det er godt mulig jeg forklarte meg litt dårlig i hovedinnlegget, beklager dette. Men jeg antok at dersom jeg fikk noen svar så var det da fra noen med bakgrunn i dette fagfeltet og som skjønte hva jeg var ute etter...

• Liker 1
Skrevet

TS, du sender emneansvarlig en mail og mer om presisering. Det er ikke vanskeligere.

Anonymkode: 7b9d4...62c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...