Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

Jeg har i det siste tenkt en del på å bytte yrke. Er for øyeblikket lærer i grunnskolen, og er utdannet lektor. Har en bred bakgrunn fra humaniora, med særlig mange språkfag i graden min. Kjenner at det å være lærer innebærer alt for mye multitasking, det er så vanvittig mye som skjer, og veldig mye som skal følges opp i hverdagen. Har tidligere lekt med tanken om å jobbe på et bibliotek, men det er først nå i det siste at jeg har tenkt på å gjøre alvor utav det. I den forbindelse har jeg en del spørsmål, både til dere som jobber som bibliotekarer, dere som skal ansette dem, og generelt alle som har peiling på dette yrket. 

Utdanning: Kunne jeg ha noen sjanse til å få jobb på et bibliotek med den utdanningen jeg allerede har? Det det skorter mest på hos meg i denne sammenhengen, er vel kunnskap om arkivsystemer og litt IT-kompetanse. Vet at det finnes flere ulike utdanninger, alt fra årsstudium til master. Hvilken utdanning anbefaler dere? Kan det være en mulighet å plukke ut noen emner og ta de, eller må jeg ta en hel grad? 

Jobbmuligheter: Er det vanskelig å få jobb som bibliotekar? Hvordan er arbeidsmarkedet for tiden? Bor i en ganske stor by i norsk forstand, og det finnes flere forskjellige typer bibliotek her. Hvordan går man fram for å få jobb (altså bortsett fra å søke på utlyste stillinger), er det noe poeng i å høre om det trengs ekstrahjelp på noen av bibliotekene? 

Arbeidsoppgaver: Hvilke ferdigheter og personlige egenskaper blir det lagt mest vekt på i dette yrket? Skjønner jo at man må være service-innstilt og være god på informasjonsbehandling, men er det noe annet spesielt jeg bør tenke over av personlige egenskaper? 

Hverdagen: Hvordan er hverdagen til en bibliotekar? Hvor mange timer jobber man vanligvis hver dag, og er det mye kveld- og helg? Hvordan er arbeidsdagen strukturert, gjør man forskjellige oppgaver til forskjellige tider? Hvordan er samarbeidet med kolleger og ledelse? Er det mange møter? Er det en jobb med mye frihet? 

Har jo lest på litt diverse sider, men vil så gjerne høre fra noen som har erfaring med yrket. :)  

Anonymkode: bae63...fc6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen bibliotekarer her? :unsure:

Anonymkode: bae63...fc6

Skrevet

Jeg hadde satset på noe annet. De fleste biblioteker blir mer og mer brukerstyrt og nedbemannet. 

Anonymkode: 5c8f2...7bb

Skrevet

Jeg hadde deltidsjobb på universitetsbiblioteket mens jeg studerte. De kvalifikasjonene jeg hadde den gang var ikke annet enn IT-kunnskaper, og så hadde jeg jobbet med en del formidling og arrangere læringseventer for barn og unge. Så jeg fikk jobbe med akkurat dette, formidling, hos biblioteket. I tillegg satt jeg i skranken og fikk opplæring i systemene. Flere kolleger hadde heller ingen formell bibliotekarutdannelse, noen av de jobbet også 100% i skranken, med digitalisering av arkiver og arrangementer. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg nok oppsøkt bibliotekene og spurt de som jobber der. :) 

Anonymkode: 63026...205

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...