Gå til innhold

Venninnegaver til jul, må man fortsette med det for ever?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei, kanskje noen av dere KGere har noen gode råd her:

Jeg har 2-3 venninner som jeg har mistet litt kontakten med. Vi treffes fremdeles i ulike sammenhenger, men vi snakkes lite og treffes sjelden på eget initiativ. Til nå har vi stort sett gitt hverandre et eller annet til jul, men jeg merker at det begynner å bli litt pinlig. For hvordan skal du få levert en gave til noen du omtrent aldri treffer, og som det ikke føles naturlig å stikke innom?

En annen ting er at jeg blir stadig mer kvalm at alt det vi kjøper før jul av ting vi ikke trenger, og fra et miljømessig og økonomisk synspunkt er det jo helt på trynet. Problemet er bare hvordan man kan få avviklet denne tradisjonen? Jeg går liksom og er nervøs for at de skal dukke opp med noe, også har jeg ikke noe å gi tilbake. Jeg har egentlig lyst til å spørre dem om det er greit at vi dropper julegavene, men er redd de kan ta det ille opp. Noen som har noen erfaringer med dette?

Anonymkode: c7975...1db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sei det som det er du. Har også mista kontakt med venninner og har da tatt det opp og blitt enige om å ikkje kjøpe gave sidan det er så lite kontakt no. Men ville tatt det opp tidlig og ikkje midt i julestrida. 

Anonymkode: e432a...ea5

Skrevet

Jeg og samboer har i år kontaktet enkelte i familien og spurt om vi kan droppe å gi julegaver til hverandre. Det er jo ren idioti både økonomisk og miljømessig å skrive en ønskeliste og pakke inn tingene og gi de til hverandre. Vi hadde ikke peiling på hva vi skulle ønske oss heller, om vi absolutt trenger noe så kjøper vi det selv. Vi kontaktet dem bare, og de var enige i at julegaver i voksen alder er unødvendig og at vi slutter å gi til hverandre. Vi gir fremdeles til noen (f.eks mine foreldre får ikke så mange gaver, og ville selv gitt gaver til oss uansett om vi ikke gav. De ønsker seg også gjerne praktiske ting som håndduker osv som de uansett ville kjøpt selv). Vi gir også til barn som vi er tante/onkel, barna til venner osv. 

Synes du bare skal sende en melding eller ringe, og si at du ikke kommer til å gi julegaver videre, at du synes det er unødvendig men håper dere heller kan finne på noe sosialt f.eks en dag (dersom du ønsker det). 

Anonymkode: e7e85...901

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde sendt en fellesmld på facebook og sagt at det er lenge siden dere har sett hverandre nå, hva med å droppe den tradisjonelle julegaven og møtes for noen glass vin en gang før jul istedenfor f.eks. Hvis du ønsker å ta opp igjen kontakten da:) Hvis du ikke ønsker det hadde jeg bare droppet det. 

Anonymkode: d8076...4c0

• Liker 1
Gjest StripeyPanda
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hadde sendt en fellesmld på facebook og sagt at det er lenge siden dere har sett hverandre nå, hva med å droppe den tradisjonelle julegaven og møtes for noen glass vin en gang før jul istedenfor f.eks. Hvis du ønsker å ta opp igjen kontakten da:) Hvis du ikke ønsker det hadde jeg bare droppet det. 

Anonymkode: d8076...4c0

Denne, ts! Jeg er i midten av 20-årene og gjengen på totalt 5 har byttet ut gaver med kosekveld for flere år siden. 

Skrevet

Hva med å ha en flaske eller to god vin liggende? Hvis det kommer noen innom for å levere gaver, så gi de en flaske. Hvis ikke, så har du vin å kose deg med!

Skrevet

Jeg spurte mine venner en gang for mange år siden og vi ikke kunne gjøre noe hyggelig sammen i førjulstiden istedefor å kjøpe gaver. Alle var heldigvis enige, og tenkte som meg at vi har mer enn nok med familie å kjøpe gaver til. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg og tre venninner har kjøpt jule- og bursdagsgaver til hverandre i alle år. Nå er vi i 30 årene. I fjor snakket jeg og den ene venninnen min om at vi følte det var på tide å avvikle denne tradisjonen. Alle har fått barn og familie og har mange gaver å styre med. Vi tok det opp med de andre to, og de var enige. Vi skal heller prøve å få til en hyggelig hotellweekend eller lignende sammen de årene vi fyller runde år (er iallefall planen;)). 

Foreslå at dere heller finner på noe hyggelig sammen, og dropper gavene. 

Anonymkode: dfb65...080

Skrevet

I min venninnegjeng bestemte vi for flere år siden å ikke gi gaver til hverandre lengre. Nå har vi istedet en tradisjon med middag rundt juletider; vi bytter på å stille med hus, fordeler retter (altså rekkefølge, forrett osv.) og alle tar med drikke som passer til nettopp sin rett. Så har vi oss en skikkelig lang og trivelig 5-retters middag med drikke og fjas, og glemmer både mann og barn for en kveld! Ikke alltid like lett å få det til å funke med en kveld som passer alle, men med tidlig planlegging får vi det til :-)  Anbefales.

Anonymkode: 14f2b...b2b

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei, kanskje noen av dere KGere har noen gode råd her:

Jeg har 2-3 venninner som jeg har mistet litt kontakten med. Vi treffes fremdeles i ulike sammenhenger, men vi snakkes lite og treffes sjelden på eget initiativ. Til nå har vi stort sett gitt hverandre et eller annet til jul, men jeg merker at det begynner å bli litt pinlig. For hvordan skal du få levert en gave til noen du omtrent aldri treffer, og som det ikke føles naturlig å stikke innom?

En annen ting er at jeg blir stadig mer kvalm at alt det vi kjøper før jul av ting vi ikke trenger, og fra et miljømessig og økonomisk synspunkt er det jo helt på trynet. Problemet er bare hvordan man kan få avviklet denne tradisjonen? Jeg går liksom og er nervøs for at de skal dukke opp med noe, også har jeg ikke noe å gi tilbake. Jeg har egentlig lyst til å spørre dem om det er greit at vi dropper julegavene, men er redd de kan ta det ille opp. Noen som har noen erfaringer med dette?

Anonymkode: c7975...1db

Sitat

Venninnegaver til jul, må man fortsette med det for ever?

Startet av AnonymBruker, 10 timer siden

Nei, og når du ikke ønsker å gi bort gaver, noe som er åpenbart i overskriften din mtp hvordan du formulerer deg så går det nok fint at du unngår det.

Det er en helt vanlig tradisjon å gi bort julegaver til jul, så å avvikle denne tradisjonen tror jeg blir vanskelig. Det er jo tanken som tells. :)

Hvis dere aldri har kontakt er det vel liten vits å gi bort noe. Nei, jeg har ingen erfaring med dette. Send de julekort i stedet og lat som du har glemt å putte på frimerke slik at de kan stå for portoen også.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...