AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #1 Skrevet 14. november 2016 Ble nylig arbeidsledig og da blir det litt nav-prat med folk i samme situasjon. Ble jo nesten skremt når folk snakker om at nav straffer de som jobber fordi de mister dagpengene ved å jobbe.. Men det er jo ikke slik!? Har man jobbet 100% så kan man faktisk jobbe 50% i en meldekortperiode uten å miste dagpengene. En meldekortperiode er på 2 uker - 10 arbeidsdager. Da kan man jo jobbe 1 uke - 5 arbeidsdager og fremdeles få dagpenger for den ene uken i meldekortperioden som man ikke har jobbet. Og det er først etter 3 meldekortperioder at man mister dagpengene helt om man har jobbet 50% (eller mer) i løpet av denne perioden. MEN alt dette forutsetter jo at man har vært i en 100% stilling før man ble arbeidsledig. Skjønner ikke hvorfor folk sier nav straffer dem da! Ja det er jo kjipt om man kun har hatt en 20% stilling fra før og derfor knapt kan jobbe noen timer uten å miste dagpengene.samtidig må det jo være ett spark i ræva for å jobbe mer. Det må jo være litt "goder" ved å ha jobbet fulltid også. Synes ikke dette kan kalles straff jeg. Tør ikke si dette høyt til med-naverne jeg kjenner.. Eller har jeg misforstått fullstendig? Anonymkode: a3189...b5e 1
Leo Skrevet 14. november 2016 #2 Skrevet 14. november 2016 Straff vet jeg ikke om jeg vil kalle det, men systemet gjør jo at man kanskje må takke nei til f.eks. en 60% stilling som kunne ha gitt en fot innenfor et sted fordi man da mister 100% av dagpengene. 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #3 Skrevet 14. november 2016 13 minutter siden, Leo skrev: Straff vet jeg ikke om jeg vil kalle det, men systemet gjør jo at man kanskje må takke nei til f.eks. en 60% stilling som kunne ha gitt en fot innenfor et sted fordi man da mister 100% av dagpengene. Hvorfor? Om det er god lønn så går det kanskje opp i opp med det man får i dagpenger pluss at man slipper hull i cv og man får en fot innenfor noe som kan føre til mer jobb. Anonymkode: a3189...b5e 1
Tvist Skrevet 14. november 2016 #4 Skrevet 14. november 2016 Jeg jobbet litt over 50% i en periode, og fikk mindre lønn enn om jeg hadde vært arbeidsledig. Men takket ja til det, for å forlenge min dagpengeperiode og hadde håp om flere vakter for mer lønn. Jobber du 50% får du ingenting, jobber du 49% får du noe hos NAV. 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #5 Skrevet 14. november 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor? Om det er god lønn så går det kanskje opp i opp med det man får i dagpenger pluss at man slipper hull i cv og man får en fot innenfor noe som kan føre til mer jobb. Anonymkode: a3189...b5e Fordi at man ikke har råd til det? Anonymkode: c381c...df3 3
Leo Skrevet 14. november 2016 #6 Skrevet 14. november 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor? Om det er god lønn så går det kanskje opp i opp med det man får i dagpenger pluss at man slipper hull i cv og man får en fot innenfor noe som kan føre til mer jobb. Anonymkode: a3189...b5e Og om det ikke er god lønn så har man kanskje ikke råd til å betale regninger og huslån. Hull i CVen er et mindre problem dersom man har vært i arbeidslivet en del år og så mister jobben på grunn av f.eks. nedskjæringer. 3
MissPierce Skrevet 14. november 2016 #7 Skrevet 14. november 2016 (endret) 51 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ble nylig arbeidsledig og da blir det litt nav-prat med folk i samme situasjon. Ble jo nesten skremt når folk snakker om at nav straffer de som jobber fordi de mister dagpengene ved å jobbe.. Men det er jo ikke slik!? Har man jobbet 100% så kan man faktisk jobbe 50% i en meldekortperiode uten å miste dagpengene. En meldekortperiode er på 2 uker - 10 arbeidsdager. Da kan man jo jobbe 1 uke - 5 arbeidsdager og fremdeles få dagpenger for den ene uken i meldekortperioden som man ikke har jobbet. Og det er først etter 3 meldekortperioder at man mister dagpengene helt om man har jobbet 50% (eller mer) i løpet av denne perioden. MEN alt dette forutsetter jo at man har vært i en 100% stilling før man ble arbeidsledig. Skjønner ikke hvorfor folk sier nav straffer dem da! Ja det er jo kjipt om man kun har hatt en 20% stilling fra før og derfor knapt kan jobbe noen timer uten å miste dagpengene.samtidig må det jo være ett spark i ræva for å jobbe mer. Det må jo være litt "goder" ved å ha jobbet fulltid også. Synes ikke dette kan kalles straff jeg. Tør ikke si dette høyt til med-naverne jeg kjenner.. Eller har jeg misforstått fullstendig? Anonymkode: a3189...b5e Du har nok missforstått litt ja. Jobber du fortsatt eks 2 dager første uke av meldekort perioden, vil du få betalt for de 3andre dagene, og neste uke. Jobber du derimot 3dager i første meldekort uke vil du ikke få noe for de 2 andre dagene, eller neste uke. Samme om det er motsatt uker du jobber 3dager. Jobber du 5dager den ene uken, så får du ikke noe før den neste uken i meldekort perioden. Men det vil jo uansett lønne seg for de fleste. Jobber du f.eks 2 dager begge ukene vil du få for de resterende 3dagene i begge ukene. Så man blir faktis litt straffet for å jobbe på en måte. Endret 14. november 2016 av MissPierce
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #8 Skrevet 14. november 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Fordi at man ikke har råd til det? Anonymkode: c381c...df3 Men på sikt så må det jo lønne seg og takke ja til jobb. Anonymkode: a3189...b5e
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #9 Skrevet 14. november 2016 16 minutter siden, MissPierce skrev: Du har nok missforstått litt ja. Jobber du fortsatt eks 2 dager første uke av meldekort perioden, vil du få betalt for de 3andre dagene, og neste uke. Jobber du derimot 3dager i første meldekort uke vil du ikke få noe for de 2 andre dagene, eller neste uke. Samme om det er motsatt uker du jobber 3dager. Jobber du 5dager den ene uken, så får du ikke noe før den neste uken i meldekort perioden. Men det vil jo uansett lønne seg for de fleste. Jobber du f.eks 2 dager begge ukene vil du få for de resterende 3dagene i begge ukene. Så man blir faktis litt straffet for å jobbe på en måte. Jeg kan (i følge mott vedtak) jobbe inntil 50% i en meldekortperiode og fremdeles få dagpenger for restrender 5 dager i denne meldekortperioden som jeg ikke jobber. Skjønner man har ulike vedtak men poenget mitt er at det må jo lønne seg å jobbe uansett med tanke på å få 100% jobb en gang med tiden. Anonymkode: a3189...b5e 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #10 Skrevet 14. november 2016 44 minutter siden, Tvist skrev: Jeg jobbet litt over 50% i en periode, og fikk mindre lønn enn om jeg hadde vært arbeidsledig. Men takket ja til det, for å forlenge min dagpengeperiode og hadde håp om flere vakter for mer lønn. Jobber du 50% får du ingenting, jobber du 49% får du noe hos NAV. Mulig dette er avhengig av vedtaket man har. Men jeg kan jobbe opptil 50% og mister da ikke dagpengene (Får selvfølgelig ikke for de dagene jeg jobber). Anonymkode: a3189...b5e 1
MissPierce Skrevet 14. november 2016 #11 Skrevet 14. november 2016 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan (i følge mott vedtak) jobbe inntil 50% i en meldekortperiode og fremdeles få dagpenger for restrender 5 dager i denne meldekortperioden som jeg ikke jobber. Skjønner man har ulike vedtak men poenget mitt er at det må jo lønne seg å jobbe uansett med tanke på å få 100% jobb en gang med tiden. Anonymkode: a3189...b5e Alle som får dagpenger har samme vedtak. Du kan jobbe 50%av din tidligere arbeidstid. For de fleste vil det si 50% av 37.5t altså 18,75t. Dette gjelder da per uke av meldekort perioden. Du må gjerne jobbe 100%en uke, men du får da ikke noe for uke 2. Det lønner seg jo selvfølgelig siden du får full lønn fra arbeidet. Å det er som oftest mer enn du får i dagpenger på en meldekort periode. Men dette finner du fort ut av da du sender inn meldekort, og utbetalingen kommer. Selvfølgelig vil det lønne seg for å få en 100% jobb med tiden, men man skal leve mens må går på dagpenger også.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #12 Skrevet 14. november 2016 9 minutter siden, MissPierce skrev: Du må gjerne jobbe 100%en uke, men du får da ikke noe for uke 2. Det lønner seg jo selvfølgelig siden du får full lønn fra arbeidet. Å det er som oftest mer enn du får i dagpenger på en meldekort periode. Men dette finner du fort ut av da du sender inn meldekort, og utbetalingen kommer. Selvfølgelig vil det lønne seg for å få en 100% jobb med tiden, men man skal leve mens må går på dagpenger også. Dette henger jo ikke på greip. Si du får en jobb med samme lønn som vedtaket ditt er basert på da er det jo noen og 60% av tidligere lønn man får utbetalt, i ditt eksempel vil man få utbetalt 50%. Å jobbe mellom 50% og 65% i en meldekort periode vil ikke være lønnsomt. Anonymkode: d2b19...2af 1
Tvist Skrevet 14. november 2016 #13 Skrevet 14. november 2016 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Mulig dette er avhengig av vedtaket man har. Men jeg kan jobbe opptil 50% og mister da ikke dagpengene (Får selvfølgelig ikke for de dagene jeg jobber). Anonymkode: a3189...b5e Ok, da husker jeg litt feil, måtte i alle fall ikke jobbe mer enn 50%. Noen uker måtte jeg takke nei til vakter, får jeg måtte ha under 50% for å klare å betjene boliglånet. Ellers hadde jeg ofte fått 40 timer på to uker, og da tapte jeg mye penger. Endret 14. november 2016 av Tvist
MissPierce Skrevet 14. november 2016 #14 Skrevet 14. november 2016 46 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette henger jo ikke på greip. Si du får en jobb med samme lønn som vedtaket ditt er basert på da er det jo noen og 60% av tidligere lønn man får utbetalt, i ditt eksempel vil man få utbetalt 50%. Å jobbe mellom 50% og 65% i en meldekort periode vil ikke være lønnsomt. Anonymkode: d2b19...2af Det henger ikke på greip nei. Før så fikk man for de dagene man ikke jobbet, uansett hvor mange dager i løpet av uken man jobbet. Men det ble forandret for noen år siden. Nav er dessverre dårlig på å opplyse dette. Ei venninne fortalte det til meg når jeg ble arbeidsledig, for hun hadde tabbet seg ut der selv. Hun jobbet 3 hele dager (8t), og fikk da ikke noe dagpenger på utbetalingen. Fikk kun for de 3 dagene fra der hun jobbet. Har heldigvis fått avtale med Nav om praksisplass for å få tatt fagbrev prøven. Så jeg slipper å styre med det der akkurat nå. Ellers så skal jeg snart flytte, og der er det enkelt å få 100% som ringte vikar vist man vil. Man må også skatte 35%av det man tjener, siden det blir sett på som bi inntekt. Dagpenger er hoved inntekt.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #15 Skrevet 14. november 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Men på sikt så må det jo lønne seg og takke ja til jobb. Anonymkode: a3189...b5e På sikt ja, men dersom man ikke har oppsparte midler kan det være at man ikke har råd til mat og husleie, ved å takke ja til en stilling som ikke er stor nok. Noe av misforholdet mellom estimert arbeidstid og størrelse på dagpenger kan skyldes at dagpengene beregnes fra siste ett eller tre kalenderår, mens arbeidstiden kun beregnes etter siste 12 mnd. For min del førte dette til at jeg fikk en estimert arbeidstid på 12,5 timer pr uke, samtidig som jeg fikk utbetalt ca 12.000 kroner pr 4 uker. (Dette er noen år siden.) Det betød at dersom jeg jobbet mer enn 6,25 timer pr uke, altså mindre enn et normalt skift, ville jeg miste alle dagpengene. Så for min del måtte jeg få en stilling på minimum 60/70% for å få råd til å ta den, siden jeg allerede sleit med å klare meg på dagpengene, og dersom jeg kom i jobb ville jeg fått reiseutgifter i tillegg. Jeg kunne heller ikke tatt en jobb med feks 6 timer i uka, selv om dette var under 50%, for da ville jeg mistet nesten halvparten av pengene (rett under 6000), og tjent rundt 2500 på jobben. Så jeg måtte bare vente til jeg fant en stor nok stilling. Greit at systemet belønner de som jobber mer, men når Nav setter folk i en slik situasjon er det kontraproduktivt for samfunnet, fordi man ikke har muligheten til å starte med deltidsjobb. Faktisk var dette lettere for meg neste gang jeg ble arbeidsledig, siden jeg da ikke hadde krav på dagpenger, og fikk sosialstønad, og da bare ble trukket krone for krone. (Nav ville heller ikke gi supplerende sosialstønad i situasjonen over, fordi jeg allerede hadde krav på dagpenger. Så firkantet, altså.) Anonymkode: ad01f...31a 2
Angelheart2 Skrevet 16. november 2016 #16 Skrevet 16. november 2016 På 14.11.2016 den 14.24, MissPierce skrev: Du har nok missforstått litt ja. Jobber du fortsatt eks 2 dager første uke av meldekort perioden, vil du få betalt for de 3andre dagene, og neste uke. Jobber du derimot 3dager i første meldekort uke vil du ikke få noe for de 2 andre dagene, eller neste uke. Samme om det er motsatt uker du jobber 3dager. Jobber du 5dager den ene uken, så får du ikke noe før den neste uken i meldekort perioden. Men det vil jo uansett lønne seg for de fleste. Jobber du f.eks 2 dager begge ukene vil du få for de resterende 3dagene i begge ukene. Så man blir faktis litt straffet for å jobbe på en måte. Dette er ikke riktig. Du kan jobbe inntil 50% av den arbeidstiden du hadde da du ble arbeidsledig. Timeantallet regnes for hele meldekortperioden, så om du jobber 4 dager den ene uken og ingen i neste får du fortsatt utbetalt for 6 dager. Legg merke til at det er timene som telles, ikke arbeidsdager, så om du kun jobber 3 timer pr dag kan du faktisk jobbe hver dag uten å miste dagpengene. Men det er viktig å sjekke hva som står i vedtaket når det gjelder timeantallet du får innvilget på. Dersom du tidligere kun har jobbet deltid vil det være gjennomsnittlig arbeidstid det siste året som regnes og da kan det fort bli få timer. Det er kun i de tilfellene der man jobber mellom 50% og ca 63% man "taper" penger på å jobbe. Dersom man jobber over 63% vil man uansett tjene mer fra arbeidsgiver enn det man får i dagpenger, så sant man har lønn som er tilsvarende eller bedre enn den som ga grunnlaget for dagpengene.
MissPierce Skrevet 16. november 2016 #17 Skrevet 16. november 2016 7 timer siden, Angelheart2 skrev: Dette er ikke riktig. Du kan jobbe inntil 50% av den arbeidstiden du hadde da du ble arbeidsledig. Timeantallet regnes for hele meldekortperioden, så om du jobber 4 dager den ene uken og ingen i neste får du fortsatt utbetalt for 6 dager. Legg merke til at det er timene som telles, ikke arbeidsdager, så om du kun jobber 3 timer pr dag kan du faktisk jobbe hver dag uten å miste dagpengene. Men det er viktig å sjekke hva som står i vedtaket når det gjelder timeantallet du får innvilget på. Dersom du tidligere kun har jobbet deltid vil det være gjennomsnittlig arbeidstid det siste året som regnes og da kan det fort bli få timer. Det er kun i de tilfellene der man jobber mellom 50% og ca 63% man "taper" penger på å jobbe. Dersom man jobber over 63% vil man uansett tjene mer fra arbeidsgiver enn det man får i dagpenger, så sant man har lønn som er tilsvarende eller bedre enn den som ga grunnlaget for dagpengene. Stikk motsatt av hva vi fikk beskjed på kurs hos Nav. Men ikke noe nytt om de sier feil. Men om det faktisk er sånn så er det jo mye enklere for folk å takke ja til jobb.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå