AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #1 Skrevet 14. november 2016 Hei. Jeg er deltidsstudent på 2. året og sliter økonomisk. Jeg får ikke støtte fra Lånekassen fordi jeg er forsinket i utdanningen (pga tidligere utdanninger jeg har fått støtte til, men ikke fullført). Sliter mye med formen og har levert legeerklæring for deler av perioden, men vanskelig å få legeeklæring som gjelder tilbake i tid... Jeg har funnet ut at deltidsstudier passer meg mye bedre da vi kun har et emne om gangen og går saktere fremover. Jeg har gode og dårlige dager, men når studiebelastningen er mindre er det mer sannsynlig at jeg klarer å fullføre. Det har gått veldig fint hittil. Har bare en eksamen jeg har måttet utsette. Siden jeg studerer på deltid og ikke får studiestøtte jobber jeg selvfølgelig ved siden av. Jeg har bare helgestilling fast og jobber ellers som tilkallingsvikar. Siden det minker på antall ledige vakter er jeg på leting etter en annen jobb, men det er ikke så lett. Har opplevd å bli vurdert som nr 2. da de heller vil ha noen som er tilgjengelig og kan jobbe hver dag, enn en som er "låst" til skolen to dager i uka. Jeg kan jobbe etter skolen de to dagene og når som helst ellers, men neida...! Men jeg fortsetter jo å søke :-) De to forrige månedene fikk jeg utbetalt ca 9000 kr i lønn. I november har jeg fått hele to ekstravakter og kommer til å få utbetalt ca 5000-6000 kr i desember. Husleia mi er på 6500 så det sier litt. Er også avhengig av tog/buss da jeg ikke har lappen. Og det koster! Mat skal en jo også ha. Har ingenting til overs og går i minus! Blir ikke noe julegaver i år i hvertfall. Får heldigvis hjelp av foreldrene mine om jeg MÅ, men det er jo ikke det jeg vil. Jeg vil klare meg selv! Men jeg har ikke krav på dagpenger eller bostøtte fordi jeg er student, men jeg har ikke krav på studiestøtte fordi jeg er forsinket i utdanningen. Må jeg slutte på drømmestudiet og bare begynne å jobbe? Jeg trives så godt på studiet og alt jeg vil er å fullføre - og få fast jobb. Dette tærer også mye på psyken min. Jeg bekymrer meg mye over framtida :-( Anonymkode: c7f5d...263
Glitnir Skrevet 14. november 2016 #2 Skrevet 14. november 2016 Skjønner frustrasjonen din, men du har vel ikke så mange alternativer utenom dine foreldre slik du fremstiller det? Og selvsagt intensivere jakten på ny jobb og jakten på studiepoeng for å komme ajour så du får lån. Lykke til! 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #3 Skrevet 14. november 2016 Du har nok ikke krav på ekstra støtte, dessverre.. Kjip situasjon, men det er nok mange i lignende situasjon slik som deg. Kanskje du kan flytte inn i et kollektiv? Flytte nærmere skolen? Hva er grunnen til at vaktene dine minker? Spør sjefen din og si samtidig at du ønsker å jobbe mer. Kan jo være at de på jobb tror at du er svært opptatt med skole og at du har lite ekstra tid til jobb, slik at de hører med andre før de hører med deg? Du kan jo også prøve å selge unna litt ting og tang, som klær og skolebøker? Det monner hvert fall litt Anonymkode: 02471...5b6
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #4 Skrevet 14. november 2016 Hvis det ikke er lenge igjen til eksamen, og du ellers må droppe ut av studiet, og hvis NAV finner det hensiktsmessig, så er det unntaksvis en mulighet for at de kan gi deg en viss støtte via §19 "stønad i særlige tilfeller" i sosialtjenesteloven. Men det er ikke en rettighet, det vil bero på skjønn, det blir nok heller sjeldent innvilget, og det vil også være midlertidig fram til eksamen. Hvis du sliter med sykdom, du sier bare "formen", som er veldig vagt, så burde du sørge for å få mer oppfølging av legen din. Hvis legen kan attestere for at sykdom er årsaken til din forsinkelse, så kan Lånekassen være mer fleksibel i forhold til din forsinkelse. Dermed kan du kanskje få tilbake retten til studiestøtte, og sykestipend. Skjønner jo at du ikke lever lett nå, så du burde vel få utredet årsakene bedre. Anonymkode: b4b20...0ae 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #5 Skrevet 14. november 2016 11 timer siden, Glitnir skrev: Skjønner frustrasjonen din, men du har vel ikke så mange alternativer utenom dine foreldre slik du fremstiller det? Og selvsagt intensivere jakten på ny jobb og jakten på studiepoeng for å komme ajour så du får lån. Lykke til! Takk for svar! Nei, det ser dårlig ut... Takk! :-) 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Du har nok ikke krav på ekstra støtte, dessverre.. Kjip situasjon, men det er nok mange i lignende situasjon slik som deg. Kanskje du kan flytte inn i et kollektiv? Flytte nærmere skolen? Hva er grunnen til at vaktene dine minker? Spør sjefen din og si samtidig at du ønsker å jobbe mer. Kan jo være at de på jobb tror at du er svært opptatt med skole og at du har lite ekstra tid til jobb, slik at de hører med andre før de hører med deg? Du kan jo også prøve å selge unna litt ting og tang, som klær og skolebøker? Det monner hvert fall litt Anonymkode: 02471...5b6 Jeg vil helst ikke bo i kollektiv, men skjønner at det er noe jeg må vurdere om det fortsetter slik. Har snakket med sjefen og forklart at jeg har mulighet til å jobbe mye da jeg går deltid og er helt avhengig av inntekten jeg får fra jobben. Det er lavt sykefravær og få vakante stillinger (kun noen få helgestillinger). Det er uansett ikke nok for meg å bare jobbe i helgene, men det er da noe. Men det er mange om beinet! Har solgt et par ting, men det går tregt... Har ikke akkurat merkeklær å selge og føler ikke folk gidder å kjøpe "vanlige" klær fra Nelly brukt liksom. Skolebøker har jeg lite av da jeg låner på biblioteket (har jo ikke råd!)... 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis det ikke er lenge igjen til eksamen, og du ellers må droppe ut av studiet, og hvis NAV finner det hensiktsmessig, så er det unntaksvis en mulighet for at de kan gi deg en viss støtte via §19 "stønad i særlige tilfeller" i sosialtjenesteloven. Men det er ikke en rettighet, det vil bero på skjønn, det blir nok heller sjeldent innvilget, og det vil også være midlertidig fram til eksamen. Hvis du sliter med sykdom, du sier bare "formen", som er veldig vagt, så burde du sørge for å få mer oppfølging av legen din. Hvis legen kan attestere for at sykdom er årsaken til din forsinkelse, så kan Lånekassen være mer fleksibel i forhold til din forsinkelse. Dermed kan du kanskje få tilbake retten til studiestøtte, og sykestipend. Skjønner jo at du ikke lever lett nå, så du burde vel få utredet årsakene bedre. Anonymkode: b4b20...0ae Takk for svar! Jeg sliter med sykdom, ja. Jeg får ganske tett oppfølging av legen min og har tidligere levert legeerklæring fordi jeg var forsinket i utdanningen pga sykdom. Nå er det ca 2-3 år siden jeg avbrøt siste studie på grunn av sykdom, så er usikker på om legen min kan skrive legeerklæring for dette da det er såpass langt tilbake i tid. Samtidig vet hun jo at jeg var syk på det tidspunktet. Jeg sliter ikke bare med en enkelt sykdom, men jeg har veldig dårlig immunforsvar og sliter med flere ting. Det dukker liksom stadig opp nye ting, så føler jeg aldri blir ferdig utredet :-/ Er vel det at når man først får noe autoimmunt så slår det ut på flere områder dessverre. Anonymkode: c7f5d...263
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #6 Skrevet 14. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Nei, det ser dårlig ut... Takk! :-) Jeg vil helst ikke bo i kollektiv, men skjønner at det er noe jeg må vurdere om det fortsetter slik. Har snakket med sjefen og forklart at jeg har mulighet til å jobbe mye da jeg går deltid og er helt avhengig av inntekten jeg får fra jobben. Det er lavt sykefravær og få vakante stillinger (kun noen få helgestillinger). Det er uansett ikke nok for meg å bare jobbe i helgene, men det er da noe. Men det er mange om beinet! Har solgt et par ting, men det går tregt... Har ikke akkurat merkeklær å selge og føler ikke folk gidder å kjøpe "vanlige" klær fra Nelly brukt liksom. Skolebøker har jeg lite av da jeg låner på biblioteket (har jo ikke råd!)... Takk for svar! Jeg sliter med sykdom, ja. Jeg får ganske tett oppfølging av legen min og har tidligere levert legeerklæring fordi jeg var forsinket i utdanningen pga sykdom. Nå er det ca 2-3 år siden jeg avbrøt siste studie på grunn av sykdom, så er usikker på om legen min kan skrive legeerklæring for dette da det er såpass langt tilbake i tid. Samtidig vet hun jo at jeg var syk på det tidspunktet. Jeg sliter ikke bare med en enkelt sykdom, men jeg har veldig dårlig immunforsvar og sliter med flere ting. Det dukker liksom stadig opp nye ting, så føler jeg aldri blir ferdig utredet :-/ Er vel det at når man først får noe autoimmunt så slår det ut på flere områder dessverre. Anonymkode: c7f5d...263 Det virker ikke som du har undersøkt nøye nok. Lånekassen har en ordning for de som er langvarig syke og blir forsinket mer enn 60 stp, hvor det kan åpnes for å få forsatt få støtte. Anonymkode: b18d9...45b 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #7 Skrevet 14. november 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det virker ikke som du har undersøkt nøye nok. Lånekassen har en ordning for de som er langvarig syke og blir forsinket mer enn 60 stp, hvor det kan åpnes for å få forsatt få støtte. Anonymkode: b18d9...45b PS: Og du bør seriøst vurdere å flytte et rimeligere sted. Anonymkode: b18d9...45b 2
estrella Skrevet 14. november 2016 #8 Skrevet 14. november 2016 Jeg skjønner at det ikke er så kult, men kan du ikke få en avtale med foreldrene dine om at under studietiden, så fremt de har råd og til du eventuelt har mer inntekt/får støtte fra lånekassen, låner litt hver mnd. Hvis de har råd til å låne deg 3000-4000 og dere har en skriftlig avtale om at du betaler tilbake ved endt utdannelse/når du har nok penger til overs. 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #9 Skrevet 14. november 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg sliter ikke bare med en enkelt sykdom, men jeg har veldig dårlig immunforsvar og sliter med flere ting. Det dukker liksom stadig opp nye ting, så føler jeg aldri blir ferdig utredet :-/ Er vel det at når man først får noe autoimmunt så slår det ut på flere områder dessverre. Anonymkode: c7f5d...263 Hvordan har du dårlig immunforsvar? Har du for lavt antall leukocytter (f.eks om du har nøytropeni) eller en annen immunsviktslidelse? Jeg bare spør, for da kan du jo få legeerklæring på at du har immunsvikt. En autoimmun sykdom er ikke det samme som "dårlig immunforsvar" som du kaller det. Hvis du har dette kan jo fortelle deg at jeg har forskjellige immunsvikter inkludert granulocytopeni, og hos meg er det full rulle med jobb. Jeg har mine sykedager altså, men absolutt ikke veldig mange. Man må liksom bare ta sine forholdsregler og lære seg å kjenne kroppen. Jeg har lært meg å kjenne kroppen min såpass etterhvert at jeg vet når jeg skal være hjemme en dag for å hente meg inn igjen, når jeg må legge meg, hvor lenge jeg må sove, hva jeg kan spise og drikke for å fungere optimalt og når jeg skal sette meg ned og ta meg en pause. Jeg har hovne lymfeknuter hele tiden, sover 10 timer om natten og er ofte svimmel, men det går bra. Jeg tenker at hvis det er nytt for deg å ha svikt i immunforsvaret ditt så blir du vant med det etterhvert. Jeg vil i alle fall ikke slutte å leve. Jeg er sjeldent forkjølet eller har andre smittsomme sykdommer (til tross for at jeg har hovne lymfeknuter hele tiden) fordi jeg er flink med håndhygiene og er sjeldent i nærkontakt med andre mennesker. Når jeg er på bussen setter jeg meg langt unna andre mennesker eller står med hodet bøyd nedover (eller knyter skjerfet rundt ansiktet) for å beskytte meg mot andre bakterier. Når jeg kommer hjem vasker jeg hendene før jeg tar på noe i huset. Og tro det eller ei, men jeg jobber med smittsomme mennesker veldig, veldig ofte. Jeg har aldri noen gang blitt smittet på jobb. Når det kommer til autoimmune sykdommer kan jeg ikke hjelpe deg, for det har jeg ikke. Jeg tenkte bare at hvis du er veldig lei deg for at du har "dårlig immunforsvar" så finnes det altså håp Anonymkode: 4c893...8d5 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #10 Skrevet 15. november 2016 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Takk for svar! Nei, det ser dårlig ut... Takk! :-) Jeg vil helst ikke bo i kollektiv, men skjønner at det er noe jeg må vurdere om det fortsetter slik. Har snakket med sjefen og forklart at jeg har mulighet til å jobbe mye da jeg går deltid og er helt avhengig av inntekten jeg får fra jobben. Det er lavt sykefravær og få vakante stillinger (kun noen få helgestillinger). Det er uansett ikke nok for meg å bare jobbe i helgene, men det er da noe. Men det er mange om beinet! Har solgt et par ting, men det går tregt... Har ikke akkurat merkeklær å selge og føler ikke folk gidder å kjøpe "vanlige" klær fra Nelly brukt liksom. Skolebøker har jeg lite av da jeg låner på biblioteket (har jo ikke råd!)... Takk for svar! Jeg sliter med sykdom, ja. Jeg får ganske tett oppfølging av legen min og har tidligere levert legeerklæring fordi jeg var forsinket i utdanningen pga sykdom. Nå er det ca 2-3 år siden jeg avbrøt siste studie på grunn av sykdom, så er usikker på om legen min kan skrive legeerklæring for dette da det er såpass langt tilbake i tid. Samtidig vet hun jo at jeg var syk på det tidspunktet. Jeg sliter ikke bare med en enkelt sykdom, men jeg har veldig dårlig immunforsvar og sliter med flere ting. Det dukker liksom stadig opp nye ting, så føler jeg aldri blir ferdig utredet :-/ Er vel det at når man først får noe autoimmunt så slår det ut på flere områder dessverre. Anonymkode: c7f5d...263 Til hvem leverte du legeerklæring? Studiested eller lånekassen eller begge? Det er to seperate systemer. Hvis du leverte til studiested, så får ikke lånekassen automatisk vite det. Legen trenger ikke tilbakedatere sykemelding. Hvis sykdommen din er en type som sannsynlig gjorde deg syk før også, så kan attest være nok. Det er jo opp til legen å vurdere. Forklar situasjonen til legen. Hvis tidligere studielån blir nedbetalt forsvinner også forsinkelses-sperren. Anonymkode: b4b20...0ae 1
AnonymBruker Skrevet 15. november 2016 #11 Skrevet 15. november 2016 På 14.11.2016 den 11.09, AnonymBruker skrev: Hei. Jeg er deltidsstudent på 2. året og sliter økonomisk. Jeg får ikke støtte fra Lånekassen fordi jeg er forsinket i utdanningen (pga tidligere utdanninger jeg har fått støtte til, men ikke fullført). Sliter mye med formen og har levert legeerklæring for deler av perioden, men vanskelig å få legeeklæring som gjelder tilbake i tid... Jeg har funnet ut at deltidsstudier passer meg mye bedre da vi kun har et emne om gangen og går saktere fremover. Jeg har gode og dårlige dager, men når studiebelastningen er mindre er det mer sannsynlig at jeg klarer å fullføre. Det har gått veldig fint hittil. Har bare en eksamen jeg har måttet utsette. Siden jeg studerer på deltid og ikke får studiestøtte jobber jeg selvfølgelig ved siden av. Jeg har bare helgestilling fast og jobber ellers som tilkallingsvikar. Siden det minker på antall ledige vakter er jeg på leting etter en annen jobb, men det er ikke så lett. Har opplevd å bli vurdert som nr 2. da de heller vil ha noen som er tilgjengelig og kan jobbe hver dag, enn en som er "låst" til skolen to dager i uka. Jeg kan jobbe etter skolen de to dagene og når som helst ellers, men neida...! Men jeg fortsetter jo å søke :-) De to forrige månedene fikk jeg utbetalt ca 9000 kr i lønn. I november har jeg fått hele to ekstravakter og kommer til å få utbetalt ca 5000-6000 kr i desember. Husleia mi er på 6500 så det sier litt. Er også avhengig av tog/buss da jeg ikke har lappen. Og det koster! Mat skal en jo også ha. Har ingenting til overs og går i minus! Blir ikke noe julegaver i år i hvertfall. Får heldigvis hjelp av foreldrene mine om jeg MÅ, men det er jo ikke det jeg vil. Jeg vil klare meg selv! Men jeg har ikke krav på dagpenger eller bostøtte fordi jeg er student, men jeg har ikke krav på studiestøtte fordi jeg er forsinket i utdanningen. Må jeg slutte på drømmestudiet og bare begynne å jobbe? Jeg trives så godt på studiet og alt jeg vil er å fullføre - og få fast jobb. Dette tærer også mye på psyken min. Jeg bekymrer meg mye over framtida :-( Anonymkode: c7f5d...263 Jeg tror du har krav på bostøtte. Det står på husbanken sin side at studenter har krav på bostøtte hvis de av en eller annen grunn ikke kan få støtte eller lån av lånekassen. Snakk med husbanken og legg inn en søknad Anonymkode: 313d4...8e8
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå