Gå til innhold

utdanningsmuligheter+rådgiving?HJELP!!!!

adiva

Anbefalte innlegg

nå sitter jeg her og vet ikke helt hva jeg skal ta meg til.

Flyttet til et nytt sted for snart 3 måneder siden, og har søkt jobb aktivt i disse tre måneder, men får ingenting, ikke et intervju engang. Denne uken har det ramlet inn 4 avslag på jobber jeg har søkt på, og jeg blir rett og slett deprimert og føler egentlig at jeg ikke har tjangs.

Skrev mail til den ene og spurte hvorfor det ikke ble meg?

Svar:UTDANNING!

Jeg har ingen utdanning, og skal jeg konkurrere mot høyskoleutdanna folk til en "simpel" jobb i en klesbutikk, ja da sier det seg selv at mitt papir går rett i søpla når dem ikke ser det står oppført noe utdannelse.

SÅ da har jeg egentlig kommet frem til det at neste år skal jeg meg begynne på skolen igjen.

Mitt O store problem er det at jeg har ikke peiling på hva jeg vil utdanne meg til, eller hva jeg kan trives med å jobbe med.

Vet heller ikke hvilke muligheter jeg har, i og med at jeg har brukt opp mulighetene til Videregående skole inntak, og jeg er bare 20, så jeg kan jo heller da ikke ta voksenopplæring.

Er det noen som vet hvor jeg skal gå hen for å finne ut av mulighetene for neste år, og fins det noen som kan hjelpe med å finne ut hva jeg kan utdanne meg til? som rådgiver eller noe slikt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan godt komme inn på en helt vanlig videregående skole selv om du er over 20, det er bare det at de som kommer rett fra ungdomsskolen har førsterett, men er det plass til deg, så får du lov. :-) Har du ikke gått på videregående i det hele tatt, eller er det snakk om å ta fag du mangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror vel egentlig ikke vanlig vgs er noe særlig aktuelt for meg, å sitte i klasse med 16 åringer funker ikke helt.....

har begynt vgs to ganger, slutta begge gangene etter et halvt år på grunnkurs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kontakt de som har med utdanning å gjøre i fylkeskommunen. De sitter med en oversikt over tilbud.

Vet at i vestfold er det ressurssenter for voksne som vil utdanne seg og kan få hjelp der. Både med utdanning og godskrivninger for eventuell tidligere utdanning og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror vel egentlig ikke vanlig vgs er noe særlig aktuelt for meg' date=' å sitte i klasse med 16 åringer funker ikke helt...[/quote']

Skjønner det godt, men det blir ikke noe bedre om du venter enda lenger. :wink:(Kusinen min begynte på vgs da hun var over 30, dét synes jeg var ganske tøft gjort.) Sjekk ut hva slags andre tilbud som finnes i nærheten der du bor, da. Har du lyst til å gå allmennfag eller kunne du tenke deg en yrkesfaglig linje? Vil du studere videre etterpå?

Prøv å lage en liste over hva slags fagområder du interesserer deg for, det kan hjelpe litt.

Når du ikke er tilknyttet en skole har du ikke tilgang på rådgiver der, så da må du i tilfelle finne en på egenhånd - og betale for det. Nå vet ikke jeg hvor du bor, men det burde være mulig å oppdrive en rådgiver av noe slag. Søk litt på Google og telefonkatalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ringe til den lokale videregående skolen og spørre om og få avtalt ett møte med rådgiver der, og få hjelp på den måten. Det går helt greit selv om du ikke er elev. Jeg har ihvertfall gjort det og det gikk greit.

Hvis du går yrkesfaglig så er det jo en del eldre studenter da, der er det ikke bare 16 åringer.

Ellers kan du også ta kontakt med aetat og be om og få møte med en som har med utdanning og gjøre, der kan du også få hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...