Gå til innhold

Lakenskrekk

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan noen forklare hva det er, hvorfor det oppstår og hva man kan gjøre for å ikke ha det mer?

Anonymkode: 2f296...805

Skrevet

En som ikke legger seg før en skal, altså leeenge etterpå. 

Anonymkode: b48cc...90b

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

En som ikke legger seg før en skal, altså leeenge etterpå. 

Hvorfor er det så vanskelig å få kroppen sin til å gå å legge seg, når man burde, og har underskudd på søvn?

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er det så vanskelig å få kroppen sin til å gå å legge seg, når man burde, og har underskudd på søvn?

Dårlige vaner antar jeg, eller kanskje en mangler vitaminer eller noe. 

Det tar vel 3 uker med et strengt regime å danne en vane. Ikke så lett å holde når helga kommer.

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dårlige vaner antar jeg, eller kanskje en mangler vitaminer eller noe. 

Det tar vel 3 uker med et strengt regime å danne en vane. Ikke så lett å holde når helga kommer.

Hvordan påvirker vitaminmangel? Det er sånn hele tida.

Skrevet

Google er din venn!

feks

http://www.abcnyheter.no/nyheter/2013/07/30/178688/tre-naeringsstoffer-som-kan-gi-bedre-sovn

Dårlig kondis kan også påvirke. Koffeinholdig drikke etter feks 1700 (avhengig av når du legger deg), kan påvirke. Fargen på soverommet kan til og med påvirke (fargen hvit er visstnok mer "urolig"). Hva du gjør i senga har også noe å si. Å sitte med data eller mobilen på senga påvirker negativt. 

Det er med andre ord ganske mye som kan forstyrre døgnrytmen. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger er det stress og angst for morgendagen. Mange får tankekjør når de legger seg og er stresset, så de kan kvie seg til det

Anonymkode: 8b4a4...584

Skrevet

Slutt å bruke laken. 

Anonymkode: 2d488...dcc

Skrevet

Noen opplever at de fungerer bedre på kvelden/natta og føler at det nærmest er bortkasta å sove bort hele natta. Noen liker følelsen av søvnunderskudd, den klassiske overtrøttheten. Man gruer seg kanskje til jobb/skole og vil at tiden skal strekke lengst mulig.

Anonymkode: ec76d...87c

• Liker 1
Skrevet

Ting jeg har gjort for å bli kvitt lakenskrekk:

- kuttet ut koffein etter klokken 16.00. 

- Få i hvert fall en time dagslys hver dag.

- Være i fysisk aktivitet, helt sluttet med middagshvil.

-Stå opp til samme tid hver dag.

- Laste ned en app som sørger for at jeg kan skru lyset på mobilen ned til et minimum. 

-  Aktiviteter i senga er kun sex og soving, ingenting annet. Ikke bøker, ikke mobil eller laptop. 

- Legger meg kun hvis jeg er skikkelig trøtt, står omså opp en time tidligere om morgenen for å bli tilstrekkelig utslitt til kvelden. 

- Når jeg har lagt meg i senga og kjenner at hjernen begynner å jobbe, ja så leker jeg "mitt skip er lastet med" for å koble av. 

- Hvis jeg ikke sovner, men blir liggende og vri meg, så står jeg opp igjen og venter på at jeg skal bli søvnig. 

Dette har funket for meg, og jeg har vært diagnostisert med insomnia. Fikk ikke annen hjelp av legene enn sovetabeletter, noe som selvsagt hjalp, men merket at det var en tom søvn. 

Vær streng mot kroppen din, og selv om du ikke har sovet noe en natt, må du for all del unngå å sove på dagen. 

Vet ikke om du trengte tips, eller om du bare ville vite hva det var. 

Anonymkode: a2f38...9db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...