Gå til innhold

Hvorfor har vi nynorsk?

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

For meg blir nynorsk helt unyttig! Jeg snakker omtrentlig som jeg skriver og tror til dags dato at jeg aldri har brukt nynorsk. Jeg forstår veldig godt hva som skrives i både bøker og brev på nynorsk, men forstår ikke hvorfor alle må lære det. Jeg forstår veldig godt at mange unge syns det er vanskelig å lære nynorsk, mye fordi det kan oppfattes som ganske likt bokmål. Jeg husker jeg syns det var mye lettere å lære engelsk og fransk enn å lære nynorsk - mye fordi det er noe helt annet.

Jeg vil på ingen måte ta bort nynorsk, men gi elever etter ungdomsskolen valget om de vil lære det.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet
For meg blir nynorsk helt unyttig! Jeg snakker omtrentlig som jeg skriver og tror til dags dato at jeg aldri har brukt nynorsk. Jeg forstår veldig godt hva som skrives i både bøker og brev på nynorsk, men forstår ikke hvorfor alle må lære det. Jeg forstår veldig godt at mange unge syns det er vanskelig å lære nynorsk, mye fordi det kan oppfattes som ganske likt bokmål. Jeg husker jeg syns det var mye lettere å lære engelsk og fransk enn å lære nynorsk - mye fordi det er noe helt annet.

Jeg vil på ingen måte ta bort nynorsk, men gi elever etter ungdomsskolen valget om de vil lære det.

Enig. Jeg er vanligvis nynorskbruker selv, men skjønner at det kan virke forvirrende og poengløst for elevene da nynorsk og bokmål er såpass likt. Jeg synes vi burde ta bort sidemål eller prøve å holde nynorsk og bokmål lengst mulig vekk fra hverandre.

Skrevet

Jeg forstår ikke de som sier at grunnen til at nynorsk(sidemål) er unyttig fordi man aldri bruker det, og så forsår man de som bruker det. Samtidig så vil de aller felste ta vekk sidemål for å slippe nynorsken, fordi den er så vanskelig. :-?

Jeg håper virkelig ikke at sidemål forsvinner. Er man dårlig i noe, bør man satse mer tid og krefter på det, enn å fjerne det.

Grunnen til at jeg synes det er viktig å lære nynorsk er fordi jeg synes at det er en del av den norske kulturarven. Holdes den ikke ved like vil den forsvinne. En annen ting er at folk jo bli enda dårligere til å forstå de som bruker nynorsk om vi skal fjerne det!

Tror at vi bør tenke mye på metoden som brukes for å lære bort, men jeg tror det er en del holdninger der ute som absolutt bør endres. Nå snakker jeg ikke bare hos elevene, men mest hos foreldre og ikke minst lærerene. Jeg hadde en lærer som ynket og offet seg hver gang vi hadde nynorsk. Han kalte nynorsk dritt eller dustespråk og unnskyldet mange ganger at han måtte tvinge det på oss. :roll: Har også hørt at andre har hatt lignende lærere. Når vi i siste år fikk en lærer som brann for dette faget, ble det hele morsomt, spennende og interressant. Vi lærte mer på ett år enn alle de forestående.

Å spørre barn hva de vil lære er helt feil. Som noen sa så ser de jo ikke poeng med å lære Ibsen osv. Husker for ti år siden da var det mange elever som var oppgitt over at de måtte lese Ringenes Herre. Dustebok og tung lesing osv. Idag hører man heller at elever klager fordi den ikke står på pensumlisten. Barn forandrer mening fort.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg forstår ikke de som sier at grunnen til at nynorsk(sidemål) er unyttig fordi man aldri bruker det' date=' og så forsår man de som bruker det. [/quote']

Hvorfor forstår du ikke det?

Jeg bruker ikke nynorsk til daglig, men jeg forstår hva som står om jeg får et brev på nynorsk. Nynorsk er likevel unyttig for meg!

Skrevet

Jeg forstår nynorsk veldig godt jeg.

Jeg henviste til andre (som deg) som sier at nynorsk er unyttig. Hvorfor er det unyttig hvis det er så mange som ikke forstår nynorsk? Da bør vi heller satse på at de faktisk forstår og lærer seg nynorsk.

Tror du at du hadde forstått nynorsk like godt som du gjør, om du ikke hadde hatt nynorsk?

Skrevet
Jeg forstår nynorsk veldig godt jeg.

Jeg henviste til andre (som deg) som sier at nynorsk er unyttig. Hvorfor er det unyttig hvis det er så mange som ikke forstår nynorsk? Da bør vi heller satse på at de faktisk forstår og lærer seg nynorsk.

Tror du at du hadde forstått nynorsk like godt som du gjør, om du ikke hadde hatt nynorsk?

Tror du det er pugging av -ar -ane osv endinger som gjør hvorvidt folk forstår nynorske eller ei? Eller tror du det holder å lese nynorsk litteratur som en normale del av pensum?

(Har forøvrig aldri møtt noen som ikke forstår nynorsk. Enkelte ord, ja, men en tekst - nei)

Skrevet

Jeg sa i tidligere innlegg at vi burde tenke på læringsmetoden. Det vil si at man f.eks. går igjennom hvordan man lærer barn nynorsk.

Jeg er tilhenger av å bruke nynorske bøker, lese de osv uten å analysere de eller plukke de i stykker gramatisk. Men med det utelukker ikke nødvendigheten å lære gramatiske regler eller ren pugging av ord. Det trengs det også for å lære et språk.

Har møtt flere, har lest om og kjenner noen som konsekvent ikke leser innlegg, artikler og bøker som er skrevet på nynorsk.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg sa i tidligere innlegg at vi burde tenke på læringsmetoden. Det vil si at man f.eks. går igjennom hvordan man lærer barn nynorsk.

Jeg er tilhenger av å bruke nynorske bøker, lese de osv uten å analysere de eller plukke de i stykker gramatisk. Men med det utelukker ikke nødvendigheten å lære gramatiske regler eller ren pugging av ord. Det trengs det også for å lære et språk.

Har møtt flere, har lest om og kjenner noen som konsekvent ikke leser innlegg, artikler og bøker som er skrevet på nynorsk.

Enig med deg! Skjønner heller ikke helt hvorfor det skal være så fryktelig å lære litt nynorsk grammatikk. Kjedelig der og da, som bokmålsgrammatikk er det, men grammatiske regler for ulike språk HAR faktisk flere fellestrekk enn forskjeller. Og nynorsk kunne, ideelt sett, være en innfallsport til å forstå disse likhetene bedre. Og dermed blir det, ideelt sett, ikke vanskeligere, men lettere å lære andre språk som man kanskje har mer bruk for i utlandet.

Ellers er det mer enn ti år siden jeg gikk ut av ungdomsskolen, så oppdatert på dagens undervisningsmetoder er jeg ikke. Å få "alle" interessert i nynorsk, eller håpe på at karaktergjennomsnittet går opp om man kutter ut nynorsk/sidemål er sikkert utopier. Min egen erfaring (som skoleflink og med dyktig norsklærer) var at nynorsk ikke bød på store problemer så lenge jeg brukte vanlige hovedregler for norsk grammatikk, samt bladde litt (ok, en del) i ordboka. Syntes faktisk det var gøy å skrive nynorskstil, hvor stilen ofte ble mer muntlig enn på hovedmålet.

Dere som er imot den tradisjonelle nynorskopplæringa - mener dere sidemålet skal kuttes helt ut, eller at man bare skal LESE bøker uten å lære grammatikken?

I det siste tilfellet tror jeg faktisk det ville vært en ok introduksjon til sidemålet at man leste fine nynorske bøker gjennom skoletida uten å analysere eller pugge regler, heller snakke litt om forskjeller og likheter mellom målformene. Og så lære litt grammatikk etterhvert, ved siden av hovedmålsgrammatikken. Det tok jo flere år før jeg, som ellers har lest masse bøker hele livet, torde å åpne bøker av norske forfattere generelt. Skolen ødelegger en del her:)

Skrevet
Dere som er imot den tradisjonelle nynorskopplæringa - mener dere sidemålet skal kuttes helt ut, eller at man bare skal LESE bøker uten å lære grammatikken?

Jeg synes SIDEMÅL burde læres uten grammatikk og stilskriving med vekt på gramatikk (man kan jo ha stiler der man får tilbakemeldinger om feil ol, men ikke hvor karakteren er avhengig av antall feil, slik det var på min skole.), og uten egen eksamen.

Bøker på begge målformer synes jeg absolutt hører med i undervisningen, gjerne fra barneskolen av, i all den grad målformene er likestilte.

Gjest Anonymous
Skrevet

Men er det ikke å bite seg selv i halen at man skal skrive stiler uten å kunne grammatikken? Da blir det ganske vilkårlig og rart, vil jeg tro, litt Trond Viggo-engelsk/Heide Steen-nynorsk... Det er jo nettopp manglende grunnleggende forståelse for målformen som gjør at folk skriver kvisleis og -rararararar-endinger i hytt og pine, tror jeg. Så enten bør man kutte drastisk ned på stilskrivinga og legge den og karakterkravene på tysk-på-åttende-klassenivå, eller så får man ta konsekvensene og a)lære bort grammatikken eller B) erkjenne nederlaget og droppe hele greia.

(Det er forresten mange som synes matte er vanskelig og meningsløst også, det samme følte jeg både musikk og kroppsøving var... ta det bort, lære bare pluss og minus, én sang og kanonball hver uke, eller tenke i nye pedagogiske baner...?)

Skrevet
Men er det ikke å bite seg selv i halen at man skal skrive stiler uten å kunne grammatikken? Da blir det ganske vilkårlig og rart, vil jeg tro

Man kan jo få tilbakemeldinger, evt bestått/ikke bestått. Og for min del kunne man også droppet stilskriving totalt. Jeg som bokmålsbruker har ikke behov for at folk i nynorskkommuner må skrive bokmålsstiler, så lenge de forstå hva jeg skriver. En stil blir vanskelig bra når mange er nødt til å slå opp hvert eneste ord.

Mye av gleden ved nynorsk tror jeg for mange drukner i grammatikkpugging. Det er ikke om intetkjønn har flertallsendinger eller ei som gjør hvorvidt man trives med å lese nynorsk i mitt daglige bruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...