Saeria Skrevet 25. november 2004 #21 Skrevet 25. november 2004 Men bokmål er då opprinneleg dansk, fornorska i den sienare tid riktignok. Ivar Aasen ville lage eit norsk skriftspråk, basert nettop på norske dialekter - eg vil dermed påstå at nynorsk er meir norsk enn bokmål, slek GreenSky påpeikar over her. Dessuten er nynorsk en viktig del av kulturarven vår, så det burde være en selvfølge at vi kan gjøre oss forstått på nynorsk, og forstå nynorsk. Jeg mener ikke at en må ha 6 i nynorsk, men at en hvertfall klarer å skrive litt og å lese det. I grunnen bør vi være glade for at vi bare har to skriftspråk i landet. Tenk om det hadde dukket opp ett nytt norsk skriftspråk under den perioden vi var undelagt Sverige. Da hadde vi hatt tre språk å lære, og det hadde kanskje vært litt drøyt.
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #22 Skrevet 25. november 2004 Skal vi seeee... Sånn! Ja, men hva var feil med det jeg sa i henhold til undervisningen i timene på skolen?
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #26 Skrevet 25. november 2004 eh jah, DANSK påvirkning? Hehe, fulgte du med i norsktimene dine i det hele tatt eller? Og jeg tipper at du kommer fra østlandet, eller hva? På store deler av vestlandet er faktisk nynorsk nærere det uttalte språket enn det bokmål er. Hm. Merkelig spørsmål egentlig. Ja, her spør du om jeg fulgte med i timene... Hva er feil?
Mamma1 Skrevet 25. november 2004 #27 Skrevet 25. november 2004 Selv er jeg glad jeg lærte nynorsk, jeg, selv om jeg er fra Oslo. Jeg vil aldri skrive på nynorsk selv, tror jeg, men jeg er glad i flere nynorske forfattere - og jeg er ocverbevist om at de ikke kunne uttrykt seg på samme måten på bokmål - . tenk Tarjei Vesaas, feks... Eller Jon Fosse, selv om han muligens bruker nynorsk med negativt fortegn... . Hva mener du med at Fosse dkriver nynorsk med negativt fortegn??
Gjest Ninakanin Skrevet 25. november 2004 #28 Skrevet 25. november 2004 at bokmål er naturlig! jeg sier jo det i det forrige innlegget hvor jeg siterer deg og svarer med sort font, der sier jeg jo: Ingenting med bokmål er naturlig.
Mamma1 Skrevet 25. november 2004 #29 Skrevet 25. november 2004 Blir ærlig talt litt irritert på folk som alltid skal kritisere nynorsken jeg.. Kan ikke noe for det men jeg er litt forutinntatt når det gjelder sånne mennesker.. Hva med oss da, som faktisk vil ha nynorsken? Det er mange av oss også! Vi må hver dag forholde oss til bokmål, all teksting (stort sett) på tv og kino er bokmål, de fleste bøker som blir utgitt er bokmål (fagbøker og andre) Aviser er på bokmål osv. Bokmålet er hverdag for oss som bor i "nynorskland" Nynorsk er ikke hverdag for dere i bokmålsbyene...
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #30 Skrevet 25. november 2004 Mamma1 - dette er jo en diskusjon. For å få frem forskjellige synspunkter. Å diskutere med folk som er enige med en selv er jo gørrkjedelig. Dersom man aldri skulle diskutere slike ting, men bare akseptere alt, da ville vi vært en gjeng med nikkedukker. Og er det et slikt samfunn vi vil ha? Jeg synes det er riktig at slike tema er emne for debatt med jevne eller ujevne mellomrom. Og om noen blir irritert og engasjert er det jo helt supert....
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #31 Skrevet 25. november 2004 Hva mener du med at Fosse dkriver nynorsk med negativt fortegn?? Bare at han ikke skriver så veldig positivt om de ensomme menneskene som bor mellom bakkar og berg på det våte og forblåste Vestlandet. han bruker også et veldig ordfattig språk, men dette har selvsagt med tematikken hans å gjøre, ikke mangel på muligheter i nynorsken. Men jeg er ganske sikker på at nynorsk egner seg bedre enn bokmål for å skildre disse temaene. Så med "negativt" mener jeg bare at Fosse bruker dette språket til noe det faktisk passer veldig godt til... (og om det ikke framgikk tydelig nok - jeg digger nynorsk, og jeg digger Jon Fosse. Ikke alt, men mye)
Mamma1 Skrevet 25. november 2004 #32 Skrevet 25. november 2004 Jeg er også veldig glad i Fosse! Spesielt en novelle som heter "Eg kunne ikkje seie det til deg". Er ikkje den vakker så er ingenting vakkert.
Gjest Anonymous Skrevet 26. november 2004 #33 Skrevet 26. november 2004 Jeg synes vi burde kutte ut nynorsk og hatt høgnorsk istedet! :-)
Gjest Melk Skrevet 26. november 2004 #34 Skrevet 26. november 2004 Jeg hater ikke nynorsk, og leser gjerne nynorske bøker. Skjønner fremdeles ikke hvorfor ikke sidemål kan være en integrert naturlig del av undervisningen uten eksamen. Hadde vi ikke kunnet forstå hverandre kunne jeg forstått tvangsbruk, men ikke slik det er i dag. Synes alle kunne få velge fritt i statlig jobbsammenheng for eksempel. Jeg klarer da fint å motta et brev på nynorsk om jeg henvender meg til staten, bare tull at en som egentlig skriver nynorsk må besvare meg på bokmål og omvendt. At bokmål er påvirket av dansk gjør ikke språket mindre autentisk. Språket vårt er dynamisk, det påvirkes av alt. OGSÅ NYNORSK.
Samantha Skrevet 26. november 2004 #35 Skrevet 26. november 2004 Skal vi seeee... Sånn! Blir ærlig talt litt irritert på folk som alltid skal kritisere nynorsken jeg.. Kan ikke noe for det men jeg er litt forutinntatt når det gjelder sånne mennesker.. Hva med oss da, som faktisk vil ha nynorsken? Det er mange av oss også! Vi må hver dag forholde oss til bokmål, all teksting (stort sett) på tv og kino er bokmål, de fleste bøker som blir utgitt er bokmål (fagbøker og andre) Aviser er på bokmål osv. Bokmålet er hverdag for oss som bor i "nynorskland" Nynorsk er ikke hverdag for dere i bokmålsbyene... Ooops, langt sitat-innlegg. Jaja, shit la gå! Veldig enig med dokke to!
Gjest Gjesten Skrevet 26. november 2004 #36 Skrevet 26. november 2004 I tida Noreg var under Danmark var dei skrivekyndige stort sett embedsmenn som arbeidde for krona, derfor var det norske skriftspråket dansk. Så kom Knut Knutsen/ Knutsson og konstruerte ein bokmål basert på det halvdansken som folk på austlandet snakka, og samstundes gjekk Ivar Aasen rundt og samla inn ord og uttrykk og laga nynorsken, basert på dialektane primært på vestlandet. (Svært forenkla språkhistorie...) Ingen snakkar bokmål eller nynorsk, kjem de til ein eksamen i norsk og påstår noko slikt veit eg faktisk ikkje om de står... Det er vel ganske vanleg at dei som er flinke i hovudmålet sitt er flinke i sidemålet sitt og, og motsett... Og det er ganske lett å få fritak frå sidemål på ein del skular her i Oslo i alle fall. Eg må no sei eg er meir bekymra for den nye læreplanen og innføring av eit obligatorisk tredjespråk. Og kvifor stiller ein alltid spørsmålet: Kva skal ein med nynorsken? Spør heller om relevansen av sidemålet!! Og vi har faktisk tre offisielle skriftspråk her i landet, kanskje vi skulle bytte ut sidemålet med samisk?
Gjest Gjesta Skrevet 26. november 2004 #37 Skrevet 26. november 2004 Ingen snakkar bokmål eller nynorsk, kjem de til ein eksamen i norsk og påstår noko slikt veit eg faktisk ikkje om de står... amen!
Gjest Melk Skrevet 27. november 2004 #38 Skrevet 27. november 2004 Spør heller om relevansen av sidemålet!! Det er jo det jeg gjør!!! Forøvrig så er nynorsk sidemålet for de feste, siden flest faktisk bruker bokmål til vanlig. Jeg snakker nøyaktig slik jeg skriver. Hvis jeg ikke snakker bokmål, hva snakker jeg da?
Gjest Gjesten Skrevet 27. november 2004 #39 Skrevet 27. november 2004 Det er jo det jeg gjør!!! Forøvrig så er nynorsk sidemålet for de feste, siden flest faktisk bruker bokmål til vanlig. Jeg snakker nøyaktig slik jeg skriver. Hvis jeg ikke snakker bokmål, hva snakker jeg da? Da er du et meget sjelden unntak. De fleste språkforskere er enige i begrepene nynorsk og bokmål for skriftspråk, dialekt for muntlig språk... I Norge er det flere fylker der majoriteten av skolene har nynorsk som hovedmål, selv om byene stort sett har bokmål. Derfor er det litt viktig at man ikke blander begrepene nynorsk og sidemål, dette er per definisjon ulike emner.
Gjest Melk Skrevet 27. november 2004 #40 Skrevet 27. november 2004 Da er du et meget sjelden unntak. De fleste språkforskere er enige i begrepene nynorsk og bokmål for skriftspråk, dialekt for muntlig språk... Alle mine venner (hovedsak Oslo-vest), samt kollegaer fra Oslo generelt snakker slik. Hva heter vår dialekt? Jeg har prøvd meg med å kalle den Oslo-mål før, men har da fått til svar at folk fra Oslo ikke snakker noen dialekt, men sosiolekt. Er vi de eneste i Norge som ikke snakker dialekt? Og vi snakker ikke bokmål? Noen ganger føles det som om dialektfolket har et behov på å rakke ned på oss, som ikke engang snakker en dialekt, vi snakker et konstruert språk som attpåtil er påvirket av DANSK, det grusomme språket våre herskere for 400 år siden snakket. Men s de selv snakker det autentiske norske vakre språket.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå