Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #1 Skrevet 25. november 2004 Et oppkonstruert språk, satt sammen av hummer og kanari. Jeg mener, bokmål har hatt en naturlig påvirkning, vokst frem av seg selv. Hvorfor bruker vi i det hele tatt ressurser på nynorsk? Folk kan jo ikke skrive skikkelig jo, sett heller inn flere ressurser på å lære folk å lese og skrive skikkelig... Bare for å presisere: Nå snakker jeg om skriftspråk. Det er uansett ingen som skriver slik de snakker uansett.
Gjest GreenSky Skrevet 25. november 2004 #2 Skrevet 25. november 2004 Men hvorfor ikke lære begge deler? Er vi så dumme at vi ikke får til begge språkene like bra?
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #3 Skrevet 25. november 2004 Greensky - ja vi er jo det.... Det er så mange som går ut fra grunnskolen uten å kunne lese og skrive skikkelig at jeg ikke kan begripe at det kan være god disponering av ressursene å bruke det på begge språkene.
Gjest Melk Skrevet 25. november 2004 #4 Skrevet 25. november 2004 Men hvorfor ikke lære begge deler? Er vi så dumme at vi ikke får til begge språkene like bra? Hvorfor skal vi lære begge bra, når vi uansett forstår hverandre?
Gjest GreenSky Skrevet 25. november 2004 #5 Skrevet 25. november 2004 Jeg nekter å tro at vi er så dumme. Da ligger heller ansvaret hos lærere, vil jeg si. Og kanskje hos oss selv også. Men uansett - bokmål har jo ikke utviklet seg seg av seg selv, som du sier. Det slekter på dansk. Nynorsk har sitt opphav i de norske dialektene. Altså er nynorsk mer 'norsk' enn bokmål.
Gjest 1111 Skrevet 25. november 2004 #7 Skrevet 25. november 2004 Jo, jeg er så "dum". og jeg kan ikke begripe hvorfor man bruker så mye tid på nynorsk når halve klassen på videregående får 3 på tentamen pga skrivefeil. Jeg er god i norsk, men når det kommer til nynorsk så går alt i staver og jeg forstår ingenting.
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #8 Skrevet 25. november 2004 "Men uansett - bokmål har jo ikke utviklet seg seg av seg selv, som du sier. Det slekter på dansk. Nynorsk har sitt opphav i de norske dialektene. Altså er nynorsk mer 'norsk' enn bokmål. " (Dette er et sitat, men jeg fikk det ikke ordentlig til.) Ja, men så har jo Norge vært under Danmark i mange år da, og dermed har bokmål utviklet seg av seg selv. Det er jo naturlig at språk utvikles av slik påvirkning. Nynorsk er konstruert av Ivar Aasen, ikke av naturlig utvikling. Derfor er nynorsk et oppkonstruert, kunstig språk, ikke naturlig i det hele tatt. Om noen skulle gjøre noe lignende i dag tror jeg det skulle mye til for at det skulle blitt tatt i bruk...
Gjest Gjesta Skrevet 25. november 2004 #9 Skrevet 25. november 2004 Nynorsk er konstruert av Ivar Aasen, ikke av naturlig utvikling. Derfor er nynorsk et oppkonstruert, kunstig språk, ikke naturlig i det hele tatt. Om noen skulle gjøre noe lignende i dag tror jeg det skulle mye til for at det skulle blitt tatt i bruk... Det er jeg faktisk enig i. For å ikke snakke om de mange ordene som absolutt ikke representerer store deler av dialektene, men heller høres ut som gammelnorsk,...
Saga Skrevet 25. november 2004 #10 Skrevet 25. november 2004 Jeg kan forstå nynorsk, men kan ikke skrive nynorsk. Helt ok for min del.
RoadQueen Skrevet 25. november 2004 #11 Skrevet 25. november 2004 Men bokmål er då opprinneleg dansk, fornorska i den sienare tid riktignok. Ivar Aasen ville lage eit norsk skriftspråk, basert nettop på norske dialekter - eg vil dermed påstå at nynorsk er meir norsk enn bokmål, slek GreenSky påpeikar over her.
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #12 Skrevet 25. november 2004 Men bokmål er då opprinneleg dansk, fornorska i den sienare tid riktignok. Ivar Aasen ville lage eit norsk skriftspråk, basert nettop på norske dialekter - eg vil dermed påstå at nynorsk er meir norsk enn bokmål, slek GreenSky påpeikar over her. Spørsmålet er vel ikke hvilket språk som er mest norsk, men heller hva som er naturlig å bruke ressurser som tid og penger på. Trenger vi virkelig et skriftspråk nummer to, og har vi egentlig "råd" til det? Er det ikke bedre å bruke det vi har av ressurser på ett språk, og lære det skikkelig? At bokmål opprinnelig er "dansk" er vel helt ok. Norge var jo også dansk temmelig lenge. Og helt dansk er det jo ikke akkurat.... Ikke i dagens utgave i hvert fall.
Gjest Ninakanin Skrevet 25. november 2004 #13 Skrevet 25. november 2004 Et oppkonstruert språk' date=' satt sammen av hummer og kanari. [b']Jeg mener, bokmål har hatt en naturlig påvirkning, vokst frem av seg selv. Hvorfor bruker vi i det hele tatt ressurser på nynorsk? Folk kan jo ikke skrive skikkelig jo, sett heller inn flere ressurser på å lære folk å lese og skrive skikkelig... Bare for å presisere: Nå snakker jeg om skriftspråk. Det er uansett ingen som skriver slik de snakker uansett. eh jah, DANSK påvirkning? Hehe, fulgte du med i norsktimene dine i det hele tatt eller? Og jeg tipper at du kommer fra østlandet, eller hva? På store deler av vestlandet er faktisk nynorsk nærere det uttalte språket enn det bokmål er. Hm. Merkelig spørsmål egentlig.
RoadQueen Skrevet 25. november 2004 #14 Skrevet 25. november 2004 På store deler av vestlandet er faktisk nynorsk nærere det uttalte språket enn det bokmål er. Ikkje berre vestlandet, eg tør påstå at dei fleste dialektar med unnatak av bokmål er nærare nynorsk enn bokmål.
Gjest Ninakanin Skrevet 25. november 2004 #15 Skrevet 25. november 2004 Ja, faktisk Og å si at Ivar Aasen, den skumle språk-mørkemannen, konstruerte språket i sitt eget laboratorium, er litt søkt. (vet at ingen sa dette, hehe, men det var det som ble ment tror jeg) Mannen gikk da vitterlig fra dør til dør gjennom hele norge og skrev ned dialektene, og kokte dette sammen til ei språksuppe som har vært offer for mye kritikk. Synes nynorsk er fint jeg!!! Spesielt i diktform, a la Olav H Hauge... Ah, sukk!
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #16 Skrevet 25. november 2004 eh jah, DANSK påvirkning? Hehe, fulgte du med i norsktimene dine i det hele tatt eller? Og jeg tipper at du kommer fra østlandet, eller hva? På store deler av vestlandet er faktisk nynorsk nærere det uttalte språket enn det bokmål er. Hm. Merkelig spørsmål egentlig.
Mamma1 Skrevet 25. november 2004 #17 Skrevet 25. november 2004 Helt enig! Nynorsk er veldig fint. Det er sant som det blir sagt, nynorsk er nærmere de fleste talemål enn bokmål. Så hvorfor skal byfolkene (har inntrykk av at det er de som klager) få viljen sin? Vi har to likestillte skriftspråk og da må vi få ha de i fred! At mange er dårlige i nynorsk tror jeg kommer av for dårlige lærere og ikke minst fordommer!! Jeg også syntes nynorsk var vanskelig, helt til jeg kom på videregående og fikk vite at det var greit å skrive med kløyvd infinitiv (helt til man gir ut fagstoff), noe som gjør at jeg kan skrive nynorsk veldig dialektnært. Skriver stort sett nynorsk, fordi det er det jeg kan best. (Bortsett fra her inne... veit ikke hvorfor) Takk for Ivar Aasen, tenk om vi ikke hadde hatt han.. Da hadde vi alle snakket bokmål, og kanskje et bokmål som ligger nærmere dansken enn det den gjør i dag... Den store forskjellen på de to målmennene Knudsen og Aasen var at Aasen var en målskaper, Knudsen var en målbøter.. han fornorska dansken til en viss grad. Aasen skapte et nytt norsk språk (som det i tida var stor stemning for) basert på de fleste norske dialektene, bortsett fra de rundt Oslo(da de var for danske)
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #18 Skrevet 25. november 2004 Helt enig! Nynorsk er veldig fint. Det er sant som det blir sagt, nynorsk er nærmere de fleste talemål enn bokmål. Så hvorfor skal byfolkene (har inntrykk av at det er de som klager) få viljen sin? Vi har to likestillte skriftspråk og da må vi få ha de i fred! At mange er dårlige i nynorsk tror jeg kommer av for dårlige lærere og ikke minst fordommer!! Jeg også syntes nynorsk var vanskelig, helt til jeg kom på videregående og fikk vite at det var greit å skrive med kløyvd infinitiv (helt til man gir ut fagstoff), noe som gjør at jeg kan skrive nynorsk veldig dialektnært. Skriver stort sett nynorsk, fordi det er det jeg kan best. (Bortsett fra her inne... veit ikke hvorfor) en store forskjellen på de to målmennene Knudsen og Aasen var at Aasen var en målskaper, Knudsen var en målbøter.. han fornorska dansken til en viss grad. Aasen skapte et nytt norsk språk (som det i tida var stor stemning for) basert på de fleste norske dialektene, bortsett fra de rundt Oslo(da de var for danske) Som jeg presiserte i mitt første innlegg var intensjonen med denne diskusjonen å diskutere skriftspråk og ikke dialekter. Vi har to skriftspråk og et utall dialekter. Takk for Ivar Aasen, tenk om vi ikke hadde hatt han.. Da hadde vi alle snakket bokmål, og kanskje et bokmål som ligger nærmere dansken enn det den gjør i dag... (Uff, jeg roter fælt med det med sitater her. Ikke lett... )
Gjest Ninakanin Skrevet 25. november 2004 #19 Skrevet 25. november 2004 Skal vi seeee... Et oppkonstruert språk' date= satt sammen av hummer og kanari. Ja, norsk hummer og kanari, fra over hele landet Jeg mener, bokmål har hatt en naturlig påvirkning, vokst frem av seg selv. Nei, det kom fra danmark, hvorpå forandringer har blitt gjort senere. Ingenting med bokmål er naturlig. Hvorfor bruker vi i det hele tatt ressurser på nynorsk? Fordi det er en viktig del av vår kulturarv, og et levende språk som brukes over store deler av landet. Folk kan jo ikke skrive skikkelig jo, sett heller inn flere ressurser på å lære folk å lese og skrive skikkelig... Der er jeg helt enig med deg, men å trekke nynorsk inn i den debatten kan gjøre ting unødvendig kranglete, og gli bort i fra sakens kjerne. Bare for å presisere: Nå snakker jeg om skriftspråk. Det er uansett ingen som skriver slik de snakker uansett. Sånn!
Gjest Anonymous Skrevet 25. november 2004 #20 Skrevet 25. november 2004 Ingen av skriftspråkene våre har vokst fram av seg selv. Det har hele veien (i hvert fall etter dansketia) vært ulike interessegrupper, motkulturer og politiske reformer og vedtak som har påvirket språket vårt. Det er kanskje en av grunnene til at norsk (bokmål) faktisk er et nokså forvirrende skriftspråk - vi er liksom ikke konsekvente verken på stavemåter eller behandling av fremmedord (fornorskning av engelsk, feks), og en grunn til at folk sliter med å skrive riktig. En annen grunn til folks manglende evne til å skrive riktig er at vi bruker mer tid på medier med lyd/bilde, og mindre tid på å lese og skrive selv. Jeg tror IKKE nynorsk har skylda for noens dårlige hovedmålskarakterer - jo mer språk du lærer/jo flere tilnærminger du får til grammatikk osv, jo bedre rustet er du til å skrive ditt eget hovedmål bedre. Men at mange ikke er interessert i nynorsk og sliter med å få det til er en annen sak. Jeg kan jo også skjønne at nynorsk er et av fagene det er lettest å mislike for en skoleelev - i suppa av meningsløse fag føles selvsagt sidemålet MEST unyttig. Men det er opp til lærerne å sette nynorsken i et større perspektiv. Klarer man ikke det kan vel kanskje nynorsken droppes... Selv er jeg glad jeg lærte nynorsk, jeg, selv om jeg er fra Oslo. Jeg vil aldri skrive på nynorsk selv, tror jeg, men jeg er glad i flere nynorske forfattere - og jeg er ocverbevist om at de ikke kunne uttrykt seg på samme måten på bokmål - . tenk Tarjei Vesaas, feks... Eller Jon Fosse, selv om han muligens bruker nynorsk med negativt fortegn... Jeg har heller ingen problemer med å lese artikler o.l skrevet på nynorsk. At noen av "jåleri" ikke gidder å prøve å skjønne nynorsk synes jeg blir for dumt - det signaliserer en hånlig og uinteressert holdning til en del av den norske kulturen, synes jeg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå