Sjela Skrevet 13. november 2016 #1 Skrevet 13. november 2016 Noen som har en god oppskrift? Kjøpte noen brente mandler på marked i fjor og det er de beste jeg har smakt. Selvsagt var ikke selger veldig ivrig på å fortelle hva slags krydder hun hadde hatt oppi annet at det var en familieoppskrift. Det var en "julete" smak av kanel (tror jeg) og andre krydder av noe slag Tenkte kanskje noen her har en oppskrift på de perfekte mandlene
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #2 Skrevet 14. november 2016 hva med å prøve deg litt frem med Julekrydder som kanel, ingefær, allehånde, nellik. Jeg lager av 1 dl mandler og 1 dl sukker og 1 dl vann i slengen, så det er ikke mye som går i svinn hvis du ikke er fornøyd. Anonymkode: fdfcf...8b1
dælk Skrevet 14. november 2016 #3 Skrevet 14. november 2016 Jeg lager med kanel, nellik og ingefær Blandingsforhold derimot er jeg ikke helt sikker på, men det er en god del ingefær og nellik hvertfall.
_popcorn_ Skrevet 15. november 2016 #4 Skrevet 15. november 2016 jeg lager vanligvis mange omganger med kanel, en omgang med ingefær, en med chilli, en med kaffe og en med gløgg. i fjor prøvde jeg med lakris-te, det ble litt lite smak... Rødvin kan også fint brukes! Husker aldri blandingdforholdene da:p prøver meg litt fram, men ca like deler veske, mandler og sukker er greie forhold. Men det krever en god del krydder for å få skikkelig smak! mener jeg brukte en spiseskje kanel på 250g mandler...
Sjela Skrevet 16. november 2016 Forfatter #5 Skrevet 16. november 2016 Takk for tips. Det var jo ganske så smart å teste ut med små porsjoner da skjønner jeg for å finne den "riktige" smaken Hvordan smakte de med lakriste, kaffe og chili @_popcorn_ ? Det er kombinasjoner jeg aldri hadde funnet på selv. Kanskje jeg rett og slett har vært for lite raus med krydderet når jeg prøvde meg frem sist. Takker for tips om å bruke mye krydder
_popcorn_ Skrevet 16. november 2016 #6 Skrevet 16. november 2016 kaffe er vel min absolutte favoritt utenom kanel! Lakris-te fikk jeg ikke helt til... prøvde ha mer anis oppi også, men ble liksom ikke noe lakrissmak! Chilli er godt, men man må tørre ha oppi nok! Har forsåvidt også prøvd med peppermynte, det var interessant Generelt kan du bruke omtrent alt av væskeholdig og alt av krydder som du føler for bare leke seg og finne ut hva man liker! men du må omtrent alltid ha oppi mye mer krydder enn du tror! ha oppi mye mer enn du tenker blir bra, å så har du oppi enda litt mer
Sjela Skrevet 16. november 2016 Forfatter #7 Skrevet 16. november 2016 Wow. Det er faktisk noe jeg aldri har tenkt på før. takk @_popcorn_ Bruker du da mengde kaffe i stedet for vann? eks 1 dl kaffe 1 dl sukker 1 dl mandler?
_popcorn_ Skrevet 16. november 2016 #8 Skrevet 16. november 2016 jepp, og lagde med litt ekstra sterk kaffe 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå