Gå til innhold

Bør man vente en syklus før man prøver å bli gravid etter SA?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som har et godt svar på dette? Legen sa det var anbefalt å vente en syklus, men leser mye på nett der folk mener det ikke har så mye å si..

Er det større risiko for gjentatt SA om en ikke venter en syklus? Hva gjør dere andre, bruker dere prevensjon i mellomtiden? 

Hilsen frustrert og verpesyk!

Anonymkode: 1bd56...9dc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er fordi det tar litt tid for kroppen å ta seg inn etter SA. Den må bygge opp livmorslimhinnen igjen og det kan være litt rask som skylles ut ved neste menstruasjon, samt syklus og hormoner er generelt i ulage. Menstruasjonen og litt tid forteller om ting er ok igjen og at der ikke er komplikasjoner.

MEN: mest sannsynlig ville kroppen ordnet opp selv om den ikke tåler bli gravid like etter SA med å ikke la et befruktet egg få feste seg. Så blir man gravid rett etter SA, vel, da var nok kroppen klar. 

Anonymkode: 8c47a...f1f

• Liker 2
Skrevet
7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det noen som har et godt svar på dette? Legen sa det var anbefalt å vente en syklus, men leser mye på nett der folk mener det ikke har så mye å si..

Er det større risiko for gjentatt SA om en ikke venter en syklus? Hva gjør dere andre, bruker dere prevensjon i mellomtiden? 

Hilsen frustrert og verpesyk!

Anonymkode: 1bd56...9dc

Jeg her akkurat blitt gravid igjen etter SA, har ikke hatt mensen enda.

Blir spennende å se hvordan det kommer  til å gå,

Da jeg spurte legen om dette på samtalen etter SA, sa hun at det var bare å kjøre på så fort eggløsning kom. Og at man ikke trenger å vente.

Anonymkode: 17ca9...634

• Liker 2
Skrevet

Kroppen blir ikke gravid før den er klar for det. 

Anonymkode: fd161...fdf

• Liker 2
Skrevet

Kjør på! Ingen vits å vente.

Anonymkode: f21d3...387

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk beskjed av gynekolog på Ullevål, hvor jeg var til en undersøkelse etter SA i uke 10, om at anbefalinger om å vente en syklus eller to er utdaterte, og det er ingen grunn til å vente, ihvertfall så langt de vet  - altså, at det er ingen forsking som viser at det gir noe positiv effekt å vente. Hun sa det rett ut, bare å kjøre på. Så du kan godt prøve å bli gravid relativt kjapt igjen. :) 

Anonymkode: 29fe6...77a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...