AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #1 Skrevet 13. november 2016 Jeg har medisinsk praksis på dagsenter av alle steder og sliter veldig med motivasjonen. Jeg har tidligere også hatt veldig urelevante praksisplasser. Jeg får ikke oppfylt alle læreplanmålene mine og når det skjer noe interessant så kan jeg ikke slippe det jeg har i hendene sånn at jeg kan få være med å lære noe i situasjonen. Føler at jeg bare er arbeidskraft. Har sagt fra til skoen. De sier at jeg må være med og delta på det som skjer. Jeg begynner å komme i konflikt med personalet og vurderer og slutte i håp om at jeg får en bedre praksisplass til neste år. Jeg har snart eksamen og, men klarer ikke å gjøre noe. Sitter med skolearbeid hele kvelden og deler av natten uten at jeg klarer å konsentrere meg. Venner begynner å fryse meg ut siden jeg ikke orker noen ting. De tror jeg bare surrer med vilje siden jeg egentlig er en type A/B student. Drømmer til og med om praksis om natten. Jeg får rett og slett ikke fri i det hele tatt. Hva bør jeg gjøre? Anonymkode: 0ed29...306
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #2 Skrevet 13. november 2016 Er det sykepleie du går? Sjekk skolens lærlingsplan (målplan?) for praksisperiodene og se om dagsenteret kan tilby det som det er meningen at du skal igjennom. Hvis ikke bør du kunne klage til skolen på bakgrunn av at de har tildelt deg en utilfredsstillende praksisplass der du ikke har mulighet til å nå dine praksismål. Jeg må bare legge til: hvis det virkelig er sånn at skolen må sende studentene ut i medisinsk praksis på et dagsenter, bør de ikke ta inn så mange studenter. Dette holder ikke mål. Anonymkode: 65231...cc2 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #3 Skrevet 13. november 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er det sykepleie du går? Sjekk skolens lærlingsplan (målplan?) for praksisperiodene og se om dagsenteret kan tilby det som det er meningen at du skal igjennom. Hvis ikke bør du kunne klage til skolen på bakgrunn av at de har tildelt deg en utilfredsstillende praksisplass der du ikke har mulighet til å nå dine praksismål. Jeg må bare legge til: hvis det virkelig er sånn at skolen må sende studentene ut i medisinsk praksis på et dagsenter, bør de ikke ta inn så mange studenter. Dette holder ikke mål. Anonymkode: 65231...cc2 Det er sykepleie jeg går på ja. Jeg har laget en liste over hva dagsenteret klarer å oppfylle og ikke og vist den til veileder, smat sendt mail til emneansvarlig. De snakker om at jeg kanskje kan observere en dag på en medisinsk avdeling, men det holder vel ikke? Dagsenteret sier selv at de ikke regner seg som noen medisinsk avdeling, men det virker ikke som skolen klarer å gjøre noe med saken. Skolen har fått klager ved tidligere praksiser og. Anonymkode: 0ed29...306 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #4 Skrevet 13. november 2016 Jeg er så lei av å føle at mange andre lærer så mye mer enn meg. Det eneste jeg vet etter 3 år på sykepleien er masse teori og det faktum at jeg er veldig lei alt som heter sykehjem og at jeg synes fryktelig synd på de som jobber der. Jeg har med andre ord ikke noen nedlatende holdning til dem, men kjenner at jeg som ønsker å jobbe i akuttpsykiatrien ikke har fått med meg så mye relevant. Jeg var på sykehjem i psykiatrien og var i omsorgsbolig i hjemmetjenestepraksis. Føler ikke at jeg kan noe særlig egentlig og er redd for å søke jobb i fremtiden. Har satt insulin x2 og 1 fragminsprøyte i i løpet av 3 år. Har ikke vært på et medisinrom mer enn 2 ganger. Anonymkode: 0ed29...306
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #5 Skrevet 13. november 2016 Ta det opp med tillitsvalgt for ditt kull, og ikke gi deg dersom det du sier stemmer. (Ser du allerede har prøvd flere personer). Det er svært viktig at du får gjort mer enn det det virker som du har fått gjort.. Både vi (fremtidige kolleger) og du vil jo ha best nytte av mest mulig relevant læring og erfaring fra praksis!! Hilsen sykepleier og tillitsvalgt Anonymkode: d96ff...cc3 3
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #6 Skrevet 14. november 2016 Så kjipt med dagsenter da! Der er det jo kun psykisk utviklingshemmede. Kjipt med eldresentre også...for der er det bare gamle og syke, eller tunge psykiatriske og de med senil demens. Hva med rusmisbrukere og spillegale? Anonymkode: a8224...a9d
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #7 Skrevet 14. november 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så kjipt med dagsenter da! Der er det jo kun psykisk utviklingshemmede. Kjipt med eldresentre også...for der er det bare gamle og syke, eller tunge psykiatriske og de med senil demens. Hva med rusmisbrukere og spillegale? Anonymkode: a8224...a9d Jeg har ikke noe imot disse pasientgruppene. Det er bare det at jeg lærer minimalt av det jeg skal lære og at jeg for det meste gjør ting som ikke påvirker min læring i positiv forstand. Hadde lært mer av å lese i bøker i praksisen. Jeg har ikke noe imot pasientgruppene heller, men det blir veldig mange av de "samme typene". Jeg har ikke erfaring med annet enn geriatriske pasienter. Det er viktig å ha kunnskap om dem da blir stadig flere av dem, men jeg trenger å lære å jobbe med andre pasientgrupper, spesielt når jeg dessverre sannsynligvis aldri kommer til å orke å jobbe på en geriatrisk avdeling igjen. Anonymkode: 0ed29...306 2
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #8 Skrevet 14. november 2016 Du bør klage skriftlig til skolen, og få med deg tillitsvalgt på kullet. Begrunn klagen med hva fagplanen sier du skal kunne. Er du medlem av NSF student? I så fall kan du kontakte dem også for videre hjelp. Ellers blir det media. Syns det er synd at skolen ikke fordeler de ubrukelige praksisplassene mellom studentene, så alle kan lære mye selv om en praksis ikke er den mest relevante. 9 timer siden, AnonymBruker skrev: eg må bare legge til: hvis det virkelig er sånn at skolen må sende studentene ut i medisinsk praksis på et dagsenter, bør de ikke ta inn så mange studenter. Dette holder ikke mål. Anonymkode: 65231...cc2 Skolene ble under den rødgrønne regjeringen pålagt å ta inn flere studenter enn det de hadde kapasitet til fordi det kommer til å bli mangel på sykepleiere i fremtiden. Dette har medført mangel på skikkelige praksisplasser, og gjør at noen ikke får den praksisen de skulle hatt ifht krav fra myndighetene og fagplanen til de enkelte skolene. Dette er en ting å ta med i betraktning når man søker studieplass, alle den tid dette er et mye mer utbredt problem på noen høyskoler. På min arbeidsplass får vi studenter fra en høyskole som jobber hardt for at alle skal få den nødvendige praksis, og så ikke tilfeller som ts sitt har jeg ikke hørt om. Men på min jobb hadde vi tidligere studenter i observasjonspraksis/alternativ praksis i 2-4 uker, men pga gamle regjeringens strålende pålegg ble vi pålagt å ha studenter i 8-10 uker fordi det ellers ikke var nok praksisplasser på medisin. Det skjer masse der som er relevant, men det er ikke en god praksisplass for en bachelorstudent over tid fordi vi mangler en del oppfølging som du kun kan lære på en avdeling, samt at det er for spesialisert. I tillegg har vi fått økt fra 1-2 studenter til 3 i hver pulje, og det er strengt tatt også for mye, både ifht arbeidet og fysisk plass på avdelingen. Dette har vi gitt tilbakemelding om til høyeste hold, men det finnes ikke andre steder å plassere studentene hvis ingen skal ende opp som ts. Hadde skolene selv kunne bestemme inntaket hadde det ikke blitt slik. Anonymkode: 56bc9...d79 2
klatremusa Skrevet 14. november 2016 #9 Skrevet 14. november 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er så lei av å føle at mange andre lærer så mye mer enn meg. Det eneste jeg vet etter 3 år på sykepleien er masse teori og det faktum at jeg er veldig lei alt som heter sykehjem og at jeg synes fryktelig synd på de som jobber der. Jeg har med andre ord ikke noen nedlatende holdning til dem, men kjenner at jeg som ønsker å jobbe i akuttpsykiatrien ikke har fått med meg så mye relevant. Jeg var på sykehjem i psykiatrien og var i omsorgsbolig i hjemmetjenestepraksis. Føler ikke at jeg kan noe særlig egentlig og er redd for å søke jobb i fremtiden. Har satt insulin x2 og 1 fragminsprøyte i i løpet av 3 år. Har ikke vært på et medisinrom mer enn 2 ganger. Anonymkode: 0ed29...306 Du har ikke en nedlatende holdning til de som jobber på sykehjem men du syns fryktelig synd i de? Veldig selvmotsigelig.. Søk ekstrajobb i psyk, da får du erfaring og lønn i samme slengen.
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #11 Skrevet 14. november 2016 Jeg utdanna meg innenfor helsesektoren, trivdes aldri igjennom praksisperiodene - trodde det var noe som ville gi seg etter endt studie. Det gjorde det altså ikke. Hadde jeg kunne gjøre om på noe så var det å ha droppet den utdanninga og valgt ett annet yrke. Anonymkode: 699aa...bfb
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå