Gå til innhold

Rett til uføretrygd etter hvor lenge i 100%?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt helseproblemer i 13 år, og jobbet 60 prosent fordi jeg ikke har klart mer. Nå har jeg fått diagnosen fibromyalgi.
Jeg har rundet 40 og begynner å tenke mer på den økonomiske situasjonen på sikt. 
Har jeg noen mulighet til å få uføretrygd for de resterende 40 prosent?
Hvor lenge må jeg evt forsøke meg på 100% for å opptjene rettigheten...?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du må jobbe 100% i 6 måneder for å opptjene full rett til sykepenger. Klarer du å forsøke deg i full stilling en stund vil dette være økonomisk gunstig for fremtiden din. Kanskje du finner ut at du faktisk kan klare å jobbe mere enn du gjør i dag dersom det er en jobb du klarer å fungere i? I så tilfelle vil du vinne mye - ikke bare økonomisk sett. Dersom du klarer å stå i jobben i 6 måneder, men likevel må innse at dette ble for tøft kan du uansett se deg tilbake og vite at du har prøvd ut økt stillingsprosent, men at det dessverre ikke går. Du kan evt da vurdere å søke 50% uføretrygd og fortsette i 50% stilling (evt jobbe noe mere og få fradrag i trygden). Lykke til!

Anonymkode: 88858...062

Skrevet

Det har ikke noe å si om du bare jobber 60%.

Om du blir 100% uføretrygdet, justeres uføretrygden som om du hadde jobbet 100% før du ble syk.

Dette forutsetter at du ikke har hatt noen andre ytelser oppå de 60% du har jobbet, vel og merke.

Altså, har du jobbet 60% i deltidsstilling, vil dette justeres som om du har jobbet 100% om du får innvilget 100% uføretrygd.

Anonymkode: 93295...85c

• Liker 1
Skrevet

Du kan ikke være uføretrygdet på 40 %.

Du må ha nedsatt arbeidsevne med minst 50% for å få uføretrygd.

Med din diagnose, er det nok en formalitet, men må gjøres likevel.

Og du trenger ikke å ha jobbet 100% for å få uføretrygd.

Anonymkode: 829d1...c0f

• Liker 2
Skrevet

Helt utrolig at man kan bli ufør pga. en tullediagnose. Ingen har fibromyalgi, det sitter bare i hodet.

Anonymkode: 616e5...bd3

• Liker 4
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Helt utrolig at man kan bli ufør pga. en tullediagnose. Ingen har fibromyalgi, det sitter bare i hodet.

Helt utrolig at man kan bli så dum og, i motsetning til fibromyalgi, så sitter det garantert i hodet! :nigo:

• Liker 9
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nå var det vel ikke om fibromyalgi er en reel diagnose eller ikke TS spurte om? Fryktelig unødvendig kommentar!

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Dust.

Anonymkode: 2d6b8...c82

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du kan ikke være uføretrygdet på 40 %.

Du må ha nedsatt arbeidsevne med minst 50% for å få uføretrygd.

Med din diagnose, er det nok en formalitet, men må gjøres likevel.

Og du trenger ikke å ha jobbet 100% for å få uføretrygd.

Feil. Jeg er har inne en søknad på 40 % uføretrygd etter AAP i 5 år. Så jo, det går med 40 % men ikke mindre (dersom man ikke ble uføre grunnet arbeidsulykke o.l.) - er noen regler der jeg ikek har satt meg inn i, men som arbeidstaker i det private og med en tid på AAP kan man søke 40 % uføretrygd.

Anonymkode: 02ff8...dd7

Skrevet
14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Feil. Jeg er har inne en søknad på 40 % uføretrygd etter AAP i 5 år. Så jo, det går med 40 % men ikke mindre (dersom man ikke ble uføre grunnet arbeidsulykke o.l.) - er noen regler der jeg ikek har satt meg inn i, men som arbeidstaker i det private og med en tid på AAP kan man søke 40 % uføretrygd.

40% for de på aap og 30% for med yrkesskade og yrkessykdom er unntakene fra regelen. Unntak som ikke omfatter TS sin situasjon. Vi diskuterer altså TS, ikke alle mulig konstellasjoner av trygd genrelt.

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

40% for de på aap og 30% for med yrkesskade og yrkessykdom er unntakene fra regelen. Unntak som ikke omfatter TS sin situasjon. Vi diskuterer altså TS, ikke alle mulig konstellasjoner av trygd genrelt.

TS skriver ingenting om at h*n går på AAP nå. Jeg går ut i fra at hun, som alle andre må først over på AAP (arbeidsavklaring) for å få avklart arbeidsevnen og søke uføretrygd etter hvert.

MItt svar var til et innlegg der det ble sagt at 40 % uføre ikke er mulig.

Skrevet
33 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mitt svar var til et innlegg der det ble sagt at 40 % uføre ikke er mulig.

Innlegget du svarte på:

"Du kan ikke være uføretrygdet på 40 %."

Altså ble det ikke hevdet "Man kan ikke være 40% uføretrygdet"

Dessuten kreves det minst 50% nedsatt arbeidsevne for å kvalifisere til aap. Unntaket for de på aap til å gå over til uføretrygd på 40% er altså et veldig marginalt unntak som vil gjelde relativt få mennesker. Slike obskure unntak finnes det overalt i folketrygden, og det er lite hensiktsmessig å redegjøre for alle under enhver sammenheng, særlig der de åpenbart ikke er relevante for spørsmålet som stilles.

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Innlegget du svarte på:

"Du kan ikke være uføretrygdet på 40 %."

Altså ble det ikke hevdet "Man kan ikke være 40% uføretrygdet"

Dessuten kreves det minst 50% nedsatt arbeidsevne for å kvalifisere til aap. Unntaket for de på aap til å gå over til uføretrygd på 40% er altså et veldig marginalt unntak som vil gjelde relativt få mennesker. Slike obskure unntak finnes det overalt i folketrygden, og det er lite hensiktsmessig å redegjøre for alle under enhver sammenheng, særlig der de åpenbart ikke er relevante for spørsmålet som stilles.

I alle dager. Nå skal jeg ikke spore mer av enn vi allerede har gjort. Men, nei - det er ikke marginalt antall som går over på 40 % uføre etter å ha vært på AAP, og ja man må ha minst 50 % nedsatt arbeidsevne for å kvalifisere til AAP. Jeg vet dette for jeg selv jobbet som veileder innen bistand til arbeid for de som kom til oss fra NAV.

TS spør om hun har mulighet til å få innvilget uføre for en restarbeidsevne på 40 %, og svaret mitt er ja. Hun har nemlig mulighet for dette. Hvordan dette blir utprøvd etc når hun skal søke er jo opptil NAV å avgjrøe når det kommer så langt. Men hun har absolutt mulighet til å få innvilget en 40 % uføretrygd. Sånn er det bare.

Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper inderlig en av dine nærmeste eller at du selv en dag får beskjed fra legen din at du feiler noe men at de ikke riktig finner ut av dette, med den sluttningen at du får diagnosen Fibromyalgi.  Ut fra din kommentar så er det lite som sitter i ditt hode, så en diagnose som dette skulle være enkelt for deg å svelge. 

Anonymkode: f6b74...6be

Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg håper inderlig en av dine nærmeste eller at du selv en dag får beskjed fra legen din at du feiler noe men at de ikke riktig finner ut av dette, med den sluttningen at du får diagnosen Fibromyalgi.  Ut fra din kommentar så er det lite som sitter i ditt hode, så en diagnose som dette skulle være enkelt for deg å svelge. 

Anonymkode: f6b74...6be

Helt enig. Skjønner godt vedkommende er anonym for å si det sånn. Helt utrolig hva voksne mennesker klarer å lire av seg. 

• Liker 2
Skrevet

Og hvorfor skal du bli 100% ufør,hvis du kan jobbe 40%????

Anonymkode: df894...c86

• Liker 1
Skrevet

Glem den over misforstod innlegget.

Anonymkode: df894...c86

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...