Gå til innhold

Mamma poengterer titt og ofte at jeg bruker for lite sminke

Anbefalte innlegg

Skrevet

... og jeg blir matt.

Helt siden jeg fylte 20, 26 år i dag, så kommenterer hun hvor lite sminke jeg bruker. Når jeg skal i bursdager, selskap og lignende mener hun at jeg må bruke mer sminke enn til vanlig. "Jenter ser mye finere ut med sminke." sier hun. Hun blir faktisk oppgitt når jeg sier at jeg ikke vil bruke noe mer.

Jeg har ikke hverdagssminke og festsminke for å si det sånn. Jeg bruker mascara, litt pudder og solpudder/blush. Hun tenker da at jeg bør bruke øyeskygge og eyeliner. Men det er virkelig ikke meg!

Har jeg grunn til å bli lei maset hennes?

Anonymkode: e6f72...f23

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

... og jeg blir matt.

Helt siden jeg fylte 20, 26 år i dag, så kommenterer hun hvor lite sminke jeg bruker. Når jeg skal i bursdager, selskap og lignende mener hun at jeg må bruke mer sminke enn til vanlig. "Jenter ser mye finere ut med sminke." sier hun. Hun blir faktisk oppgitt når jeg sier at jeg ikke vil bruke noe mer.

Jeg har ikke hverdagssminke og festsminke for å si det sånn. Jeg bruker mascara, litt pudder og solpudder/blush. Hun tenker da at jeg bør bruke øyeskygge og eyeliner. Men det er virkelig ikke meg!

Jeg hadde spurt henne rett ut: Er jeg ikke fin nok??

For en stygg ting av en mor å si til sin datter! Du gjør det du vil. Hvorfor skal du utsette huden din for alle kjemikaliene når du tydelig trives best uten?? Hva slags stereotyp vil hun at du skal være? Og du kan jo si at du ikke er jente lenger, men en kvinne... ;)

Anonymkode: 47484...44d

• Liker 6
Skrevet

Shit, så provoserende... Si rett ut at det hun faktisk forteller deg er at du ikke er pen nok som du er. Utrolig fælt å si til datteren sin.

• Liker 4
Skrevet

I all ærlighet hadde du sikkert sett penere ut dersom du hadde brukt litt foundation... Øyenskygge og eyeliner behøver du ikke, med mindre du vil se oversminket ut, men å jevne ut huden med en foundation gjør underverker. 

Just my $0.02 

Anonymkode: e2ac7...a34

Skrevet

Ja du har absolutt grunn til å bli lei. For en utrolig merkelig ting å si, hun burde da vel være glad for at du er fornøyd nok med deg selv til å føle deg vel uten sminke :)

• Liker 2
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I all ærlighet hadde du sikkert sett penere ut dersom du hadde brukt litt foundation... Øyenskygge og eyeliner behøver du ikke, med mindre du vil se oversminket ut, men å jevne ut huden med en foundation gjør underverker. 

Just my $0.02 

Som jeg skrev, jeg bruker litt pudder(foundation). Jeg har en jevn hud,så det er ikke så mye å skjule/jevne ut sånn sett. 

Som jeg også skrev, så er det øyesminke hun mener jeg skal bruke. Øyenskygge og eyeliner.

Det kan godt være jeg hadde blitt mer pen og "babe" med mer øyesminke enn mascara, men for meg er det helt unaturlig å bruke. Jeg synes ikke jeg kler det.

• Liker 3
Skrevet

Jeg tror at de fleste mødre mener det godt når de sier sånt som dette.  Det betyr slett ikke at hun synes du ikke er en flott datter uansett!  Hun vil bare gjøre deg enda penere, etter hennes smak.  

Si det som det er, at det godt kan være at hun har rett, men at du ikke vil det likevel!  Si at hun ikke trenger å mase om det, for du har din egen stil og akter å la det være slik.

• Liker 1
Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

... og jeg blir matt.

Tja jeg er ikke helt sikker dim mor har rett .  Her bør gjøre som du selv synes og overse dim mor . Jeg skjønner det kan irritere deg . 

Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Just my $0.02 

Hvorfor er man pliktig til å gjøre underverker for ansiktet bare fordi man er kvinne?

Det må da være tillatt å velge en naturlug stil uten at folk rundt (til og med ens mor) får problemer med å respektere det. 

• Liker 9
Skrevet

Ja, du har full rett til å bli både frustrert og irritert, du har faktisk lov å komme med en syrlig kommentar, om du føler for det. I alle fall har du lov å si i fra at hun bør begynne å respektere dine meninger.

• Liker 2
Skrevet

Dette kommer kanskje som en overraskelse på noen, men det er altså ikke nødvendig å gjøre seg penere med sminke. Om man vil gå uten så er det helt ok. Ser man blek og syk ut uten sminke, så er det faktisk helt lovlig også.

Anonymkode: 62e33...d87

• Liker 5
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

... og jeg blir matt.

Ja, du har absolutt grunn til å bli lei. Hadde noen dagt det til meg hadde jeg respondert med at "Den eyelinern får deg til å se eldre ut". 

Jeg bruker nesten aldri sminke selv, og jeg hadde blitt forbanna om noen hadde fortalt meg at jeg så mye finere ut med maske.

Anonymkode: 3a7e4...69a

• Liker 2
Skrevet

Synes ikke det er pent av henne å si det. Håper du fortsetter å holde på ditt og be henne la være å kommentere og si det.

• Liker 1
Skrevet

Hun er vant til sminke og synes alle er penere med, og at en er litt "naken" uten. Kanskje at det er litt "uhøflig" å vise sitt ansikt uten å style det først. Dette synes hun, og sier det rett ut uten at hun mener at du er stygg. Selvsagt burde hun ikke si slikt. Man er gjerne litt mer rett frem med familie og nære venner enn med andre. Hvis du blir såret, så si det til henne at du har fått med deg hennes mening nå, men at du ikke kommer til å begynne med øyenskygge uansett hvor mye hun maser, så hun kan liksågodt slutte. Eller poengter feil ved henne som hun har "glemt å dekke til / kamuflere" om hun ikke skjønner poenget.

Anonymkode: bf3b2...4ed

Skrevet

Og jeg kan jo være enig i at det går an å sminke/pynte seg liiiiitt mer når det er noe festligheter. Det skal være litt forskjell på hverdag og fest i antrekk/hår/sminke. Det blir litt feil om en går i samme "stasen" som man hadde på seg på jobb om kvelden når en skal i selskap.

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

... og jeg blir matt.

Hahahaha :fnise: Jeg er litt eldre enn deg. Moren min er helt omvendt. Jeg får skikkelig pes bare jeg tar på litt mascara. :fnise: Jeg har heller ikke noe forskjell på hverdagssminke eller festsminke. Sminke er sminke. Men ja, du er jo rett til å bli av maset, det er jo ikke noe hyggelig å høre på. :P

Anonymkode: 0aaff...59e

Skrevet

Be henne slutte å mase om det. Merkelig hva folk skal legge seg opp i... Hun har problemer med seg selv og overfører det til deg.

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og jeg kan jo være enig i at det går an å sminke/pynte seg liiiiitt mer når det er noe festligheter. Det skal være litt forskjell på hverdag og fest i antrekk/hår/sminke. Det blir litt feil om en går i samme "stasen" som man hadde på seg på jobb om kvelden når en skal i selskap.

Å skifte antrekk kan man absolutt gjøre, men ansiktet kan man jo ikke endre. Menn kan fint møte opp i festligheter uten sminke og stylet hår, da burde vel kvinner også få lov til å gjøre det samme dersom de føler seg vel. 

Anonymkode: e1202...aad

• Liker 7
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ha, ha, enig at det skal være forskjell på hverdag og fest. Både med antrekk og at man er ren og fin stelt. Men man behøver da ikke å sminke seg mer enn man liker å ha det.

• Liker 2
Skrevet

Neste gang hun sier at "Jenter ser mye finere ut med sminke." svarer du henne med at "Damer høres mye mer oppegående ut når de fokuserer på andre kvaliteter enn den ytre skjønnheten."

Anonymkode: f2971...294

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...