HeidiJ93 Skrevet 13. november 2016 #1 Skrevet 13. november 2016 Hei. vi har valp på ca 4 mnd som er veldig beskyttende for tyggebeinene sine. vi har aldri tatt det fra han tidligere, men hvis vi ser på han eller går for nære han knurrer han og "angriper". Det er en golden. Han er fin og snill på alle mulige måter, men vi sliter litt med beinet. Folk mener så utrolig mye forskjellige om denne saken. Vårt mål er jo ikke at vi skal ta fra han lekene sine hele tiden. men viktig hvis han tar noe han ikke skal ol. har noen erfaringer med dette ?
LadyGrey Skrevet 13. november 2016 #2 Skrevet 13. november 2016 Det kalles ressursforsvar, og det er fult mulig å "trene" det bort. Sjekk ut hundesonen.no. Mange dyktige folk der som kan svare deg 😊 1
HeidiJ93 Skrevet 13. november 2016 Forfatter #3 Skrevet 13. november 2016 tusen takk 😊 han er så flink til å lære alle andre ting så håper at dette skal gå bra også 🐶😊
Tabris Skrevet 13. november 2016 #4 Skrevet 13. november 2016 Noe av det viktigste når det kommer til en hund med ressursforsvar er at du aldri forsøker å ta noe fra den. Det er enkel logikk: Hunden knurrer fordi den er redd du kommer til å ta fra den det den har. Hvis du da gjør det, så får den sin frykt bekreftet - den får bekreftet at det ER nødvendig å knurre når du er nær tyggebeinet, for det kan jo faktisk være at du tar det! Det jeg ville gjort var å ha klar noen veldig gode godbiter (f.eks kutte opp pølse/kjøttkaker/ost eller annet du vet hunden liker veldig godt). Når hunden tygger på beinet sitt, så ville jeg gått forbi og så sluppet en godbit ned rett med hunden og gått videre. Bare ignorer hunden, ikke si noe, ikke stopp osv. Bare kast en godbit til den når du går forbi. Hensikten er å gi hunden positive assosiasjoner til at du er i nærheten når den tygger på noe. Gradvis kan du stoppe opp når du kaster en godbit, bli stående litt i ro før du kaster en godbit osv. Men her må du gå sakte frem. Hvis hunden stivner til, så har du gått for fort frem. I hovedsak bør hunden ignoreres når den har noe, så ikke tren dette så ofte at det blir "masete" og hunden blir mer obs på deg. Tanken er at hunden skal lære å slappe av når du går forbi. Siste steg for å kunne fjerne noe hunden har, er byttelek. Da gir du noe hunden synes er ok (f.eks litt "kjedelig" tyggebein), også frister du den med noe som den liker mye bedre (f.eks stykke av ren kotelett). Når hunden av seg selv slipper det den har i munnen, så får den det du har samtidig som du tar det den har sluppet. Her er igjen hensikten å lære hunden at det lønner seg å gi fra seg hva den har, for da får den noe som er bedre. Men dette må IKKE trenes på før hunden er helt trygg med at du kan sitte i nærheten når den har noe. Hvis det skjer noe akutt som du MÅ ta fra hunden (fordi det er giftig/farlig) ,så ville jeg tatt det fra hunden svært raskt, og så kastet ned et bøttelass med godbiter umiddelbart. 5
MrsPiggyBank Skrevet 13. november 2016 #5 Skrevet 13. november 2016 Henger meg på det Tabris over her sier. Tror det er veldig mange som ikke får med seg signalene hunden sender ut før den knurrer, dvs at den stivner og kanskje "lener" seg over det den prøver å forsvare. Vår valp er nå snart 8 mnd, og er blitt betydelig bedre etter vi gjorde det samme som beskrevet over. MEN. Jeg fikk en aha-opplevelse her om dagen. Vi har fått til at hun tolerer oss rundt henne når hun spiser, og hun vil gjerne at jeg skal holde tyggebein for henne mens hun tygger. Det jeg helt har glemt er å generalisere dette, så når vi er i bilen (hun får noen ganger frosne Kong eller til og med tyggebein hvis vi skal sitte og vente i bilen f.eks. - bor i Texas og er mye i bil dessverre) har hun ikke like gode manerer. Så husk å øve inn dette med flere steder, mennesker og situasjoner også 1
AnonymBruker Skrevet 14. november 2016 #6 Skrevet 14. november 2016 Jeg har en hund med ressursforsvar. Hun er omplassering, så i begynnelsen visste jeg ikke om det, og tok ifra henne bein etpar ganger, for å legge det i kjøleskapet siden hun ikke ville ha det akkurat da. Etter dette har hun begynt å bli mere påpasselig, så jeg begynte med å gi henne noe annet snacks hver gang hun har et bein. Hun har nå begynt å slippe beinet og se opp på meg hver gang jeg nærmer meg, istedenfor å ta et bedre tak i det som hun gjorde før. Målet er at jeg skal kunne be henne slippe, og at jeg skal kunne ta på noe hun har i munnen uten at hun blir bekymret, noe som er et stykke frem. Hunder forsvarer maten sin naturlig, det er helt essensielt for dem å kunne det, særlig for en liten hvalp som skal vokse. Målet med treningen må være at hunden ser frem til å slippe det den har, ikke at den blir tvunget til det og liksom skal "gi seg", det er veldig farlig å bruke en sånn tilnærming da hunden kan bli mere aggressiv, og uten å vise det. Den kan plutselig bite "ut av det blå", fordi den har blitt forbudt å knurre eller vise på annen måte at den er ukomfortabel. Dette kan kanskje gi en idè om hva man kan gjøre, selv om hun ikke anbefaler denne videoen for hunder som er ressursvoktere Anonymkode: f16d6...619
Aamu Skrevet 14. november 2016 #7 Skrevet 14. november 2016 Jeg klarte å lære opp bikkja til å bytte. Dvs hvis han har noe ulovlig byttet jeg med godbit. Man må da alltid ha tilgang på godbiter. Men det bør man uansett ha, med valp..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå