Gå til innhold

Fryse brød to ganger

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en stund tilbake lagde jeg rundstykker og brød som jeg la i poser og fryste ned. Igår  tok jeg opp en pose med endel rundstykker i, men fant ut idag at vi ikke trenger dem likevel. De har jo rukket å bli tint, men kan jeg fryse dem ned på nytt uten at de blir "ødelagt", eller kan ikke brød fryses to ganger? De er laget av speltmel (siktet og sammalt), diverse frø, vann og gjær, hvis det har noen relevans :)

Anonymkode: b3da2...96b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tommelfinger-regel er at ikke noe skal fryses to ganger. 
men største faren med brødvarer er at kvaliteten senkes, du risikerer at dem blir tørr. 
hvorfor ikke bare bruke dem? lage en god kvelds med dem, bruk dem til frokost/lunsj/middag i morgen? 

• Liker 1
Skrevet
18 minutter siden, _popcorn_ skrev:

tommelfinger-regel er at ikke noe skal fryses to ganger. 
men største faren med brødvarer er at kvaliteten senkes, du risikerer at dem blir tørr. 
hvorfor ikke bare bruke dem? lage en god kvelds med dem, bruk dem til frokost/lunsj/middag i morgen? 

Vi tok dem opp fordi vi trodde vi kom til å spise det opp i løpet av idag og imorgen, men plutselig ble planene gjort om slik at vi ikke skal lage mat hjemme i løpet av disse dagene. Derfor blir løsningen å enten fryse ned på nytt, eller kaste ganske mange rundstykker. 

Skrevet

I stor grad er brød beskyttet av ytre skall (skrope), slik at mikrobiologisk sett er det mindre fare med tining og igjenfrysing, kontra noe som ikke har ett ytre skall. 
Men hver gang man fryser noe, så dannes det iskrystaller som "sprenger" celler, som igjen kan ødelegge den sensoriske kvaliteten, og dette forsterkes kraftig med igjenfrysning. 
Så nei, så lenge du har hatt god hygiene under bakeprosessen, så er det neppe spesielt stor fare for matforgiftning, men kvalitetsmessig ville jeg aldri har gjort det. 
Gi det heller til noen pippiper ute, eller sjekk om kanskje en nabo har lyst på noen gode hjemmebakte rundstykker :) 

Skrevet
31 minutter siden, _popcorn_ skrev:

I stor grad er brød beskyttet av ytre skall (skrope), slik at mikrobiologisk sett er det mindre fare med tining og igjenfrysing, kontra noe som ikke har ett ytre skall. 
Men hver gang man fryser noe, så dannes det iskrystaller som "sprenger" celler, som igjen kan ødelegge den sensoriske kvaliteten, og dette forsterkes kraftig med igjenfrysning. 
Så nei, så lenge du har hatt god hygiene under bakeprosessen, så er det neppe spesielt stor fare for matforgiftning, men kvalitetsmessig ville jeg aldri har gjort det. 
Gi det heller til noen pippiper ute, eller sjekk om kanskje en nabo har lyst på noen gode hjemmebakte rundstykker :) 

Hva mener du med "kvalitetsmessig"? At de ikke blir like gode når jeg tar den opp på nytt for spising, etter at de har vært fryst to ganger? 

Skrevet

når man sprenger cellene, så vil kvaliteten endre seg. på brød kommer det litt an på hvordan blandeforholdene faktisk er, man kan risikere at brødet blir tørt, smuldrer opp, endrer smak. det kan bli hardt som stein, eller det kan bli vassent slik at det smaker mer halvstekt/ikke ferdig stekt. 
Litt annen måte å forklare det på:
på datostempling har du 2 uttrykk:
"siste forbruksdato" som betyr at det kan være farlig spise etter.  
"Best før" garanterer ikke produsent lengre for at det smaker/lukter/ser/oppleves likt, men i stor grad er det ikke sykdomsfremkallende.

ved å fryse brød, tine det, og igjenfryse, så overgår du "best før", men ikke "siste forbruksdato"

Skrevet
På 13.11.2016 den 18.01, AnonymBruker skrev:

Hva mener du med "kvalitetsmessig"? At de ikke blir like gode når jeg tar den opp på nytt for spising, etter at de har vært fryst to ganger? 

Fryser du ting igjen etter at de har blitt tint opp, vil iskrystallene føkke opp inni matvaren, slik at den blir tørr eller smaker mindre godt. Det er ikke akkurat farlig, men ikke å anbefale fordi ting ikke lenger smaker som de skal når de har blitt fryst om igjen.

Det eneste unntaket fra regelen som jeg vet om er kransekake. Den kan fryses om igjen uten problem.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...