AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #1 Skrevet 13. november 2016 Dere som har hund og erfaring med hund: Greier hunder seg helt fint uten potesokker på vinteren , eller plages de veldig av å gå "barbent" i kulda? Anonymkode: 3c89e...ce4
Gjest TGI Skrevet 13. november 2016 #2 Skrevet 13. november 2016 Det er vel heller dyreplageri å sette sokker på, hunden må da få være hund uten å bli påtvunget ekle sokker på potene som ellers skal brukes ute. La hund være hund og spar pengene.
mistra Skrevet 13. november 2016 #3 Skrevet 13. november 2016 Det virker jo litt rart. Hunden stammer fra ulven og de er jo som regel vant til kulde og snø.
Kragebein Skrevet 13. november 2016 #4 Skrevet 13. november 2016 Vår hund klarer seg i hvert fall ikke uten sokker om vinteren. Han får tydelig vondt av både kulden og ikke minst saltet. Uten sokker på kommer vi knapt ut døren før han piper og løfter opp potene, så jeg har ikke dårlig samvittighet for å ta de på ham. Men det kommer jo veldig an på hva slags hund man har. Vår er en Malteser som ikke akkurat er avlet frem for å arbeide i kulden. I vårt nabolag ser vi langt flere hunder uten sokker på enn med om vinteren. 5
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #5 Skrevet 13. november 2016 Man må se an rasen og føreforholdene. Sokker og/eller potesalve er viktig for enkelte raser fordi de ikke håndterer saltet på veien, mens andre kan klare seg fint uten. Anonymkode: 075d0...9af 4
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #6 Skrevet 13. november 2016 Flere minus og mye snø så tar vi på han potesokker. Er det lite snø og varmere enn 5- går han uten. Anonymkode: 3250e...2d2 1
Gjest Crazydoglady Skrevet 13. november 2016 #7 Skrevet 13. november 2016 Bruker sokker på hunden på skitur, for å forhindre såre poter på is og kladder i nysnø. Uten sokker blir det plutselig bråstopp midt i en bakke for å spise isklumper som setter seg i hårene mellom potene, og da havner jeg på trynet Bruker ikke sokker for å holde varmen, det klarer hunden helt fint så lenge den er i bevegelse (iallefall min). Steller potene litt ekstra om vinteren, klipper klør og hår mellom potene ofte og smører av og til.
Fru Uperfekt Skrevet 13. november 2016 #8 Skrevet 13. november 2016 31 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dere som har hund og erfaring med hund: Greier hunder seg helt fint uten potesokker på vinteren , eller plages de veldig av å gå "barbent" i kulda? Anonymkode: 3c89e...ce4 Det kommer ann på rasen og føret der en bor. Jeg har aldri brukt det på mine hunder.
estrella Skrevet 13. november 2016 #9 Skrevet 13. november 2016 Vår hater å ha det på. Samme med potesalve, men jeg har hittil ikke sett noe skade på han, så da lar vi være å tvinge dette på han. Noen ganger bruker jeg salve, men han blir helt idiot når jeg gjør det..
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 13. november 2016 #10 Skrevet 13. november 2016 (endret) w Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #11 Skrevet 13. november 2016 44 minutter siden, Nasse Nøff ❤ skrev: Sokker i stoff er dyreplageri. Tenk deg litt om. Det suger til seg vann. Det er verre å gå rundt med våte og kalde sokker, enn ingen sokker. Sokker i vanlig bomull-stoff er ubrukelig. Er det snakk om vanntett stoff så er det noe helt annet. Jeg har sett folk som kjøper babysokker på h&m og tror det er bra for hunden. Det er det aldeles ikke. Da kan du lik så godt gå uten. Ja, våte bomullsokker hjelper på å ikke skli på isen. Fordi sokkene setter seg fast. Men da må du ha noe vanntett innerst, og stoff-sokker utenpå. Jeg bruker potesalve. Fordi hunden min tåler ikke saltet når det blir for kaldt. Prøvde sokker, men han likte dem ikke og det ble en kamp å få de på. Så jeg fant ut om potesalve og prøvde det, og det funket. Funker og han bryr seg ikke om salven. Er det OK temperatur så går det fint, samme om det er salt på veien. Men salt + ekstrem kulde går ikke. Er det ikke for kaldt ute så tar jeg med meg salven i lommen. Tar på underveis dersom han viser tegn på at det er ubehagelig. Altså det kan kjennes litt varmt ut for meg, men for hunden er det for kaldt. Vi har hatt hunder som aldri har vist noe form for ubehag om vinteren. Verken sokker, dekken eller salve var nødvendig. Fordi de var typisk "polarhunder". Mens han jeg har nå sliter uten sokker eller salve. Det kommer an på hunden om det er dyreplageri å gå uten eller ei. Men det å tvinge en hund til å gå ute, når de viser tegn på ubehag. Uten at du gjør noe for å fjerne ubehaget (sokker eller salve) Det er dyremishandling. Når man snakker om potesokker til hund er det ikke bomullssokker liksom! Anonymkode: 29ff7...39e 5
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 13. november 2016 #12 Skrevet 13. november 2016 (endret) AnonymBruker skrev (På 13.11.2016 den 16.52): Når man snakker om potesokker til hund er det ikke bomullssokker liksom! Anonymkode: 29ff7...39e Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
LadyGrey Skrevet 13. november 2016 #13 Skrevet 13. november 2016 Greit nok at hunden stammer fra ulven, meeeen de aller fleste hunder bor inne og vil ikke ha samme forutsetningene som en ulv når det kommer til kulde. Hunder vet heller ikke sitt eget beste og ser man at hunden fryser eller blir plaget med isklumper under labbene, så bør man gjøre noe. Potesokker eller potesalve. Hunden min bryr seg ikke om sokkene, det er for hennes eget beste så vil ikke si det er dyreplageri. Ikke bra å la hunden gå på skare og saltet vei. Spiss -og polar hunder klarer seg fint i kulda, mens andre raser fryser lett. Man bør bare se ann sin egen hund, og gjøre det man kan for at den ikke skal fryse eller ha det ubehagelig om vinteren. 3
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #14 Skrevet 13. november 2016 Vi bruker potesokker kun når vi er på skiturer på skareføre, for å unngå at potene blir oppskåret på den skarpe skaren. Når det er veldig kaldt, er hun bare ut for å på do og knapt nok det (så da går det mye i mental trening for å unngå at hund eller mennesker skal bli gale), men hun må tåle at det smøres med potesalve når det nærmer seg 20 minus. Selv om det virker på reaksjonen hennes at det er en skjebne verre enn døden (potesokker kan i følge henne nok sammenlignes med vanntortur, men siden hun da skal på skikkelig langtur lider hun seg igjennom det). Vi bor på landsbygda med tørt og kaldt innlandsklima, og ingen sjalting av veier og fortau. Hunden er fuglehund. Anonymkode: a0698...169
Skywalker Skrevet 13. november 2016 #15 Skrevet 13. november 2016 (endret) Hundekjørere bruker potesokker. Skaresnø er ødeleggende for hundepoter. Riktig nok er hunden et rovdyr som opprinnelig aldri brukte sokker, men så kan da ville hunder og andre rovdyr selv bestemmer hvor de går. Tamme hester bruker sko. Er det også dyreplageri? Endret 13. november 2016 av Skywalker 4
Sugerøret Skrevet 13. november 2016 #16 Skrevet 13. november 2016 sokker /sko for kun å pynte hunden = Dyreplageri Men sokker kan være smart å bruke. Her saltes det mye og da må jeg bruke sokker.Saltet setter seg i alt og selv om en skyller poter etter tur,vil det etse på hud/negler. Samme for raser som fryser lett.De kan få frostskader på beina ,og da MÅ en bruke sokker. Sokker som beskytter mot underlag eller når en har skade,er vel normalt ...
Sirah Skrevet 13. november 2016 #17 Skrevet 13. november 2016 Vel, min hund får fullstendig krampe om den får på seg potesokker og jeg skal love at de er i 1000000 biter etter nøyaktig 2 sekunder 🙄
ArtyFarty Skrevet 13. november 2016 #18 Skrevet 13. november 2016 Hvis man ferdes mye langs saltede veier er det fint med sokker, da saltet svir. Det er også fint på skaresnø, og ellers om det er veldig kaldt. Kalde poter - kald hund. Men det er ikke noen fasit for alle når det er viktig, man må se an sin egen hund. Sokker i cordura er kjekt for salt, fleece er fint når det er skare eller veldig kaldt. 1
AnonymBruker Skrevet 13. november 2016 #19 Skrevet 13. november 2016 2 timer siden, Nasse Nøff ❤ skrev: Du aner ikke hvor mange som tror potesokker = bomullsokker. Har sett alt for mange i nabolaget som putter på bomullsokker på hundene sine. For meg er potesokker det det er, ekte hundesokker. Ikke bomullsokker. Det har jeg aldri hørt om eller sett! Men kanskje det skylle byttet navn til potesko eller hundesko, da potesokker har jo mer funksjonaliteten til en sko heller enn en sokk. Anonymkode: 29ff7...39e
Gjest ISeeYouCreep Skrevet 13. november 2016 #20 Skrevet 13. november 2016 (endret) AnonymBruker skrev (På 13.11.2016 den 19.40): Det har jeg aldri hørt om eller sett! Men kanskje det skylle byttet navn til potesko eller hundesko, da potesokker har jo mer funksjonaliteten til en sko heller enn en sokk. Anonymkode: 29ff7...39e Endret 17. november 2023 av Nasse Nøff ❤
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå