Gå til innhold

Introvert - hvordan takke nei til invitasjoner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er introvert og trenger en del alenetid. Men jeg er glad i sosiale sammenkomster, så lenge det ikke blir for mye av dem. I det siste har det vært så mye; bursdagsfester, jobbsammenkomster, slektsstevner, venninnekvelder... Jeg har vært på noe hver kveld, og er sliten og desperat etter alenetid. Om et par time må jeg stille på en ny sammenkomst, og jeg kjenner meg helt på gråten. Alt jeg ønsker er en rolig dag hvor jeg kan hente meg inn, og få energi til en ny arbeidsuke; gå en tur, lese litt, se noen episoder av en serie. Men jeg må jo gå, for jeg har jo forpliktet meg.

Jeg sier ja til alt, så lenge jeg har ledig tid. Føler liksom ikke jeg kan takke nei bare fordi jeg ikke har lyst. Kan jo ikke lyve heller. Og om jeg sier det som det er vil vel verten bli fornærmet? Vanskelig dette, hva gjør dere andre introverte i sånne situasjoner?

Anonymkode: 88732...14d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du får vel litt forvarsel? Velg bort ting du har mindre lyst til, og bare si nei. De har ingen krav til å få noen grunn. Spesielt ikke de fra jobben.

Anonymkode: 9b717...c20

Gjest Catalina Culès
Skrevet (endret)

Det passer dessverre ikke , men får ha det til gode.

Endret av Catalina Culès
Skrevet

"Jeg har dessverre ikke anledning til å møte denne gangen".

Skrevet

Hvis du ikke klarer eller orker å formulere deg med munnen så skriv til dem og fortell hva du mener om dem. Verre er det vel ikke? Ellers er jeg enig med Anonymbruker. 

Skrevet

Nei, jeg har dessverre ikke mulighet til å komme.

Nei, det har blitt så mye i det siste, så jeg trenger en rolig kveld hjemme.

Jeg beklager, men jeg er opptatt den kvelden. 

Jeg beklager, det passer dessverre ikke.

Nei, jeg har allerede planer for den kvelden.

Jeg beklager, men det er så mye stress på jobb for tiden at jeg trenger å slappe av litt.

Husk at om du avtaler med deg selv å ta en rolig kveld med litt serier, lesing og en tur er det også en avtale. Du må ta hensyn til deg selv, ingen er tjent med at du kjører deg selv i grøfta.

Anonymkode: 19db7...05f

• Liker 3
Skrevet

Det er også lov å melde avbud på ting selv om du alt har avtalt det, så lenge du sier i fra i god tid. 

Anonymkode: 19db7...05f

Skrevet

Jeg er introvert, men har ikke så mye på plakaten..Er sjelden slekten har fest, og har ikke så mange venninner at det blir mange bursdagsfester.

Du får vel bare prioritere hva som er viktig, og si nei til det som ikke er like viktig.

Og hvor sosial er jobben din? Dersom den "tapper" deg veldig, så bør du vel revurdere det du jobber med. Jeg jobber i et lite, avslappet firma. Som alle andre blir jeg sliten etter jobb, men slapper fint av på kvelden. 

Anonymkode: c6276...99e

Skrevet

Jeg skylder stort sett alltid på at jeg skal jobbe den kvelden eller tidlig morgenen etter. Har jobbet skift i snart en mannsalder, så alle rundt meg vet om det.

Er ikke få ganger jeg har gitt jobben skylden for noe jeg ikke har hatt interesse av å være med på privat 😊

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sier ja til alt, så lenge jeg har ledig tid. Føler liksom ikke jeg kan takke nei bare fordi jeg ikke har lyst. Kan jo ikke lyve heller. Og om jeg sier det som det er vil vel verten bli fornærmet? Vanskelig dette, hva gjør dere andre introverte i sånne situasjoner?

Anonymkode: 88732...14d

Takker nei de dagene jeg ikke har mer å gi folk.

Skrevet

"Tusen takk for hyggelig invitasjon og initiativ! Jeg får ikke kommet denne gangen, men kommer sterkere tilbake neste gang. Har du lyst til å ta en kaffe om et par uker?"

Har aldri opplevd sure miner med denne vinklingen. #introvert4life

Anonymkode: 2c589...691

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...